محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842539219
جام جم ایام | شرافت و مروت، میراث نژاد آریایی است
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
عیاران، جوانمردان، شطاران و فتیان؛ آنان را با هر نام که بخوانید، فرقی نمیکند. این رسم ریشه در تاریخ و اساطیر ایران زمین و مشرق دارد. استاد علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر با بیان هریک از این واژگان نقبی به تاریخ میزند و گذشتهها را میکاود. میگوید ریشه این منش را باید در عهد نخستین جست، در آیین مهر، در رسالت میترا و در کنف حمایت آناهیتا آنجا که زندگی آغاز میشود، نخستین جوامع شکل میگیرد و عهد آدمیان بر کیش مهر و روشنایی قرار مییابد. رستمش پهلوانی است که تاجبخش است، او خود پادشاه نمیشود، ولی حافظ و نگاهبان کیان کشور است. امانتدار آن است و برای این عهد و امانت هزینهها میکند. اینگونه است که برای درک چنین مفاهیم و نشانیهایی واکاوی تاریخ تا عمق اسطورهها ناگزیر و بایسته است. در این روایت تاریخی اما عیاری با نام ابراهیم نبی(ع) پیوند مییابد و در آنجاست که ابراهیم را پدر فتیان میدانند. نقل میکند که چگونه آن حضرت در مهمانکردن کافری که به سرای او رفته بود، مورد عتاب و خطاب خداوند قرار میگیرد که «اگر جای ما بودی چه میکردی، چه عمری است با همه کفرانش او را روزی میدهیم» و از آن پس ابراهیم خلیلالله به اهل خانه میسپارد که هرکه بدین سرای شد، نانش دهید و از ایمانش نپرسید. ماجرا اینجا از سرگرفته میشود و به واستانی حق مظلومان و ستمدیدگان در مکه آن روزگار میرسد، روزگار جوانی رسول اکرم(ص) وقتی که در عهد شباب با جمعی از جوانان عهد و میثاقی میبندند تا داد مظلوم بستانند. «حلف الفضول» جلوهای دیگر از رادمردی و عیاری میشود تا مردم در پناه آن امن و راحت یابند. و بعد از رسالت به روزگار هجرت، فتوت در مدینه دوباره معنا میشود، شطاران آن روز همه آنچه دارند، میان برادران مهاجر دو نیم میکنند و این است رسم جوانمردی. بیشک یل چنین مکتبی امیرالمومنین(ع) است. پهلوانی که در توصیفش میفرمایند: «لافتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار». از مروت و پهلوانیش نقلهاست. مردی که شمشیر از پی حق میزند و در رزم نیز دل جز در گرو این آیین ندارد. آنجا که بزرگوارانه وقتی حریف بر صورتش خدو میاندازد، از آن روی که بنده حق است نه مامور تن، برای فروخفتن غضب احتمالی کار را مهلتی رها میکند... اینکه چه ماجرایی از قاجاریه به این سو اتفاق افتاد و سیاست چه سوءاستفادههایی از این ماجرا کرد، بخشی از این گفتوگوست که در پی میآید. ایرانیان از چه روزگاری با اوصاف جوانمردی خو کردهاند، آیا در تاریخ ملی و مذهبی نمونههای روشنی از این گرایش میتوان برشمرد؟ ما یک سابقه باستانی و داستانی از جوانمردی داریم. وقتی فردوسی حکیم متولد شد و با او شاهنامه پا به این جهان گذاشت، متوجه شدیم که پیشینیان ما اصولا بر این عهد بودهاند. کلمه آریا را نجیب و شریف تعریف میکنند و اهل قبیله آریایی که در اینجا حضور داشتهاند، برسر این عهد بودند که نجابت و شرافت را پاس بدارند. برای ایرانی بسیار مهم بود که شخص ایرانی یا انیرانی است. اگر کسی مرتکب خیانت میشد، نخستین پرسش این بود: از ایران است یا انیران؟ انیرانیان آریایی نبودند و این نجابت و شرافت را از صلب پدر و شیر مادر با خود نیاورده و تربیت ایرانی را تجربه نکرده بودند. تجربتی که وقتی بزرگان رومیان به این سو آمدند و آثار ایران را مطالعهکردند، این گونه زیستن را ستایش کردهاند. یعنی اگرچه رومیان یا اسپارتها خود مردم سلحشوری بودند و سرباز تربیت میشدند، اما مفهوم سربازی آنان، معنای جوانمردانه زیستن نداشت. درحالی که در ایران جوانمردی اصل ماجرا بود. در اسلام هم همینگونه بود. اینکه مولانا در سلسله داستانهایی که از زندگی حضرت امیرالمومنین(ع) نقل کرده، برخی را برگزیدهاست که بیشتر رنگ و بوی جوانمردی دارد، از این جاست. مانند ماجرای خدو انداختن خصم بر صورت امیرالمومنین(ع) که در آن ماجرای مشهور آن حضرت برای لحظاتی از کشتن عمربن عبدود منصرف شد و وقتی در این ارتباط مورد سوال قرار گرفت، فرمود که من تیغ از پی حق میزنم، من شریک خدا نیستم. نمونه این ماجراها چه در مورد حضرت امیر(ع) و چه در مورد سایر پهلوانانی که در تاریخ بودهاند، بسیار تکرار شده است و ما در دورههای مختلف تاریخ اسلام نیز این قصهها را به خاطر داریم. ظاهرا در تاریخ ملی ما ورزشهای باستانی و زورخانه از جایگاه بلند و رفیعی برخوردار بوده و عمدتا کسانی که در این ورزشها ممارست دائم داشتند از نظر اهالی کوچه و بازار صاحب ویژگی جوانمردی و مروت شناخته میشدند. اگر بخواهیم زورخانه را به عنوان نمونهای در ادبیات و اجتماع بررسی کنیم، باید منشاء این طایفه را ذکر کنیم، چرا که بعد از زورخانه بود که تکایا نضج بیشتر گرفت و بعدها نام دیگرش حسینیه شد. خانگاهها و خانقاهها هم نسبتی داشت با مساله جوانمردی که آن نیز در این دوره رونق خاصی یافت. لنگر و این اواخر سقاخانهها نیز که در این سوی و آن سوی بوده است، جملگی جایی بودهاند که پهلوانان ساعتی را در آن جمع میشدند تا با هم در مورد موضوعات اساسی که پیشروی آنان بود و وظیفه خود میدانستند، رای بزنند. به طور مثال راهزنی آمده بود یا دزد و دزد ناموسی پیدا شده بود، خطاکاری، خطا را از حد برده بود، در این مواقع اینها به ناگزیر، فراهم میآمدند تا رای بزنند و در مورد این نوع مسائل تصمیم بگیرند، تا حافظ جان، مال و ناموس مردمان باشند و مردم نیز آنان را تا پایهای قبول داشتند که در بسیاری از اوقات دیده میشد که بچه خود را به زورخانه میبردند و از اهل زورخانه میخواستند تا در حق این بچه تفقد و کرامت کنند و از خدایی که به اینها قدرت و مردی داده بود، بخواهند تا این کودک را شفا بدهد. این مساله بارها دیده شده بود. افرادی که در این اواخر قصه حاج سیدحسن رزاز و حاج صادق بلور را شنیدهاند، این قسم حکایات را در خاطر دارند، بویژه حاج سیدحسن که قطعا از اولیای خداست و بسیاری از بزرگان بر ارجمندی این شخصیت شهادت دادهاند. او بهواقع انسانی جامع بود، هم از لحاظ علم که مراتبی را در آن طی کرده بود، هم به عنوان تاجر برنج فروش کار میکرد و همچنین پهلوانی بود که گرد عالم گشت و پشت پهلوانان بسیاری را به خاک رسانید. او از آخرین کسان این نسل بود که در عهد پیری با مرحوم تختی ارتباط برکت داشت، یعنی وی را برکت داد تا جوانمرد بار آمد. مهم این است که این اخلاق پهلوانی تا روزگار ما ادامه یافت که شاهد داشته باشیم و چنین صفتی افسانه تلقی نشود. بیشک هنوز هستند افرادی که ورزشهای رزمی را میآموزند تا از حقوق انسان دفاع کنند و هرگز درپی بهرهبردن از عوایدی که ممکن است، بر اثر زور بازو برای برخی تحصیل شود، نبودهاند. زورخانه به کدام دوره تاریخی باز میگردد؟ بعد از حمله مغول، دلشکستگی عجیبی در این سو حاکم شد. دلتنگیها و دلشکستگیهای ایرانیان به جایی رسیده بود که جرات جمع آمدن و دوباره ایران را احیاکردن در آنان نبود، مگر با وجود مکانیسمهایی که در کشورهای کهنسال برای بقا وجود دارد. 8 هزار سال این سرزمین با همین زبان و اندیشههای توحیدی ایستادگی کرده است. مسلما کشوری که این همه سال دوام بیاورد، برای حیات خود سازوکار دارد و این سازوکارها در جای خودش فعال میشود. یکی از این مکانیسمها، زورخانه بود که ابتدا به عنوان یک محل ورزشی زیرزمینی به قاعده غارهای میترایی ساخته شد. با عبور از دروازهای کوتاه، در داخل گودی به کارهای ورزشی پرداختند و اگر از عین سلاح و اسلحه نمیتوانستند استفاده کنند، وسایلی را طراحیکردند که به اسلحه شبیه باشد، مانند میل که به گرز و شمشیر شبیه است و توانایی در آن قدرت گرز و شمشیرزدن را افزون میکند. در مورد کباده و سایر وسایل نیز به همین ترتیب است و مقدماتی که برای رسیدن به کشتی فراهم میآوردند، زیرا کشتی در جنگهای تن به تن مساله اصلی تلقی میشد. نام زورخانه با پوریای ولی عجین شده است. در گذشته تاریخی ایران کسان زیادی به صفت پهلوانی آراسته بودند، بویژه اینکه در دوره مغول که دوره ضعف و انحطاط اجتماعی و سیاسی ایران است میبینیم که این نامها در نقاط مختلف کشور سر بر میآورند و محل رجوع و اتکای مردمی میشوند که از ستم زمانه به ستوه آمدهاند. دلایل این توجه مردم چیست؟ مشهور است که در روزگار مغول، پهلوان محمود خوارزمی معروف به پوریای ولی کسی بود که زورخانه به نام بلند او احیا شد و آنهایی که آن را نضج دادند و در سرزمینهای ایرانی پراکندند، شیعیانی بودند که با سربداران به حکومت رسیدند. اغلب حاکمان سربداران یعنی علی موید، پهلوان حیدر، عبدالرزاق و مسعود باشتینی همه جزو پهلوانان و عیاران روزگار خود بودند. باید دانست که زورخانه احیا شد تا اصناف را به یکدیگر ربط دهد. زورخانهها در زمان قاجار و صفویه از غالب اصناف نمایندگانی داشت، از کشاورزان و بازاریان، ارباب قبضه، نظامیان و مداحان همگی در آن حضور داشتند. این گونه است که وقتی از فتیان و عیاران صحبت میشود، همه گروهها و دستههایی که در شهر خدمت میکنند را جزو فتیان رقم میزنند. در زورخانه افراد به صورت حلقهای میایستند که بزرگترین در کنار کوچکترین قرار میگیرد و آن که بالاتر از همه است و صاحب زنگ و صلوات است، کنار کسی میایستد که تازه وارد گود شده است، طالبی است که مقدمات را به او آموزش میدهند یا به عبارتی در مقام نوچه است. تا برسد به مقام نوخاستگی که با اولین کشتیها شناخته شده و در ادامه پهلوان میشود. برخی نیز دارای چنان جایگاهی هستند که وقتی وارد زورخانه میشوند، ضربگیر باید آنها را وارد کند. این شخصیتهای بزرگ نیز هیچگاه در جایگاههای بلند نمینشینند. غالبا در کنار رختکن به صورت دوزانو، گویی شرمندهاند، مینشینند و دستها را بر پا قرار میدهند و باید برای ورزش از آنان بسیار دعوت شود وگرنه دوست ندارند نمایش داده وارد شود. در این اثنا خواستم بگویم که تا چه میزان قواعد زورخانه با ادب همراه است. ضمنا بزرگان زورخانه و برخی از آنهایی که در گود میچرخیدند با امیر، امام و شخصیتهای ادارهکننده شهر در ارتباط دائم بودهاند تا شهر را از همه جوانب زیر نظر داشته باشند و آن را جامعه ای که شایسته است، حفظ و هدایت کنند. اینکه برخی از شهرها در عین گسترش با صلابت اداره میشد و متعجبیم که با چه قواعدی این شهرها صیانت میشدند، باید دانست، مدلی از ماجرا در این دایره صورت میبندد و آن بزرگانی هستند که در زورخانهها حضور مییابند تا با مردم در ارتباط باشند و در عین حال در سطوح مختلف با بزرگ شهر مربوطند، تا زیستن قومی، پیشینی و قدیمی را مراعات میکردند و قواعدش را نگاه میداشتند. به نحوی که هر جایی که مصلحتی وجود داشت، آن مصلحت باید مراعات میشد. ماجرای انحطاط برخی پهلوان منشیها که در دورههای معاصر گاهی موجب ایجاد ذهنیتی منفی در ارتباط با برخی گرایشهای پهلوانی شده است، چیست؟ در اواخر دوره قاجاریه است که متاسفانه جریان از حد و حدود خود خارج شد. شاهزادگان قاجاری تعدادشان آنقدر زیاد میشود که حتی بخشها و روستاهای ایران هم به شاهزادهها داده میشود. در شهرها هم امیران غالبا از شاهزادگان یا کسانی هستند که به نحوی با دربار در ارتباط هستند. به این ترتیب زورخانه نیز در دوره قاجاری با دربار ارتباط پیدا میکند. از طرفی وجود پهلوان پایتخت هم که از زمان مغول باب شده در زمان قاجار نیز این قاعده وجود دارد. گفتوگو: جواد رضایی
1 فروردین 1393 ساعت 21:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام | میراث ایرانیان در استانبول
در بخش آسیایی استانبول روبهروی تنگه بسفر در منطقه اسکودار مسجد و قبرستان ایرانیان در جای مناسب و نسبتا وسیعی قرار گرفته و بهرغم این که به مرور زمان بخشی از این قبرستان توسط دیگران تصاحب شده میراث ایرانیان در استانبول همچنان پابرجاست این محل پذیرای ایرانیان مقیم استانبول در افرهنگ فاطمی باید در ایام نوروز در جامعه جلوه گر شود
فرهنگ فاطمی باید در ایام نوروز در جامعه جلوه گر شود تویسرکان -ایرنا- مدرس حوزه علمیه قم گفت فرهنگ و تفکر ناب فاطمی باید در ایام نوروز در متن زندگی افراد جامعه جلوه گر شود حجت الاسلام وحید امیری که به تویسرکان سفرکرده است روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود در سال جدید که باجام جم ایام | سیر تحولات نظامی در تاریخ ایران
در 13 دی ماه 1300 شمسی رضاخان ساختار ارتش ایران را دگرگون کرد وی بعد از این اقدام سروصدای زیاد راه انداخت اما ارتش رضاخانی در جنگ جهانی دوم با کمترین مقاومت در مقابل متفقین تسلیم شد گزارشی که میخوانید به سیرتحولات نظامی در تاریخ ایران میپردازد با تشکیل اولین حکومتهای ابیشتر اسرائیلیها به نژادپرستی در جامعه اسرائیل اذعان دارند
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۴۱ نتایج یک نظرسنجی در تلآویو نشان داد که 95 درصد اسرائیلیها به وجود نژاد پرستی در جامعه اسرائیل اقرار دارند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نوشته روزنامه اسرائیل الیوم نتایج یک نظرسنجی در تل آویو نشان داد که بیشتر اسرائیلیها به این مجام جم ایام | کاروانسرای معینالتجار؛ مرکز ثقل اقتصاد جنوب ایران
کاروانسرای معینالتجار کنار پل سفید و در بافت قدیمی اهواز قرار گرفته است داستان ساختن این کاروانسرا به سال 1306 ه ـ ق بازمیگردد زمانی که ناصرالدینشاه قاجار به دنبال ساختن کانال سوئز در 1286ه ـ ق 1869م و به منظور پیشرفت کار بازرگانی کشتیرانی بیگانگان را در کارون جنوبی ـ کهجام جم ایام | انحطاط اجتماعی و بیدارگران دینی
انسان در فطرت خداجوی خود همواره در جستجوی کمال مطلوب بوده و همیشه در پی مدینه فاضله یا شهر رویاهایش سیر میکند خالق انسان که آگاه به خیر و شر اوست بهواسطه بندگان برگزیدهاش انسانها را به سوی کمال رهنمون میسازد ادیان الهی به عنوان منبع خیر و نیکی همچون چشمهای جوشان جانهای مجام جم ایام | هتل های بی ستاره به روایت تاریخ
به گفته آلفونسو گابریل پیمودن کاروان در شب برخلاف روز که اصلا نمیتوان از گزند بادها و شنهای گرم در امان بود پیمودن کویر را بسیار سریع میکند کاروان در چهاردیواری طنین زنگها در حرکت است طنین دلنوازی که از روزگاران کهن عهد کورش و داریوش و اسکندر و مغولان هم نواخته میشد یوجام جم ایام | این دو ، در ایران چه می کنند؟
در حدود دی و بهمن سال 57 ژنرال آمریکایی هایزر معاون سرفرماندهی کل نیروهای ناتو برای بررسی اوضاع و طراحی کودتای نظامی علیه مردم ایران مخفیانه به کشورمان آمد در آن زمان این شعر در مورد حضور او و رمزی کلارک وزیر پیشین دادگستری ایالات متحده در محافل مختلف نقل میشد گفتا کسیجام جم ایام | نقشآفرینی کاروانسراها در دوره اسلامی
کاروانسرا واژهای است مرکب از دو بخش کاروان و سرا کاروان یا کاربان کار بان در زبان پهلوی به معنای گروهی زائر و مسافر و سوداگر است که به دلایل امنیتی با هم سفر میکنند و دارای زاد و توشه و ستوران هستند سرا یا سرای نیز در زبان پهلوی به معنای خانه و منزلگاه است و به این تجام جم ایام | کاروانسرا در گذر زمان
از مهمترین آثار معماری ایران میتوان به کاروانسراها اشاره کرد که برای اسکان موقت و استراحت کاروانها و مسافران در مسیر راهها ایجاد میشد موقعیت جغرافیایی ایران در مرکز خطوط بزرگ ارتباطی شرق و غرب همچون پلی میان آسیای مرکزی و غربی و حلقه اتصال این دو با آسیای صغیر و اروپا بهرضا قوچاننژاد بهترین گلزن مرحله مقدماتی جام ملتهای آسیا شد
ورزشی فوتبال - فوتسال رضا قوچاننژاد بهترین گلزن مرحله مقدماتی جام ملتهای آسیا شد مهاجم تیم ملی فوتبال ایران به همراه مهاجم اماراتی عنوان بهترین گلزن رقابتهای مقدماتی جام ملتهای آسیا را به خود اختصاص داد به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال پس از پایانجام جم ایام | رابطه تجارت و کاروانسرا
کاروانسرا را که در منابع ادبی و تاریخی نامهای دیگری چون رباط سابات و کاروانگه نیز دارد میتوان نمونهای برجسته از تبلور فرهنگ و اندیشه ایرانیان در درازنای تاریخ پرفراز و نشیب کهن دیار ایران برشمرد کاروانسراها که از دو جزء کاروان به معنای مسافران و سرای به مفهوم خانه و مکان تبازرسی های مستمر از اتوبوسهای بین شهری آذربایجان غربی در ایام نوروز انجام می شود
بازرسی های مستمر از اتوبوسهای بین شهری آذربایجان غربی در ایام نوروز انجام می شود ارومیه - ایرنا - مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی گفت بازرسی های لازم از اتوبوسهای بین شهری این استان به صورت مستمر در ایام نوروز انجام می شود مجتبی رحمانی چهارشنبه شب در بازدید سرزده امدیرکل فرودگاههای آذربایجانشرقی خبر داد انجام 100 پرواز خارجی فوقالعاده در ایام نوروز از فرودگاه تبریز
مدیرکل فرودگاههای آذربایجانشرقی خبر دادانجام 100 پرواز خارجی فوقالعاده در ایام نوروز از فرودگاه تبریزمدیرکل فرودگاههای آذربایجانشرقی گفت در ایام نوروز که از 28 اسفند امسال تا 14 فروردین سال آینده خواهد بود 100 پرواز خارجی فوقالعاده از فرودگاه بینالمللی تبریز انجام میشودجام جم ایام | نگاه ابزاری شوروی به حزب دموکرات کردستان
در دهم فروردین 1326 با دخالت نظامی ارتش ایران غائله مهاباد با سرکوب حزب دموکرات و اعدام رهبران آن از جمله قاضی محمد به پایان رسید این فرقه سیاسی در پی آشوبهایی که در ایران بهواسطه جنگ جهانی دوم رخ داد فرصت بروز و ظهور پیدا کرد تاریخ گواه آن است که این تشکل سیاسی ابزار دست شودر ایام نوروز انجام میشود اجرای طرح مسیر سبز- ساحل سبز پاک در البرز
در ایام نوروز انجام میشوداجرای طرح مسیر سبز- ساحل سبز پاک در البرزمدیرکل حفاظت از محیط زیست استان البرز از اجرای طرح مسیر سبز ساحل سبز در ایام نوروز و در استان البرز خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از کرج حسین محمدی بعد از امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد اجرای طجام جم ایام | نقش های چندگانه کمپانی هند شرقی در آسیا
قرنهای متمادی بود که اروپاییان در اندیشه رسیدن به مشرق همه راههای رفته و نرفته را امتحان کرده بودند در هر مرحلهای امپراتوری قدرتمند ایران به عنوان بزرگترین مانع در برابر رسیدن آنها به کعبه امالشان که همان سرزمین افسانهای هند باشد پشت دروازههای ایران ماندند و منتظر قرنها-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها