تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814796033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کنفرانس علمی ابعاد شخصیتی مختومقلی فراغی به صورت مشترک با ترکمنستان برگزار می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کنفرانس علمی ابعاد شخصیتی مختومقلی فراغی به صورت مشترک با ترکمنستان برگزار می شود گرگان - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: براساس موافقت انجام شده بین دو کشور ایران و ترکمنستان، کنفرانس علمی مشترک با موضوع ابعاد شخصیتی مختومقلی فراغی،شاعر و عارف بزرگ ترکمن در ماه اردیبهشت سال 93 در گنبدکاووس برگزار می شود.


ˈغلامرضا منتظریˈ روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مفاخر و مشاهیر، سرمایه های بزرگ هر کشور و پشتوانه قوی معنوی هر جامعه محسوب می شوند و یکی از وظایف همه ما نکوداشت مفاخر و مشاهیر ایران اسلامی است.
وی تصریح کرد : از این جهت ایران اسلامی گوی سبقت را از سایر کشورها ربوده، و ما به این پشتوانه فکری، علمی و ادبی افتخار می کنیم .
وی ادامه داد: در سالروز ولادت مختومقلی فراغی هر ساله در ماه اردیبهشت برنامه های مختلفی در استان گلستان برگزار می شود که امسال تفاوتی در آن وجود دارد.
منتظری گفت: با توجه به اینکه محل کنفرانس در شهرستان گنبدکاووس خواهد بود، برنامه ریزی شده تا از چهره های علمی و رجال فرهنگی ترکمنستان در کنفرانس حضور پیدا کنند و در این کنفرانس ارائه مقاله داشته باشند.
وی در خصوص اجرای ویژه برنامه های فرهنگی، ادبی و هنری، یادآور شد: در عصر همان روز نمایشگاه آثار فرهنگی، هنری و ادبی با ارائه هنرهای تجسمی، خوشنویسی و صنایع دستی برپا و آثار علمی و پژوهشی دو کشور به نمایش گذاشته می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان افزود: در بخش فرهنگی و ادبی نیز برنامه مشاعره با الهام از اشعار مختومقلی فراغی برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه بازدید از برج قابوس برای شرکت کنندگان کنفرانس پیش بینی شده، در خصوص برنامه های روز دوم، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حدود 60 تا 70 نفر از محققان و پژوهشگران هنرمندان ترکمنستان صبحگاه وارد ایران و به آرامگاه مختومقلی فراغی (آق توقای) اعزام خواهند شد، اعضای کنفرانس نیز به این مجموعه ملحق می شوند.
وی ادامه داد: اعضای شرکت کننده کنفرانس بین 15 تا 20 نفر خواهند بود که در عصر آن روز بعد از بازدید از آرامگاه به کشور خود باز خواهند گشت.
منتظری در خصوص رونمایی از دیوان مختومقلی فراغی، گفت: رونمایی از دیوان مختومقلی فراغی که برای نخستین بار انجام می شود، تلاش شد تا ترجمه روان و توام با شرح واژگان اتفاق افتد تا برای فارسی زبانان مشخص باشد.
وی افزود: با توجه به برگزاری کنفرانس مختومقلی فراغی در (24 اردیبهشت) در عشق آباد و با شرکت استاندار گلستان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، از این دیوان به عنوان یک هدیه از جمهوری اسلامی ایران رونمایی می شود.
مختومقلی فراغی شاعر وعارف نامی و شهیر ترکمن حدود 280سال پیش در روستای حاجی قوشان از توابع شهرستان گنبدکاووس زاده شد و احیاگر ادبیات ترکمنی محسوب می شود.
مضامین اشعار این شاعر شهیر ترکمن عمدتا اجتماعی، عرفانی و مذهبی بوده و آرامگاه وی در نزدیکی روستای ˈآق توقایˈ از توابع شهرستان مراوه تپه در جوار مرز ایران و ترکمنستان واقع است.
7467/579/508
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن