محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832334190
حجتالاسلام رودگر در گفتوگو با فارس: امام راحل میفرمود اگر فاطمه(س) مرد بود، پیغمبر میشد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام رودگر در گفتوگو با فارس:
امام راحل میفرمود اگر فاطمه(س) مرد بود، پیغمبر میشد
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اینکه امام خمینی(ره) میفرمود «اگر فاطمه(س) مرد بود، پیغمبر میشد» بیانگر آن است که آن حضرت تمام شرایط حقیقی لازم برای نیل به مقام امامت و نبوت را دارا بودند.
حجتالاسلام جواد رودگر عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس در خصوص نگاه به شخصیت حقیقی حضرت زهرا(س) از منظر عرفان گفت: حداقل از دو جهت میتوان شخصیت حضرت زهرا(س) را در باب عرفان مورد تحلیل و توصیف قرار داد؛ یکی اینکه عرفان دو محور اصلی دارد یک محور توحید که بحث توحید صمدی، توحید وجودی و وحدت شخصیه وجود مطرح است. رئیس پژوهشکده دینپژوهی ادامه داد: در بحث توحید و وحدت شخصی وجود نیز مظاهر تام و اکمل حضرت حق مطرح میشود که در این زاویه نیز انسانهای کامل و خلفا و حجج الهی در حقیقت تجلیات کامله حضرت حقاند، همانطور که در قرآن کریم آمده و ذیل آن نیز حضرات معصوم(ع) میفرمایند: «نحن الکلمات التامات» و از این منظر، حضرت صدیقه کبری(س) تجلی کامل اسماء حق و آیینه گردان اسماء جمال و جلال خداوند است. عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه موحدی کامل بودن، یکی دیگر از جنبههای عرفانی شخصیت حضرت زهرا(س) است، اظهار داشت: در حقیقت میتوان گفت مظهر انسان کامل تمام عیار، حضرت زهرا(س) است همان طور که پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) از چنین موقعیتی برخوردار هستند چراکه در حقیقت وجودی این انسانهای نورانی و الهی تفاوتی وجود ندارد. وی تصریح کرد: همه عرفان رسیدن به مقام ولایت الهیه است؛ مقام ولایت، مقام قرب و لقاء حق است که از رهگذر فناء فیالله اعم از فناء فعلی، اسمائی و صفاتی و ذاتی حاصل شدنی است و فاطمه زهرا(س) در اینجا ولیالله است یعنی به مقام ولایت الهیه راه یافتهاند. رودگر با اشاره به مقام ولایت در تعابیر عرفانی گفت: این مقام به مقام نبوت تعریفی، نبوت شأنی و یا نبوت استعدادی تعبیر شده است و این مقام حاکی از آن است که فرد به مرتبهای از مراتب وجودی و کمالات امکان نوعیاش دست پیدا کرد که به طور مثال، حامل اسرار الهی یا صاحب علم لدنی است یا حضرت زهرا(س) به مرتبهای رسیده است که بر او وحی نازل میشود این وحی هم وحی تکوینی است نه وحی تشریعی. * اگر فاطمه(س) مرد بود حتما پیغمبر میشد وی خاطرنشان کرد: در اصول کافی دو روایت داریم که بعد از رحلت حضرت رسول جبرئیل امین بر فاطمه زهرا(س) نازل و بر ایشان وحی نازل میکرد و علی(ع) نیز کاتب وحی بود پس در اینجا مقوله نزول وحی مطرح است که جبرئیل واسط وحی، مخاطب وحی هم دخت گرامی رسولالله(ص) و کاتب وحی هم امیرالمؤمنین(ع) بود. بعد از ارتحال پیامبر اکرم(ص) وحی به معنای هدایت تکوینی منقطع شد اما وحی به معنای الهامات الهی و اینکه فرد به مرتبهای دست پیدا کند که علوم لدنی و الهی شامل حال او شود منقطع نشد و این از آنِ اولیاءالله است. این پژوهشگر حوزه عرفان اسلامی عنوان کرد: صحیفه فاطمه(س) نتیجه و محصول همین نزولی وحی است که بر حضرت صدیقه نازل شد که در حال حاضر در دست حضرت ولی عصر(عج) است. بنابراین باطن نبوت و امامت، ولایت است و حضرت زهرا(س) دارای آن بود. اینکه امام (ره) فرمودند: اگر فاطمه مرد بود پیغمبر میشد یعنی تمام شرایط حد نصاب حقیقی لازم برای نیل به مقام امامت و نبوت دارا است اگرچه مرد بودن نشانه وجهه حقوقی است اما آن وجهه حقیقی که اصالت دارد همه در آن با هم مشترکند یعنی همه آنچه را که یک نبی و امام دارد فاطمه زهرا(س) نیز داشت. * حدیث جالب امام عسکری(ع) درباره حضرت زهرا(س) وی اظهار داشت: همچنین روایت دیگری از امام حسن عسکری(ع) است که ایشان میفرمایند: مقام مادر ما فاطمه(س) بعد از امیرالمؤمنین از امامان معصوم دیگر بالاتر است و روایات فراوانی در کتب شیعه و اهل سنت در بابا مقامات علمی و حقیقی و عملی حضرت زهرا(س) داریم. مثلاً «ام ابیها» در عرفان دارای یک معنای بلند و عمیقی است یا اینکه هنگام ورود فاطمه زهرا(س) پیامبر اکرم(ص) به پای ایشان از زمین برمیخواست و به سوی او حرکت میکرد و یا بوسیدن دست زهرا(س) معنای پدر و فرزندی در عرف اجتماعی ما را ندارد بلکه معنای ایدئولوژیکی دارد و در واقع حضرت رسول(ص) میخواهد به همه ذهنها و چشمها و دلها گرا بدهد که این شخصیت برتر و برجستهای است به او بنگرید و شخصیتش را بشناسید که فانی فیالله بود. رودگر افزود: آخرین منزلی که پیامبر(ص) هنگام رفتن به غزوات ترک میکرد و اولین منزلی که بعد از سفرها وارد میشد منزل فاطمه زهرا(س) بود اینها نکتههای ظریف و دقیقی دارد که اهل سنت نیز آنها را به وفور در منابع خویش ذکر کردهاند که یا فاطمه غضب تو غضب من و غضب من غضب خداست، خشنودی تو خشنودی من و خشنودی من خشنودی خداست و این بیانگر آن است که حضرت فانیفیالله و مظهر مهر و قهر و جلال و جمال الهی است و به اعتقاد بنده این جنبه از شخصیت حضرت زهرا(س) کمتر مورد مورد توجه قرار گرفته است وجههای که از رهگذر معرفت به خدا، محبت به خدا، عبودیت در برابر خدا و اطاعت از خداوند به دست آمده است. وی با بیان اینکه چهار عنصر در شخصیت حضرت زهرا(س) وجود دارد و در مجموعه زندگی ایشان ظهور پیدا کرده است، گفت: کسی که عالیترین درجه عرفان به خدا را دارد، عالیترین درجه عشق به خدا، عالیترین درجه عبودیت و بندگی، عالیترین درجه اطاعت و فرمانبرداری نسبت به خداست این شخصیت در عالم اجتماع نیز تأثیرگذار است؛ یک شخصیت عرفانی، الهی، خلوت گزیده گوشه نشین نیست بلکه در متن جامعه حضور دارد در مسائل مختلف سیاسی زمان پیامبر(ص) ایشان را میبینیم؛ در جریان خطبه فدکیه که یک دوره اسلام شناسی است ایشان را مشاهده میکنیم و این خطبه کاملاً سیاسی -اجتماعی و از یک پایگاه ایدئولوژیکی قوی برخوردار است. عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: شخصیت حضرت زهرا(س) را از منظر عرفانی میتوان به شخصیتی اجتماعی و سیاسی آورد؛ شخصیتی که میتواند اسوه و الگوی همه جانبه برای تمام انسانهای طالب کمال از جمله زنان در هر عصر و نسلی قرار گیرد. بنابراین شخصیت ایشان یک شخصیت جاودانه، پویا، پایا و کارآمدی است که میتواند مورد اقتدا قرار گیرد. انتهای پیام/ک
92/12/24 - 15:54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]
صفحات پیشنهادی
حجتالاسلام اسماعیلی در گفتوگو با فارس: صدا و سیما باید نیاز به کتاب را در جان مردم نهادینه کند
حجتالاسلام اسماعیلی در گفتوگو با فارس صدا و سیما باید نیاز به کتاب را در جان مردم نهادینه کندرئیس موسسه بوستان کتاب گفت ما آن قدر باید درباره مباحث فرهنگی و کتاب به عنوان غذای روح برنامه داشته باشیم که مردم به این باور برسند که بعد اساسی بدنشان که روح و جان انسان است نیاز بهدر گفتوگوی نفر سوم مسابقات قرآن کریم با فارس مطرح شد افتخارم قرائت قرآن در حرم است/ نام تمام برادرانم رضاست/
در گفتوگوی نفر سوم مسابقات قرآن کریم با فارس مطرح شدافتخارم قرائت قرآن در حرم است نام تمام برادرانم رضاست پدرم عاشق امام رئوف استقاری ممتاز قرآن کریم و نماینده استان خراسان رضوی در سیوششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تلاوت در حرم امام رضا ع را بزرگترین عنوان و افتخار زندحجتالاسلام عالمزاده در گفتوگو با فارس: شاهکلید خانهتکانی دل چیست/ مرگ تدریجی یک دل به روایت امیرالمؤمنین(
حجتالاسلام عالمزاده در گفتوگو با فارس شاهکلید خانهتکانی دل چیست مرگ تدریجی یک دل به روایت امیرالمؤمنین ع مدیرگروه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت همان گونه که برای ایام عید خود را موظف به خانه تکانی میدانیم به همان نسبت هم باید مراقب باشیم که خانه دل از آلودگیهاقدیری ابیانه در گفتوگو با فارس اعلام کرد دولت بداند اینجا جمهوری اسلامی است نه جمهوری لیبرالیسم/ مردم تعرض به
قدیری ابیانه در گفتوگو با فارس اعلام کرددولت بداند اینجا جمهوری اسلامی است نه جمهوری لیبرالیسم مردم تعرض به مقدسات را تحمل نمیکنندکارشناس عالی مدیریت استراتژیک با بیان اینکه دستگاه فرهنگی دولت باید توجه داشته باشد که اینجا جمهوری اسلامی است نه جمهوری لیبرالیسم گفت مردم ما تعحجتالاسلام غلامی در گفتوگو با فارس: لبیک لفظی به فرمایشات رهبری کافی نیست/ باید عقلانیت در نظام فرهنگی حاکم
حجتالاسلام غلامی در گفتوگو با فارس لبیک لفظی به فرمایشات رهبری کافی نیست باید عقلانیت در نظام فرهنگی حاکم باشدرئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا گفت لبیک لفظی به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری به هیچ عنوان کافی نیست مردم از مسئولان فرهنگی کشور انتظار دارند که در عملحجتالاسلام جعفر مرادی در گفتوگوی مشروح با فارس چرا سلفیها خطرناک هستند/ 300 عنوان کتاب سنی علیه سلفیگری دا
حجتالاسلام جعفر مرادی در گفتوگوی مشروح با فارسچرا سلفیها خطرناک هستند 300 عنوان کتاب سنی علیه سلفیگری داریم ویژگی اخوانهای عربستانسلفیه معتقدند که سه قرن اول اسلامی قرون طلایی امت اسلام بودند و بایستی در نحوه زندگی نحوه اندیشه و گفتار و کردار و تعامل با جهان باید به آن دحجتالاسلام کبیریان در گفتوگو با فارس: ۱۵۰۰ طلبه برای سال تحصیلی آینده در استان تهران پذیرش میشوند
حجتالاسلام کبیریان در گفتوگو با فارس ۱۵۰۰ طلبه برای سال تحصیلی آینده در استان تهران پذیرش میشوندمعاون آموزش حوزه علمیه استان تهران با اشاره به ظرفیت پذیرش طلاب در این استان گفت ۱۵۰۰ نفر در آزمون ورودی سال آینده حوزه علمیه در سه گروه مختلف برای سطح یک در استان تهران پذیرش میشحجتالاسلام کلباسی در گفتوگو با فارس: «پیشداوری» آفت رفع معضلات فرهنگی است
حجتالاسلام کلباسی در گفتوگو با فارس پیشداوری آفت رفع معضلات فرهنگی استقائم مقام ستاد اقامه نماز گفت بسیاری از معضلات در جامعه ریشه در مسائل فرهنگی دارد ما تا ریشه معضلات فرهنگی را نشناسیم به درستی نمیتوانیم آنها را حل کنیم و قضاوتهایی میکنیم که بعضاً خام یکسونگر یا عجولاحجتالاسلام خسروپناه در گفتوگو با فارس: کرسیهای آزاداندیشی فضای گفتمانی کشور را تقویت میکند
حجتالاسلام خسروپناه در گفتوگو با فارس کرسیهای آزاداندیشی فضای گفتمانی کشور را تقویت میکنددبیر هیئت حمایت از کرسیهای آزاداندیشی نقد و مناظره گفت برپایی کرسیهای آزاداندیشی به همراه رعایت اخلاق و منطق میتواند مشخصاً به ارتقای فضای گفتمانی و فرهنگی کشور کمک کند حجتالاسلامحجتالاسلام مهدویراد در گفتوگو با فارس: «الغدیر» به فرموده رهبری یک دایرةالمعارف بزرگ است/ اولین غ
حجتالاسلام مهدویراد در گفتوگو با فارس الغدیر به فرموده رهبری یک دایرةالمعارف بزرگ است اولین غدیریه را چه کسی سرودعضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت اینکه الغدیر یک دایرةالمعارف است قابل انکار نیست باید موضوعات فراوانی که علامه به آن پرداخته استخراج شود و در اختیار جامعه کتابخحجتالاسلام رستمنژاد در گفتوگو با فارس عنوان کرد ماجرای نگارش «اللمعةالدمشقیه» و ۱۳ قرن تدریس آن در حوزه
حجتالاسلام رستمنژاد در گفتوگو با فارس عنوان کردماجرای نگارش اللمعةالدمشقیه و ۱۳ قرن تدریس آن در حوزهعضو هیأت علمی جامعةالمصطفی ص العالمیه گفت شهید اول در پاسخ به درخواست حاکم خراسان مبنی بر پذیرش زعامت خراسان کتاب لمعه را که یک دوره فقه شیعه بر مبنای فقه اهل بیت ع بوددر گفتوگو با فارس مطرح شد موسوی قهار دوباره میخواند/ صدای گرفته سحر با عنایت امامرضا(ع) باز شد
در گفتوگو با فارس مطرح شدموسوی قهار دوباره میخواند صدای گرفته سحر با عنایت امامرضا ع باز شددر ابتدای بیماری در حرم امامرضا ع متوسل به امام هشتم شدم و گفتم به پیش روی رقیبان مرا خراب نکن من و تمام بدیها بدم خطاب نکن هزار در زدم تا که به این در آمدم تو را به جان جوادتمبتکر نرمافزار «نغمههای قرآنی» در گفتوگو با فارس: شیوههای نوین آموزش قرآن مظلومند/ استقبال مردمی
مبتکر نرمافزار نغمههای قرآنی در گفتوگو با فارس شیوههای نوین آموزش قرآن مظلومند استقبال مردمی بالاستمبتکر نرمافزار نغمههای قرآنی دارنده مقام نخست چندین جشنواره و مسابقه گفت با وجود استقبال بالای مردمی از شیوههای نوین آموزش قرآن سازمانهای قرآنی به سراغ ما نمیآیند به گزبیژن عبدالکریمی در گفتوگو با فارس: گفتمان اگر اصیل نباشد در جامعه نفوذ نمیکند
بیژن عبدالکریمی در گفتوگو با فارس گفتمان اگر اصیل نباشد در جامعه نفوذ نمیکندمنتقد و استاد فلسفه دانشگاه گفت آن دسته از گفتمانهای غیر اصیل که برگرفته از حقایق نیستند با تغییر و تحول شرایط از بین میروند اینها کفی روی آب تحولات و جریانات تاریخی هستند بیژن عبدالکریمی متفکر وحجتالاسلام اوحدی در گفتوگو با فارس: کارآمدی نظام اسلامی را در عرصه فرهنگی به جهان نشان میدهیم
حجتالاسلام اوحدی در گفتوگو با فارس کارآمدی نظام اسلامی را در عرصه فرهنگی به جهان نشان میدهیممعاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت دشمنان آگاهانه تلاش خود را متمرکز کردهاند تا ناکارآمدی اسلام را به دنیا نشان دهند بنابراین باید در مقابل مدیریت اسلام را به رخ آنها بکحجتالاسلام عربی در گفتوگو با فارس: همه نعمتهای کشور ثمره جانبازی شهیدان است/شهید شکراللهی تا آخرین لحظه در
حجتالاسلام عربی در گفتوگو با فارس همه نعمتهای کشور ثمره جانبازی شهیدان است شهید شکراللهی تا آخرین لحظه در خط امام و شهدا بودامامجمعه سرخه گفت ما همه نعمتهایی که در مملکتمان داریم نعمت رفاه آسایش و آرامش ثمره جانبازی و فداکاری امثال حاج علی شکراللهی است و در واقع آنها جانمدیرکل کمیته امداد استان تهران در گفتوگو با فارس خبر داد آمادگی 2 هزار پایگاه جهت جمعآوری کمکهای مردمی در د
مدیرکل کمیته امداد استان تهران در گفتوگو با فارس خبر دادآمادگی 2 هزار پایگاه جهت جمعآوری کمکهای مردمی در دومین روز از جشنواره نیکوکاریمدیر کل کمیته امداد استان تهران از آمادگی 2 هزار پایگاه جهت جمعآوری کمکهای مردمی در دومین روز از جشنواره نیکوکاری خبر داد و گفت خانوادهها م-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها