تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815289892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توضيحات وزارتخانه‌‌هاي اطلاعات و خارجه نمايندگان را قانع‌ نكرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: توضيحات وزارتخانه‌‌هاي اطلاعات و خارجه نمايندگان را قانع‌ نكرد
ديدار كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با يكي از اهالي فتنه 88 در تهران اعتراضات بسياري را در كشور موجب شد


ديدار كاترين اشتون، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا با يكي از اهالي فتنه 88 در تهران اعتراضات بسياري را در كشور موجب شد. برخي همچون علي لاريجاني بيشتر اعتراض خويش را متوجه اروپايي‌ها و شخص اشتون كردند و با دون شأن خواندن ديدار دزدانه مهمان در كشور ميزبان اعتراضاتي شديداللحن را نسبت به مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا ابراز كردند. منشأ توجه اعتراضات به اروپايي‌ها شايد همان واكنش كج‌دار و مريز سخنگوي وزارت خارجه بود كه گفت ديدار غيررسمي و هماهنگ نشده بوده است و نگفت كه صرف‌نظر از هماهنگي، اطلاع داشته‌اند يا نه!
بيشتر اعتراضات اما متوجه وزارتخانه‌هاي خارجه و اطلاعات شد و شديد‌اللحن‌ترينش هم از سوي رئيس دستگاه قضايي خطاب به محمدجواد ظريف گفته شد كه زين پس به مهمانانش در اين زمينه تذكر دهد و اگر بار ديگر تكرار شود، قوه قضائيه رأساً وارد عمل خواهد شد.
در كنار همه واكنش‌هاي اعتراضاتي، اعتراضات نمايندگان مجلس نمي‌توانست تنها به كلام منجر شود و با توجه به مسئوليتي كه در نظارت بر دولت از سوي مردم دارند و با توجه به ارجاع موضوع ملاقات اشتون به فتنه‌گران از سوي رئيس مجلس به كميسيون امنيت ملي، وزراي اطلاعات و خارجه به مجلس خوانده شدند تا توضيح دهند در جريان ديدار كاترين اشتون با يكي از محكومان امنيتي فتنه 88 بوده‌اند يا خير كه به قول آيت‌الله آملي‌لاريجاني اگر در جريان بودند كه مصيبت است و اگر در جريان نبودند، مصيبتي بزرگ‌تر و آيا بالواقع كشور اين قدر بي‌در و پيكر شده كه مهمان خارجي بيايد و ديدار كند و كسي هم نداند و خبر نداشته باشد؟! خصوصاً آنكه اين اتفاق براي دومين بار در دولت يازدهم روي داد و پيش از اين نيز در سفر هيئت پارلماني اتحاديه اروپا، آنها در يكي از سفارتخانه‌ها با دو تن از محكومان فتنه 88 ديدار كردند و آنقدر موضوع را مجلس تقصير دولت و دولت تقصير دولت انداخت كه در نهايت هم معلوم نشد مسئوليت امر با كيست!

   در جلسه كميسيون امنيت ملي چه گذشت؟
جلسه كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي صبح روز گذشته تشكيل شد و طبق برنامه، وزير اطلاعات هم در آن حضور يافت. قرار بود وزير خارجه هم در جلسه باشد كه به دليل يك برنامه كاري كه امكان لغو آن وجود نداشت، با اطلاع كميسيون امنيت ملي، به جاي او همكارانش در جلسه حضور يافتند.
در جلسه كميسيون امنيت ملي چه اتفاقي افتاد و آيا دو وزارتخانه توانستند نمايندگان مردم را راضي كنند؟ نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي مي‌گويد كه «در اين نشست هشت نفر از نمايندگان عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نقطه‌نظرات خود را مطرح كردند. عمده نظرات نمايندگان عضو كميسيون امنيت ملي اين بود كه چرا بعد از ملاقات هيئت پارلماني اروپا مجدداً چنين اتفاقي رخ داده است.»
قبل‌تر از سوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا گفته شده بود اين ديدار از شرايط سفر بوده و اين نقل قول از اشتون در سخنان رئيس دستگاه قضايي هم بيان شد. چنين بحثي در سخنان نمايندگان مجلس هم بيان شد. نقوي‌حسيني مي‌گويد: «برخي همكاران مي‌گفتند ملاقات اشتون با برخي محكومان فتنه جزو شرايط سفر بوده و برخي از همكاران اعتقاد داشتند رويكرد وزارت امور خارجه در اين باره تساهل و تسامح است و برخي‌ از همكاران مي‌گفتند وزارت امور خارجه و اطلاعات در اين رابطه كوتاهي كرده‌اند، البته بعضي از همكاران معتقد بودند وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات به تذكرات قبلي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين رابطه توجه نداشتند.»
سخنگوي كميسيون امنيت ملي در ادامه به توضيحات وزير اطلاعات در اين نشست اشاره كرد و گفت: «مسئولان وزارت اطلاعات توضيحاني ارائه و گفتند ما براساس اطلاعاتي به اين نتيجه رسيده بوديم كه (اشتون) مي‌خواهد ملاقاتي خارج از عرف انجام دهد، بنابراين به وزارت امور خارجه هشدار داده بوديم كه قرار است چنين ملاقاتي انجام شود، حتي با يكي از مسئولان وزارت امور خارجه تماس گرفته و اين موضوع ابلاغ شد كه وزارت خارجه توضيح داد كه بالاخره نظام ما قوي‌تر از اين حرف‌هاست و با اين ملاقات‌ها چيزي از اقتدار نظام كم نخواهد شد. ما هشدار داديم اما پليس ديپلماتيك گفته بود كه ما از وزارت خارجه و وزارت كشور دستور مي‌گيريم و آنها در اين زمينه دستورالعملي به ما نداده‌اند. در اين جلسه مشخص شد دستوري به پليس ديپلماتيك براي جلوگيري از ملاقات اشتون با محكومان فتنه از سوي وزارتخانه‌هاي كشور و خارجه داده نشده است.»
نقوي‌حسيني در ادامه به توضيحات وزارت امور خارجه اشاره كرد و گفت: «مسئولان وزارت خارجه در اين نشست، پيش‌شرط بودن ملاقات با برخي افراد در سفر اشتون را رد كردند و گفتند چنين پيش‌شرطي وجود نداشته و اعلام كردند به سفرا تذكر داده بوديم چنين اتفاقي نبايد بيفتد، در همين راستا نيز به سفير اتريش تذكر داده شد. همچنين مسئولان وزارت خارجه گفتند تحت هيچ شرايطي ملاقات در پروتكل ديدارها نبوده است و ما نيز موافق نبوديم و اين ديدارها زماني صورت گرفته كه قرار بوده اشتون با سفراي اروپايي نشست برگزار كند، يعني در حاشيه نشست بوده است. معاونان وزير خارجه در اين جلسه اعلام كردند برنامه تنظيمي بين وزارت خارجه و هيئت اتحاديه اروپا موجود است و چنين ملاقاتي اصلاً پيش‌بيني نشده بود و ما به هيچ وجه با چنين ملاقاتي موافقت نكرده بوديم و ملاقات بدون هماهنگي صورت گرفته است.»

   نمايندگان قانع نشدند
آنچنان كه از سخنان سخنگوي كميسيون معلوم شد، نمايندگان از اين «تذكر داديم» و «هشدار داديم» و «تو پروتكل نبود» و. . . قانع نشدند. نقوي‌حسيني مي‌گويد: «نمايندگان به هيچ عنوان از توضيحات مسئولان وزارت خارجه و اطلاعات قانع نشدند چراكه معتقد بودند اسنادي دارند كه چيز ديگري را نشان مي‌دهد. در نهايت هم قرار شد «كميته ويژه حقيقت‌ياب» اسناد را بررسي و نتيجه آن را به كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اعلام كند.»  اعضاي كميته حقيقت‌ياب متشكل از نقوي‌حسيني، محمدصالح جوكار و محمدحسن آصفري است.

   سستي و كوتاهي وزارت خارجه
منصور حقيقت‌پور در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه فوق‌العاده كميسيون امنيت ملي مجلس اظهار داشت: در جلسه ديروز موضوع سفر مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا به ايران و ملاقات وي با يكي از عوامل فتنه سال 88 مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه مشخص شد وزارت امور خارجه در خصوص ديدار كاترين اشتون با فعال فتنه 88، سستي و كوتاهي كرده و اين ديدار و تعدادي ديگر از ديدارهاي وي از قبل سازماندهي شده بوده است.»
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس اضافه كرد: «در ارتباط با وزارت اطلاعات نيز اين وزارتخانه اين موضوعات را متذكر شده بود اما ورود آن به اين موضوع كمرنگ بود.»

نویسنده : كبري آسوپار 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 25 اسفند 1392 - 23:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن