تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803314892




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعيين مجري در حوزه گياهان دارويي به منظور محدودسازي بهره برداري از جنگل هاي شمال کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ اسفند ۱۳۹۲ (۱۱:۲۴ق.ظ)
رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداريخبر داد: تعيين مجري در حوزه گياهان دارويي به منظور محدودسازي بهره برداري از جنگل هاي شمال کشور تدوين طرح برنامه ملي جنگل هاي ايران با همکاري اساتيد با هدف مديريت و کنترل بهره برداري جنگل ها در سال93، فعاليت بر روي بحث معيشت مردم در راستاي حفاظت از منابع طبيعي، استفاده از انرژي هاي نو و کاهش فشار دام بر روي مراتع با شناسايي مناطق داراي گياهان دارويي، در دستور کار سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور، قرار دارد.
به گزارش اداره کل روابط عمومي واحد علوم و تحقيقات، مهندس خداکرم جلالي، رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري، در مراسم گراميداشت هفته منابع طبيعي در اين واحد ، ضمن ابراز اميدواري در مورد تاثير مثبت اين مراسم در پيشبرد اهداف اين سازمان در سرسبزي کشور مهندس خداکرم جلالي از تعيين مجري در حوزه گياهان دارويي به منظور محدودسازي بهره برداري از جنگل هاي شمال کشور خبر داد و گفت: بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري در مورد ايجاد نهضتي فراگير براي سرسبزي کشور، حفاظت از محيط زيست وظيفه اي عمومي و برعهده ي آحاد جامعه است.
وي با بيان اينکه سطح جنگل ها در کره زمين از8ميليارد هکتار به کمتر از4ميليارد هکتار رسيده است، گفت: گسترش بيابان ها، افزايش آلاينده ها، کاهش تنوع زيستي، سيل، سونامي، خشکسالي و چالش ها و مشکلاتي که امروزه انسان ها با آن ها درگير هستند، ناشي از بهره برداري هاي بي رويه از محيط زيست و منابع طبيعي است.
مهندس جلالي، منابع طبيعي تجديد پذير شامل آب،خاک، هوا و پوشش گياهي را زنجيره اي بهم پيوسته دانست و ادامه داد: موضوع پوشش گياهي را نمي توان به عنوان بحثي انتزاعي بررسي کرد زيراکه ذخيره ي آب و خاک، نيازمند پوشش گياهي مناسب است و از سويي ديگر، پوشش گياهي، منبع توليد اکسيژن و جاذب کربن دي اکسيد موجود در هوا است.
وي با اشاره به اينکه سوزاندن هر گرم بنزين نيازمند15گرم اکسيژن بوده و بيش از2.2گرم کربن دي اکسيد توليد مي کند، گفت: سازمان هاي فعال در زمينه ي محيط زيست و منابع طبيعي نتوانستند در پيشگيري از تخريب اکوسيستم ها و منابع طبيعي نقشي داشته باشند.
رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري، با بيان اينکه بيلان منفي دشت هاي کشاورزي، فرونشست زمين، پايين رفتن سطح آب هاي زيرزميني و... ناشي از بهره برداري نامتوازن از منابع طبيعي و عدم توجه به اصول توسعه پايدار است، گفت: امروزه، مسئله مهم توسعه ي کشور، بهره برداري متعادل و متوازن از منابع طبيعي است که در صورت عدم مديريت صحيح، پيامدهايي مضر بر امنيت جهاني دارد زيراکه قطع يک درخت در ايران، سراسر جهان را تحت تاثير قرار مي دهد.
وي با اشاره به اينکه ايران به عنوان يکي از پنج کشور اول جهان از نظر تنوع ژنتيکي گياهي و جانوري، از ميان 13اقليم شناخته شده در سراسر جهان، داراي 11اقليم است، گفت: سهم بارش باران به ميزان يک سوم ميانگين جهاني ، تبخير سه برابري نسبت به ميانگين جهاني، تاثير 20درصدي فرسايش بادي بر اراضي کشور، سهم يک درصدي از خشکي هاي جهان و2.2درصدي از بيابان هاي دنيا، نشان دهنده ي ضرورت مديريت هاي زيستي و محيطي پيشرفته در کشور است.
مهندس جلالي ضمن بيان اين مطلب که همکاري اساتيد، دانشمندان و صاحبنظران دانشگاهي و نيز مشارکت مردم در بررسي و آسيب شناسي منابع طبيعي کشور با توجه به نقش کليدي آن ها در احيا، توسعه، حفاظت و بهره برداري پايدار از منابع طبيعي، لازمه ي دستيابي به اصول توسعه پايدار و حيات اقتصادي، اجتماعي و زيستي است، تصريح کرد: بستر ايجاد اقتصاد مقاومتي، وجود منابع طبيعي پايدار، شاداب و بدون تخريب به منظور ارائه ي آب، خاک و هواي سالم به ساير بخش ها است.
وي از نبود درختان جوان در بين درختان40تا50 ساله ي جنگل هاي زاگرس ابراز نگراني کرد و گفت: وجود درختان در سنين مختلف براي سلامت جنگل ها، همانند لزوم حضور سنين مختلف افراد در جامعه ضروري است.
رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور، به 12شهيد و450مجروح جنگلباني کشور اشاره کرد و اظهار داشت: تقويت شوراي عالي سازمان منابع طبيعي و گسترش ارتباط و تعامل با دانشگاه ها از سياست هاي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور است.
مهندس جلالي، وجود بيش از 7 هزار گياه دارويي در کشور را ارزشمند ارزيابي کرد و افزود: گياهان دارويي از ابزارهاي موثر در مشارکت مردم بوده که نيازمند شناخت و بهره برداري براساس اصول علمي است.
وي افزايش 60درصدي مصرف سوخت چوبي و100درصدي سوخت بوته اي را به دنبال افزايش قيمت سوخت، نشان دهنده ي از بين رفتن حجم عظيمي از ذخاير منابع طبيعي کشور دانست و گفت: در پروژه هاي در حال اجرا با همکاري FAOو UNDPاساس بر تامين معيشت مردم و مبارزه با فقر است.
رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور ، درختکاري را با توجه به نياز امروز، عملي نيکوکارانه دانست و گفت: قانون آيينه ي تمام نماي نگرش مردم، دولت و غيره به مسئله ي منابع طبيعي است و با گسترش رويکرد توجه به منابع طبيعي دستگاه هايي مانند بسيج، هلال احمر، سازمان دانش آموزي، دانشگاه ها و سازمان زندان ها مي توانند به عنوان همياران منابع طبيعي فعاليت کنند.
وي با بيان اينکه در بسياري از کشورها براساس فرهنگ سازي هاي انجام گرفته، قطع درختان وجود ندارد، گفت: رشته ي منابع طبيعي با توجه به روند فرهنگي و علمي جامعه، از کارآمدترين و موثرترين رشته هاي دانشگاهي کشور به شمار مي رود.
ناصر مقدسي رئيس شوراي عالي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري کشور نيز در اين همايش گفت: همراه و همزمان کردن آموزش دانشجويان با تجارب علمي ، از اهداف اصلي انعقاد تفاهم نامه همکاري ميان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي کشور، است.
وي افزود: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري ، سازماني ديرپا است که بيش از نيم قرن از تأسيس آن مي گذرد و با توجه به دارا بودن 33 واحد در سراسر کشور از تجربه عملي خوبي برخوردار است.
مقدسي ادامه داد: يکي از چالش هايي که ما در بخش کشاورزي و منابع طبيعي با آن روبرو هستيم ناکافي بودن دانش علمي و تکنولوژي روز دربهره برداري از منابع طبيعي است که اميداست دانشگاه ها و مراکز آموزش عالي بتوانند با تامين نيروي انساني در رفع اين چالش ها موثر باشند.
وي به ظرفيت بسيار بالاي منابع طبيعي در ايران اشاره کرد و افزود: هم اکنون 135 ميليون هکتار از اراضي ما را منابع طبيعي تشکيل مي دهد و در هدف گذاري و برنامه ريزي افق 1414 و بعد از آن بهره برداري و مديرت اين منابع تنها بايد توسط افراد باسواد و آموزش ديده در اين زمينه صورت گيرد
وي افزود: ظرفيت علمي اساتيد در تحقيق و پژوهش نيز در زمينه هاي گوناگون مي تواند کمک قابل توجهي براي حفاظت و حراست از منابع طبيعي کشور را داشته باشد و بايد بصورت مستمر در دانشگاه ها نشست هاي تخصصي براي شناسايي راهکار ها و تکنولوژي ها و فناوري هاي نوين و يافته هاي تحقيقاتي به روز در زمينه کمک به بهره وري بخش منابع طبيعي کشور ارائه شود.
دکتر هادي کيادليري رئيس دانشکده کشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات در همايش منابع طبيعي گفت: رسالت مشترکي بين دو نهاد سازمان جنگلها، منابع طبيعي و آبخيزداري و دانشگاه ها براي زيبايي ، سرسبزي و آباداني کشور وجود دارد.
وي به وجود مشکلات عديده اي در سطح کشور در حوزه منابع طبيعي اشاره کرد و افزود: رفع مشکلات مابع طيعي کشور ، تنها وظيفه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداي نيست بلکه تمام ارگانها در اين خصوص بايد همکاري داشته باشند.
دکتر کيادليري به ظرفيت هاي منحصربه فرد ناشي از همکاري متقابل سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري و دانشگاه ها به خصوص واحد علوم و تحيقات اشاره کرد و ادامه داد: دانشکده کشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات از ظرفيت هاي علمي و تخصصي بسيار بالايي برخوردار است و در حال حاضر 70 استاد تمام وقت و 15 استاد نيمه وقت با تخصص هاي متنوع مربوط به کشاورزي و منابع طبيعي با اين دانشکده همکاري مي کنند.
وي ياد دکتر عادلي و دکتر جوانشير، پايه گذاران رشته منابع طبيعي در واحد علوم و تحقيقات را گرامي دانست و گفت:احترام به منابع طبيعي مفهومي اجتماعي و ديني داشته و بر محيط زيست گياهي، جانوري، شهري، توسعه ي اقتصادي، کشاورزي و حافظت و پشتيباني از تامين غذا تاثيرگذار است.
رئيس دانشکده کشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات، با اشاره به اينکه بدون منابع طبيعي نمي توان به توليد مطمئن در کشاورزي رسيد، گفت: منابع موجود در طبيعت ماهيت فرصت دارند که با کمترين تعلل به تهديد تبديل مي شوند.
دکتر کيادليري به چراي 3برابر ظرفيتي دام ها در منابع طبيعي و افزايش2.5برابري آتش سوزي اشاره کرد و گفت: زير آب بودن 30درصدي 70درصد از سدهاي کشور، بيانگر سدسازي بي قاعده و بدون برنامه ريزي است.
وي با بيان اين مطلب که جنگل هاي کشور نبايد به بهانه ي توسعه نابود شوند، به سهم0.01درصدي سازمان منابع طبيعي از اعتبارات کشور ابراز تاسف کرد وگفت: اراده ي جدي مجلس در وضع قوانين و اختصاص اعتبارات بروز پيدا مي کند و نمايندگان مجلس نماينده ي آب، خاک، ببر و پلنگ ايراني نيز هستند.
رئيس دانشکده کشاورزي و منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات، مديريت اکوسيستم ها به منظور رسيدن به شرايط مطلوب دچار چالش جدي دانست و افزود: لازمه ي دستيابي به توسعه ي پايدار، گسترش فرهنگ زيست محيطي در جامعه توسط دانشجويان، انجمن هاي علمي و دانشگاه هاست.
وي از کسب عنوان نشريه برتر توسط نشريه ي جنگلباني کشور خبر داد و گفت:دانشکده منابع طبيعي واحد علوم و تحقيقات داراي اساتيد مجرب، آزمايشگاه هاي مجهز و دانشجويان مستعد است.
لازم به ذکر است، در حاشيه ي اين همايش، از بيش از60سال فعاليت هاي پژوهشي و آموزشي دکتر محمد حسين جزيره اي چهره ماندگار منابع طبيعي ايران ، تقدير به عمل آمد.
در حاشيه اين مراسم، 3 هزار اصله نهال در محوطه ي کوهستاني واحد علوم و تحقيقات، به بهغانه ي گرامي داشت هفته منابع طبيعي کاشته شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن