تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802936298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غار نخجیر، جلوه طبیعی و اعجاب انگیز استان مرکزی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

غار نخجیر، جلوه طبیعی و اعجاب انگیز استان مرکزی اراک - ایرنا - غار نخجیر واقع در حد فاصل شهرهای نراق و دلیجان از توابع استان مرکزی، یکی از جلوه های طبیعی اعجاب انگیز و تابلویی خیره کننده از هنرمندی خالق جهان است.


این اثر ملی طبیعی که در دامنه کوهی کم ارتفاع با نام ˈ کوه تختˈ قرارگرفته، غاری چند شاخه با تزئینات طبیعی دولومیتی و آهکی است که طول شاخه اصلی آن هشت تا 12 کیلومتر تخمین زده شده و تاکنون شش کیلومتر از مسیر آن شناسایی ، نورپردازی و کف سازی شده است.
عرض شاخه اصلی این غار در فراخترین حوزه مسیر 10 متر و ارتفاع آن بین 10 تا 40 متر متغیر است و تمامی طول آن با منشورها و اسفنج های بلورین، باغهای مرجانی ، دالانها، دهلیزها، تراس ها و حوضچه های متعدد با جلوه ای انحصاری تزئین و پوشانده شده است و صحنه هایی جذاب و منحصر به فردی از یکی از آثار غارهای آهکی جهان را فراروی بیننده می نهد.
درون غار در بیشتر مسیر پوشیده از تزئینات کریستاله با سنگهای عظیم جثه است و در بخشهایی نیز بافتهای کلسیتی، قندیلهای مخروطی، بلورهای شیشه ای، توده های کلسیتی گل کلمی خودنمایی می کند که در طول قرنها در نتیجه رسوبات کربنات کلسیم ایجاد شده و در جای جای این غار با اشکال حیرت آور هر گردشگری را میخکوب می کند.
دالانها، دهلیزها، کریدورها ، حوضچه و تراسهای این غار نیز در کنار دره های عمیق در مسیرهای انحرافی غار و بازتاب نورپردازی در منشورهای بلورین جوشیده از زمین و سقف غار ، همگی خالق تصویر و فضایی بی نظیر است که با کمتر جلوه طبیعی برابری می کند.
سراسر کف این غار را لایه سفید رنگی از رسوبات دولومیتی و بلورهای آهکی که بر اثر هوازدگی شیمیایی و کحلولهای کریستالیزه قطرات آهکی ایجاد شده ، پوشانده و شاخه های فرعی غار با گسست های عمیق که با بلور و آویزه های کلسیت تزئین شده همچون سرزمینهای ناشناخته است که با رمز و راز و اعجاز در هم آمیخته است.
در میان شاخه اصلی دریاچه عمیقی وجود دارد که از طریق داربست پلکان مانندی می توان به آن دسترسی داشت.
عمق آب این دریاچه بین 10 تا 70 متر است و اگرچه قابلیت قایقرانی با پدال را دارد اما هنوز مطالعات و شرایط این مهم برای استفاده گردشگران فراهم نشده است.
زلالی آب این دریاچه به حدی است که کف آن با وضوح بالا قابل رویت است و در صورت نورپردازی مناسب جذابیت ویژه ای برای علاقه مندان و بازدیدکنندگان دارد.
این غار که گفته می شود بیش از 70 میلیون سال قدمت داشته باشد به دلیل شرایط مطلوب جریان هوا محیطی مطلوب ، خنک و دلپذیر دارد و تنفس در آب برای انسان با مشکلی مواجه نمی شود.
بخشهای مختلف این غار با توجه به شباهت تزئینات محیطی با نشان و مظاهر عینی زندگی و طبیعت با نامهای مختلفی چون تالار گل گلمی، عروس ، آبشار گلی وحوض آب کوثر لقب گرفته تست.
این غار زیبا در سال 68 توسط گروهی کوهنورد به صورت اتفاقی کشف شد و با همت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آماده سازی شد.
هرساله جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از صحنه های اعجاب طبیعی این غار به شهرستان دلیجان سفر می کنند و همگی معترف هستند که جمع شدن مجموعه کم نظیر از زیبایی های بکر طبیعی در این غار تحسین برانگیز است.
در حاشیه این جاذبه طبیعی امکانات رفاهی و خدماتی ایجاد شده و گردشگران نوروزی می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.
استان مرکزی در قطب گردشگری جنوبی خود در شهرستانهای خمین، محلات و دلیجان ، کانونهای پرتعداد جاذبه های گردشگری نظیر بین قدیمی امامم خمینی (ره) ، قلعه سالار محتشم و پارک بوجه خمین، سرستونهای خورهه محلات، آبگرم، سرچشمه محلات و آتشکده آتشکوه، یخجال طبیعی نیمور، کاروانسرای دودهک و دهها اثر تاریخی و گردشگری دیگر چون جاذبه گل و گیاه، بافت تاریخی شهر نراق ، ابشار گیسو ، بادگیرها و موزه آب نراق را دارد و گردشگران نوروزی در سفر به استان مرکزی می توانند با بازدید از این اماکن خاطراتی به یاد ماندنی خلق کنند.ک/4
560/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن