تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803555569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان گلستان، سرزمین جلوه های طبیعی، آبشارها و جشمه سارهای فراوان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استان گلستان، سرزمین جلوه های طبیعی، آبشارها و جشمه سارهای فراوان گرگان - ایرنا - استان گلستان علاوه بر جذابیت های مختلف طبیعی و تاریخی و حضور اقوام مختلف، با داشتن آبشارها و چشمه سارهای فراوان به سرزمین آبشارها نیز معروف است.


به گزارش ایرنا، درگلستان شیب تند رشته کوه های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی نیز است، آبشارهای بزرگ و کوچک بسیاری را بوجود آورده که از نواحی مختلف سرازیر هستند و چشم اندازهای زیبایی را خلق کرده اند.
از جمله آبشارهای زیبای این سرزمین می توان به آبشار شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت و دوآب اشاره کرد که در جای جای این استان پراکنده شده است.
این آبشارها برخی بلند و پرآب و برخی نیز طبیعی و زیبا هستند و از آن جا که در ارتفاعات و دامنه های شمالی البرز قرار دارند اطراف آن دارای اقلیمی مساعد و هوایی دلپذیر است.
وجود این آبشارها در گردشگاه های طبیعی و با توجه به جذابیت های موجود در ایام مختلف سال گردشگران و مسافران بسیاری را به سوی خود می کشاند.
از جمله این جلوه های طبیعی در گلستان، آبشار کبودوال در پنج کیلومتری جنوب علی آباد کتول است که در محل تفرجگاه عمومی این شهر واقع شده است.
این آبشار از چشمه های جنوبی تشکیل شده و در عمق دره ای که جنگل انبوهی آن را پوشیده، واقع شده است.
آب این آبشار زلال و شفاف بوده و زمزمه حرکت آب در فضای آرام و سکوت جنگل آرامشی خاص به انسان می بخشد.
در این زمینه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان به خبرنگار ایرنا گفت: در مسیر رودخانه و آبشار کبودوال سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی برای استفاده گردشگران نصب شده است.
ˈقربان عباسیˈ اضافه کرد: این منطقه به ویژه در تابستان گردشگران و علاقه مندان به طبیعت بسیاری را به سوی خود می کشاند و با وجود برخی امکانات نیازمند توجه و تامین تجهیزات و تاسیسات اولیه بیشتر با رعایت ملاحظات زیست محیطی است.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، آبشار رنگو نیز درهفت کیلومتری جنوب غربی گرگان واقع شده و محیط پیرامون این منطقه که رودخانه رنگو نیز در آن جاری است، دارای هوای خنک و لطیف با درختان سربه فلک کشیده است.
آبشار رنگو حدود پنج تا شش متر ارتفاع دارد ولی به دلیل بستر نیم دایره ای که دارای یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی با حجم آب قابل توجه، منظره ای دیدنی را ایجاد کرده است.
این درحالی است که این منطقه علیرغم چشم انداز بسیار زیبا و استفاده گردشگران، متاسفانه فاقد امکانات تفرجگاهی و تفریحی بوده و نیازمند توجه بیشتر است.
عباسی در ادامه آبشار زیارت را معرفی کرد و گفت: آبشار زیارت در پنج کیلومتری جنوب روستای زیارت شهرستان گرگان واقع شده و در مسیر یکی از شاخه های فرعی رودخانه خاصه رود به نام شاخه آبشار قرار دارد.
به گفته وی، این شاخه رودخانه از طریق دوآبشار مجاور از ارتفاع حدود ‎ 15متر به داخل محوطه حوضچه که در محل ریزش ایجاد شده، می ریزد.
در کل محوطه آبشار ذرات ریز و پودر مانند آب در هوا معلق است و به دلیل بالابودن رطوبت نسبی محیط، روی تخته سنگ های این منطقه نیز پوشیده از خزه و گل سنگ است.
عباسی وجود این مواهب خدادادی را از مزیت های استان گلستان جهت جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: باران کوه نیز در‎ 15کیلومتری جنوب غربی شهرستان گرگان و در حاشیه رودخانه شصت کلا واقع شده است.
این منطقه با وجود ریزش آب و صخره های سبز یکی از مناظر زیبای استان گلستان است، ریزش مداوم آب به صورت قطرات ریز و درشت شبیه باران از بالای صخره های پوشیده از خزه وجه تسمیه ˈباران کوهˈ است.
این درحالی است که صخره های سبز در این منطقه شبیه چترهای زیبایی هستند که از یک طرف به کوه چسبیده و از سوی دیگر آویزان هستند.
آبی که منشا، این همه زیبایی در باران کوه است از دل غارها و چشمه ها تامین می شود.
به گفته عباسی، غارهای باران کوه کوچک، باریک، دراز بوده و تعداد آن زیاد است و آبی که از آنها روی زمین می ریزد تمیز و زلال بوده و حتی می تواند قابل شرب باشد.
از دیگر آبشارهای استان گلستان، آبشار شیرآباد در 6 کیلومتری جنوب شهر خان به بین است.
عباسی در این زمینه اظهار کرد: این آبشار با توجه به موقعیت خاص و وجود هفت طبقه آبشار و غار منحصربفرد همواره مورد توجه گردشگران و غارنوردان بوده است.
به گفته وی، در بالای این آبشار غار معروفی با جاذبه های خاص وجود دارد، که یکی از غارهای مهم طبیعی و جالب است.
وی ادامه داد: از این غار آب جاری بوده و نیز زیستگاه مناسبی برای بعضی از گونه ها از جمله سمندر کوهستانی ایرانی است.
عباسی در خصوص موقعیت طبیعی این غار اظهار کرد: این غار اندکی بالاتر از آبشارهای شیرآباد واقع شده و به همین نام نیز معروف استف قسمت اعظم غار شیرآباد تاریکی مطلق است و در انتهای آن چشمه ای وجود دارد که گفته می شود منشای ایجاد غار در طول قرن های گذشته بوده است.
به گفته وی، از سوی دیگر به دلیل ویژگی های ساختمانی و جنس زمین، حرکت آب باعث تشکیل استخر، سنگ های استالاگتیت و بستر گلی در این غار شده است.
غار شیرآباد پدیده ای مناسب برای علاقه مندان به کشف اسرار طبیعت است و به دلیل شیب تند رشته کوه البرز در ناحیه شرقی وجود چشمه سارهای فراوان در دامنه کوه قلعه ماران، موجب آبشارهای کوچک و بزرگی در حوالی غار شده است.
وی ادامه داد: ارتفاع بلندترین آبشار شیرآباد حدود‎20متر است، آب های نقره فام که با درخشندگی و هیاهو از این ارتفاع به داخل استخرهای پایین دست آبشارها فرو می ریزد به عنوان جلوه ای زیبا و طبیعی به شمار می رود که به صورت پلکانی از آبشار، چشم انداز باشکوهی را برای گردشگران و محققین فراهم کرده است.
همچنین محیط بیرونی غار و اطراف آبشارها که کوهستانی و جنگلی بوده، پوشیده از درختان و درختچه هایی مانند ممرز، افرا، انجیل، توسکا، همیشک، خزه و گیاهان گلدار و گونه های پهن برگ خزری است.
عباسی بابیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان برای فراهم کردن امکانات در محوطه آبشارهای استان اقدام می کند، افزود: در این راستا اقدام به آماده سازی مجموعه گردشگری شیرآباد شده تا با ساماندهی و محوطه سازی آن مقدمات جذب گردشگران بیشتری فراهم شود.
وی اضافه کرد: با این وجود، این مجموعه به عنوان یکی از بهترین مناطق گردشگری استان می باشد که تلاش شده زیرساخت های گردشگری ازجمله شبکه انتقال آب، روشنایی، نمازخانه و سرویس بهداشتی در آن مهیا گردد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: از دیگر آبشارهای استان گلستان می توان به آبشار دیدنی پارک ملی گلستان اشاره کرد.
آبشار گلستان در بالادست تفرجگاه آبشار پارک ملی گلستان دارای‎ 19/5متر ارتفاع و دارای آب همیشگی است و از صخره ای می ریزد که محیط اطراف آن را درختان جنگلی پهن برگ خزری پوشیده است و در واقع بخشی از آبشار در قسمت بالادست قابل رویت نیست.
همچنین برای استفاده بهتر گردشگران و مسافران در تفرجگاه آبشار این پارک امکاناتی از قبل آب لوله کشی، سرویس های بهداشتی، پارکینگ، اجاق، سطل زباله، ساختمان نگهبانی و نمازخانه فراهم شده است.
وی با اشاره به آبشارهای دیگر گلستان نظیر لوه ادامه داد: این آبشار در شرق استان واقع شده و محل آن در پنج کیلومتری روستایی به همین نام است.
به گفته وی، آبشار لوه با 15 متر ارتفاع در شرق گالیکش از توابع شهرستان مینودشت از جاذبه های دیدنی استان است، لوه از مجموعه آبشارهای کوتاه و بلند و پلکانی درست شده است و از چشمه های بالادست تغذیه می شود که هر یک حوضچه های آبی را در این منطقه تشکیل داده اند.
اطراف آبشار پوشیده از درختان سربه فلک کشیده پهن برگ خزری است، مسیر دسترسی به آن از راه اصلی حدود پنج کیلومتر بوده که بخشی از آن آسفالت و بقیه خاکی است.
از سوی دیگر همجواری این آبشار با پارک ملی گلستان که در مسیر استان گلستان به خراسان قرار گرفته، ارزش گردشگری ویژه ای به آن بخشیده است.
از دیگر آبشارهای گلستان می توان به ˈآق سو، آلازمن، اوشرشر، پشمکی، جوزک، بجادره، حسینا، جلی، دوآب، ساسنگ، سرخه کمر، سرخو، سرکلاته، سیدکلاته، هفت طبقه، شفیع آباد، لولوم، نومل، نیلبرگ، یکه سور و سوˈ اشاره کرد.
همچنین ˈزاو، آق سو، لالی و قلقلیˈ از جمله چشمه سارهای استان گلستان محسوب می شود.
گلستان واقع در شمال ایران از روزها قبل خود را برای حضور گردشگران نوروزی آماده کرده است.
601
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن