تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803557316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غارهای طبیعی استان ایلام در انتظار گردشگران/ زینه گان شاخص ترین غار ایلام


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > ایلام گزارش خبری/
غارهای طبیعی استان ایلام در انتظار گردشگران/ زینه گان شاخص ترین غار ایلام
ایلام - خبرگزاری مهر: وجود غارهای طبیعی متعدد در نقاط مختلف استان باعث شده این استان به یک منطقه مناسب برای گردشگران تبدیل شود و در این بین غار زینه گان شاخص ترین غار استان برای طبیعتگردی است.



به گزارش خبرنگار مهر، اگر در ایام نوروز به استان ایلام سفر می کنید حتما از غارهای طبیعی استان بازدید کنید چراکه این غارهای جذابیتهای بسیار زیادی برای گردشگران و مسافران دارد. در استان ایلام به دلیل شرایط طبیعی غارهای جالب توجهی وجود دارند که هریک به نوعی زیبایی ها طبیعی منحصر به فرد را به نمایش گذاشته اند و وجود غارهای مختلفی چون غار خفاش، زینگان، ملک و کبوتر دان از دیگر جاذبه ‌های این استان است که در گرمای تابستان فضای دلنشین و خنکی را برای گردشگران فراهم می کند. غار زینه گان غار شگفت انگیز زینه گان در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهر صالح آباد و در فاصله 52 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد. این غار روباز که بیش از یک کیلومتر طول دارد، دارای آب فراوان، دهلیزهای آبگیر، قندیل های متعدد و آبچک های طبیعی و بسیار جالب است. هوای داخل غار بسیار سرد و مطبوع است و درحالی که منطقه صالح آباد درتابستان حدود 40 درجه گرما دارد، اختلاف هوای بیرون غار درتابستان تقریباً 50 درجه است و به همین دلیل آن را غار بهشت نیز می نامند.

سرخس ها، جلبک ها، گل ها و گیاهان خودروی داخل غار، رنگ سنگ ها، پیچ و خم داخل غار ، لب های به هم دوخته قسمت هایی از سقف غار همه و همه حکایت از شگفتی های طبیعت دارد. این غار یکی از جاذبه های مهم توریستی استان ایلام است. غار خفاش غار خفاش واقع در شهرستان دهلران تنها غار خفاش کشور است که متاسفانه در کشور ناشناخته مانده است. این غار به طول 155 متر، عرض 30 متر و ارتفاع آن از سقف با کف 50 متر است.

این غار به علت زندگی میلیون ها خفاش درداخل آن، به غار خفاش معروف شده  و خفاش های آن از نوع دُم دار و بزرگ هستند. این غارها دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت های آن به 400 متر می رسد. غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی بوده که بعدها به زیستگاه خفاش تبدیل شده است. غار تایه گَه این غار در دو  کیلومتری جنوب غربی روستای وری درمیان دره ای که به رودخانه جنوب روستا منتهی می شود، قرار گرفته و تا مرکز بخش ملکشاهی 15 کیلومتر فاصله دارد. طول دهانه غار 25 متر و عرض ( تالار ) آن 120 متر و بلندی سقف آن تا کف غار 33 متر بوده کف غار از شن و سنگ پوشیده است. غار طلسم این غار در ضلع خاوری دهستان سراب ایوان در ارتفاعات درون دریژ و در بالای کوه مانشت، قرار دارد. درازای این غار از ورودی تا انتهای آن 300 متر است که 100 متر اول آن به صورت فضای باز است.

در سقف غار استالاگتیت یا "چکنده" نیز وجود دارد. در عمق 100 متری غار یک سه راهی وجود دارد که یکی از دهلیزهای آن 20 متر عمق دارد و دهلیز آن نیز از فاصله 10 متری تنک تر شده و صعب العبور می شود. پس از گذشتن از راه صعب العبور مذکور تا عمق 200 متری، غار به صورت نیم دایره امتداد دارد. از 260 متری به بعد عمق داخل مجرا باریک می شود. تفاسیر این نمونه ها، نشان می دهد استان ایلام دارای پتانسیلهای مختلف طبیعی جهت بکارگیری صنعت اکوتوریسم است. با برنامه ریزی مدون، آموزش و فرهنگ سازی و با شناختی که از ایلامیان وجود دارد و عشق و دوستی آنان با طبیعت می توان افقی روشن در صنعت اکوتوریسم در استان ایلام شاهد بود. راه اندازی تورهای طبیعت درمانی در چشمه های آبگرم مهران و دهلران، تورهای کوهنوردی در کوه های کبیرکوه  مانشت ، دالاهو و ... ، تورهای آبی در سدهای استان و رودخانه های کنـجانچم و سیمره، تورهای غارنوردی در غارهای زینه گان، کان گنبد، خفاش، بره زرد و ... می تواند از برنامه ها و تورهای متنوع طبیعت گردی در استان باشد. خوشبختانه ایلام دارای طبیعت گردهای بومی فراوانی است که با آموزش استاندارد می توان آنان را به راهنمایان مجرب تبدیل کرد و با تهیه نقشه های طبیعت گردی و شناخت مکانهای مستعد در این زمینه و تبلیغات و اطلاع رسانی برنامه ریزی شده، اکوتوریسم را در استان ایلام راه اندازی کرد.  


۱۳۹۲/۱۲/۲۱ - ۱۰:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن