تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803281097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خام فروشي بزرگترين مانع عدم تحقق اقتصاد مقاومتي / مسوولان به حد کافي آزمون خطا کرده اند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ اسفند ۱۳۹۲ (۱۰:۴۱ق.ظ)
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس: خام فروشي بزرگترين مانع عدم تحقق اقتصاد مقاومتي / مسوولان به حد کافي آزمون خطا کرده اند گروه سياسي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، اقتصاد مقاومتي بايد بتواند فشارهاي داخلي و خارجي نظير تحريم‌ها و اثرات ناشي از آن را خنثي کرده و در برابر اين گونه از تهديدها پاسخي سريع و متناسب ارائه دهد.
از آنجايي که اين شاخه از اقتصاد پايه و سابقه نظري مدوني ندارد، لذا کشور ما به لحاظ شرايط خاص کنوني و فشارهاي بين المللي نيازمند آنست که به توليد علم در اين زمينه پرداخته و بنيان علمي اقتصاد مقاومتي را خود شکل دهد.
تعاريف متعددي از اقتصاد مقاومتي موجود است که به طور کلي آن را به چهار دسته تقسيم مي‌شود، اقتصاد موازي، ايجاد نهادهاي موازي و مکمل اقتصاد موجود کشور، اقتصاد ترميمي، ترميم و بازتعريف بنيان‌ها و نهادهاي اقتصادي موجود، اقتصاد تدافعي، ايجاد سپرهاي دفاعي در برابر هجمه ها و فشارهاي اقتصادي بيروني و اقتصاد الگو که تعريف اقتصادي آرماني و ايده آل با رويکردي بلندمدت و کلان را مورد اشاره قرار مي‌دهد.
اصلاح الگوي مصرف، تأکيد بر توليد ملي و ارتقاي فرهنگ مصرف کالاهاي داخلي، فرهنگ‌سازي پرهيز از مصرف توليدات خارجي و تجمل گرايي، اتخاذ تدابير براي مقابله با تحريم‌ها و دور زدن آنها و افزايش نقش مردم در اقتصاد را بايد در پايان از اقتصاد مقاومتي مطالبه کرد.
خودکفايي در توليد محصولات استراتژيک، افزايش تحرکات دستگاه ديپلماسي به سوي گسترش مناسبات اقتصادي و جذب فرصت‌هاي بالقوه، ايجاد نظام آموزشي متناسب با اين نوع از اقتصاد نيز از جمله مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي مي‌توان بيان کرد.
اما تفاوت هايي مابين رياضت اقتصادي و اقتصاد مقاومتي وجود دارد، تفاوت رياضت اقتصادي طرح دولت‌ها براي کاهش هزينه‌ها و رفع کسري بودجه است و از طريق کاهش خدمات عمومي، تعديل نيروهاي بخش دولتي، افزايش ماليات‌ها، کاهش هزينه‌هاي بخش دولتي و حتي گرفتن وام و درخواست کمک‌هاي مالي از سازمان‌هاي بين‌المللي عملي مي‌شود.
در نتيجه رياضت اقتصادي راهکاري درماني براي مقطع زماني خاص است، اما؛ اقتصاد مقاومتي بحثي ريشه‌اي‌تر و راه حلي جامع تر براي اقتصاد در شرايط فشارهاي نظام سلطه است. اقتصاد مقاومتي يعني تبديل فشارها و تهديدهاي موجود به فرصت که به وسيله ي باور و مشارکت همگاني شکل مي‌گيرد و در آن فرض بر اينست که کشور در همه‌ سطوح زير فشار نظام سلطه قرار دارد.
در همين خصوص با بهروز نعمتي، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس و نماينده مردم اسدآباد در مجلس شوراي اسلامي، به گفت و گو نشسته ايم که به شرح زير است:

تعبير شما از چرايي اجرايي شدن اقتصاد مقاومتي چيست؟
سياست هاي اقتصاد مقاومتي که مقام معظم رهبري به تمام قوا ابلاغ کردند از دو منظر قابل توجه است، ابتدا بايد بيانات مقام معظم رهبري را به علت جايگاه رهبريت ايشان و همچنين سابقه چندساله ايشان در مقام رياست جمهوري در اين کشور بسيار قابل تأمل است.
حضرت آقا حدود 8سال به عنوان اولين فرد اجرايي کشور، مسووليت ملت ايران را بر عهده داشت و ايشان از نزديک با مسائل اقتصادي کشور آشنايي دارند و توصيه هايي که در سياست هاي اقتصادي دارند حاکي از دغدغه هاي ايشان و نحوه مديريت اقتصاد کشور است و؛ ايشان از بي توجهي مسوولان نسبت به ظرفيت هاي اقتصادي کشور گلايه دارند.

موانعي که بر سر راه اقتصاد مقاومتي است، به نظر شما چيست؟
بزرگترين آسيب اقتصادي که اين فرمان رهبري را مي تواند با خطر مواجه کند، تکيه بر فروش ثروت‌هاي نفتي کشور و مخصوصا خام فروشي است.
بايد قبول کنيم که نتوانستيم ظرفيت هاي بالقوه کشور را بالفعل کنيم و با چالش هاي اقتصادي بسيار مواجه هستيم؛ بي ثباتي سياست ها و نظريه هاي کارشناسان و صاحب نظران حوزه ي اقتصادي و آزمون و خطاهاي اين کارسناسان علت اصلي نابساماني اقتصادي و عقب ماندگي کشور است.

اين مشکلات به کجا بازمي گردد؟
سياستگزاري هاي غلط و پراکنده انجام گرفته از سوي مسوولان کم تأثير نبود؛ مسوولان هر از گاهي يک حوزه را مورد توجه قرار مي دهند و از ساير حوزه ها غافل مي شوند که اين حرکت شاخه به شاخه طوري بوده است که يک زمان کشاورزي مورد توجه قرار گرفته و از صنعت غافل شديم و برعکس، که نتيجه آن عقب ماندگي ما در همه حوزه ها است.

تا جايي که بنده سن دارم، رهبر معظم انقلاب تأکيد داشتند که اقتصاد نفتي نباشد، چرا به سمت قطع وابستگي به نفت نمي رويم؟
ما بايد خام فروشي را کنار بگذاريم و به دنبال بالفعل کردن ساير ظرفيت هاي کشور که ارزش افزوده بالايي دارند باشيم، اما؛ متأسفانه در طول اين سال ها هيچ حرکت مثبتي در اين رابطه انجام نشده است، تکيه بر فروش ثروت‌هاي نفتي و خام فروشي واقعا باعث ناديده گرفته شدن ساير منابع طبيعي و ظرفيت هاي داخلي کشور است.
بايد توجه داشته باشيم که با اين جنگ اقتصادي که غرب بر ما تحميل کرده ديگر وقت و زمانه نظريه پردازي به سر آمده است و کارشناسان و صاحب نظران اقتصادي به اندازه کافي آزمون و خطا کرده اند؛ هيچ اتفاقي در کشور نمي افتد مگر اينکه توليد ما رونق پيدا کند بنابراين بايد به سمت توليد و عمل حرکت کرد.

راهکار تحقق و رونق توليد ملي چيست؟
قضيه را برعکس نگاه کنيم، رونق توليد مگر راهکار اصلي و کليدي حل مشکل اشتغال، تورم، مسکن، ازدواج و گراني نيست؟ سياست هاي اقتصاد مقاومتي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري هم بر اين اصل توليد تأکيد دارد.
کشورمان نياز دارد تا با شناسايي ظرفيت هاي اقتصادي کشور و بالفعل کردن آنها چرخه توليد را متحول کنيم.

چگونه؟
براي کشوري که ميليون ها تن ظرفيت توليد صنايع پتروشيمي دارد، خوب نيست که از کشورهاي ديگر فرآورده هاي پتروشيمي وارد کند.
حداقل ظرفيت توليد 17 ميليون تن آهن و فولاد در کشور وجود دارد، چرا بايد فقط 12 ميليون تن از اين ظرفيت استفاده شود و 3 ميليون تن از ظرفيت توليد فولاد کشور بلااستفاده باشد.
جان اقتصاد به مسائل توليدي بر مي گردد که اگر مسئولان به اين نکته توجه کنند و با بکاريگيري سياست هاي پايدار زمينه هاي توليد را براي واحد هاي فعال هموار کنند اقتصاد ما وضعيت بهتري خواهد داشت.

به موضوعات خرد اقتصاد اشاره اي داشته باشيم، سبد کالا تا چه مقداري راهگشا بود، آيا توقعات را برآورده کرد؟
اي کاش دولت به جاي سبد کالا، پول نقد در اختيار مردم مي گذاشت تا شاهد صف هاي طولاني نبوديم.
متأسفانه هر ساله در اسفند ماه شاهد افزايش نرخ تورم در کشور هستيم و اين افزايش بهتراز تشکيل صف هاي طولاني براي دريافت چند قلم کالا است.

پس به سبد کالا انتقاد داريد؟
در توزيع سبد کالا متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت اشتباه بزرگي را مرتکب شد و اکنون شاهد تکرار اين اشتباه از سوي وزارت رفاه، کار و امور اجتماعي هستيم.
چه دليلي وجود دارد مردم سبد کالا دريافت کنند، مي توان پول محصولات موجود در سبد کالا را به مردم پرداخت کرد و در مقابل نيز هر شخصي با توجه به نيازي که دارد پول خود را هزينه کند ودليلي ندارد که به همه يک سبد با کالايي مشخص داده شود و اين مشکل قاعدتا بايد حل شود.
مسوولان بار ديگر اين موضوع را بررسي کنند و اگر ايرادي در اين طرح وجود دارد از ميانه راه برگردند تا يک مسير اشتباه را بيهوده سير نکنند.

بهترين روش براي کمک به مردم چيست؟
بهترين روش براي اجراي طرح توزيع سبد کالا اين است که هدفمندي به صورت خدمات به مردم ارائه شود و مردم به جاي پول و کالا از افزايش سطح خدمات بهره مند شوند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن