تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805081302




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهرستان شاهرود نگین گردشگری شرق استان سمنان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شهرستان شاهرود نگین گردشگری شرق استان سمنان شاهرود - ایرنا - شهرستان شاهرود در 390 کیلومتری شرق تهران ،نگین گردشگری شرق استان سمنان ،همواره مورد توجه مسافران نوروزی و زائران امام رضا (ع) بوده است.


شاهرود گویی خودش به تنهایی یک قاره کوچک است چرا که با طی مسافتی کمتر از 50 کیلومتر در جهت شمال به منطقه ای سرسبز با پوششی جنگلی و اقیانوسی خروشان از ابر می رسید که جنگل ابر می خوانندش ، جایی که دسترسی و رویای رسیدن بشر به ابر بدون پرواز تحقق می یابد و انسان پا در زمین دارد ،ولی با دستانش هاله های ابر را شکار می کند و اینجاست که رویا و واقعیت در هم می آمیزد و صحنه هایی زیبا از خلقت را پدیدار می کند.
در جوار جنگل بی نظیر ابر ،خداوند نعمت را بر شاهرودی ها تمام کرده و شاهد جنگل مخمل گون و چشمه های جوشان و درختان قطور سر به فلک کشیده در جنگل های کهن اولنگ و قطری نیز هستیم.
اما اگر شاهرود را فقط در 120 کیلومتر به سمت جنوب طی کنیم ،شاهد مناظری بی نظیر کویری هستیم و لحظه ای با خود می اندیشید که قدم بر صحرای حجاز نهاده اید ، درختان نخل سر برافراشته ،شن زارها و رمل های کویری و تردد شتر در این سرزمین ،این سوال را در ذهن هر بیننده ای طرح می کند راستی اینجا کجاست ،که باید گفت اینجا شاهرود با اقلیم های مختلف آب وهوایی است که با طی کمترین مسافت و زمان ،رویای سفر در کمترین زمان ممکن به چند قاره را فراهم می کند ،شاید به این دلیل است که قاره کوچکش می نامند.
در فاصله 33کیلومتری غرب شاهرود ،شهر دیدنی و پلکانی مجن قرار دارد ،که به واسطه گل اندود کردن خانه هایش با خاک رس قرمز رنگ ،نگینی سرخ از زندگی انسانهایی کم توقع و مهمان نواز در دل کویر و در دامنه های البرز شرقی را فراهم کرده است ، که می تواند مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی که دل به زندگی بی آلایش و سنتی دارند و قصد بازدید و رویای زندگی ساده را دارند ،قرار گیرد.
شهری که با یک نم باران بوی گل و گاه گلش تمام شهر را فرا می گیرد و روح انسان را به آسمان و تعالی روانه می کند ،بویی که برخواسته از بارش نم نم باران و گل و خاک با هم عجین می شود ، شاید به یک نوعی فطری و سرشتی همه ما استشمام این بو را دوست داریم و با باریدن اولین قطرات باران ، همیشه روح ما زنده می شود و سرزنده می شویم.
اما مردمان این دیار که باید گفت خوش به حالشان ،با طبیعت زندگی می کنند و در فضای کوهستان البرز نفس می کشند و در دل کویر زندگی می کنند و هنوز هم خانه هایشان را با گل سرخ تزیین می کنند ،گویی قدر این موهبت الهی را می دانند ،موهبتی که شاید برای من و شمای شهرنشین ،تبدیل به یک آرزو شده است، اما این آرزو در مجن شاهرود ،دست یافتنی است و می توان سری به این دیار زد و ساعتی را در دل طبیعت با خاک گل و عشق و صفای اهالی مجن گذراند.
اما اگر دلتان هوس گذران یک روز آفریقایی را دارد و می خواهید ساعتی از روز را به رویا صحرای سرنگیتی تانزانیا بگذرانید ، بهتر است ،سری به منطقه خارتوران در جنوب شرقی شاهرود بزنید ،خارتوران که به آفریقای ایران شهرت دارد ،بزرگترین زیست کره ایران و زیستگاه یوزپلنگ آسیایی و گورخر آسیایی و زاغ بور است.
بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی رنج سفر در کویر را بر خود هموار می کنند وتنها برای دیدن این جانوران عازم این منطقه می شوند ،منطقه ای زیبا برای دیدن حیواناتی که این روزها دیدنشان بیشتر به یک رویا می ماند.
دراین منطقه و اقلیم در حاشیه کویر ،شاهد شن های روان و تپه های ماسه ای هستید و روستاهایی که در محاصره شن قرار دارند و مناظری از ابوظبی را در اذهان زنده می کند ،اما اینجا روستای رضاآباد خاستگاه گردشگری روستایی و عشایری است ،با مردمانی مهمان نواز و دوست داشتنی که می توان خاطره بودن و زندگی در کویر را در کنارشان تجربه کرد.
اما همه اینها که گفته شد اشاره به این بود که چرا شاهرود را قاره کوچک می نامند و با یک سفر به این منطقه ،گویی توانسته اید به یک قاره سفر کنید و همزمان در فواصل کوتاه خاطرات و تجربه های متنوعی را با خود همراه کنید.
اگر در نوروز قصد سفر به بارگاه ملکوتی امام رئوف حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) را دارید ،بهتر است در این مسیر ،سری هم به شاهرود بزنید که حتما با کوله باری از خاطرات خوش و ایام و لحظاتی زیبا این دیار را ترک و برای تجدید این خاطرات خوش بارها و بارها به شاهرود سفر خواهید کرد.
در سفر به شاهرود بازدید از موزه این شهر که در ساختمان بلدیه (شهرداری) قرار دارد را در برنامه های خود قرار دهید ،این موزه دارای دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی در دو طبقه آماده بازدید عموم است ،در بخش باستان شناسی آثاری ازتپه های باستانی شاهرود و استان سمنان نگهداری می شود و در بخش مردم شناسی نیز اشیایی و آثاری از پوشاک سنتی ،زیورآلات ،دست بافته ها ،اسناد و قباله های قدیمی نگهداری می شود.
آثار کشف شده از محوطه باستانی پارک شامل ،بقایای گورستانی متعلق به عصر آهن و اشیای سفالی و مفرغی که قدمت آن به اوایل هزاره اول تا اواخر هزاره دوم پیش از میلاد است که در این موزه نگهداری می شود.
از دیگر مکان های دیدنی شاهرود می توان به خانه یغمایی ها ،تنها بنای بادگیردار شاهرود اشاره کرد که به سبک معماری یزدی ساخته شده است.
مسجد جامع شاهرود مربوط به دوره ایلخانیان ،مسجد شیخ علی اکبر مربوط به دوره قاجار ،مسجد آقا کوچه چناران ،تکیه زنجیری از دیگر اماکن دیدنی شاهرود است.
از روستاهای های دیدنی شاهرود می توان به روستای دولت آباد با یخبندان تاریخی در 12 کیلومتری شمال شاهرود ، روستای قهج در 20 کیلومتری شمالشرقی با آرامگاه امامزاده ابراهیم (ع )، روستای امیریه در 10 کیلومتری مسیر شاهرود به مجن با بنای تاریخی سردر باغ شازده ،روستای ابرسج با آبشار طبیعی و دیدنی اوستا و نمد مالی به عنوان صنایع دستی در دامنه کوه شاهوار اشاره کرد.
و همچنین می توان به روستای میقان با مراتع زیبا ، روستای قلعه نوخرقان با آرامگاه عارف بزرگ شیخ ابوالحسن خرقانی و روستای ابر در دامنه کوه های مشرف به جنگل ابر که از جمله روستاهای زیبای شاهرود هستند اشاره کرد.
امام زاده سراوین قطری ،شهر کلاته خیج با کوی زینلی ها آن ،روستای خیج لوکیشن طبیعی برای ساخت سریال تاریخی مختارنامه ،روستای زیبای نگار من با مناطر بی نظیر در ارتفاعات شاهوار از دیگر جاذبه های دیدنی شهرستان شاهرود محسوب می شوند.
شهر نمونه گردشگری بسطام در شش کیلومتری شاهرود واقع است و به دلیل آب و هوا معتدل و همچنین جاذبه های متعدد تاریخی و طبیعی که به زادگاه عرفان شرق نیز معروف است ،مورد توجه گردشگران بخصوص در ایام نوروز قرار دارد.
تپه باستانی سنگ چخماق،مسجد جامع بسطام،مسجد بایزید،برج کاشانه،آرامگاه بایزید بسطامی،منار سلجوقی،مدرسه شاهرخیه ،تکیه دولت از جمله امکان دیدنی بسطام هستند.
جاذبه های گردشگری شهرستان میامی:
شهرستان میامی، شرقی ترین شهرستان استان سمنان در مسیر تهران به مشهد است . این شهرستان از شمال به استان های گلستان و خراسان شمالی، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به شهرستان شاهرود محدود است .
شهر میامی به عنوان مرکز این شهرستان از آثار تاریخی و گرانبهای بسیاری برخوردار است که از آن جمله می توان به کاروانسرای شاه عباسی، مسجد و حمام آقایان و موزه مردم شناسی اشاره کرد.
شهرستان میامی دارای چهار منطقه نمونه گردشگری شامل دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل و آبشار نام نیک و جنگل دشت شاد و عباس آباد است.
تنوع قومی و فرهنگی این خطه اعم از کرد، ترک، عرب و فارس و غیره آداب و رسوم و آیین های متنوعی را سبب شده است.
شهرستان میامی مدفن شیخ حسن جوری رهبر نهضت سربداران در کلاته میرعلم روستای فیروزآباد (دهستان فرومد) است ،مقبره ابن یمین فرومدی شاعر قطعه سرای قرن هفتم نیز در کنار مسجد جامع باشکوه فرومد زینت بخش تاریخ و فرهنگ ناب این خطه است.
صنایع دستی شهرستان میامی شامل جاجیم بافی، لاک تراشی، تولید البسه محلی، دست بافته های سنتی، نمدمالی است و سوغات آن قیسی و برگه زردآلو است.
مجموعه کاروانسرای میاندشت شامل سه کاروانسرا است که یکی از آنها مربوط به دوره صفوی و دو کارونسرای دیگر مربوط به دوره قاجار است، کاروانسرای میاندشت با داشتن سه باب انبار، مامن مناسبی برای کاروانیان بود، هر سه کاروانسرا از ویژگی های برجسته معماری دوره خود برخوردار هستند. چاپارخانه و تلگراف خانه از جمله بناهای تاریخی این مجموعه است .
مسجد جامع فرومد، این بنا در روستای فرومد از توابع شهر میامی بر سر راه شوسه شاهرود به سبزوار و 165 کیلومتری شرق شاهرود واقع است ، فرومد از جمله مهم ترین مراکز فعالیت نهضت سربداران بود، بنای مسجد جامع فرومد از آثار ارزشمند معماری در دوره خوارزمشاهیان است که در دوره ایلخانی گسترش یافته و بر تزیینات آن افزوده شده است، در داخل ایوان های شمالی و جنوبی محراب با تزیینات پرکار گچبری و کتیبه های خط کوفی وجود دارد ، ایوان جنوبی مسجد از ایوان مقابل بزرگتر است و با طاق و قوس گهواره ای عرضی و نیم گنبد انتهایی پوشش یافته است.
جنگل های کالپوش و دیم زارهای منطقه کالپوش در 150 کیلومتری شمال شرق شاهرود در حوزه استحفاظی استان سمنان و آبریز شمالی کشور (حوزه آبریز سد گلستان ) واقع اند. این منطقه از نظر اقلیمی جزء مناطق نیمه مرطوب معتدل به شمار می آید و از نظر پوشش گیاهی، همان طور که از نام منطقه هم بر می آید غالب پوشش گیاهی آن جنگلی پهن برگ خزری هستند ،چون بخشی از جنگل های منطقه جزو پارک ملی گلستان محسوب می شود.
جنگل دشت شاد نیز از مناطق دیدنی میامی است ،جنگل های کالپوش در حوزه استحفاظی استان سمنان و در آبریز شمالی کشور واقع اند. این منطقه جزء شهرستان شاهرود و در منطقه کالپوش قرار دارد. این منطقه از نظر اقلیمی جزء اقلیم نیمه خشک تا نیمه مرطوب به شمار می رود.
عباس آباد روستای کهنی است با یک کاروانسرا قدیمی که به دلیل فعالیت های معدنی در آن از گذشته های دور شناخته شده است ، این روستا در شمال جاده تهران – مشهد ، در فاصله 140 کیلومتری شرق شاهرود و 80 کیلومتری مرکز بخش میامی واقع است.
این منطقه در شمال کویر مزینان قرار دارد و دارای اقلیمی گرم در تابستان و معتدل در زمستان است .
روستای عشایر نشین رضاآباد از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود ، در 250 کیلومتری جنوب غربی شاهرود و 123 کیلومتری جنوب بیارجمند واقع شده است.
کاروانسرای عباس آباد در 75 کیلومتری شرق میامی، (جاده مشهد) و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است.تاریخچه ساخت این کاروانسرا مربوط به دوره صفویه است که در دوره قاجار مرمت اساسی شده است.
روستای ابراهیم آباد در 10 کیلومتری شرق میامی یکی از زیباترین روستاهای شهرستان میامی به شمار می رود که بر خرابه های شهر تاریخی زیدر که از قدمتی بالغ بر 500 سال در زمان صفویه (شیخ صفی الدین اردبیلی) برخوردار بود، بنا شد.
ابراهیم آباد بافت تاریخی بسیار زیبایی دارد،خانه های این روستا از مصالح بومی و سنتی ساخته شده و از سبک معماری خاصی پیروی می کند،کوچه های سنگفرش، دیوارهای کاهگلی و سیمگل با ازاره های آجر قزاقی و درختان کهنسال هنگام ورود، نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند، مجسمه زیبای ˈدهقانˈ در ورودی روستا با به دست گرفتن فانوس حضورتان را خیرمقدم می گوید و شما را به پذیرایی گرم مردم سخت کوش آبادی نوید می دهد.
ابراهیم آباد را می توان به رستورانی از انواع غذاهای خوشمزه سنتی تشبیه کرد که می توان به جوشبره، قروتی، چلکوت، حسود، شیره جوش، آش ترش و آش کما اشاره کرد.
مردم این روستا از آیین ها و آداب و رسوم متنوعی محافظت نموده و از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده اند که از آن جمله می توان به مراسم عید و عیدگاه اشاره کرد.
این روستا همه ساله جشنواره غذاهای محلی را برگزار می کند و با توجه به اینکه در کنار اتوبان تهران – مشهد قرار گرفته ،می تواند پذیرای گردشگران و زوار آقا علی ابن موسی الرضا (ع) باشد.
کاروانسرای میامی در مرکز شهر میامی واقع شده و از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی است که تقریبا سالم بر جای مانده است، این بنا به فرم حیاط مرکزی و از نوع چهار ایوانی است که با آجر ساخته شده است.
روستای هدف گردشگری فرومد در منتهی الیه شرقی شهرستان میامی (کیلومتر 115) مسیر میامی به سبزوار واقع است.
در مرکز این روستای زیبا، ساختمانی سرخ فام به چشم می خورد که آرامگاه ابن یمین، شاعر معروف و قطعه سرای بزرگ زبان فارسی است. بنای آرامگاه در سال 1353 بازسازی و ساختمان زیبایی در آن محل احداث شد که برخی آن را سمبل کلاه سربداران و گروه دیگر آن را به صورت گلی در حال شکفته شدن می دانند.
همه ساله تعداد زیادی از مسافران بخصوص زایران امام رضا (ع) از شهرستان شاهرود و میامی دیدن می کنند.
زایران ومسافران نوروزی می توانند در زمان اقامت خود از مهمانسرای جهانگردی بسطام و شاهرود و دیگر اماکن اقامتی سطح شهر و همچنین مراکز اسکان نوروزی که سوی دستگاه های ذیربط برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است ،استفاده کنند .ک/4
7265/1496/608/506
انتهای پیام /*




12/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن