تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى شن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813298501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دامنه نگاه حمایتی ما سراسری است (بخش نخست)


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی: دامنه نگاه حمایتی ما سراسری است (بخش نخست) تهران - ایرنا - اداره کل هنرهای نمایشی در میان بازوهای اجرایی معاونت امور هنری به دلیل بهره بردن از یک خانواده 100 هزار نفری اهالی تئاتر و سرانه محدود سالن ها و تالارهای اجرای عمومی آثار نمایشی همواره جزو ادارات کل پرمشغله در میان حوزه های فرهنگی و هنری بوده است.


همزمان با آغاز کار دولت یازدهم و تغییر در فضای فرهنگ و هنر با نگاه تدبیر و امید، چشم و دل بسیاری از هنرمندان به تغییرات ایجاد شده در بدنه فعالیت های فرهنگی و هنری در قالب رویکرد دولت یازدهم بسته شد.
اهالی تئاتر که طی هشت سال دوران سخت و پر مشقتی را پشت سر گذاشته بودند با ایجاد نگرش جدید در فضای فرهنگی جدید کشور به امید روزهای بهتر و با امید بیشتر از یک سو در پی فعالیت های خود بودند تا چراغ عرصه هنرهای نمایشی کشور با تمام مشکلاتش روشن بماند و از سوی دیگر چشم به انتخاب مدیر کل اداره هنرهای نمایشی داشتند تا مطالبات خود را که سال هاست در پی آن هستند با دستان مدیر جدید به سمت محقق شدن و برآورده شدن دریابند.
17 دی ماه حسین طاهری با حکم معاون امور هنری ویزر فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگزین قادر آشنا، به عنوان مدیر کل اداره هنرهای نمایشی انتخاب شد و در فاصله چند روز مراسم تودیع و معارفه این دو مدیر هنری برگزار شد اما فرصت برای بیان برنامه های مدیر جدید به دو دلیل مهم فراهم نبود.
نخست آنکه هر مدیری برای آشنا شدن به فراز و فرود حوزه مدیرت خود نیازمند زمانی مشخص است تا با شناخت نقاط ضعف و قوت برنامه های آتی خود را اعلام کند و دوم آنکه 24 دی ماه امسال به عنوان تاریخ آغاز سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر عملا فرصتی برای مدیر جدید باقی نگذاشت تا بتواند حتی نخستین گام های خود را در این جشنواره بردارد.
مسائل و موارد متعدی از جمله بدهی های اداره کل هنرهای نمایشی به هنرمندان، تلاش برای توسعه زیرساخت و سرانه سالن های تئاتری، نحوه حمایت از هنرمندان کشور، شیوه برخورد با هنرمندان استانی، مقوله تمرکز زدایی، خصوصی سازی و سپردن امور هنرمندان به دستان توانای آنها به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف معاونت امور هنری وزارت ارشاد دولت یازدهم از جمله مسایل هنرهای نمایشی است.
همچنین رفع دغدغه های هنرمندان تئاتر از مقوله ممیزی گرفته تا امنیت روانی و شغلی آنها، مساله تئاترشهر و روند بازسازی آن، تولیدات مشترک و توسعه روابط بین المللی در عرصه تئاتر و موارد متعدد دیگر از اصلی ترین چالش ها و مسائلی بود که حسین طاهری به عنوان نخستین مدیرکل اداره هنرهای نمایشی دولت یازدهم پیش روی خود می دید.
به هر حال با گذشت دو ماه از تاریخ انتصاب حسین طاهری به عنوان مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت ارشاد وی در سریع ترین زمان ممکن علاوه بر دیدار با هنرمندان، اصناف خانه تئاتر و مدیریت این نهاد صنفی، رایزنی های متعددی را با سفارتخانه های کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی و آسیایی جهت توسعه فعالیت های بین المللی و تحقق دیپلماسی فرهنگی به عنوان یکی از شعارهای فرهنگی دولت یازدهم برگزار کرد و برای نخستین گفت و گوی رسانه ای خود در خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) حضور یافت و در یک نشست صمیمی علاوه بر دیدار با مدیرعامل این خبرگزاری نشستی را با خبرنگار حوزه تئاتر ایرنا برگزار کرد و با صبر و حوصله پاسخگوی سووالات متعدد ما شد.
حاصل این گفت و گو، طی سه بخش مجزا از خاطر شما می گذرد که در ادامه بخش نخست آن تقدیم خواهد شد.

س: جناب طاهری 17 دی ماه شما به عنوان مدیرکل اداره هنرهای نمایشی معرفی شدید و امروز درست دو ماه از آن تاریخ می گذرد، با توجه به این بازه زمانی نسبتا کوتاه و البته پشت سر گذاشتن مهمترین رخداد نمایشی کشور یعنی جشنواره تئاتر فجر، حال امروز تئاتر و هنرمندان آن را چگونه ارزیابی می کنید؟
- در یک جمله باید بگویم که حال اهالی تئاتر خوب است. ما نیز به عنوان یک مسوول خوشحالیم که حال اهلی تئاتر خوب است اما نباید به این حال بسنده کنیم و برای ارتقای هر چه بیشتر جایگاه تئاتر در تمامی زمنیه های آن باید دوندگی و تلاش بیشتری داشته باشیم تا شرایط بهتر و بهتر و بهتر شود.
در حقیقت باید کارهای اجرایی و قانونی را در راستای رفاه حال هنرمندان تئاتر تا جایی پیش ببریم که هنرمندان و فعالان عرصه هنرهای نمایشی، مجموعه دولتی را فراموش کنند و آنقدر مشغول تولیدات هنری و فعالیت های فرهنگی شان باشند که فراموش کنند اداره ای به نام اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

س: از زمان آغاز به کار دولت یازدهم در سخنان رییس جمهوری بر سپردن امور فرهنگی به دست خود اهالی این حوزه بارها تاکید شده است و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی مرادخانی معاون امور هنری وزارتخانه نیز بر سکانداری خود هنرمندان در مسائل اجرایی و اداری شان تاکید داشته اند. نگاه شما به عنوان متولی و مدیر حوزه هنرهای نمایشی کشور در سپردن امور این شاخه هنری به دست هنرمندان آن بر چه محورهایی استوار است؟

- در این نکته شکی وجود ندارد که شرایط ایده آل آن است که تصدی دولت کم شود و کلیه امور اجرایی و صنفی گروه ها به خودشان واگذار شود و به تدریج نقش دولت کم شود. البته نباید فراموش کنیم که چون در حال حاضر چرخه اقتصادی برای آزاد شدن فعالیت های هنرمندان به ویژه در حوزه تئاتر مهیا نیست هنوز برای اجرایی شدن این مهم نقصان هایی وجود دارد.
البته این آسیب ها و نقایص مربوط به دوره اخیر نیست. متاسفانه در چند دهه گذشته شرایطی که برای کشور پیش آمد در تمامی حوزه های فرهنگی از جمله تئاتر نیز تاثیر خود را گذاشته است. مساله مهم آن است که در گام جدید فعالیت ها باید به سمت و سویی برویم که در گذشته بیشتر مجال بروز و ظهور داشت و آن تفکیک و جدا کردن بخش ها و فعالیت های تولیدی و فرهنگی هنرمندان وابسته به دولت و مرکز هنرهای نمایشی بود؛ هر چند باید به این نکته توجه داشته باشیم که حرکت به سمت عدم وابستگی باید شکل و شمایل درست و تعریف مشخصی داشته باشد تا مسیر تعالی هنر تئاتر و هنرمندان آن را دچار آفت ها و آسیب های جبران ناپذیر نکند چرا که بروز هر آفتی در گام نخست گرفتاری اش نصیب خود اهالی تئاتر می شود.
به عنوان مثال وقتی صحبت از روند برگزاری جشنواره های تئاتری به دست خود اهالی تئاتر می شود منظور آن نیست که هر هنرمند بخواهد یک جشنواره تئاتر را برگزار کند؛ ناگفته پیداست که با وقوع این امر در هر روز شاهد اجرای 15 جشنواره خواهیم بود! که نه تنها شرایط یک رخداد منسجم را ندارند که در کمترین حالت بر بیماری جشنواره زدگی کشور می افزایند، پس هر اقدامی در این زمینه نیازمند کار کارشناسی و مطالعاتی دقیق است.

س: در مورد همین بحث جشنواره ها که اشاره کردید، آقای مرادخانی در اختتامیه تئاتر فجر بر سپردن امور اجرایی جشنواره های تئاتر کشور به خود هنرمندان سخن گفت، رویکرد اداره کل هنرهای نمایشی در این زمینه به چه صورت است؟

- در مورد جشنواره های تئاتری باید به استانداردی برسیم که نیاز کشور است و تا این مساله محقق نشود نمی توان گامی برای خصوصی سازی آنها برداشته شود. به عنوان مثال اگر کشور به 10 جشنواره خصوصی نیاز داشته باشد این کار را انجام دهیم و در روند خصوصی سازی سعی می کنیم تا ما فقط نگاه حاکمیتی خود را حفظ کنیم و در امور دیگر دخالتی نداشته باشیم.
در مورد جشنواره هایی که سال جاری برگزار شد با نگاه به جشنواره های خصوصی که چندین سال است در حال برگزاری است از دوستان و همکارانمان در این رخدادها درخواست کردیم تا برای توسعه فعالیت های شان به ضابطه مند کردن آن جشنواره ها بپردازند چرا که اگر شاهد ضابطه مند شدن این فعالیت ها نباشیم دچار آفت نگاه سلیقه ای می شویم و به عنوان مثال با رفتن دبیر آن رخداد ممکن است آن جشنواره با تمام سابقه اش دچار تلاطم شود. همچنین نباید از خاطر دور داشت که موضوعات حقوقی این جشنواره ها باید بررسی شود تا با چارچوب درستی واگذاری آنها انجام شود.
در حال حاضر کار مطالعاتی و تحقیقاتی روی این موضوع آغاز شده است و از رسانه ها و اهالی تئاتر نیز خواهش می کنیم که به ما در تحقق و تجلی این راه کمک کنند.
برای رشد و تعالی واقعی تئاتر عاقلانه آن است که بتوانیم شاهد تلاش های اهل هنر در بخش خصوصی باشیم. طی چند سال اخیر شاهد حضور افرادی در زمینه برگزاری جشنواره و اتفاقات تئاتری هستیم که شبیه اهالی هنر بودند اما از خود این خانواده و اهالی آن نبودند که همین حضور و عدم اشراف قاطع و صد در صدی آنها باعث ایجاد آسیب هایی در مسیر رو به رشد جریانات بخش خصوصی تئاتر شد که سعی خواهیم کرد در ادامه مسیر و فعالیت اداره کل هنرهای نمایشی ازاین وقایع جلوگیری کنیم.

س: بعد از سال ها اتکای هنرمندان به حمایت های دولتی، آغاز بخش خصوصی سازی و سپردن زمام امور جشنواره ها به هنرمندان باعث ایجاد برخی مطالبه گری ها و سهم خواهی و ایجاد چالش های درونی میان اهالی این خانواده نخواهد شد، آیا برای وقوع چنین اتفاقاتی راهکارهایی در نظر گرفته شده است؟

- علی رغم بحث هایی که مطرح می شود میزان چالش ها در اهالی تئاتر چندان زیاد نیست و خوشبختانه نگاه خود اهالی تئاتر به مساله جدا شدن از بدنه حمایت های دولتی نیز بسیار مثبت است. مساله مهم دیگر آن است که اگر واگذاری ها با مشارکت فکری و اجرایی خود اهالی تئاتر باشد کمتر شاهد وقوع چنین آسیب های خواهیم بود.
ببینید ما مکلفیم که سایه مان بر سر همه باشد و با عدالت به همه توجه کنیم. خیلی ساده و خودمانی بگویم که من زمانی مدیر خوبی هستم که در اداره امور محوله و وظایفم بخشی نگری نداشته نباشم و در شکل نگاهی جامع، توجهم به همه افراد، حوادث و رخدادهای اطراف حوزه فعالیتم باشد و پر واضح است که در این میان تنها به تهران نگاه نکنم و نگاهی سراسری و کشوری داشته باشم.
اما در نگاه تخصصی باید بگویم که در تخصیص فعالیت ها و به مشارکت طلبیدن اهالی هنر برای پیشبرد فعالیت های حوزه تئاتر سهمی وجود ندارد چرا که از ابتدای مسیر مشخص کرده ایم که تا زمانی که اقتصاد تئاتر نتواند چرخ حرکت تولیدات این شاخه هنری را به گردش درآورد نباید به بهای این آسیب خلاقیت های موجود را فربانی کنیم، بلکه شیوه صحیح آن است که خلاقیت ها ادامه داشته باشد و آرام آرام با همراهی خود هنرمندان گام های نخستین را برای منفک شدن از حمایت های دولتی و حرکت به سمت خصوصی سازی را در هنرهای نمایشی کشور جاری و ساری کنیم.
بزرگواران و پیشکسوتانی در عرصه تئاتر کشور حضور دارند که بیش از سه دهه است مشغول فعالیت هستند و همواره به سبب حمایت های دولتی کمتر توجهی به مساله اقتصاد خود محور آثار تئاتری شان داشته اند، پس در این میان وظیفه من مدیر آن است که حامی آنها باشم تا در جریان گذار از شکل دولتی به سمت خصوصی سازی آنها دچار لطمه های اقتصادی و ضربه های روحی و معنوی نشوند.
نگاه حمایتی به هنرمندان و احترام و تکریم به مقام آنها همواره طی شش ماه اخیر در نگاه کلان دولت و پیام های تمامی اعضای دولت از جمله رئیس جمهوری محترم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری به خانواده هنر و خانواده تئاتر وجود داشته و با وجود این رویکرد، اینکه ما اعلام کنیم که سهم و حق هنرمندان در اداره امور تخصصی شان را به آنها واگذار نمی کنیم شایسته شان دولت یازدهم و اهداف کلان فرهنگی آن نیست.
هنرمندان پیشکسوت تئاتر کشور بعد از 40 سال کار مستمر امروز نیازمند مراقبت و حمایت معنوی و احترام ویژه ای هستند و برای پیشبرد اهداف حوزه هنرهای نمایشی باید از آنها مشورت بگیریم و اداره امور تخصصی را به آنها واگذار کنیم تا با چاشنی تجربه و نگاه ژرف بینانه خود بهترین مسیر را انتخاب کنند و ما نیز در بخش های اقتصادی همراه و یاریگر آنها باشیم تا در سال های آتی با آمادگی بدنه تئاتر کشور برای نیل به سمت خصوصی سازی شاهد همراهی تمامی اعضای این خانواده بدون آنکه دچار خسران و ضرری شوند باشیم و اینگونه است که می توانیم شاهد بروز و ظهور خلاقیت های جدید در عرصه تولیدات تئاتری کشور نیز باشیم.

س: از سخنان شما می توانم اینگونه برداشت کنم که در حقیقت در نگاه اقتصادی تنها برچرخه تولید تئاترتمرکز ندارید و دیگر شاخه های مرتبط با نگرش های اقتصادی را نیز در بدنه هنرهای نمایشی و خانواده تئاترایران در نظر دارید؟
- بدون شک همین گونه است! در این مسیر سعی می کنیم تا نگاهی به اقتصاد کمک کننده به خانواده تئاتر داشته باشیم و برای تحقق این مهم در گام نخست کمیته های تخصصی اقتصادی را فعال می کنیم و در این مسیر از افراد دلسوز و نه تنها کسانی که صرفا فکر اقتصادی دارند نیز یاری خواهیم گرفت. در حقیقت به سمت مجموعه های اقتصادی برای همیاری و تعامل حرکت می کنیم که به هنر و ارتباط با هنرمندان احترام می گذارند.
در یک مثال ساده می توان گفت بنگاه های اقتصادی و شرکت هایی که در حوزه ای چون کمک به ایتام سرمایه گذاری می کنند هیچگاه با نگرش سودجویانه به سراغ این جنس از حمایت نمی روند و در همین راستا نیز در حوزه جذب نهادهای سرمایه گذار در هنر نمایشی به سراغ بخش هایی خواهیم رفت که نگاهی توام به تکریم و احترام داشته باشند و توجه آنها تنها به کار اقتصادی و منفعت طلبانه نباشد.
دراین نکته شکی وجود ندارد وقتی یک هنرمند به جای اندیشه و تامل برای خلق اثر هنری انرژی اش را صرف تامین منابع تولید اثرش کند ناخودآگاه از کیفیت و عمق اندیشه و ژرفای اثرش کاسته خواهد شد و سعی می کنیم تا درادامه مسیر بار اندیشه گری را بر دوش هنرمندان و بخش مالی و مسائل اقتصادی را دوشادوش آنها به انجام رسانیم.

س: نحوه نگاه و حمایت مدیریت شما در اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به هنرمندان استانی و استعدادها و ظرفیت های این نقاط فارغ از پایتخت کشور بر چه اساسی است؟
- جایگاه قانونی، عقلانی و عادلانه این است که در برنامه ریزی کلان در حوزه تئاتر کشور نگاهمان فقط به پشت درها، حیاط و محیط وزارتخانه و در گام بعدی، محل نخست تجلی این برنامه ها یعنی پایتخت کشورمان نباشد، بلکه باید دامنه دید خود را بر جوانان توانمند و خلاقی استوار کنیم که در اقصی نقاط ایران حضوری پررنگ دارند. برای این مهم نیز لازم است تا ساز و کار مناسبی ایجاد کنیم که آنها هم بتوانند خلاقیت های خود را در سطح کشور و خارج از کشور بروز دهند.
تمرکز زدایی و توجه به جوانان مستعد و خلاق کشورمان از نکته ها و معیارها و موضوعات مورد توجه من است و البته این نگاه نباید به فرد و یا یک مدیر محدود شود بلکه باید در نگاه جامع و کلان مدیریت تئاتر کشور فارغ از هر فرد و مسوول جاری باشد.
در حال حاضر در حال فعال سازی انجمن های شهرستانی هستیم و از فضای مجازی نیز در این زمینه استفاده ای بهینه کرده ایم تا ضمن دسترسی راحت تر به نیروهای شهرستان ها و استان ها از آنها برای همفکری و شنیدن صدای آنها نیز بهره برده ایم تا خدای ناکرده این تفکر ایجاد نشود که میان هنرمندان مرکز نشین با دیگر هنرمندان سراسر کشور از دیدگاه مدیران فاصله وجود دارد و بر همین اساس در گام های نخست به فکر کم کردن فاصله هایی هستیم که پیش از این به وجود آمده بود.
ادامه دارد....
کفت و گو از: امین خرمی
فراهنگ(5)**9266 ** 1569
انتهای پیام /*










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 186]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن