تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819213682




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان مرکزي؛ جلوه هاي گردشگري و گنجينه هاي تاريخي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ اسفند ۱۳۹۲ (۱۱:۲۹ق.ظ)
استان مرکزي؛ جلوه هاي گردشگري و گنجينه هاي تاريخي استان مرکزي که در شاهراه کشوري و در مسير اصلي عبور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور واقع شده، مجموعه اي غني از جلوه هاي تاريخي، نبوغ انساني و زيستي، فرهنگي و هنري را در خود جاي داده است.
به گزارش خبرگزاري موج، طبق استناد منابع علمي، بخشي از استان مرکزي در حوزه شهرهاي اراک، فراهان، آشتيان، تفرش و ساوه، بخش مهمي از قلمرو سرزمين قوم ماد بوده و آثار و ابنيه بجاي مانده در اين اين مناطق، بيانگر عظمت تمدن کهن ايران زمين و تيز هوشي و ذکاوت مردمان اين ديار بوده و مشاهده آنها هر بيننده را به تحسين وا مي دارد.
بيش از 2 هزار اثر تاريخي در استان مرکزي شناسايي شده که تاکنون 800 مورد آن در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و از اين تعداد 300 اثر مربوط به محوطه ها و تپه هاي باستاني و تاريخي و مابقي ابنيه و عرصه هاي فيزيکي و محيطي است که به يادگار مانده است.
علاوه بر اين، بيش از 20 اثر معنوي و آييني و حدود 15 اثر طبيعي شاخص استان مرکزي نيز در فهرست آثار ملي ثبت شده است.
شهر اراک، مرکز استان مرکزي با مساحت پنج هزار و 511 کيلومتر مربع و جمعيتي بيش از 615 هزار و نفر به لحاظ قدمت شهرسازي به عنوان آخرين نمونه معماري و شهرسازي اسلامي از يادگارهاي دوره قاجاريه است اما اين منطقه از ديرباز بخشي از ايالت عراق عجم محسوب مي شده ودر جاي جاي آن يادگارهايي از اعصار مختلف مشاهده مي شود.
با توجه به اينکه اراک در مسير جاده هاي تاريخي و ارتباطي ايران زمين بوده همواره در توسعه تبادلات کالا نقشي مهم داشته و وجود کاروانسراهاي قديمي متعدد و بازارها و اماکن مذهبي تاييدي بر اين مدعاست.
يکي از اماکن ديدني ارزشمند و زيباي اراک مجموعه قديمي بازار اين شهر است که بناي آن را شخصي به نام يوسف خان گرجي در زمان فتحعلي شاه قاجار گذاشته است.
اين بازار با معماري شطرنجي و تزئينات زيبا بيش از دو قرن است که به عنوان اصلي ترين مرکز داد و ستد شهر ايفاي نقش مي کند و انواع مشاغل به ويژه کسب و کار مرتبط با فرش در آن رونق دارد.
خلاقيت هاي معماري و برخورداري اين بناي قديمي از امکانات مختلف نظير مساجد و مدارس و حمامها در کنار بافت تجاري نشانگر نبوغ معماري ايراني در پاسخگويي به نيازهاي متنوع زيستي مردم در کنار اهداف اقتصادي است که به زيبايي به يادگار مانده است.
مدرسه سپهداري که محل تحصيل امام خميني (ره) بنيانگذار انقلاب اسلامي است در قلب مجموعه بازار اراک، مقبره آقانورالدين عراقي واقع در بافت قديم، سراي خاکباز و موزه مفاخر که ميزبان تنديس و آثار زيستي بيش از دو هزار نخبه استان مرکزي است، موزه صنايع دستي واقع در منزل تاريخي حسن پور و دهها اثر و ابنيه تاريخي ديگر از جاذبه هايي است که گردشگران نوروزي مي توانند از آنها ديدن کنند.
يکي ديگر از جاذبه هاي تاريخي اراک که اينک به گنجينه آثار معنوي و باستاني تبديل شده ، بناي ارزشمند حمام چهارفصل اين شهر است که اين مجموعه نيز در دوره قاجاريه ساخته شده است.
در اين اثر، مجموعه کاملي از خدمات گرمابه اي براي مردان و زنان و حمام اقليتهاي مذهبي ارائه مي شده و در معماري آن ظرافتهاي تزئيني با بهره گيري از هنر کاشيکاري و گچبري پس از سالها چشم هر بيننده اي را خيره مي کند.
وجه تسميه اين بنا به خاطر وجود کاشيکاريهايي از چهار فصل سال در اين حمام قديمي است که دنيايي از رنگ و مفاهيم هنري و اجتماعي را به گردشگران هديه مي کند.
در حال حاضر اين حمام به موزه مردم شناسي و آثار باستاني و تاريخي تغيير کاربري داده و آثار متعددي از دوره هاي پيش از اسلام تا معاصر در آن به معرض ديد عموم گذاشته شده است.
کليساي مسروپ مقدس اراک نيز يکي از جاذبه هاي گردشگري اين شهر است که بيانگر همزيستي مسالمت آميز مذاهب بوده و با معماري زيبا خودنمايي مي کند.
شهر اراک علاوه بر جاذبه هاي تاريخي در حوزه گردشگري مذهبي نيز غني و پررونق است ،بقعه امامزادگان هفتاد و دو تن ساروق، امامزاده محمد عابد (ع) - برادر امام رضا (ع)- واقع در مشهد ميقان اراک، بقعه پيرمراد، امامزاده احمد (ع) هزاوه جد مقام معظم رهبري، امامزاده آمنه خاتون (س) ، امامزاده سبحان(ع) و امامزاده ابراهيم (ع) و دهها چشمه معنويت و نور ديگر اشاره کرد.
اراک به لحاظ گردشگري طبيعي نيز يکي از قطبهاي مهم کشور محسوب مي شود بطوريکه در کنار زيباييهاي تالاب کويري ميقان و جاذبه هاي پرنده نگري و زيباييهاي بکر اقليم کويري، طبيعت مصفاي زيستگاه هفتاد قله ، تفرجگاه کلاله سنجان، تخت سادات کرهرود، دره گردو و پل دو آب، پنجعلي، سراب اسکان و دهها جاذبه ديگر را نيز در خود دارد.
يکي از امکانات گردشگري استان مرکزي بهره مندي از استعداد طبيعي غارها و تفريحات کوهنوردي است که کوه سفيدخاني و مستوفي اراک از آن جمله است.
شهرستان اراک از استعدادهاي بکري در حوزه گردشگري روستايي و صنايع دستي متنوع نظير دستبافته ها و زيراندازهاي سنتي، رودوزيهاي سنتي، آثار چوبي، سازها، پيکره تراشي،بافت پاپوش، سنگ هاي نيمه قيمتي، کتيبه نويسي و نگارگري نيز برخوردار است.
سوغات اين شهرستان را بيشتر نانهاي سنتي، کشمش و مويز، فتير و انواع شيريني ها است که گردشگران نوروزي مي توانند به عنوان هديه با خود به شهرشان ببرند.
شهرستان تفرش با فاصله 90 کيلومتري از اراک يکي از مناطق خوش آب و هوا و مهد پروش نخبگان استان مرکزي است که در گذشته هاي دور و در سده هاي پيش از اسلام يکي از کانونهاي استقرار زرتشتيان بوده و با نام ˈگبرشˈ خوانده مي شده است.
اين شهرستان منطقه اي کوهستاني است که جاذبه هاي چشم نواز طبيعي متعددي را در آغوش خود دارد و دره هاي مصفاي آن با شکوفه هاي درختان بادام و انواع تنوع گياهي زبانزد خاص و عام است.
يکي از مناطق ديدني تفرش روستاي سرآبادان است که علاوه بر حفظ آيين هاي کهن، به لحاظ ويژگيهاي معماري و طبيعت گردي بسيار غني است.
از ديگر جاذبه هاي اين شهرستان مي توان به منطقه کوي باران، آب معدني گراو ، سد کشه،مناطق نمونه خانک، پارک حکيم نظامي، چاه آب افشان، آبشار قطره، غار علي خورند ، مسجد ششناو، آب انبار بلور، تکيه زاغرم، قلعه حيدري، خانه عباسعلي خان مير پنج ، امامزادگان سرآبادان، اسماعيل(ع)، شاهواري، ابوالعلي و آرامگاه امامزاده محمد (ع) اشاره کرد.
تفرش به شهر نخبگان ايران شهرت دارد و از مشاهير سرآمد آن مي توان به پروفسور محمود حسابي پدر علم فيزيک ايران، دکتر پارسا پدر علم گياه شناسي، شيخ طبرسي دانشمند شهير ايراني، ابوالقاسم سحاب پدر جغرافياي ايران، حکيم نظامي تفرشي، حسينعلي نکيسا استاد آواز و مويسقي، استاد فتحعلي واشقاني خوشنويس ، فروغ فرخزاد و دهها برجسته علمي و فرهنگي و سياسي ديگر اشاره کرد.
سوغات و صنايع دستي شهرستان تفرش شامل درويش دوزي و تفرشي دوزي، منبت کاري و کنده کاري روي چوب، آثار فلزي، مسگري ، آينه کاري و دستبافته هاي نفيس است.
شهرستان آشتيان واقع در 80 کيلومتري اراک نيز با مساحت يکهزار و 239کيلومتر مربع به عنوان کوچکترين شهرستان استان مرکزي يکي از حوزه هاي ديرين و تاريخي استان است که بخش اعظمي از ماد سفلي را تشکيل مي داده و آثار متعددي از آن زمان را در خود دارد.
وجود آتشکده فرديجان و قلاع و ابنيه متعدد گبري در اين حوزه از يادگارهاي ازرشمند آن زمان است که با طبيعت بکر و زيباي پيراموني، گردشگران را به خود فرا مي خواند.
اين شهرستان جاذبه هاي طبيعي سد و قلعه علي تقي بيگ، پارک جنگلي کوه آشتيان، روستاي زيباي آهو، امامزادگان بي بي فاطمه صغري (س) و عبدالله (ع)، پل تاريخي سياوشان، غار تاريخي لنجرود، آسياب جفتي، منزل دکتر عبدالعظيم قريب، منازل تاريخي ميرزا حسن آشتياني و هدايت الله وزير دفتري که موزه صنايع دستي و باستاني نيز هستند را در خود دارد.
مهمترين سوغات اشتيان صابون هاي محلي است که ديدار از کارگاههاي پخت اين سوغات نيز براي گردشگران نوروزي خالي از لطف نيست.
آشتيان نيز يکي از سرزمين هاي نخبه پور استان مرکزي است بطوريکه بزرگاني چون دکتر محمد قريب، دکتر عبدالعظيم قريب، دکتر عبدالکريم قريب، عباس اقبال آشتياني، ميرزا يوسف اعتصامي، ميرزا هدايت الله وزير دفتري، ميرزا محمد علي مستوفي، دکتر اسماعيل آشتياني، ميرزا حسن مستوفي الممالک ، علامه سيد جلال الدين آشتياني و دهها شهير ديگر را در دامن خود پرورش داده است.
صنايع دستي برجسته اين شهرستان نيز توليد زيراندازهاي سنتي، معرق کاري و انواع رودوزي است.
شهرستان خمين واقع در جنوبي ترين منطقه استان مرکزي با وسعت دو هزار و 267 کيلومتر مربع که زادگاه امام خميني (ره) است يکي از شهرستانهاي پر جاذبه براي گردشگران نورزي است.
اين شهرستان در گذشته جزئي از ناحيه پهناور ولايت جبال (عراق عجم) بوده که پيش از اين با نام تيمره خوانده مي شده و سنگ نگاره هاي به جاي مانده در ارتفاعات آن گواه از قدمت زيست انساني آن به وسعت تاريخ مي دهد.
از جاذبه هاي مهم اين شهرستان مي توان از بيت تاريخي امام راحل، کوه مخروطي و زيباي بوجه، منطقه حفاظت شده الوند، بيشه علي، روستاهاي نمونه شهابيه و ورچه، تيمچه بازار، امامزادگان اسماعيل(ع)، امامزاده محمد مالک، يوجان، سليمان و ابوالفتح، ابوطالب، طبيب آباد ، قلعه سالار محتشم، عمارت امير مفخم بختياري، عمارت حاج جلال لشکر، پل قديمي جلماجرد، مسجد جامع خمين، گورستان ارامنه قورچي باشي، سنگ نگاره هاي روستاي آشناخور و جباده ، موزه سالار محتشم و برج خاندان بيات را نام برد.
در حوزه مشاهير؛ اين شهرستان علاوه بر پرورش بزرگترين مرد سياسي قرن بيستم يعني امام خميني (ره)، مشاهير ديگري چون آيت الله پسنديده ، سيد خليل کمره اي و محمد علي مرداني شاعر شهير را نيز به جامعه تقديم کرده است.
صنايع دستي برجسته خمين قالي و گليم گل ، طراحي ، تهذيب، سفالگري و ميناکاري است .
شهرستان خنداب از ديگر مناطق ديدني استان مرکزي است که که با مساحت يکهزار و 365 کيلومتر مربع با طبيعتي زيبا در حدفاصل شهرستانهاي کميجان ، شازند و اراک و استان همدان واقع شده است.
اين شهرستان به دالان طبيعي دشت شرا شهرت دارد و يکي از کانونهاي زيستي گروه هاي جمعيتي ناهمگن از قوم لر، ترک و فارس محسوب مي شود.
بر اساس مستندات موجود قدمت خنداب به بيش از يکهزار و 200 سال مي رسد و از اماکن ديدني و جذاب آن مي توان به تالاب آق گل، باغهاي مصفاي متعدد، چشمه علي گذر، مجموعه طبيعي دهنو، امامزادگان محمد مسعود (ع)، شاهور، ديزآباد، اسماعيل (ع) و روستاگردي در استوه، ده سد، قلعه چي، کوه سرتخت و چشمه سلاله اشاره کرد.
شهرستان خنداب نيز مفاخري چون حجت الاسلام آقا سيد رحيم مصطفوي، آقا محمد خندابي، ميرزا ابراهيم خندابي، آخوند صدر، ملا محمد زماني، ملا صالح صالحي، شاعر روشندل و علي آقا شيدا را پرورش داده و صنايع دستي برجسته آن نيز معرق و محرق و انواع باقت قاليهاي داري است.
شهرستان دليجان در منتهي اليه شرق استان مرکزي با دو هزار و 141 کيلومتر مربع مساحت نيز يکي از قطبهاي مهم گردشگري استان مرکزي است که از ديرباز در مسير تردد اصلي بوده و وجه تسميه آن که برگرفته در دليگان است که به محل استراحتگاه گاري مسافران بازمي گردد.
کاروانسراي و پل دودهک، مسجد بزرگ النبي، مجموعه بازار نراق، بافت احيا شده شهر نراق، غار شگفت انگيز نخجير، کاروانسراي کهک، بادگيرها و آب انبارهاي متعدد، موزه آب، امامزادگان بي بي زبيده خانون(س)، يحيي(ع) و اسماعيل(ع) مناطق گردشگري جاسب، بهار اردهالي، سد 15 خرداد، روستاي وران، غارهاي شاه بلبل و سن ايک کهک ، آبشار گيسو ، مسجد جامع نراق ، سد خاوه، تپه قلعه سرخ، قبرستان قديمي وران، خانه فاضلين نراقين و منازل متعدد قديمي از جمله آثار ديدني اين شهرستان است.
شهر نراق به عنوان يکي از 10 شهر برتر از نظر بافت تاريخي محسوب مي شود وملا محمد عبدالصاحب و ملا مهدي و احمد نراقي از مشاهير بنام اين شهرستان هستند،غار شگفت انگيز نخجيرنيز درنزديکي اين شهر قراردارد.
شهرستان زرنديه واقع در شمالي ترين منطقه استان مرکزي با وسعت چهار هزار و 163 کيلومتر مربع با آداب و سنن زيبا و طبيعت چشم نواز يکي ديگر از مناطق هدف براي گردشگران نورزي محسوب مي شود.
از جاذبه هاي اين شهرستان مي توان به کوه قليچ، سد رودخانه سه رود، حاشيه زيباي رودهاي شيرين چاي و رازقان، يخچال طبيعي مهدي آباد، منطقه نمونه بين المللي رودشور، منطقه گردشگري پرندينه، روستاي ارمني نشين چناقچي، امامزادگان عبدالمطلب پيگ و محمد باقر و احمد باقر (ع)، مسجد اعظم، تپه سنگ، کاروانسراي شاه عباسي، حمام الوير و تپه گبري الوير اشاره کرد.
از مشاهير اين خطه نيز نام ملا محمد علي الويري، ملا محمد حسين الويري، محمد خرمشاهي، ميرزا مهدي موحد، عباسعلي صرافي و ملا ابراهيم معاصر بر صفحه تاريخ درخشان است.
سوغات و صنايع دستي اين خطه نيز بيشتر نگارگري و خراطي قاليهاي دستبافت، معرق، و آثار فلزي است.
شهرستان ساوه به عنوان دومين قطب صنعتي استان مرکزي با 238 هزار و 713 نفر جمعيت و چهار هزار و 611 کيلومتر مربع وسعت در شمال استان واقع شده و بعنوان دومين کانون جمعيتي اين خطه پس از اراک با جاذبه هاي متعدد تاريخي، فرهنگي، طبيعي و صنعتي براي پذيرش گردشگران نوروزي است.
از جاذبه هاي طبيعي اين شهرستان مي توان به غار آقداش، سد الغذير، باغ هاي انار و طبيعت بکر بالقلو اشاره کرد و سوغات اين خطه نيز انار، طالبي، خربزه، پسته، زيتون و زعفران و انواع نان قندي و شيريني هاي خانگي است.
يکي از جاذبه هاي برجسته تاريخي اين شهرستان روستاي تاريخي آوه است که با 220 هکتار به عنوان بزرگترين محوطه تاريخي باستاني استان محسوب شده و بر پايه شواهد تاريخي، يکي از سکونتگاه هاي بشري از هزاره چهارم قبل از ميلاد تا پايان دوره ايلخاني محسوب مي شده است.
بناي تاريخي قيزقلعه در 23 کيلومتري جنوب غربي ساوه آب انبارهاي باغ شيخ و شاه عباس، بقعه اشموئيل پيغمبر، کاروانسراي آوه، قلعه آمين، پل سرخده، مسجد سرخ (انقلاب) و مسجد جامع ساوه امامزاده سيد هارون(ع) از جمله جاذبه هاي گردشگري اين شهرستان بشمار مي آيد.
اين شهرستان در حوزه مشاهير علمي، سياسي و فرهنگي نيز يکي ازکانونهاي قوي استان مرکزي است و از اين ديار بزرگاني چون سلمان ساوجي(شاعر)، ميرزا موسي طيب ساوجي(پزشک و خوشنويس) ، علامه تاج الدين آوي، آيت الله شريعتمدار ساوجي، علامه عسگري و شهيد مصطفي چمران برخاسته اند.
شهرستان شازند واقع در جنوب غربي استان مرکزي نيز يکي از قطبهاي مطرح گردشگري استان مرکزي است که جاذبه هاي متعدد طبيعي و تاريخي آن زبانزد خاص و عام است.
شهرستان شازند با اقليم کوهستاني و فضاهاي بکرطبيعي به شهرسرابها وچشمه هاي پرآب شهرت دارد و از جمله اماکن گردشگري برجسته آن مي توان از چشمه بلاغ حک، پيست اسکي پاکل ، سراب عباس آباد، سراب پنجعلي، چشمه دوخواهران، چشمه عمارت، سراب اسکان، غار افسانه اي کيخسرو، کليساي هاکوپ ازنا، منزل اربابي تواندشت، تپه تاريخي سرسختي، جنگلهاي بلوط و بنه، پل دو آب، حمام ده کائيد، امامزاده سهل ابن علي (ع) در آستانه را نام برد.
شهرستان فراهان با مفاخر تاريخ ساز و نام آشنا يکي ديگر از مناطق ديدني و پرجاذبه استان مرکزي است که گردشگران نوروزي درسفر به اين ديارمي توانند از شهرزيرزميني ذلف آباد با يافته هاي زيبايي از دوره ايلخاني،تکيه فرمهين، بقاياي آتشکده فردقان، شاهزاده حسين نظام آباد، امامزادگان تبرته، احمد بن علي و حسن الافطس و حمام خنجين آشنا شوند و زواياي پيدا و پنهان فرهنگي اين خطه را بيشتر بشناسند.
امير کبير، قائم مقام فراهاني، اديب الممالک فراهاني و ميرزا عيسي قائم مقام فراهاني از مفاخر و شخصيتهاي منطقه فراهان هستند.
کميجان واقع درشمال غرب استان مرکزي يکي از شهرستانهاي ديگراين استان است که روستاهاي نمونه گردشگري چون وفس و اسفندان را در خود دارد که به لحاظ ويژگيهاي تکلم زباني و فرهنگي وطبيعت بکرشهرتي کشوري دارد.
از جمله جلوه هاي گردشگري اين شهرستان مي توان به دره سرسبز طرلان، سد ياسبلاغ، قلعه تاريخي عيسي خان بهادري، بافت قديمي و تاريخي روستاي وفس ، سد خاکي ميدانک، امامزادگان ساريه خانون و شاهزاده حسين وفس را نام برد.
فخرالدين عراقي شاعر و حکيم قرن هفتم ، عيسي خان بهادري پدرنقاشي ايراني، سيد رفيع رفيعا و حاج ابوالقاسم خاکي وفسي به عنوان مشاهير فرهنگي و ادبي و شيخ شهاب الدين عراقي، سيد مبين حسني وفسي سيد شمس الدين حسيني وفسي نيز از معاريف اين خطه هستند.
شهرستان محلات درجنوب شرقي استان مرکزي نيز با وسعت يکهزار و 995 کيلومتر مربع از مناطق زيبا و اعجاب آميز است که سفر به اين خطه تجربه اي به يادماندني را همراه دارد.
سر ستون هاي دوره اشکاني خورهه، آتشکده آتشکوه، مسجد جامع محلات، آبگرم محلات، يخچالهاي طبيعي، ابنيه ميل ميلونه، چشمه آبگرم شفا، چشمه سليماني، غار سوراخ گاو، حسينيه آقاخان محلاتي، بند نيمور، غار يکه چاه، امامزاده عبدالله قلعه جمشيدي و فضل و يحيي، باباجارو و غار کشه ريز و حسينيه آقاخان محلاتي از جاذبه هاي برجسته اين شهرستان است.
سرچشمه محلات نيز يکي از تفرجگاه هاي پرآب و مصفاي اين شهرستان است که علاوه بر امکانات اقامتگاهي، شهر بازي، مراکز فروش گل و گياه، رستوران و کافي شاپ دارد و با آبنماها و پارکهاي تفريحي لحظات دلنشين را براي گردشگران نوروزي ايجاد مي کند.
شهر محلات به عنوان بام گل و گياه ايران با باغات و مزارع رنگارنگ چون گوشه اي از بهشت مي درخشد و بازديد از اين همه زيبايي و طراوت در فصل بهار بهترين منظره اي است که به مسافران نوروزي آرامش هديه مي کند.
اين شهرستان در کنار جاذبه هاي طبيعي و تاريخي مشاهر سياسي و مذهبي چون آيت الله توسلي محلاتي، آيت الله رسول محلاتي، آيت الله طاها مقدسي، ميرزا حسن انصاري، شيخ فضل الله مهدي زاده محلاتي، وشيخ مرتضي مجتهد محلاتي شيرازي را در دامان خود پرورش داده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن