تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813203944




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاهنامه کتابی فرا تاریخی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: ابراهیمی دینانی در برنامه "معرفت" مطرح کرد:
"شاهنامه" کتابی فرا تاریخی است
ابراهیم دینانی دربرنامه "معرفت" گفت: "شاهنامه" با شکست مرزهای زمان و مکان و گره زدن وقاقع گذشته با حکمت از تاریخ به فرا تاریخی رسیده است.
 به گزارش خبرنگاررادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران برنامه"معرفت" شبکه چهار سیما جمعه شب 23 اسفند ماه با حضور دکتر استاد غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.  
 
دکتر اسماعیل منصوری لاریجانی استاد دانشگاه و مجری برنامه "معرفت" گفت: سیری در شاهنامه حکیم فردوسی داریم و از تفاسیر و رمز گشایی‌های استاد دینانی بهره می‌بریم. به مناسبت اینکه در آستانه عید نوروز هستیم قطعه شعری از "نیکی و احسان" از اشعار حکیم فردوسی را انتخاب کردیم.





 
به نیکی بباید تن آراستن     که نشاید زکس خواستن 
 
هر آنکس ره مداحی بگذرد    خردمندش از مردمان نشمرد
 
کسی کو بیاید یزدان پرست    نیارد به کردار بد هیچ دست
 
ستودن بودن در جهان   که نیکی کند آشکار و نهان 

به نیکی گرای و میازار کس     ره رستگاری همین است و بس
 
سرنیک خواهی به کردار توست   که آیین دین و پندار توست 

تو را کردگار است پرودگار    تویی بنده و کرده و کردگار 

ابراهیمی دینانی بیان کرد: وقتی که کسی این شعر فردوسی را می‌شنود و می‌خواند،‌ دیگر در اینکه او یک موحد کامل است شکی ندارد.چرا که او یک مسلمان و شیعه تمام عیار است. این اشعاری که شما قرائت کردید دلالت بر متدین و موحد بودن فردوسی است.
 
وی ادامه داد: قاضی نورالله شوشتری یکی از بزرگان و شیعه شناسان معروف است.  او می‌کوشد که علمای بزرگ شیعه را معرفی کند، او در مورد فردوسی می‌گوید: کتاب فردوسی همه اشعارش از مبدا و معاد نشانه و ذکر پادشاهان در این وسط بهانه، یعنی اینکه درست است که از پادشاهان سخن می‌گوید ولی این موارد بهانه بوده درواقع شاهنامه کتاب مبدا و معاد است.  
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: قاضی نورالله شوشتری شیعه شناس تاریخ تشیع می‌گوید: نشانه، یعنی اینکه کلمات فردوسی نشانه و رمز است.  
 
ابراهیم دینانی افزود: هر حکیمی که سخن می‌گوید: ضمن اینکه سخنان او یک ظاهری داشته، یک باطنی نیز دارد. باطن سخن هر حکیمی رمز است هر انسانی که سخن می‌گوید تمام وجودش در سخنش آشکار بوده در واقع سخن هرکسی آیینه هویت و روح او است.  
 
وی ضمن اشاره به اینکه سخن یک ظاهری دارد، تصریح کرد: سخن و روح هر شخصی در یک سطح قرار دارد اگر کسی سطحی، مبتذل و حس‌گرا باشد، سخن او در حد حس است، اما اگر فرد باطن داشته و حکیم باشد، سخنان او ژرفا دارد، سخنان حکیمان باطن و ژرفا دارد.
 
وی در ادامه گفت: اگر خداوند سخن بگوید، سخنان خداوند لایتناهی باطن دارد.  ماهرچه که عمیق بنگریم می‌توانیم از متون آیات قرآن معانی استخراج کنیم. این استاد دانشگاه عنوان کرد: ما از باطن سخن حکیمان می‌توانیم معانی را در بیاوریم.
 
مثلا مرغی به نامه ققنوس که افسانه‌ای و اسطوره‌ای است وقتی که مرگش فرا می‌رسد در جایی ناله سرمی‌دهد، آتش از منقارش بیرون می‌آید و ققنوس می‌سوزد و تبدیل به خاکستر می‌شود، از درون خاکستر ققنوس دیگر بیرون می‌آید و دوباره زندگی می‌کند تا مرگش فرا برسد.  
 
ابراهیم دینانی ادامه داد: این موارد ضرب المثل است و می‌خواهد بگوید که باب تاویل تا ابد باز است، یعنی هرچه در باطن برویم با هم می‌توانیم در باطن پیش برویم.
 
در ادامه منصوری لاریجانی گفت: حکما به رمز، سخن می‌گویند در حوزه ادبیات عرفان نیز همینطور بوده و سخنان حکما همواره سربسته بوده است.  
 
ابراهیمی دینانی اظهار داشت: سخن حکیم به ناچار سربسته است یعنی سخن به اندازه خود حکیم باطن دارد.سخن حکیم تمام وجود او را بازگو می‌کند. درواقع هرکسی سخن را به اندازه خودش متوجه می‌شود. 

تاویل اصطلاح قرآنی است، یعنی همه حقایق قرآن را آنچنان که از حق صادر شده، فقط خود خداوند و کسانی که در علم راسخ هستند، متوجه می‌شوند.
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: امروز به آن هرمنوتیک می‌گویند، البته کلمه "هرمنوتیک" از قدیم بوده و از هرمس است .  هرمنوتیک یعنی اینکه کلام را تفسیر کنیم و هر چقدر که تفسیر کنیم باز هم تفسیر را می‌طلبد.  
 
ابراهیمی دینایی تصریح کرد: فردوسی خودش از رمز سخن گفته است و می‌گوید که اگر رمز را ندانید سخنان من را متوجه نمی‌شوید. کتاب فردوسی یک حکمت است.
 
وی ضمن اشاره به این نکته که علاوه بر اینکه شاهنامه یک کتاب تاریخی بوده در عین حال فرا تاریخی نیز هست اظهار داشت، شاهنامه تاریخی رو به بیرون داشته و مرز زمان و مکان را می‌شکند و وقایع گذشته را زنده کرده و با حکمت گره می‌زند.  
 
فرا تاریخی یعنی درآن رمز، حکمت، انسانیت، یزدان پرستی و ف ا یزدی است. در همه اشعار فردوسی فر ایزدی زیاد به چشم می‌خورد یعنی فرهمند بودن انسان است.  
 
وی ادامه داد: فرهمند را در زبان فارسی داریم یعنی کسی که با تاثیرات الهی مویداست و به آن توجه دارد. این فرهمندی تایید الهی در جنگ با اهریمن است. اهریمن در اصطلاح اسلامی شیطان یعنی نفس اماره است.  
 
ابراهیم دینانی افزود: نفس اماره به طور دائم در کمین بوده و ما را فریب می‌دهد ما باید با فر ایزدی و تاثیر الهی به جنگ آن برویم.  
درواقع باید با توکل به خدا به جنگ با نفس اماره رفت. 

 
خبر تکمیل می‌شود////






تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن