تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815546314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشتون چرا به تهران آمد؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
اشتون چرا به تهران آمد؟

اشتون چرا به تهران آمد؟
این سفر، اولین حضور رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران از 6سال پیش تاکنون است. به نظر می‌آید شرایطی که در منطقه وجود دارد علت اصلی این سفر تلقی شود. گرچه خانم اشتون در تهران بیشتر به عنوان رئیس جلسات 1+5 با ایران شناخته شده است اما باید به یاد داشته باشیم که اتحادیه اروپا به همه موضوعات سیاست خارجی از طریق خانم اشتون ورود کرده و نقش خودش را ایفا می‌کند.
به گزارش نامه نیوز، صباح زنگنه در ادامه یادداشت خود در آرمان نوشت: آنچه در این روزها شاهدش هستیم چند موضوع اساسی در رابطه با خاورمیانه است. به جرات می‌توان ادعا کرد هدف این سفر افزایش قدرت مانور سیاسی اتحادیه اروپا در خاورمیانه است؛ چرا که به ادعای بسیاری از تحلیلگران موضوعاتی از قبیل بحران لبنان و عدم تشکیل دولت این کشور، بحران دامنه‌دار سوریه، گسترش افراط‌گرایی و تروریسم در این کشور که البته در اروپا نیز می‌تواند به عنوان منطقه جغرافیای پیرامون و تحت تاثیر احساس شود، نکته‌ای است که از نظر مسئول سیاست خارجی اروپا در گفت‌وگو با مقامات ایرانی از نظر دور نخواهد ماند. موضوع دیگری که مورد اهتمام اروپایی‌ها قرار می‌گیرد تندروی رژیم صهیونیستی در شهرک‌سازی‌ها درخاک فلسطین و عدم توجه این رژیم به اظهارنظرها و اخطارهای اروپاییان است.

بنابراین موضوع اولی که مورد اهتمام اشتون در تهران قرار می‌گیرد مسائل خاورمیانه و منافع اروپا در این نقطه از جهان است چرا که اتحادیه اروپا به خوبی می‌داند ایران یک قدرت منطقه‌ای و کشوری تاثیرگذار در معادلات منطقه است. موضوع دومی که نماینده اروپا بسیار علاقه‌مند به مطرح کردن آن است مساله حقوق بشر و بحث‌های پیرامون آن است. مذاکرات جامع ایران و اتحادیه اروپا پیرامون بحث حقوق بشر در دولت پیشین تعلیق شد.

ظاهرا اروپایی‌ها همچنان علاقه‌مندند که ادامه گفت‌وگوها را دوباره از سر بگیرند. ظاهرا آغاز این گفت‌وگو‌ها ابتدا انتقادی بوده و اکنون روند سازنده‌ای را در پیش گرفته است. در دو موضوع ذکر شده خانم اشتون نیازمند مطلع شدن از دیدگاه‌های جناح‌های مختلف در کشور درخصوص این مساله و دیگر مسائل است لذا ملاقات‌هایی هم که در جریان این سفر صورت می‌گیرد به نوعی تلاش برای دریافت دیدگاه‌های گوناگون فعالان سیاسی و مقامات کشورمان است. مسلما کاترین اشتون و هیات همراه پس از بازگشت از تهران به یک جمع‌بندی قابل اتکا از مجموعه نظرات مقامات کشورمان خواهند رسید.

به گزارش ایسنا، البته هدف سوم و موضوع سوم از سفر اشتون و مباحث طرح شده در جریان این سفر؛ ادامه مذاکرات ایران و 1+5 است؛ برخی بر این عقیده پای می‌فشارند که بحث پیرامون مذاکرات هسته‌ای دلیل این سفر بوده است. بنابر این استدلال موفقیت و حصول نتیجه نسبی در مذاکرات قبلی منجر به تشویق اتحادیه اروپا برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران شد و اکنون کاترین اشتون سعی می‌کند تا مساله هسته‌ای در کنار بقیه مسائل دوباره مطرح شود و نظر مقامات ایرانی را یک به یک دریافت کند. اتحادیه اروپا که قبلا پیشاهنگ مذاکرات ایران با جهان غرب تلقی می‌شد با ورود آمریکا به صحنه مذاکرات ابتکار عمل را از دست داده بود. اکنون این اتحادیه تلاش می‌کند با شریک خود در خاورمیانه تجدید عهد کند.



1392/12/19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن