تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802749229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلوه‌گري هنر در بناهاي تاريخي يزد/ سيري در ديار قنات، قنوت و قناعت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شرق > یزد گزارش تصويري - تشريحي مهر/
جلوه‌گري هنر در بناهاي تاريخي يزد/ سيري در ديار قنات، قنوت و قناعت
يزد - خبرگزاري مهر: زيبايي خيره كننده بناهاي تاريخي يزد كه برخي از آنها قدمتي بيش از هزار سال دارند، شكوه و عظمت سرزمين ايساتيس را قدم به قدم پيش آورده تا امروز هنر و زيبايي را يكجا به دوستداران تاريخ و طبيعت هديه كند.



به گزارش خبرنگار مهر، سرزمين پهناور يزد كه برخي آن را ايساتيس و برخي ديگر يسنا خوانده‌اند، گرچه به مرور زمان تغيير نام داده و يزد نام گرفته است اما يادگاران دوره‌هاي يسنايي يزد همچنان بكر و دست نخورده، خود را براي ميزباني از گردشگران آماده مي كنند. شايد معرفي شش هزار و 500 جاذبه تاريخي و طبيعي يزد عملي نباشد اما در اين گزارش تلاش شده تا بخشي از اين زيبايي ها به نمايش درآيد تا رهگذران از ديار قنات و قنوت و قناعت، دمي در اين شهر كهن و باستاني بياسايند و سيري در بناها و آثار تاريخي آن كه يادگاران از قرن ها پيش است، داشته باشند. بافت تاريخي يزد در ميان همه بناهاي شگفت انگيز تاريخي، آنچه بيش از همه يزد را به شهرت رسانده، بافت تاريخي اين شهر است، بافتي كه يزد را به نخستين شهر خشتي جهان شهره كرده است.

كوچه‌هاي آشتي كنان با ديوارهاي كاهگلي، ساباط ها، درب هاي چوبي، خانه هاي قديمي و تاريخي، سنگ فرش هاي قديمي، بادگيرهايي كه از بام خانه سر به آسمان كشيده اند و ... همه يادگاراني از زندگي در قرن ها پيش است كه امروز دست به دست به يادگار مانده و ميراثي گرانبها به شمار مي رود. بافت تاريخي يزد يكي از زيباتري بافت هاي تاريخي دنياست و ويژگي آن زندگي و پويايي اين بافت است زيرا هنوز مردم در اين بافت سكونت دارند. گذر بر بافت تاريخي يزد به طور يكي از خاطره انگيز ترين روزهاي سفر به يزد خواهد بود زيرا همه شگفتي هاي معماري و زيبايي هاي زندگي گذشتگان در مسيري چند كيلومتري قابل مشاهده است.

بافت تاريخي يزد بيش از 700 هكتار وسعت دارد و در آن همه عناصر زندگي از جمله خانه هاي قديمي و تاريخي، بازار، حمام، مسجد و ... وجود دارد. در بافت تاريخي يزد خانه هاي دوره ايلخاني تا قاجار همچنان پابرجاست و اغلب مسكوني هستند و عطر دل انگيز كاهگل و نارنج و شمعداني هنوز هم در اين بافت دلنوازي مي كند. مسجد حظيره بناي اوليه مسجد حظيره يا روضه محمديه، در سال 843 هجري قمري توسط حاج شمس الدين محمد بن زين الدين عليشاه ميبدي در محله ابرو مباركه براي عبادت و اسكان فقرا ساخته شد.

در حال حاضر بناي اين مسجد نوساز است و آرامگاه سومين شهيد محراب، آيت الله صدوقي نيز در اين مسجد واقع شده است.

بيشتر مبارزات دوران انقلاب نيز به رهبري آيت الله صدوقي در اين مسجد برنامه ريزي مي شد و در واقع حظيره را به عنوان پايگاه انقلاب مي شناسند. قبرستان تاريخي توران پشت روستاي توران پشت در فاصله 60 كيلومتري شهرستان تفت قرار دارد و قدمت اين روستا به توران دخت ساساني نسبت داده شده است.

بر سر تپه‌هاي مشرف به روستا، چهار بقعه گنبدواره به نام هاي شيخ جنيد، چهل دختران، سيد گل سرخ و پيرمراد بر پا بوده كه در حال حاضر تنها بقعه هاي شيخ جنيد و چهل دختران پا برجا هستند. علاوه بر اين بقعه شيخ جنيد كه در واقع آرامگاه ابن ابي طاهر است و اين موضوع بر كتيبه اي تاريخي در آن نصب شده است، قبرستان اطراف اين گنبدها نيز از قدمت تاريخي بسيار بالايي برخوردار است به نحوي كه بسياري از سنگ هاي قبر موجود به خط كوفي نوشته شده است.

قبرهاي باستاني و داستانهايي از نحوه دفن اموات در اين قبرستان بر جذابيت آن افزوده است. موزه مردم شناسي حيدرزاده يزد در اغلب شهرهاي خود داراي موزه هاي مردم شناسي است كه هر يك از آنها در نوع خود بي نظير است اما يكي از موزه ها كه در دل بافت تاريخي يزد واقع شده و موسس آن اكنون در قيد حيات است و همچنان به تكميل اين موزه مي پردازد، موزه حيدرزاده است كه پيش تر از آن به عنوان موزه سكه و مردم شناسي ياد مي شد.

در اين موزه سكه هاي تاريخي مربوط به دوره هاي مختلف تاريخي، سنگ هاي ارزشمند،‌ مهر، تسبيح و ... به نمايش گذاشته شده است. در بخش ديگري از اين موزه نيز بخشي از آداب و سنن زندگي هاي قديم در يزد به نمايش گذاشته شده است.

علاوه بر اين موزه، در شهر يزد موزه آب، موزه آيينه و روشنايي و چند موزه ديگر نيز وجود دارد كه تماشاي آنها خالي از لطف نيست. گنبد عالي گنبد عالي يكي از برج‌هاي آرامگاهي سنگي در دوره ديلميان است و نخستين اثر ثبت شده تاريخي در استان يزد به شمار مي رود. اين گنبد كه متعلق به قرن پنجم هجري قمري است، بر بالاي تپه اي واقع شده و بناي آن تمام سنگي و هشت ضلعي است.

سردابي ميان اين بنا واقع است كه در آن آرامگاهي نيز وجود دارد كه اين آرامگاه ها با استناد به كتيبه نصب شده در آرامگاه، مربوط به امير عميدالدين شمن الدوله ديلمي و مادرش، بانويي از طايفه هزار اسب بوده است. اين بنا در شهرستان ابركوه واقع شده كه از ورودي ابركوه از سمت يزد به خوبي نمايان و قابل مشاهده است. آب انبار شش بادگيري آب انبار شش بادگيري آب انباري قديمي است كه در محله تل قرار گرفته است و داراي 55 پله است كه بين پله هاي 25 و 26 آن، يك هشتي با سنگ فرش آجري قرار دارد.

طاق ضربي خشتي با نماي آجري و سقف بزرگ مخزن آب از ويژگي هاي مهم اين آب انبار است كه در سال 1379 هجري قمري با تلاش حاج حسين ميرالله ساخته شده است. قلعه سريزد قلعه سريزد قلعه اي بي نظير و دست نخورده متعلق به اواخر دوره ساماني است و داراي برج هاي سه طبقه، فضاي مركزي و اصلي، در ورودي با قابليت باز و بسته شدن به شكل عمودي، آب انبار و ... است.

به عقيده بسياري از كارشناسان، قلعه سريزد نمونه كوچكي از ارگ قديم بم است كه تا حدود 15 سال پيش نيز مورد بهره برداري قرار مي گرفته است.

اين قلعه اكنون با بهره مندي از رستوران، سايت شترسواري، رصد ستارگان و ... به يك مجتمع گردشگري تبديل شده است. خانه آقازاده ابركوه خانه آقازاده در شهرستان ابركوه يكي از زيباترين خانه هاي تاريخي كشور است كه با مساحتي بالغ بر 851 مترمربع در بافت تاريخي ابركوه واقع شده است.

گچ بري هاي زيبا ظريف، مقرنس هاي گچي، شيشه هاي رنگي، حوض بزرگ، حياط داراي گل هاي رنگي و درختان انار و نارنج و ... بر زيبايي هاي اين خانه تاريخي افزوده است. يكي از مهمترين ويژگي هاي اين خانه تاريخي، بادگير دو طبقه و كلاه فرهنگي آن است كه ارتفاع بادگير 18 متر و مساحت آن نيز 18 مترمربع است و در دهانه بادگير 19 دريچه تنظيم هوا وجود دارد كه با بادگير دوم هماهنگي و ارتباط دارد.

اين خانه تاريخي متعلق به دوران قاجاريه است و به لحاظ معماري يكي از زيباترين و تحسين برانگيزترين بناهاي موجود در كشور به شمار مي رود. كارگاه هاي سفال و سراميك ميبد سفال سازي يكي از هنرهاي با قدمت بسيار بالا در شهرستان ميبد به شمار مي رود و سفال يكي از صنايع دستي مشهور شهرستان ميبد است.

در قسمتي از شهر ميبد، كارگاه هاي در كنار يكديگر بنا شده اند و به شكل سنتي ظروف سفالي توليد مي كنند و فروشگاه هاي آنها نيز درست در كنار كارگاه ها واقع شده و علاقمندان به اين هنر مي توانند علاوه بر بازديد از فروشگاه ها، از كارگاه هاي سفال نيز بازديد كنند و با مراحل مختلف تهيه ظروف سفالي از قرار گرفتن بر روي چرخ سفالگري تا طراحي و لعاب و پخت، آشنا شوند.
































































۱۳۹۲/۱۲/۱۷ - ۱۲:۵۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن