محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829493478
شاعر نجابت شگفت و خلوت کویر
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
شاعر نجابت شگفت و خلوت کویر بر شعر عباس باقری نجابت شگفت و انسانیت شگرف شاعرش سایه انداخته است ورنه این صدای خسته و دردمند که درد و رنج حسرت بار و طاقت سوز انسان سرگردان و سردرگم و بلاتکلیف امروز را تلخ و تیره ـ اما بلیغ و روشن ـ فریاد میزند و هوار میکشد بیشتر باید شنیده میشد.
بر این بیفزایید دوری از مرکز را که اگر چه شاعر را در حاشیه امن و هاشور خورده کویر و آن خلوت عظیم در امان نگه داشته است تا بی خیال این همه هیاهوی هیچ و پوچ سر با کار و دل با یار و روح زلالش را با آسمان نزدیک کویر پیوند بزند و قسمت کند، اما شعرش را از دسترس مخاطبان دور کرده است. بهانه این نوشته، کتاب روزهای مندرس شاعر است که شعرهایی از سال 68 تا 85 – نه به ترتیب تاریخ ـ را در بر می گیرد، انتهای دهه 60، تمام دهه 70 و نیمی از دهه 80، سه دوره متفاوت درعرصه شعر سپید، شعر باقری اما در فاصله این سال ها تنه زبر و درشتناک خود را حفظ کرده از تاثیر جریان ها و نحله های آمده و رفته، خاموش و فراموش و فعال: در کوچه های قیر / کفتار هار / بوی گس سپیده دمان را / در رگه های بتون پوزه می کشید / و رفتگر / در روبه روی بهت خروسان لال / هر کوچه را / از گرته های سربی شب می تکاند (شعرصبح سال 68) این که دو زانو بنشینی و شاعرانه بگویی: دستی کبود و کال / در جویباران خوش قواره کافور رنگ / سنگ و کلوخ در افکنده است / از ابتدای خلوت پروانه / سهو و / دروغ باور و / گول است. ( شعردر سطرهای ناشناخته سال 85 ) ـ استیل همان استیل است، صورت همان صورت است با ته مانده غلیظ آن نگاه جوان که حالا برشته شده و بر اشیا رنگ قهوه ای سوخته می پاشد خط ها و چین های مورب پیشانی و کنار چشم ها ـ چاشنی ها و رنگ آمیزی ها و ارائه ها ـ اما زیاد شده اند، به همین دلیل فرم شعر صبح (سال 68 ) با فرم شعر در سطر های ناشناخته ( سال 85 ) قرابت ژنتیکی دارد؛ یعنی زبان به صورت افقی و در ادامه خود حرکت کرده، ولی به صورت عمودی گسترش یافته و متکثر شده است، ستون فقرات شعرها تنها در کمرگاه خم و راست می شود در بقیه جاها رشته های نازک عصبی هستند که از آنها خارج می شوند، انشعاب می یابند و هر کدام به میزان حساسیتی که دارند گوشه ای از درد را بازتاب می دهند، یعنی زبان در برخورد با جهان پیرامون (اشیاء، آدم ها، جهان محسوسات و ساحت احساسات) لحن مناسب به خود می گیرد.
ـ زبان باقری باوجود تلاش شاعرش میل وافری به نزدیکی با زبان شاملو دارد. گاهی هم پهلو می زند به آن زبان و دور می شود، نزدیک می شود و پرهیز می کند تا رنگ و بوی بومی خود را حفظ کند و دامن کلامش را به شعر سخت شهری این شاعر شهیر نیالاید. آنجا که زبان لحن حماسی به خود می گیرد از پرده برون می افتد این راز و جذبه ناخواسته اما تا غیرت پرهیز بر شاعر نهیب زند و دور کند ساحت زبانش را از درغلتیدن و در افتادن در مغاک هولناک زبان شاملو: با رفتگر / انبوهه خیال خروسان بامداد / بر بام ارغوان.... باقری روزهای مندرس با چشم ها / ز حیرت این صبح نابجای.... شاملو مرثیه های خاک ـ وزن آزاد و شناوری که بر بیشتر شعرها حاکم است بخصوص در بحر مجتث (مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن) مجال می دهد تا واژه ها در محدوده ای فراخ تر جولان دهند اما نه به اندازه روانی و رهایی وزن شعرهای فروغ تا کلمات در طول آن به رقص در آیند: آن زخمی گداخته ای...... (مفعول فاعلات فعل) روی سنگفرش خیابان می چکید (مفعول فاعلات مفاعیلن فعل یا فعول) ............. اسطوره گداخته ای را (مفعول فاعلات مفاعیل) از درد استخوان و مفاصل (مفعول فاعلات مفاعیل) باقری روزهای مندرس معشوق من ( مفعول فع = مستفعلن) با آن تن برهنه بی شرم (مفعول فاعلات مفاعیل) بر ساق های نیرومندش (مفعول فاعلاتن فعلن) چون مرگ ایستاد (مفعول فاعلات) فروغ تولدی دیگر زبانی تلفیقی به هر حال زبان شعرهای باقری در حوزه موسیقی ـ و نه الزاما وزن عروضی ـ زبانی یله و رها نیست؛ تلفیقی است از بحرهای عروضی، ریتم و هارمونی که بر اساس تم و موتیو اختیار می شوند، اما شگفتا که شاعر بر امکان بزرگ و بی بدیلی به نام قافیه که هیچ کدام از شاعران بزرگ شعر نو ـ سپید و نیمایی ـ نادیده اش نگرفته اند (شاملو و قیصر دو نمونه روشن دو نسل از آنانند) چشم بسته است، حتی جایی که پایان بندی ها به شکلی طبیعی و غریزی به سمت ساخت قافیه می روند شاعر با اضافه یا کم کردن حرفی قافیه را ناکار و ابتر می کند: و شب هنوز / چسبیده بود بر جداره جارو / بر جدار ته جوی! که اگر نبود این یای مزاحم، موسیقی حاصل از قافیه جارو با جو وجه دیگری بر شعر می افزود تا مخاطب لذتی مضاعف ببرد. ـ آرایش نظامی شعر باقری اما آرایشی اگر نه منظوم که منظم است؛ نظام خاص زبان شاعری به نام عباس باقری ـ نظامی که اگر جاهایی به هم می ریزد بخشی از آشفتگی و پراکندگی اقلیم شاعر را به نمایش می گذارد که اگر نمی گذاشت شک می بایست کرد در اصالت و در صداقت هنری او. ـ شاید بتوان با اندکی جرات چنین ادعا کرد که تاکید زیاد و البته ناگزیر شاعر برمضمون و معنا، زبان را از تجربه فضاهای تازه، پر تپش و هیجانی باز می دارد، اندیشه عرصه را بر احساس و خیال تنگ کرده است و نمی گذارد زبان جلوه ای لطیف و عاطفی به خود بگیرد، بیان عاطفی ـ تخیلی زبانی نرم و ملایم می طلبد، شاعر نمی خواهد زبان حماسی اسطوره ایش را به زبان عواطف و احساسات فرو کاهد شاید از بیم آن که صخره واری که از واژگان درشت بر افراشته است با کلمات لطیف به هم بریزد که البته این تمام ماجرا نیست. باقری شاعری دردمند است، زبان فانتزی و عاطفی درد گران او را مرهم نمی نهد. او دردش را به خانواده، به دوستان، به همشهریان، به اقلیم پهناور سیستان و سرانجام به ایران تعمیم می دهد. انسان محض و مجرد خارج از مرزهای جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی شاعر برای او ناشناخته است. وظیفه او پرداختن به انسان بومی است. انسانی محصور در چارچوب سرنوشت وسرگذشتی مبسوط و مدون و پریشان و غمبار البته، شاید حق با او باشد. پرداختن به خویشتن خود ـ خودی که غم هایش اندازه صحرا بزرگ است ـ مجالی برای دیگران نمی گذارد. دیگران خود را باید در آینه او ببینند، براساس این دیدگاه که می گوید بومی و اصیل باش تا جهانی شوی. یعنی دنیا را بکشان به محدوده فرهنگی اجتماعی خود. چگونه؟ با شعری از این دست: از خانه / تکه / تکه / جدا می شوم / با گام های مانده به دنبال / از کویر می گذرم / طوفان / پشت درختچه های منقلب / پنهان شده است / جوجه تیغی / در راهروی تاغ / دم شترماری گرزه را / با التهاب لیس می زند / و مارمولک / از معارفه ماسه بار گردباد / باز می گردد / خورشید / از لای سوزنی های گز / چکه می کند / و شیره اسپندهای بیابانی را / می مکد / شن ریزه های عابر / خاربوته ها را دوره کرده / آب نماهای ورم کرده / آفتاب را / و پرنده ای بال گم کرده / دلواپسی اش را / به نگاه گرسنه راسویی خاک خورده / می سپارد / ناگاه / در زوزه گفتاری گر / به پشت سر می نگرم: قریه / تکیده / فرو رفته در حوض خانه سراب / مرا به کودکی هایم / به پرنده های زمینگیر / به ترانه های تلخ بازمی گرداند / ـ نه! / هرگز نمی توانم / از این کویر سوخته بگریزم / هرگز...به خانه باز می گردم / و گام هایم را / در کوچه های پریشانی / دنبال می کنم. (شعر بازگشت ص 95) این شعر نمونه درخشان یگانگی شاعر با محیط اوست جابه جا حضور قاطع طبیعت با جانوران ساکت مغمومش (جوجه تیغی، شترمار، مارمولک، راسو و کفتار) طبیعت با گیاهان وحشی خودرویش (گز و اسپند و خاربوته) با شن ماسه ها و گرد بادهای زندگی سوزش نمی گذارد که شاعر رها کند خود را و دامن دراز خاطره شخصی و قومی و تاریخی خود را از زیر خاربن های سمج و چغر، روح شاعر در بادها و بیابان ها در ماسه ها و شن ریزه های کویر پراکنده است چگونه می شود گردش آورد؟ چگونه می توان این روح هزار پاره پراکنده را از زمین و زمان کویر واکند و واستاند؟ ریلکه می گوید شاعر کسی است که می خواهد به سنگ و ستاره تبدیل شود، شاعر کسی است که با رسوخ دادن شعور معنوی خود در اشیاء دست به کشف خود در محیط می زند، شاعر روزهای مندرس به شن و ماسه به گز و اسپند بدل شده، تکه ای است از کویر، نمی توان کویر را از شعر او گرفت همچنان که نمی توان دریا را از شعر پل والری گرفت. صرف نظر از این یگانگی شاعر با محیط تا جایی که خود یکی از اجزای تفکیک ناپذیر آن می شود، انطباق شکل ذهنی شعرها با شکل ظاهریشان نیز نکته ای است که این صمیمیت و یگانگی را پر رنگ می کند و برجسته می سازد، اشیاء در شعر باقری اشیاء پراکنده ای نیستند که از سر اتفاق و تنها به دلیل حضور صرف فیزیکی در پیرامون زندگی شاعر احضار شده باشند تا به کار تکوین تصویری یا پرداخت مضمونی بیایند، یکپارچگی ظاهری حاکم بر محیط حضور آنها ( متن ) گواهی می دهد که جزئی از جهان ذهنی و شاعرانه شاعرند و گر نه او نمی توانست تصاویر پراکنده آنها را به هم ربط دهد، اشیاء در بند های مختلف به مدد هم می آیند تا تصویری را کامل کنند، این رفتار دوستانه اشیاء در کل شعرها با هم، حکایت از شکل ذهنی یکپارچه آنها دارد. و حرف آخر این که: عباس باقری شاعر خوبی است، ظرایف و دقایق شعر را می شناسد و با شعر رابطه ای عمیق دارد. کتاب روزهای مندرس هم کتاب خوبی است؛ کتابی که گوشه ای از این رابطه را توضیح می دهد، تصویر می کند و به نمایش می گذارد. دکتر بهروز یاسمی / شاعر و منتقد
شنبه 17 اسفند 1392 7:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]
صفحات پیشنهادی
نایین با جلوه های شگفت انگیز کویر، پذیرای میهمانان نوروزی است
نایین با جلوه های شگفت انگیز کویر پذیرای میهمانان نوروزی است نایین اصفهان-ایرنا- نایین با قدمتی بیش از دو هزار سال وجود چشم اندازهای طبیعی کوهستانی و کویری صنایع دستی و برنامه های متنوع فرهنگی – تفریحی مثل شتر سواری پذیرای مسافران نوروزی است نایین در شرق استان اصفهان در مسیردعوت از ۱۶ شاعر خارجی برای حضور در هشتمین جشنواره شعر فجر
دعوت از ۱۶ شاعر خارجی برای حضور در هشتمین جشنواره شعر فجر کمیته بین الملل هشتمین جشنواره شعر فجر قصد دارد از ۱۶ شاعر خارجی برای حضور در این جشنواره دعوت کند به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری جشنواره شعر فجر در کمیته بین الملل هشتمین جشنواره شعر فجر دعوتپاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل/۳ اسرافیلی: نقش مؤثر خوشعمل در غنا بخشیدن به ادبیات/ لزوم تعریف یک سا
پاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل ۳اسرافیلی نقش مؤثر خوشعمل در غنا بخشیدن به ادبیات لزوم تعریف یک ساحت مقدس و منزه برای ادبیات کشورمانحسین اسرافیلی گفت این شاعر یکی از عزیزانی است که در غنا بخشیدن به ادبیات ما و حتی توصیف و تعریف ساحت منزهی برای ادبیات نقش بسیار خوبی دپاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل/۴ اسماعیلی:لزوم تقویت سنت صلح رحم فرهنگی در کشور/دانش و بینش یکی از وی
پاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل ۴اسماعیلی لزوم تقویت سنت صلح رحم فرهنگی در کشور دانش و بینش یکی از ویژگیهای خوشعمل استرضا اسماعیلی بر لزوم تقویت سنت حسنه صلح رحم فرهنگی در کشور تأکید کرد و گفت یکی از ویژگیها و برجستگیهای شخصیت ادبی استاد خوش عمل دانش و بینش ادبی اینپاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل/۵ سعیدیراد: لزوم راهاندازی خانه شعر برای حمایت از شاعران انقلابی/ اک
پاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل ۵سعیدیراد لزوم راهاندازی خانه شعر برای حمایت از شاعران انقلابی اکثر شاعران انقلاب گمنام ماندهاندعبدالرحیم سعیدیراد گفت اکثر شاعران و نویسندگان انقلاب اسلامی گمنام ماندهاند در صورتی که باید در کل کشور شهره باشند به گزارش خبرنگار کپاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل/۲ تقاضای عباس خوش عمل از مراکز فرهنگی/ نسلی بودیم که ضایعمان کردند
پاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل ۲تقاضای عباس خوش عمل از مراکز فرهنگی نسلی بودیم که ضایعمان کردندخوشعمل تاکید کرد بنده از دوستانی که در مراکز فرهنگی فعالیت میکنند تقاضا دارم دو مسئله را درنظر بگیرند در وهله نخست این که از هنرمند و به ویژه شاعر استفاده ابزاری نکنند وبا حضور شاعران پیشکسوت برنامه «صدای شاعران» رادیو فرهنگ رونمایی شد
با حضور شاعران پیشکسوتبرنامه صدای شاعران رادیو فرهنگ رونمایی شدمعاون صدا از مجموعه شعر ۸ شاعر با نام صدای شاعران رونمایی کرد به گزارش خبرگزاری فارس آیین رونمایی از مجموعه صوتی شعرخوانی شاعرانی پیشکسوت به همت رادیو فرهنگ با حضور شاعران بزرگی چون حمید سبزواری دکتر موسوی گرمارودیمحمدعلی مجاهدی: با حضور شاعران مختلف باید مانع دل چرکینی از جشنواره شعر فجر شویم
محمدعلی مجاهدی با حضور شاعران مختلف باید مانع دل چرکینی از جشنواره شعر فجر شویمعضو شورای سیاستگذاری هشتمین جشنواره شعر فجر با تاکید بر حضور صداهای مختلف در این جشنواره گفت امیدورایم که در این دوره از جشنواره شعار چند صدایی محقق شود تا مانع هر گونه دل چرکینی از جشنواره شعر فجر شملامنوچهر کولیوند؛ شاعری در غبار فراموشی
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۲۲ ملامنوچهر کولیوند یکی از شاعران عارفمسلک و پرآوازه از دیار سرسبز و شاعرخیز الشتر است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در لرستان ملامنوچهر فرزند خسرو و نوه نورمحمدخان در سال 1236 هجری خورشیدی در شهرستان الشتر دیده به جهان گشود او نخستاز شبکه مستند پخش میشود زندگی متفاوت یک شاعر در «نهنگ توی تنگ»
از شبکه مستند پخش میشودزندگی متفاوت یک شاعر در نهنگ توی تنگ مستند نهنگ توی تنگ با هدف به تصویر کشیدن زندگی متفاوت یک شاعر از شبکه مستند سیما پخش خواهد شد افشار رئوف کارگردان این مستند در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت نهنگ توی تنگ نام مجموعه شعری سروده سیدگزارش مشروح فارس از پاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعمل موسوی: برخی عامدانه به حذف زبان فارسی میپردازند/
گزارش مشروح فارس از پاسداشت شاعر انقلاب اسلامی عباس خوشعملموسوی برخی عامدانه به حذف زبان فارسی میپردازند روایت قزوه از خبر درگذشت خوش عملمدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به این مطب که برخی عامدانه به حذف زبان فارسی میپردازند گفت مفاهیم و مضامین اشعار گذشتگان نظیر حافظ و سمشاعره بازیگران سینما در تلویزیون
مشاعره بازیگران سینما در تلویزیون مشاعره ستارهها با حضور هنرمندان ویژه ایام نوروز از شبکه آموزش پخش میشود خبرگزاری ایسنا مشاعره ستارهها با حضور هنرمندان ویژه ایام نوروز از شبکه آموزش پخش میشود میرطاهر مظلومی افشین ذینوری افسر اسدی روشنک عجمیان منوچهر آذری علیدعبل؛ شاعری که پایه های حکومت بنی عباس را لرزاند
دعبل شاعری که پایه های حکومت بنی عباس را لرزاند دزفول -شوش- ایرنا - اگر چه نام شوش با حضرت دانیال نبی ع پیوند خورده اما مردم این شهرستان وجود آرامگاه دعبل خزاعی شاعر اهل بیت ع را که با اشعار آتشین خود پایه های حکومت بنی عباس را لرزاند افتخار دیگری برای خود می دانند دعبل بماکتـي شگفت انگيـز به گستـردگي يک شهر
ماکتـي شگفت انگيـز به گستـردگي يک شهر روسیه هرساله در مراسم جشن ملی خود ماکت هایی را برای به رخ کشاندن عظمت این کشور در مقابل دید بینندگان قرار می دهد به گزارش حوزه فرهنگی باشگاه خبرنگاران روسیه هرساله در مراسم جشن ملی خود ماکت هایی را برای به رخ کشاندن عظمت این کشور در مقابلمشاعرهی بازیگران سینما در نوروز
سهشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵ ۴۰ مشاعره ستارهها با حضور هنرمندان ویژه ایام نوروز از شبکه آموزش پخش میشود به گزارش خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا میرطاهر مظلومی افشین ذینوری افسر اسدی روشنک عجمیان منوچهر آذری علیرضا جاویدنیا لیندا کیانی الناز حبیبی رضا فیاضی بیبا حضور شاعران و نویسندگانی از افغانستان هفتمین جشنواره ادبی «قند پارسی» در تهران برگزار میشود
با حضور شاعران و نویسندگانی از افغانستانهفتمین جشنواره ادبی قند پارسی در تهران برگزار میشودهفتمین جشنواره ادبی قند پارسی با حضور شاعران و نویسندگان افغانستان 13 و 14 اسفندماه در تهران برگزار خواهد شد به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرگزاری فارس خانه ادبیات افغانستان با همکارینمایشگاه چاپ باتیک در سی امین حیاط خلوت هنر خانه فرهنگ عظیمی
نمایشگاه چاپ باتیک در سی امین حیاط خلوت هنر خانه فرهنگ عظیمی نمایشگاه چاپ باتیک در سی امین حیاط خلوت هنر خانه فرهنگ دکتر عظیمی به نمایش در آمد به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه یک نمایشگاه چاپ باتیک از سوی آتلیه نقاش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها