واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: پایان صدور حکم مرگ سینماها با ساخت اتفاق شیشهای؟
این بیصداقتی، ممکن است در کوتاه مدت منجر به سودآوری برای یک مجموعه سینمایی شود اما به محض آنکه پخش کنندهها متوجه چنین تقلبی شوند، سینمای مذکور را با ندادن نسخه کپی فیلمهای روز سینمایی جریمه کرده و عملاً حکم مرگ آن سینما را صادر میکنند. البته لزوماً همه سینماهایی که نسخه کپی فیلم های روز را دریافت نکرده اند و تعطیل شده اند، به این علت نبوده و دلایل دیگری نظیر کیفیت سالن و... نیز در آن نقش آفرین بوده اند.
کد خبر: ۳۸۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۴ - 12 March 2014
چالش بزرگ پیش روی گیشههای سینما در حالی قرار است به طور کلی مرتفع شود که میتوان یکی از بزرگترین عوامل آسیب دیدن سینمای ایران در نظام غیرشفاف اقتصادی این حوزه کشورمان را چنین وضعیتی ارزیابی کرد؛ وضعیتی که به دلایل خاص تاکنون ارادهای برای تغییرش نبوده اما حالا ابوالحسن داوودی آستینها را بالا زده و قرار است شعار اتاق شیشهای را در این ساحت تحقق ببخشد.
به گزارش «تابناک»، یکی از مهم ترین دلایل تعطیلی برخی سینماهای کشور، عدم ارائه کپی فیلم در فصل اکران آن فیلم و در واقع عدم برخورداری از فرصتهای برابر اکران است. برخی سینماداران به واسطه آنکه پس از پایان زمان طلایی اکران، نسخه های کپی فیلم ها را دریافت میکنند و عملاً ته مانده تماشاچی یک فیلم را خواهند داشت، کمترین بازدهی مالی را داشتهاند و عملاً مجموعه سینماییشان را تا مرز ورشکستگی و تعطیلی پیش ببرد.
این رفتار نه چندان طبیعی، همان زمان باعث شد که خبرنگار «تابناک» با برخی مسئولان پخش فیلمهای سینمایی تماس بگیرد و درباره انگیزه بروز این رفتار نه چندان اصولی و برخورد تبعیض آمیز با برخی سینماها پیگیری هایی را انجام دهد که پخش کنندهها عمدتاً یک دلیل مشخص را ذکر میکردند و آن هم عدم وجود شفافیت مالی حداقلی در قبال فروش این سینماها و مشکوک بودن به رقم فروش این سینماها است.
روال کنونی سینماها چنین است که میزان فروش هر فیلم در هر سالن سینما، با فرمول 47.5 درصد برای سینما، 47.5 برای پخش (که با کسر درصدی از این رقم، سهم صاحب فیلم مشخص میشود) و 5 درصد برای شهرداری، تقسیم میشود. حال اگر من باب مثال، یک سالن سینما صداقت به خرج ندهد و فروش 30 میلیونی یک فیلم را 10 میلیون تومان اعلام کند، در عوض حدود چهارده میلیونی که میبایست به عنوان سهم خود می برد، بیش از 24.75 میلیون را به شکل نامشروع از آن خود کرده است.
این بیصداقتی، ممکن است در کوتاه مدت منجر به سودآوری برای یک مجموعه سینمایی شود اما به محض آنکه پخش کنندهها متوجه چنین تقلبی شوند، سینمای مذکور را با ندادن نسخه کپی فیلمهای روز سینمایی جریمه کرده و عملاً حکم مرگ آن سینما را صادر میکنند. البته لزوماً همه سینماهایی که نسخه کپی فیلم های روز را دریافت نکرده اند و تعطیل شده اند، به این علت نبوده و دلایل دیگری نظیر کیفیت سالن و... نیز در آن نقش آفرین بوده اند.
در همین راستا ابوالحسن داوودی رئیس جدید شورای صنفی نمایش در مراسم جشن اکران نوروزی سینما گفت: «از مهمترین مواردی که به اکران سینمای ایران در طول سالها لطمه وارد کرده این است که اطلاع درستی از اقتصاد سینمای ایران در اختیار نبوده است. اطلاعات مربوط به اقتصاد سینمای ایران مجرای صحیحی نداشته و این اطلاعات همواره در هاله ای از ابهام رد و بدل میشود و همین مساله موجب شده که اطلاعات غیرشفاف به رانت تبدیل شود. این شرایط برای برخی سودآور و برای دیگران موجب ضرر بود. از سوی دیگر شورای صنفی نمایش هیچ گاه نتوانسته بود اطلاعات شفاف در این حوزه ارائه کند.»
این فیلمساز درباره برنامههای شورای صنفی نمایش عنوان کرد: «در نظر داریم طرح مکانیزه فروش بلیت را به شکل فعال و قابل استفاده در اختیار بگیریم از همین رو طبق برنامه ریزی انجام شده تا 15 اردیبهشت ماه سیستم فروش مکانیزه را در اختیار خواهیم گرفت تا بتوانیم اطلاعات فروش را بطور شفاف در اختیار پخش کننده، تهیه کننده، سینمادار و مسئولان بگذاریم. ارائه عادلانه اطلاعات میتواند اطمینان لازم را بین همه دستاندرکاران سینما ایجاد کند و با این طرح جلوی دلخوریها و اختلافهای صنفی گرفته خواهد شد.»
داوودی البته مباحث مهم دیگری نیز مطرح کرد، از جمله اینکه فروش سینمای ایران در سال گذشته 26 میلیارد تومان بوده که از این رقم، 55درصد آن مربوط به پنج پردیس سینمایی و مابقی مربوط به 235 سینما بود و وقتی سینمای ایران میتواند در 5 پردیس تا این اندازه ظرفیت فروش داشته باشد، باید ظرفیتهای نمایش را به همین نسبت گسترش دهیم اما از این مباحث مهم تر، همین طرح اجرای طرح اتاق شیشهای برای سینمای ایران بود.
با اجرای این طرح هر بلیتی که فروخته میشود، در لحظه اطلاعاتش در دسترس خواهد بود و شائبههایی که روند توزیع فیلمها را با آسیبهای جدی مواجه ساخته و منجر به تعطیلی گروهی از سینماها شده، متوقف خواهد شد، هرچند باید دید پس از دیجیتالی کردن موفق بیش از 180 سالن سینما در سراسر کشورها در ماههای اخیر، این طرح نیز میتواند با همین سرعت عملیاتی شود.
بی شک این طرح یک گام تا رسیدن سینمای ایران به بالاترین شفافیت مالی است که تاکنون داشته و شاید گام بعدی و مورد انتظار در این زمینه، شفافیت مالی دستمزدهای سینماگران باشد تا بتوان همچون دیگر کشورها ارزیابی کرد که بازدهی مالی یک سینماگر و یک فیلم تا چه حد بوده است؛ تا آن زمان و برداشتن گام نهایی، هرچند راه طولانی پیش رو است اما نباید به سادگی از کنارش گذشت و باید فرصت به وجود آمده را همه سینماگران مغتنم بشمارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]