تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805276421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم کوچک‌سازی سازمان‌های کم‌کار


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: اجرای کند "قانون اصل44" ؛
لزوم کوچک‌سازی سازمان‌های کم‌کار
کوچک‌سازی دولت همواره مورد توجه دولت‌های مختلف بعد از جنگ تحمیلی بوده است، دولتی با 700 هزار کارمند و سازمان‌ها و اداره‌هایی که خیلی سنگین‌تر از وظایف خود در حال حرکت هستند.


به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 قانون اساسی چند سالی است که با تأکیدات مقام معظم رهبری جدی‌تر از قبل دنبال می‌شود. واگذاری‌هایی که گرچه بعضا ناموفق اما عمدتا به کوچک‌سازی دولت، کاهش هزینه‌های جاری، افزایش راندمان کاری و نوآوری و بهره‌وری انجامیده است.

خصوصی‌سازی که دیگر صاحب یک سازمان بزرگ و مهم است و در راس خود معاون وزیر اقتصاد و دارایی  را می‌بیند.

لزوم چابک‌سازی و کوچک کردن دولت بر هیچ کسی پوشیده نیست، چرا که ثمرات اداره نهادها و شرکت‌ها به صورت خصوصی در تمام جهان محرز و مشهود است.

طبق بررسی کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی،‌ شرکت‌هایی که به صورت خصوصی اداره می‌شوند، با حداقل امکانات، هزینه و نیرو، بیشترین بازدهی و سودآوری را داشته‌اند.

در کشورهای پیشرفته و صاحب نام جهان هم حضور بخش خصوصی در اقتصاد بسیار پررنگ و تأثیرگذار است و دولت‌ها تنها در زیر ساخت‌ها و صنایع مولد که نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم دارد ورود می‌کنند و در بقیه بخش‌ها به خصوص صنعت با اهدا و تسهیلات و فراهم کردن شرایط ویژه، زمینه را برای حضور بخش خصوصی در اقتصاد و صنعت فراهم می‌کنند.

اما به راستی چرا در کشورمان برخی از روسای سازمان‌ها مانع حضور بخش خصوصی و واگذاری برخی از وظایف خود به شرکت‌های خصوصی نیستند؟
چرا با وجود تاکیدات اکید مقام معظم رهبری بر لزوم اجرای اصل 44 قانون اساسی و تقویت بخش خصوصی بعضی از دستگاه‌های دولتی در واگذاری شرکت‌های تابعه که در لیست خصوصی‌سازی هم هستند تعلل می‌کنند و از طرف دیگر تحت عناوین مختلف به دنبال راه‌اندازی شرکت‌های جدید و به اصطلاح کشورگشایی هستند؟

یکی از سازمان‌هایی که از دیرباز مسئولیت سنگینی در ساخت، راه‌اندازی و نوسازی صنایع مختلف در کشور داشته است، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که از نوسازی صنایع فرسوده تا صنایع پیشرفته، نفت و گاز، خودروسازی، دارویی و پزشکی فعالیت داشته و الحق در بسیاری از این صنایع حضور پررنگ و موثری را ایفا کرده است.

اما چند سالی است که پروژه‌های مهم و ملی ای سازمان با تأخیرهای پیاپی همراه بوده و تاخیرهایی که خوب به طبع تاخیر را بر صنایع وابسته دیگر هم تحمیل کرده است.

یکی از پروژه‌های مهمی که قرار بود ایدرو ایران را خودکفا کند کاتالست‌ها بود خبری که به نقل از هدایت، رئیس سابق سازمان گسترش در تاریخ 4/4/90 از اداره اخبار و اطلاع‌رسانی ایدرو منتشر شد.

مجید هدایت آن زمان گفت: سرمایه‌گذاری بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال در حوزه فناوری‌های نوین انجام شده است.

وی همچنین از ظرفیت تولید بیش از 7 هزار تن انواع کاتالیست جالب‌تر این بود که هدایت در 24/2/91 در مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرده بود تا 5 سال آینده ایدرو سالانه 1 میلیارد دلار کاتالیست به خارج از کشور صادرات مهم داشته باشد.

از آن جالبتر زمانی بود که شافعی، رئیس فعلی ایدرو در مصاحبه با خبرنگاران در تاریخ 19/8/91 در حاشیه دیدار با رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: با همکاری مشترک دانشگاه شهید بهشتی و ایدرو یک واحد نیمه صنعتی با ظرفیت روزانه 400 کیلوگرم کاتالیست مستعمل ریفورمینگ راه‌اندازی خواهد شد.

اما تا به امروز حداقل خبری از این موضوع رسانه‌ای نشده است.

پروژه بیوایملنت‌ها و قول‌های تکراری در خودکفایی آن هم ماجرایی مشابه دارد.

پروژه GTL (مایع‌سازی گاز) هم یکی دیگر از پروژه‌هایی است که در ادوار مختلف توسط روسای وقت سازمان گسترش خبر تولید انبوه آن منتشر شد اما هنوز توفیق حضور خودرو در مراسم افتتاح آن نصیب هیچ خبرنگاری نشده است.

الیاف کربن، تولید خودروهای هیبریدی، کشتی‌سازی،‌ جکت‌های پارس جنوبی، رکوردشکنی‌های تولید خودرو،‌ صادرات بیوانمیلت‌ها دیگر از این سازمان‌ خبرساز نمی‌شود.

اما در آخر چند سوال که شاید برای فعالان اقتصادی،‌ صنعتگران و خبرنگاران و مردم مطرح باشد:
1-    چرا با وجود روند نزولی و تاخیرهای پیاپی در پروژه‌های بزرگ و مهم ایدرو، برای تکمیل این پروژه‌ها از بخش خصوصی بیشتر استفاده نمی‌شود تا زمینه برای تکمیل و راه‌اندازی آنها میسرتر شود.
2-    چرا با وجود تاخیرهای تکراری در تکمیل و تحویل پروژه‌های صنعتی مختلف باز هم ایدرو در پروژه‌های ملی پا پیش می‌گذارد و خواهان راه‌اندازی پروژه‌های جدید است؟
3-    خروجی این سازمان با توجه به بودجه، نیروی انسانی در اختیار، امکانات و دانش مهندسین، تکنسین‌ها و متخصصان خبره این سازمان مناسب و قابل قبول است؟
4-    چرا با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و اصل 44 قانون اسی،‌ شرکت‌های بی شمار تابعه این سازمان به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود؟
5-    چند درصد از مطالبات وزیر کارکشته صنعت،‌ معدن و تجارت از رئیس که خود سابقه چند دوره وزیر تعاون و صنعت بودن را در کارنامه دارد محقق می‌شود؟
6-    اگر بهانه تاخیر در تحویل پروژه‌ها تحریم است، تحریم‌های کشورمان کی به پایان می‌رسد؟ آن چه مسلم است هر ایرانی در همه جای این میهن اسلامی که باشد باید برای پیروزی و سربلندی کشورش زیر سایه رهبر معظم انقلاب تلاش کند حتی اگر این آرمان با کوچک‌سازی و تغییر در سازمان‌هایی که ما در آن مسئولیت برعهده داریم محقق شود.

انتهای پیام/





تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن