تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1814984238
اندر شناخت یک اثر عمومی ناشناخته در تاریخ عمومی اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
اندر شناخت یک اثر عمومی ناشناخته در تاریخ عمومی اسلام وبلاگ > جعفریان، رسول - نوشته زیر مروری است بر یک اثر خطی در تاریخ عمومی اسلام که کتابخانه سلیمانیه استانبول نگهداری می شود.
کتابی در تاریخ اسلام به شماره 1850 در کتابخانه سلیمانیه استانبول مشتمل بر 121 برگ موجود است که بنده نام و نشان آن را در میان کتابهای در دسترس نیافتم. روی صفحه نخست چند یادداشت کوتاه هست. از جمله قید شده: تاریخ خلفا». زیر آن باز نوشته شده است: «تاریخ الخلفاء للام ابن عبدربه». دو تملک هم روی آن آمده و در بالای صفحه نوشته شده است: «کتاب فلک المعانی لابن الهباربه [یه] نقل عنه المصنف کثیرا فی هذا الکتاب. بنده که نام این کتاب را در این مرور نیافتم. از ترکیب نسخه آشکار است که صفحات آغازین آن افتادگی داشته و بنابراین سه صفحه و نیم از روی نسخه ای تاریخ الخلفای ابن عبدربه باز نویسی و ضمیه این نسخه شده است. این بخش تاریخ دوره پیامبر (ص) بوده و اصل نسخه کتاب از ابتدای «ذکر اخبار ابی بکر» آغاز می شود. به نظر می رسد کسی که این صفحات اول را بازنویسی کرده و در اینجا گذاشته، به هر دلیل تصور کرده است که این کتاب اخبار الخلفاء ابن عبدربه یعنی بخشی از کتاب العقد الفرید است که در چاپ دارالکتب العلمیه مجلد پنجم آن کتاب (388 ص) می شود. بر این اساس آمده و قسمت تاریخ رسول الله (ص) را که اطلاعاتی کلی در باره ولادت، وفات، اولاد و ازواج و عمات و غیره است از آن کتاب بر ابتدای این نسخه افزوده است. محتمل است که منشأ اشتباه وی این بوده که پیش از او کسی این کتاب را همان اخبار الخلفاء ابن عبدربه دانسته است. پیش از هر چیز اشاره کنیم که ابن عبدربه متوفای 328 است و بنابرین، این کتاب که در تمامی اطلاعاتی بعدی با تاریخ الخلفاء کتاب العقد الفرید ناسازگار است، حتی بدون تطبیق روشن می شود که ربطی به آن ندارد، چرا که نسخه مزبور رویدادهای تا سال 430 را دارد. و یک نکته عجیب دیگر هم پیش از توضیح در باره این نسخه اشاره کنیم و آن این که، به رغم آن که ابن عبدربه متوفای 328 است، در کتاب العقد الفرید، تاریخ خلفاء تا دوره مطیع آمده است. مطیع عباسی در 23 شعبان 334 روی کار آمد و پس از 23 سال خلافت در سال 363 خلع شد و سال بعد هم درگذشت. این که چطور اطلاعات مربوط به مطیع که دوره پس از حیات ابن عبدربه است در آن کتاب آمده، نکته ای است که باید توجیهی برای آن یافت. یکی از این توجیهات آن است که کسی اطلاعات آن دوره را بر کتاب افزوده است، امری که مشابه هم دارد. اما به این نسخه باز گردیم. همان طور که اشاره شد از برگ 3 تاریخ با دوره ابوبکر آغاز می شود. برگ اول آسیب زده و ضمن آن که بخشی هم در اثر صحافی محو شود، مرور بر آن دشوار است، هرچند محال نیست. پرسش این است که این چه کتابی است و نام آن و نویسنده اش چیست؟ بدون شک این کار نیاز به خواندن تمام متن و تطبیق آن با متون دیگر دارد که حتی با این حال هم شاید نتوان به سادگی به نویسنده پی برد. بنده عجالتا در حد یک مرور آنچه را به نظرم آمده اشاره خواهم کرد. این کتاب، یک دوره تاریخ عمومی اسلام در قالب سالشمار است، هرچند در برخی از سالها، به شرح و بسط بیشتر رویدادها پرداخته و ضمن عناوین چندی، اطلاعاتی را بدست داده شده است. در همان برگ 3 (رو و پشت آن) دو بار از «التاریخ المظفری» مطلبی در باره سقیفه بنی ساعده نقل کرده است. این اثر از ابن ابی الدم الحموی (583 – 642) است که نسخه ای از آن که متعلق به کتابخانه شهرداری اسکندریه است، در اختیار بشار عواد معروف بوده و در برخی از آثار تصحیحی خود از جمله به صورت گسترده در «تاریخ الاسلام ذهبی» به آن ارجاع داده است. کشف الظنون 4/ 305 آن را تاریخ الملۀ الاسلامیه در شش مجلد وصف کرده است. تا اینجا می توان حدس زد که کتاب تاریخ ما مربوط به قرن هفتم و بعد از آن است. نقلها از کتاب مظفری ادامه یافته و از جمله در برگ 4 نیز باز با تعبیر «قال المظفری» مطالبی در باره سقیفه نقل کرده است. از جمله این نقل که وقتی پس از سقیفه و بیعت با ابوبکر بیعت شد، ابوسفیان همراه با صدقاتی که گرفته بود وارد مدینه شد. عمر به ابوبکر گفت: این آدم شری است، صدقات را به خودش بده [یا کار صدقات را به همو بسپار]. او چنین کرد و ابوسفیان هم راضی شد! [فقال عمر لابی بکر: هو فاعل شر، فدع له ما بیده من الصدقه ففعل ابوبکر و رضی ابوسفیان...] در برگ 4 مطلبی از «صاحب تاریخ حماه» در باره افرادی که از بیعت تخلف کردند و به علی مایل شدند نقل کرده است. مقصود از این کتاب می تواند کتاب تاریخ حماه ابن واصل باشد که در برخی از منابع از جمله کنز الدرر و جامع الغرر 7/ 6 از آن نقل کرده اند. این ابن واصل که به ابن واصل الحموی شهرت دارد و نام کاملش جمال الدّین أبو عبد اللّه محمّد بن سالم بن نصر اللّه (م 697) است نویسنده کتاب مفروج الکروب فی اخبار بنی ایوب است. این که مظفری و ابن واصل هر دو حموی منسوب به شهر حما هستند، شاید این گمان را تقویت کند که کتاب مربوط به قرن هفتم یا هشتم در حوزه شامات در منطقه حماه باشد. در برگ 32 هم از جمال الدین ابن واصل مطلبی نقل کرده که ما مطمئن می کند که مقصود همین شخص است. نویسنده، اخبار دوره ابوبکر از جمله رفتن سپاه اسامه و اختلاف بر سر اعزام آن و نیز مدعیان نبوت و مسائل مشهور به مرتدین را آورده است. این اخبار که تا برگ 9 ادامه می یابد، بدون ذکر منبع است. یک بار «قال ابن درید» دارد و چند بار هم: «قال الرواه». وی اخبار این بخش را به تفصیل آورده است. در برگ 8 (پشت) و 9 تفصیل خبر مالک بن نویره و مسائل مربوط به خالد درج شده است. احتمال این که نکات تازه ای در این بخش باشد وجود دارد. نویسنده تا برگ 11 اخبار مسیلمه را آورده و به نقل از ابن الجوزی در برگ 11 نقل کرده است که از المنتظم 4/ 83 است. در ادامه اخبار مرتدین بحرین و عمان، مطلبی را با تعبیر «قال الاصفهانی» در باره ارتداد عمرو بن معدی کرب دارد که علی القاعده باید مقصود اغانی باشد، و مطلب مزبور در مجلد 15/ 39 آمده است. با این حال بیشتر مطالب با تعبیر «قالت الرواه» است. از برگ 14 اخبار دوره عمر آغاز شده و نخستین بحث در باره جمع قرآن است. پس از آن اخبار فتوحات آمده است. تقریبا همه این مطالب با همان تعبیر قالت الروات نقل شده است. از برگ 20 (پ) اخبار دوره عثمان آغاز شده است. نظم بحث به صورت سالشمار از اینجا دقیق تر شده و نویسنده ذیل هر سال به نقل خلاصه اخبار معروف و مشهور در منابع می پردازد. اخبار مخالفت ها و شورش علیه عثمان و قتل وی هم طبق روال آمده است (برگ 21 – 24). در این اخبار گاه نام ابن سیرین یا زهری به عنوان راوی دیده می شود که البته اینها راوی خبر هستند نه منبع مولف. مثلا با این عبارت «حکی بعض علماء التاریخ عن الزهری» (برگ 24). در 24 پ مطلبی از الاستیعاب ابن عبدالبر نقل کرده است. از برگ 25 با عنوان ذکر خلافت امیر المومنین علی بن ابی طالب، تاریخ این دوره آمده است. در برگ 26 از طبقات ابن سعد نقل شده، اما غالبا بدون ذکر منبع مطالب آمده است. اخبار شهادت امام در برگ 28-29 آمده و در برگ 30 و پس آن از اخلاقیات و ویژگی های امام یاد شده است. در برگ 31 شهادت امام حسن (ع) را توسط همسرش و به امر معاویه دانسته و پس از آن اخبار خلافت معاویه را بر حسب سنوات آورده است. طبق معمول از رویدادها و درگذشته های هر سال یاد شده است. در برگ 32 با عبارت «قال القاضی جمال الدین بن واصل» مطلبی را به نقل از ابن جوزی آورده است. شاید نقلهای دیگر از المنتظم هم بواسطه وی باشد و البته می تواند مستقیم از آن نقل شده باشد. در برگ 23 پ نقلهایی در باره حلم معاویه از همین جمال الدین دارد: حکی القاضی جمال الدین بن واصل فی تاریخه.... این نقلها ما را به این صرافت می اندازد که کتاب یاد شده از منابع اصلی او در این بخشهاست. ایضا در برگ 39پ. در برگ 24 پ و 25 داستان کربلا و مقتل الحسین علیه السلام آمده است. عبارت «قال محمد بن جریر» نشان از آن دارد که یا مستقیم یا مع الواسطه از طبری استفاده شده است. اخبار حره هم از واقدی در برگ 26 نقل شده که باید مع الواسطه باشد. پس از آن اخبار امویان به ترتیب سال نقل شده و غالب قریب به اتفاق بدون نقل منبع است. اخبار دعوت عباسی از برگ 41 آغاز شده و پس از آن از برگ 42 به ترتیب از خلفای عباسی یاد شده است. این مطالب باید با منابع دیگر تطبیق داده شود، کاری که بنده قصد انجام آن را ندارم و صرفا هدفم معرفی کوتاهی از این منبع است. ذیل رویدادهای سال 148 از وفات امام جعفر صادق (ع) یاد کرده و نوشته است که «احد الائمه الاثنی عشر علی رأی الامامیه... و سمی جعفر الصادق لصدقه و له کلام فی صنعۀ الکیمیاء و الزجر و الفال...». برگ 44 در برگ 47 نیز خبر وفات امام کاظم علیه السلام را آورده و نوشته است: هو سابع الائمۀ الاثنی عشر علی رأی الامامیۀ و ولد موسی المذکور فی سنۀ تسع و تشرین و مائۀ توفی فی سنۀ ثلاث و ثمانین و مائۀ لخمس بقین من رجب ببغداد و قبره مشهور هناک علیه مشهد عظیم فی الجانب الغربی من بغداد». نویسنده به جز رویدادها گاهی از برخی از افراد شرح حال های مفصل تری هم بدست می دهد چنان که در برگ 49 تحت عنوان ترجمه صالح بن عبدالقدوس در باره وی مطالبی آورده است. در برگ 49 مطلبی به نقل از قاضی تنوخی [نویسنده نشوار المحاضره] آمده است، چنان که در 51 پ از بلاذری مطالبی در باره فرزندان مهدی درج شده است. محتملا این مطالب از الفرج بعد الشده است که در برگ 52 نیز باز مطلبی در باره درگذشت هادی عباسی از آن کتاب نقل کرده است. نقل مطالبی در برگ 53 پ از ابن ابی الدنیا در باره هارون هم جالب است. این که این نقلها از کدام کتاب ابن ابی الدنیا است، مهم است، زیرا بسیاری از رسائل تاریخی او از دست رفته است. نقلهایی که از ابومعشر است محتملا از منابع دیگری است. از کتاب جعفر بن قدامه [قدامه بن جعفر] هم در برگ 55 نقل شده است. در برگ 56 نقلی از کتاب بلوغ الاداب و لطایف العتاب دارد که عجالتا یادی از این کتاب در منابع در دسترس نیافتم. نقلی هم از ابونعیم در باره عبدالله بن مبار - که باید در حلیه الاولیاء باشد - در برگ 57 پ آمده است. اخبار جعفر برمکی و مسائل خاندان آنها هم نسبتا مفصل به نقل از خطیب و دیگران در برگهای 59 و 60 آمده است. طبعا مقصود باید تاریخ بغداد باشد که نقل دیگری هم که در برگ 60 پ از خطیب آمده در تاریخ بغداد 7/ 168 هست. بعد از آن هم مطالب دیگری از خطیب آمده است. تمامی این مطالب مربوط به دوره هارون است که عمدتا بدون تقید به سالشمار به صورت موضوعی و تحت عناوین خاص آمده است. به نظر می رسد که در این میانه مطالبی نه در قالب سالشمار به کتاب افزوده شده است. در برگ 60 پ و 61 شرح حالی از بخاری آمده است. اخبار این بخش با تعبیر «قال علماء السیر» و معمولا بدون یاد از منبع آمده است. همان طور که اشاره شد نویسنده پس از هارون سراغ مهتدی رفته است. بعد از آن از متوکل و و منتصر یاد شده است. جالب است که باز در برگ 64 پ به مهتدی برگشته در حالی که پیش از آن از وصیف الترکی و مطالب دیگر سخن گفته است. به نظر می رسد این بخش ها به نحو خاصی در داخل این تاریخ گنجانده شده و این وضعیت تا برگ 83 ادامه یافته است، جایی که دوباره سالشمار و اخبار امین و امین آغاز شده است. اما پیش از آن: در برگ 66 پس از سه صفحه که در باره مهتدی سخن گفته عنوانی دارد به این عبارت: «ذکر طرف من علم علی بن محمد بن علی بن موی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب رضی الله عنه و عن آبائه». پس از آن متن مفصلی به نقل از صولی و خبری هم از خطیب نقل کرده که مشابه آن اما با تفاوت های قابل توجه، در تذکرۀ الخواص (ص 324) آمده است. مقایسه اینها و تفاوت در عبارت جالب خواهد بود. در ادامه این بخش اخبار دیگری هم از صولی در باره شعرا و فصحای عرب نقل شده است. (برگ 67 – 68) خبر شهید فخ نیز مفصل نقل شده است (برگ 70 – 71) شرح حال مالک بن انس نیز مفصل آمده که برخی از نقلهای آن از ابونعیم است که می تواند از حلیۀ الاولیاء باشد. (برگ 74 پ – 75). همین طور شرح شماری از علما و فضلای عهد هارون در ادامه آمده است (ص 75 پ – 76). بیشتر اطلاعات این شرح حالها از خطیب یعنی تاریخ بغداد است. در برگ 81 به مناسب شرح حال مفصلی از امام موسی بن جعفر آورده که گرچه اخبار آن در منابع دیگر هم هست، اما لازم است تا با دقت هر چند خبری که در باره امام دارد بامنابع دیگر تطبیق داده شود. بخشی از مطالب نقل شده در آن شرح حال، از منتظم ابن جوزی است. زین پس یعنی برگ 83 به بعد باز سالشمار آغاز شده و همان طور که اشاره شد، نزدیک بیست برگ در این میانه، مباحث متفرقه ای در اخبار علما و شعراء و خلفا و برخی از امامان آمده است. از برگ 83 به بعد ادامه تاریخ هارون و ماجراهای امین و مأمون آمده و اشارتی هم به رحلت امام رضا (ع) شده است (برگ 87). در این بخش تا پایان کتاب که می تواند تلخیصی از المنتظم یا منابع مشابه دیگر باشد، کمتر نام کتابی به چشم می خورد. محور رویدادهای سالها و یاد از خلفاست. باورهای رسمی وی تسنن است، اما از این که گهگاه حریتی در ارائه برخی از نقلها از خود نشان می دهد، و نیز این که مثلا از حنابله بغداد به عنوان «ذکر فتنۀ الحنابلۀ» (برگ 101) یاد می کند نشانی از اعتدال در وی دیده می شود. آخرین سالی که وقایع آن به اختصار آمده سال 430 است. سه چهار سطر آخرین برگ کتاب هم با خط دیگری نوشته شده و معلوم نیست اصل کتاب ادامه داشته است یا نه. همان طور در ابتدا اشاره شد، کتاب از مآخذی نقل می کند که در قرن هفتم نوشته شده و به نظر می رسد کتاب از آثار شامی اواخر قرن هفتم یا اوائل قرن هشتم باشد. تاریخی روی نسخه نیست و خط نیز همان دوره زمانی را نشان می دهد. در صفحه سفید پایانی کتاب نوشته شده: کتاب تواریخ اخبار الخلفاء للامام القاضی الادیب المشهور بابن عبدربه. کسی دیگر نوشته: لم نعلم مولفه و لم نظفر به، که تاکیدی است بر این که در اصل کتاب نامی از مولف یاد نشده است.
یکشنبه 25 اسفند 1392 - 00:09:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]
صفحات پیشنهادی
سرپرست اداره کتابخانههای عمومی هفتکل: کتابخانه شهیدان اسلام هفتکل بعد از تعطیلی چندماهه آغاز به کار کرد
سرپرست اداره کتابخانههای عمومی هفتکل کتابخانه شهیدان اسلام هفتکل بعد از تعطیلی چندماهه آغاز به کار کردسرپرست اداره کتابخانههای عمومی هفتکل گفت کتابخانه شهیدان اسلام هفتکل بعد از یک دوره تعطیلی چندماهه بعلت تعمیرات و بازسازی ساختمان هم اکنون در دو شیفت صبح و بعد از ظهر آماده امدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی گلستان:مساجد مهمترین دانشگاه عمومی هستند
مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی گلستان مساجد مهمترین دانشگاه عمومی هستند گرگان - ایرنا - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت امروز مساجد به عنوان مهمترین دانشگاه عمومی در کشور مطرح هستند به گزارش خبرنگار ایرنا دکتر غلامرضا منتظری روز سه شنبه در نشستی خبری در آستانه 18مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خبر داد برپایی نمایشگاه دوسالانه نقاشی استان قم در 3 ن
مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خبر دادبرپایی نمایشگاه دوسالانه نقاشی استان قم در 3 نگارخانهمدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت هجدهمین نمایشگاه دوسالانه نقاشی استان قم در 3 نگارخانه شهید آوینی فرهنگ و اشراق برپا شد حسین محمودی امدیرکل روابط عمومی استانداری البرز: البرز نیازمند موزه اسناد تاریخی و تمبر است
مدیرکل روابط عمومی استانداری البرز البرز نیازمند موزه اسناد تاریخی و تمبر استمدیرکل روابط عمومی و اطلاعرسانی استانداری البرز با بیان اینکه البرز نیازمند موزه اسناد تاریخی تمبر است گفت انتقال آثار تاریخی که در یک کتابفروشی استان نگهداری میشود به موزهای اختصاصی ضروری است بهگزارش تصویری - دیدار اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با آیت الله هاشمی رفسنجانی
دیدار اعضای شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران با آیت الله هاشمی رفسنجانی عکس محمد کاظم پور - ایسنا چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۰۶فرماندار قلعهگنج: گنجینه بزرگ تاریخی و گردشگری قلعهگنج ناشناخته مانده است
فرماندار قلعهگنج گنجینه بزرگ تاریخی و گردشگری قلعهگنج ناشناخته مانده استفرماندار قلعهگنج گفت قلعهگنج گنجینه بزرگ تاریخی و گردشگری است که در طول این سالها به خوبی معرفی و شناسانده نشده است به گزارش خبرگزاری فارس از قلعهگنج ایوب فلاحی ظهر امروز در جلسه ستاد تسهیلات نوروزیدادستان عمومی و انقلاب جاجرم مطرح کرد ضرورت محافظت اثر باستانی چلو از تعرض سوداگران میراث فرهنگی
دادستان عمومی و انقلاب جاجرم مطرح کردضرورت محافظت اثر باستانی چلو از تعرض سوداگران میراث فرهنگیدادستان عمومی و انقلاب شهرستان جاجرم محافظت از محوطه باستانی چلو سنخواست برای جلوگیری از تعرض سودگران میراث فرهنگی و اشیای تاریخی را ضرورت عنوان کرد سید جواد ایلالی امروز در گفتو گو بمعاون پارلمانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: مدیریت مراسمهای عمومی به عهده شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است
معاون پارلمانی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی مدیریت مراسمهای عمومی به عهده شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استمعاون پارلمانی حقوقی و امور استانهای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت سیاستگذاری مدیریت و نظارت بر مراسمهای عمومی به عهده شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است به گزارش خبمقدمفر: دیپلماسی عمومی ابزار جهان اسلام برای تغییر "هندسه قدرت جهانی" است
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۳۸ معاون فرهنگی اجتماعی سپاه گفت دیپلماسی عمومی میتواند ابزار کارآمد ملتهای جهان اسلام برای تعامل با یکدیگر و افزایش ضریب تاثیر آنها بر روند تحولات جهانی باشد به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در حاشیه دومین روز همایشمسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: ظلم مضاعف است که در اوج آزادی رسانهها بگوییم آزادی نیست
مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ظلم مضاعف است که در اوج آزادی رسانهها بگوییم آزادی نیستمسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت این ظلم مضاعف است که در اوج آزادی رسانهها بگوییم آزادی نیست به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد سردار رمضان شریف بعد از ظهر امرقبل از شروع فیلم برداری تاریخ نمایش عمومی فیلم تازه جانی دپ مشخص شد
قبل از شروع فیلم برداریتاریخ نمایش عمومی فیلم تازه جانی دپ مشخص شدعظیم سپاه فیلم جدید جانی دپ زمان نمایش عمومی خود را پیدا کرد این فیلم برای دوازدهم اکتبر سال ۲۰۱۵ به روی پرده سینماهای آمریکای شمالی میرود به گزارش خبرگزاری فارس کمپانی برادران وارنر که تهیهکننده فیلم است خقدمفر: دیپلماسی عمومی ابزار جهان اسلام برای تغییر "هندسه قدرت جهانی" است
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۳۸ معاون فرهنگی اجتماعی سپاه گفت دیپلماسی عمومی میتواند ابزار کارآمد ملتهای جهان اسلام برای تعامل با یکدیگر و افزایش ضریب تاثیر آنها بر روند تحولات جهانی باشد به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در حاشیه دومین روز همایشمدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تاکید کرد ترویج فرهنگ اقامه نماز در بوستانها و مکانهای عمومی قم
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تاکید کردترویج فرهنگ اقامه نماز در بوستانها و مکانهای عمومی قممدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم گفت در ایام تعطیلات نوروز باید ترویج فرهنگ اقامه نماز در بوستانها و مکانهای عمومی در اولویت باشد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومیديدار اعضاي شوراي عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با آيت الله هاشمي رفسنجاني
ديدار اعضاي شوراي عمومي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران با آيت الله هاشمي رفسنجاني | ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ۱۱ ۵۵ق ظ نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلي تصویر نمايش نسخه اصلمجمع عمومی انجمن روانشناسی اسلامی در قم برگزار شد
مجمع عمومی انجمن روانشناسی اسلامی در قم برگزار شد قم ـ ایرنا ـ مجمع عمومی انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم با حضور جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه در محل انجمن های علمی حوزه علمیه برگزار شد به گزارش ایرنا رییس انجمن روانشناسی اسلامی حوزه علمیه قم در این گردهمایی گزارشی از فعضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شوشتر خبر داد برگزاری برنامه درختکاری عمومی و پیادهروی خانوادگی در شوشتر
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شوشتر خبر دادبرگزاری برنامه درختکاری عمومی و پیادهروی خانوادگی در شوشترعضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شوشتر از برگزاری برنامه ویژه درختکاری عمومی در این شهرستان خبر داد و گفت این برنامه روز جمعه برپا میشود غلامعلی شاهمرادیان امروز در گفتوگو بدر دیدار مدیران کل تبلیغات و ارشاد اسلامی مطرح شد همافزایی فعالیتها برای ارتقای فرهنگ دینی و عمومی در قم
در دیدار مدیران کل تبلیغات و ارشاد اسلامی مطرح شدهمافزایی فعالیتها برای ارتقای فرهنگ دینی و عمومی در قممدیران کل تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بر لزوم اجرای طرحهای مشترک به منظور ارتقای فرهنگ دینی و عمومی شهروندان تاکید کردند به گزارش خبرگزاری فارس از قم به ن-
گوناگون
پربازدیدترینها