تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از به زبان آوردن سخنان زشت بر حذر باش. زیرا فرومایگان را گرد تو جمع می کند و گرانم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803254409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفر،فقط رسیدن به مقصد نیست -زهرا هجینی نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفر،فقط رسیدن به مقصد نیست -زهرا هجینی نژاد استانها - صدای پای بهار به گوش می رسد، مردم در هر گوشه و کنار ایران سرگرم خانه تکانی، رنگ آمیزی ، تغییر و مرمت وسایل زندگی و خریدهای عید هستند و در این میان، دید و بازدید و سفر از اجزای پیوسته نوروز بوده و هست.


دید و بازدیدها در گذشته به دلیل نبود امکانات پیشرفته حمل و نقل به سختی انجام می شد و معمولا کمتر کسی در نوروز از محله، روستا، شهر و دیار خود برای دید و بازدید عید خارج می شد و سختی سفر را به جان می خرید .
اما هم اکنون با توجه به توسعه زندگی شهر نشینی و گسترش حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی سفرها بسیار آسان و زیاد شده و اوج این سفرها در ایام تعطیلات سال نوروز است .
مردم ایران به رسم یک سنت دیرینه بعد از یکسال کار و تلاش برای تمدد اعصاب و دیدن فامیل، دوستان و آشنایان بار سفر می بندند و عازم شهرها و روستاهای مختلف کشور می شوند .
آنچه مغفول می مانده، برنامه ریزی درست برای سفر ، استفاده مناسب از آن و لذت بردن از طول سفر بوده است، برخی ها بدون برنامه و تهیه مقدمات کار در آخرین روزهای سال با فشار اعضای خانواده بار سفر را می بندند و راهی جاده می شوند و بدتر از همه این است که می خواهند در کوتاه ترین زمان به مقصد برسند .
آنان هم که برای سفر نوروزی برنامه ریزی کرده اند با سرعت زیاد از میدان ها، شهرها، روستاها و جاده ها می گذرند بدون اینکه از طبیعت اطراف لذتی ببرند و چشمشان زیبایی طبیعت را ببیند که باید به آنان گفت به کجا چنین شتابان ؟
در طول مسیر سفر هم ذهن و جسم راننده خودرو به دلیل ترافیک سنگین جاده، خستگی راه ، غرغر اعضای خانواده برای زودتر رسیدن و فشردن بر گاز و کلاچ خودرو به طور ممتد خسته می شود اما شوق زود رسیدن به مقصد لحظه ای رهایش نمی کند، چشم عقل کور شده، پس بی هوا گاز می دهد ، لایی می کشد ، بوق می زند ، فریاد می زند و پرخاش می کند و ناگهان به سمت چپ جاده منحرف می شود و سبقت غیر مجاز می گیرد .
در نیمه راه صدای دلخراش شکستن شیشه و آه و ناله مسافران او را بخود می آورد ، ماشین او بشدت آسیب دیده و اعضای خانواده زخمی شده اند، یکی از مسافران خودرو روبرو جان باخته است و خلاصه وضعیت بسیار رقت باری را می بیند که تاب و تحمل دیدنش را ندارد ، همگان انگشت به دهان و پشیمان در بحر تفکر فرو مانده اند که چه شد این اتفاق افتاد ؟
صدای آژیر آمبولانس های امداد و نجات، آه و ناله دلخراش زخمی های تصادف، راه بندان و ترافیک سنگین و انتظار برای رسیدن پلیس راه جهت تعیین تکلیف و مسائل دیگر، بدترین خاطرات این سفر نوروزی در ذهن راننده و اعضای خانواده اش و سایر رانندگان مسیر می شود .
این تراژدی غمگین انگیز هر ساله با آغاز تعطیلات نوروزی از سر گرفته می شود و هر سال گویا همه فراموش می کنند که پارسال چه اتفافاتی دردناکی را در جاده های کشور دیده و یا شنیده اند.
سفری که بایدبه قول کارشناسان اجتماعی مایه آرامش و نشاط، افزایش اعتماد به نفس، عزت نفس، بهبود شخصیت، ایجاد انگیزه، خودشناسی، کاهش تنش های درونی افراد خانواده باشد اکنون به مسئله بغرنجی تبدیل شده که حل آن صبر ایوب می خواهد و عمر نوح.
سوانح رانندگی در روزهای آغاز سال نو موجب مرگ بسیاری از مردم عزیز کشورمان می شود، سفرهای نوروزی هر ساله باعث کشته شدن جمعی زیادی از هموطنان در سراسر کشور می شود ،سرمایه هایی که با خون دل بزرگ و به اینجا رسیده اند و اکنون در یک چشم برهم زدن پر پر و از دست می روند.
براساس آمارهای اعلام شده در نوروز 92 استان های فارس، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین سوانح جاده ای را داشتند به طوری که استان فارس با 129 کشته رتبه اول، اصفهان با 79 کشته و خراسان با 74 کشته بیشترین تلفات ناشی از سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده است .
طبق آمار سازمان پزشکی قانونی کشور ، یک هزار و 136 نفر در فاصله زمانی 24 اسفند 91 تا 15 فروردین 92 به علت حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که بیش از پنج درصد نسبت به سال 91 کاهش یافته اما این آمار نیز تامل برانگیز است که این همه شتاب و عجله برای چیست ؟
از سوی دیگر 13 فروردین 92 با 84 کشته روزی بود که بیشترین تعداد مرگ های حوادث رانندگی نوروزی در آن اتفاق افتاده است .
سرانجام اینکه در تعطیلات نوروز 92 روزانه بیش از 54 نفر در کشور به علت تصادفات رانندگی جان باختند که عامل انسانی ،خودرو و جاده عوامل اصلی مرگ این افراد بوده است .
در حالی که اگر هموطنان با برنامه ریزی مناسب و حفظ آرامش، خونسردی و رعایت سرعت مطمئنه در جاده های نامناسب آن هم با خودروهای موزه ای هم سفر می کردند، چنین مشکلاتی برای آنان و اعضای خانواده شان پیش نمی آمد و همگی بسلامت به مقصد می رسند؛ بشرط آنکه بپذیرند که مسیر سفر هم بخشی از لذت سفر است و نباید بی محابا از کنار آن گذشت و عجله کرد.
دیدن کوه ، جنگل ، صحرا ، شن های روان کویر، خارهای بیابان و گل های نورسته بهاری در کنار جاده های ایران همه و همه آنقدر زیبا است که می ارزد که لحظه ای از خودرویی خود پیاده شوید و از دیدن آنها لذت ببرید و وقتی به مقصد رسیدید از زیبای هایی که در مسیر سفر دیده اید برای فامیل و آشنایان خود تعریف کنید و آرامش روحی و روانی خود را به دیگران در روزهای اول سال نو منتقل کنید و مایه آرامش آنان شوید بجای اینکه با یک زنگ زدن به آنها خبر تلخ تصادف و لغو سفر را در سال نو اطلاع دهید.
605
انتهای پیام /*




19/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن