محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844732893
موسیقی کلاسیک در ایران خواهان ندارد
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
با محمدرضا صادقی، خواننده ارکستر سمفونیک تهران موسیقی کلاسیک در ایران خواهان ندارد محمدرضا صادقی خواننده موفق کشورمان در عرصه آواز کلاسیک است. او حدود 20 سال در ارکستر سمفونیک تهران کار کرده و از شاگردان موفق زندهیاد محمد نوری محسوب میشود. با او درباره حال و هوای روزهای تعطیلی ارکستر سمفونیک و سالها فعالیتش در عرصه موسیقی به گفتوگو نشستیم.
نام شما محمدرضا صادقی است. یک خواننده موسیقی پاپ هم داریم به نام رضا صادقی که تقریبا می توان گفت همه مردم او را می شناسند. گاهی با خودتان فکر نمی کنید شما به دلیل این تشابه اسمی گمنام مانده اید؟
خیر، چون حوزه کاری ما با هم بسیار متفاوت است. من در حوزه موسیقی کلاسیک فعالیت دارم و ایشان خواننده موسیقی پاپ هستند. چون کارمان هم با هم متفاوت است بنابراین صدا، ژانر هنری و مخاطبان ما هم با هم فرق می کند. البته فکر می کنم در میان حدود 75 میلیون جمعیت کشور ما این تشابه اسم ها طبیعی است، فکر می کنم چند آهنگساز و پزشک هم با همین نام وجود دارد. اجازه بدهید به کارحرفه ای شما بپردازیم. از چه زمانی وارد عرصه موسیقی شدید؟ این ماجرا برمی گردد به اوایل دهه 70 شمسی. دوست دارم توضیح این ماجرا را با ذکر نام عبدالحسین مختاباد شروع کنم. من در آن زمان ساکن اراک بودم، ایشان در محفلی هنری حضور پیدا کردند و قطعه ای از ساخته هایشان را اجرا کردند. من هم قطعه ای را از مرحوم استاد نوری خواندم. مرا بسیار تشویق کردند و توصیه کردند که مسیر خوانندگی را به صورت علمی دنبال کنم. از ایشان کمک خواستم و با مهربانی دست مرا در دست استاد نوری گذاشتند. تا ابد به خاطر این معرفی سپاسگزار ایشان هستم و خودم را همیشه مدیون کمک هایشان می دانم. با حمایت های بعدی ایشان بود که من به تهران مهاجرت کردم و در فرهنگسرایی که ایشان مدیریت آن را به عهده داشتند مشغول کار شدم. پس از چند سال وارد ارکستر سمفونیک تهران شدم و به عضویت ثابت گروه کر ارکستر درآمدم. نخستین کاری که اجرا کردید چه بود؟ خوانندگی تیتراژ فیلم سینمایی «لیلی با من است» به کارگردانی کمال تبریزی و آهنگسازی جناب ابطحی با شعری از نظامی گنجوی (اگر با من نبودش هیچ میلی ـ چرا ظرف مرا بشکست لیلی) در بهمن سال 74 که بعدها این فیلم از بهترین آثار سینمای ایران شناخته شد و به هر حال این شروع کار حرفه ای ام بود. آقای صادقی شما تجربه شاگردی آقای محمد نوری را دارید و طبعا ایشان را از نزدیک بخوبی می شناسید. پس از درگذشت ایشان ما خواننده ای را در عرصه موسیقی کلاسیک نداریم که مردم خیلی او را بشناسند. فکر می کنید استاد نوری چقدر در جذب مردم به این نوع موسیقی تاثیر داشتند؟ استاد نوری به دلیل تولید آثاری ماندگار در این حوزه جایگاه عمیقی در موسیقی جدی کشور ما داشته و دارند. ما از گذشته تا امروز خوانندگان کلاسیک خیلی خوبی داشته ایم، استادانی از جمله مرحوم حسین سرشار، مرحوم بهجت قصری، احمد پارسی، فاخره صبا و دیگر خوانندگان خوب کلاسیک که یا خانه نشین شده یا مهاجرت کرده و به فعالیت هنری می پردازند. اما صدای آقای نوری بیش از همه شنیده شد. چرا؟ آقای نوری یک آموزش دیده در مکتب موسیقی و آواز کلاسیک است و کاری هم که در حوزه خوانندگی انجام می دادند همین بود. اما با بررسی آثارشان می توان دریافت که نه خیلی کلاسیک بودند و نه خیلی پاپ. شاید بتوان به قول دکتر محمد سریر نام موسیقی نوین را بر این ژانر موسیقی و خوانندگی گذاشت. آقای نوری بدرستی تکنیک و توانمندی یک خواننده کــلاسیک را داشتند با این حال من کارها و صدای ایشان را پلی بین موسیقی شرق و غرب می دانم. کارهای ایشان از جنسی است که می توان گفت نوعی پاپ مردم پسنداست که ریشه در موسیقی محلی و علاقه مندی مردم به این فرم از موسیقی دارد و از طرفی به تکنیک جاری در موسیقی کلاسیک غربی گره خورده است. ایشان از شاگردان مرحوم فاخره صبا و ئولین باغچه بان بودند که هر دوی این عزیزان از فارغ التحصیلان کنسرواتوار موسیقی کلاسیک در اروپا بودند. شاید من در ابتدای بحث سوالم را خوب مطرح نکرده ام. واقعیت این است که مردم پس از درگذشت ایشان خواننده کلاسیک دیگری را نمی شناسند! شاید به خاطر جامعه شناسی عمیق ایشان است که به دلیل همکاری با شعرا و ترانه سرایان معاصر به مردم نزدیک شده و سعی بر تاثیرگذاری داشته اند. این در حالی است که دیگر خوانندگان کلاسیک فاقد این جامعه شناسی بوده و بیشتر در حوزه موسیقی کلاسیک غربی خود را محدود کرده و کمتر به خواسته عامه مردم توجه داشته اند. حال پس از استاد نوری چشم مردم به شاگردانی که وی تربیت کرده، روشن است. امید که آنان در این عرصه در موسیقی بازاری زمانه خویش حل نشوند و همچنان به آموزه های خود پایبند باشند. از نظر شـما موسیــــقی کلاسیک در رسانه های ما چقدر زنده است؟ موسیقی کلاسیک ریشه در فرهنگ ما ندارد اما می تواند بخوبی باعث رشد موسیقی کهن کشورمان شده و به این سیر تکراری در حوزه موسیقی شرقی رنگ و بویی تازه دهد. در حقیقت اگر ما بخواهیم صحبت از ریشه بکنیم قطعا باید درباره موسیقی سنتی صحبت کنیم و فکر می کنم اگر ما بخواهیم درباره ریشه در فرهنگی که شرقی است صحبت کنیم باید به موسیقی محلی یا ردیف های آوازی یا حتی پرده خوانی های نسل های پیشین مان اشاره کنیم. متاسفانه شاید به همین دلیل در صدا و سیما برنامه اختصاصی برای شناخت و تجزیه تحلیل یک قطعه موسیقی کلاسیک نداریم و برنامه سازها کمتر به سمت این فرم از موسیقی می روند. برای درک مفاهیم و قوانین حاکم بر موسیقی کلاسیک غربی و استفاده از کاربرد های آن در موسیقی سرزمین مان نیاز به آموزش هایی است که بسیار ضروری است. این روزها موزیسین های زحمت کشیده و باتجربه در این ارکستر از لحاظ کاری در یک خمودگی به سر می برند. امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات حل شود و ما برگردیم به کاری که به آن عشق می ورزیم و برایش زحمت کشیده ایم اخیرا در شبکه آموزش برنامه ای را به نام دستان می بینم که می توان گفت در سال های اخیر تنها برنامه جدی در حوزه موسیقی فاخر است. اما باز هم این برنامه سمت و سوی آموزشی ندارد و بیشتر به معرفی هنرمند و فعالیت هایش در این عرصه می پردازد. به نظر من موسیقی کلاسیک در کشور ما در سال های اخیر با هجوم رسانه های برون مرزی و حمایت شرکت های تولید آثار موسیقایی از تولیدات موسیقی پاپ گیشه دار جایگاه واقعی خودش را پیدا نکرده است و شاید روزی این شناخت به واسطه حضور پر رنگ تر رسانه ها سبب شود تا مردم بیشتر به این فرم از موسیقی اعتنا کنند. شما فکر می کنید اهالی موسیقی کلاسیک برای برقراری این ارتباط چه کارهایی می توانند انجام دهند؟ با نگاهی به آمار می توان دریافت که جامعه ما جامعه ای جوان است از این رو به نظر من بهتر است اهالی موسیقی کلاسیک به جای تولید آثاری دور از درک و سلیقه غالب جامعه سعی در تولید آثاری برای گروه سنی کودک یا نوجوان کنند. ما باید کار را به صورت ریشه ای تر و جدی تر روی گروه سنی کمتر متمرکز کنیم. هم اینک نوجوانان ما خوراک موسیقایی متناسب با گروه سنی خود را نداشته و به همین دلیل به آثار تولید شده برای سنین بالاتر خود روی آورده اند و شاید دلیل برخی از ناهنجاری های اجتماعی همین امر باشد. اخیرا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حمایت جناب شاه آبادی مدیر وقت آلبومی به نام «باد و گندمزارها» را منتشر کرد. در این کار آثار معروف و جذاب کلاسیک غربی متناسب باذائقه گروه سنی نوجوان با برگردان فارسی و با صدای بنده ضبط شد. قطعات موسیقی غربی را از میان آثار بزرگان موسیقی کلاسیک دنیا انتخاب و تنظیم مجدد کردیم. آقای حامد پورساعی که از بهترین آهنگسازان و نوازندگان این کشور هستند، تنظیم دوباره این آثار را به عهده گرفتند و اشعار و طرح اولیه این آلبوم هم از آقای علی اصغر معینی است. ایشان ترانه های درخور تحسینی سرودند و آلبوم بین اهالی موسیقی خیلی مورد توجه قرار گرفت. اما متاسفانه این شرکت فرهنگی در معرفی اثر هیچ تلاشی نکرده و نمی کند و مردم تاکنون حتی از انتشار چنین آلبومی مطلع نشده اند. فکر می کنم شاید به عنوان خواننده اثر بهتر است شخصا این اثر را جاهای مختلف معرفی کنم تا بلکه شنیده شود. چرا پخش خوبی انجام نشد؟ تولیدات کانون فقط در فروشگاه های کانون فروخته می شود که این موضوع هم خودش به اثر لطمه می زند. کانون حتی یک پوستر برای این آلبوم طراحی نکرد و من هیچ گونه تبلیغی برای این آلبوم در فروشگاه های معتبر موسیقی ندیدم. نمی دانم... شاید چون موسیقی کلاسیک در این کشور خیلی خواهان ندارد، مسئولان هم نسبت به معرفی آن کوتاهی می کنند. در هرصورت متولیان موسیقی در این خصوص مسئولند و باید به نسل های بعد پاسخگو باشند. البته ما یک آلبوم دیگر را هم که متشکل از ده قطعه موسیقی است، آماده کردیم و به دلیل دلتنگی هایی که این روزها داریم نام آلبوم را هم گذاشته ایم «فصل سرد تنهایی». تمام اشعار این آلبوم به نوعی ریشه در دلتنگی هایمان دارد. چند سالی است که روی این اثر کار کرده و آلبوم واقعا خوب و مطلوبی تهیه کرده ایم. نمی خواهیم همین طوری روی سایت های موسیقی منتشرش کنیم. دوست داریم یک بروشور داشته باشد و معرف گروه تولیدی ما به جامعه باشد. دغدغه و مشغله فکری ما تولید یک کار ماندگار و موثر در این حوزه بوده است. متاسفانه بانی این فرم کارها وزارت فرهنگ و ارشاد هم اغلب از این آثار حمایت نمی کند. بتازگی با شرکتی به نام پژواک هنر و اندیشه به مدیریت کارآمد دکتر ناصری مذاکره ای داشتیم تا شاید ایشان که خود از پزشکان موزیسین فعال در خانه موسیقی ایران هستند، دست ما را بگیرند. خیلی از دوستان یا همکارانم نیز مشکل جذب اسپانسر یا سرمایه گذار دارند. این مشکل برمی گردد به رسانه هایی چون صدا و سیما که کار حقیقی اش باید تبلیغ و معرفی موسیقی فاخر و خوب و الگوسازی درست برای جوانان باشد. این رسانه ها هستند که می توانند مردم یا اسپانسرها را به سمت یک اثر سوق دهند. همیشه به این فکر می کنم که آیا تخریب ذائقه مردم خواسته یا کوتاهی یک فرد یا یک گروه بوده یا یک ناآگاهی عمومی در این حوزه و در سطح جامعه که به آن هرگز توجه نشده است ! من انتظارم از موزیسین های حرفه ای و استادان این عرصه این است که با آسیب شناسی این معضل اجتماعی سعی در بهبود آن در جهت ارتقای شنیداری جوانان داشته باشند که اگر شرایط به همین شکل پیش برود، فردای فرهنگ شنیداری جامعه نیز به انحطاط فکری کشانده می شود. دوست دارید در سال آینده چه اتفاقاتی برای موسیقی بیفتد؟ آرزو دارم ارکسترها دوباره زنده شوند. حدود دو سال است که ارکستر سمفونیک تهران در تعلیق کاری به سر می برد. نمی خواهم همه حرف هایم گلایه گونه باشد اما این روزها موزیسین های زحمت کشیده و باتجربه در این ارکستر از لحاظ کاری در یک خمودگی به سر می برند. نه فقط من بلکه بسیاری از خوانندگان و نوازندگان در این ارکستر به این حالت دچار شده اند. امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات حل شود و ما برگردیم به کاری که به آن عشق می ورزیم و برایش زحمت کشیده ایم. متاسفانه وقتی این روند ادامه پیدا می کند، نوازنده ها و اعضای ارکستر ها ابتدا به افسردگی عمیق فرو می روند و افرادی هم دست به مهاجرت می زنند. و این اتفاق تلخی است که بهترین خواننده ها یا نوازنده هایمان دارند از این مملکت می روند و این نشان می دهد که ما در بخش فرهنگی مملکتمان داریم دچار یک آسیب فرهنگی جدی می شویم. امیدوارم هر چه زودتر شرایط عوض شود و شاهد راه اندازی مجدد و روزهای پرکاری برای ارکستر باشیم. در ایران فقط یک ارکستر سمفونی تهران و یک گروه کر اپرا وجود داشته است با سابقه ای حدود هفتاد ساله. عدم حضور و فعالیت این ارکستر ضربه ای است به بدنه فرهنگ و هنر این مرز و بوم. همه جا حرف از این است که ارکستر سمفونیک در سال های پایانی حیات خود فقط کارهای سفارشی انجام می داده است. شما به عنوان یکی از اعضای ارکستر، این موضوع را می پذیرید؟ بله. اواخر دوران حیات ارکستر غالب کارها سفارشی بود که خوب آن هم بخشی از وظایف این ارکستر بوده و هست اما با این همه باز هم نتوانست سرپا بماند. این کارهای سفارشی دقیقا کدام ها بودند؟ مجموعه کارهای جناب انتظامی از جمله سمفونی انقلاب، خرمشهر، ایثار، صلح و دوستی و رسول عشق و امید اثر استاد چکناواریان. این را می پذیرم که کارهای سفارشی هم در فهرست کارهای ارکستر باشد اما نباید فقط به همین موضوع محدود شده و از اجرای آثار کلاسیک و معرفی این آثار به ملت فرهیخته ایران زمین باز بماند. حالا با تعطیلی ارکسترها شما مشغول چه کاری هستید؟ در چند آموزشگاه معتبر موسیقی درگیر آموزش هستم و تدریس می کنم. آنچه را که طی سال ها در حوزه صداسازی کلاسیک از استادانم فراگرفته ام، به جوانان کشورم می آموزم با عشق. زینب مرتضایی فرد / گروه فرهنگ و هنر
شنبه 17 اسفند 1392 1:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]
صفحات پیشنهادی
فراخوان سومین جشنواره وبلاگ ها و سایت های موسیقی ایران منتشر شد
فراخوان سومین جشنواره وبلاگ ها و سایت های موسیقی ایران منتشر شد تهران - ایرنا- فراخوان سومین جشنواره وبلاگ ها و سایت های موسیقی ایران که قرار است اسفند ماه جاری برگزار شود منتشر شد به گزارش روزیکشنبه انجمن موسیقی ایران سومین جشنواره وبلاگ ها و سایت های موسیقی ایران اسفند ماهجشنواره موسیقی موغام نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران است
جشنواره موسیقی موغام نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران است تبریز - ایرنا - داور جشنواره مقامی موغامی گفت این جشنواره نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران و آذربایجان است داود آزاد روز سه شنبه افزود این حرکت بی سابقه گامی بزرگ در راستای اعتلای موسیقی اصیل آذربایجان و حرمت به ساحت موموسیقی اقوام ایرانی موسیقی ملی ایران است
موسیقی اقوام ایرانی موسیقی ملی ایران است شیراز- ایرنا- سرپرست گروه موسیقی لیان بوشهر گفت موسیقی اقوام ایرانی موسیقی ملی ایران است که باید برای حفظ و نگهداری آن اقدامات مناسبی انجام داد به گزارش ایرنا محسن شریفیان شامگاه روز جمعه در حاشیه اجرای این گروه در جشنواره سورنای وحدت درموسيقي ايراني و محلي خراسان را به روي صحنه رودکي مي آوريم
موسيقي ايراني و محلي خراسان را به روي صحنه رودکي مي آوريم | ۷ اسفند ۱۳۹۲ ۱۴ ۴۲ب ظ اشکان غفوري سرپرست گروه بيداد در گفتگو با خبرگزاري موج با اشاره به کنسرت پيش روي خود بيان کرد اين کنسرت توسط هنرجويان مرکز آموزش هنري بنياد رودکي برگزار مي شود که شاگردان من هستند و در کنسرت نيزشبی با موسیقی فنلاند در خانه هنرمندان ایران
شبی با موسیقی فنلاند در خانه هنرمندان ایران شبی با موسیقی فنلاند شنبه 10 اسفند در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود به گزارش حوزه موسیقی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران شبی با موسیقی فنلاند با موضوع ژان سیبلیوس آهنگساز سرشناس فنلاندی و موسیقی فلاندپیشنهاد تاسیس جایزه دکتر فرهنگی/ آرشیو غنی پدر مدیریت رسانه از موسیقی ایرانی
فرهنگ و ادب ادیبات ایران تجلیل از علی اکبر فرهنگی- 2 پیشنهاد تاسیس جایزه دکتر فرهنگی آرشیو غنی پدر مدیریت رسانه از موسیقی ایرانی محمود اسعدی در مراسم تجلیل از دکتر علی اکبر فرهنگی پدر علم مدیریت رسانه ایران پیشنهاد تاسیس جایزه دکتر فرهنگی را به جامعه علمی و فرهنگی کشور ارئه کصدامخملی موسیقی ایران چه روزگاری را سپری کرد؟
صدامخملی موسیقی ایران چه روزگاری را سپری کرد بنان در خواندن آواز استعدادی بی نظیر داشت گوش او بسیار حساس بود و هیچ گاه خارج نمی خواند ذوق سلیم او در انتخاب غزل و تحریرهای بجا از او خواننده ای متمایز ساخت هنر واقعی آگاهیی های عمیق شوق و شور و عشق که لازمه زندگی هر هنرمند استبیست و نهمین جشن موسیقی فجر کلید خورد/ ضیافت کودکان ایرانزمین در کنار رضا صادقی
بیست و نهمین جشن موسیقی فجر کلید خورد ضیافت کودکان ایرانزمین در کنار رضا صادقی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر امروز پنجشنبه 23 بهمن با اجرای 19 برنامه موسیقایی کار خود را در تالارهای مختلف شهر تهران آغاز میکند به گزارش نامه نیوز در این دوره از جشنواره که به دبیریاجرای موسیقی اقوام ایرانی در موزه متروپولیتن آمریکا
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی اجرای موسیقی اقوام ایرانی در موزه متروپولیتن آمریکا گروه موسیقی رستاک روز 15 اسفندماه در جشن سالانه موزه متروپولیتن نیویورک به مناسبت نوروز به اجرای موسیقی اقوام ایرانی در این موزه میپردازد به گزارش خبرنگار مهر گروه موسیقی «رستاک&rدانشگاهیان ترکمنستان خواهان آموزش و تحقیق علم کشاورزی ایران هستند
دانشگاهیان ترکمنستان خواهان آموزش و تحقیق علم کشاورزی ایران هستند گرگان - ایرنا - سفیر ترکمنستان در ایران در دیدار با رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت دانشگاهیان این کشور خواهان آموزش و تحقیق در جنبه های علمی کشاورزی ایران هستند بر اساس اعلام روز سه شنبه دانشگاموسیقی «سربداران» آبروی ایران را در ژنو خرید/ خاطره دیدن سریال با فریدون مشیری
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی موسیقی سربداران آبروی ایران را در ژنو خرید خاطره دیدن سریال با فریدون مشیری فرهاد فخرالدینی آهنگساز مجموعه تلویزیونی سربداران در مراسم رونمایی از آلبوم این سریال از خاطره دیدن اولین قسمت مجموعه در خانه افسانه بایگان در کنار فریدون مشیری وناظری:رویکرد دولت جدید موانع اعتلای موسیقی ایرانی را رفع کرد
ناظری رویکرد دولت جدید موانع اعتلای موسیقی ایرانی را رفع کرد استاد بزرگ موسیقی ایرانی گفت پیش از این موانعی در راه هنر موسیقی وجود داشت اما با رویکرد جدید دولت به هنر این مشکلات رفع شده است و امیدواریم با این رویکرد موسیقی ایرانی بیش از گذشته پیشرفت کند به گزارش نامه نیوز شهرانخستین سازنده موسیقی فیلم در ایران چه کسی بود؟
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۱ امروز 11 اسفندماه تولد مرتضی حنانه است مردی که گفته میشود نخستین کسی بوده که در ایران به ساخت موسیقی فیلم اقدام کرده است به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مرتضی حنانه فرزند مهندس محمد حنانه موسس دبیرستان ایرانشهر پسموسیقی نواحی بخشی از میراث معنوی ایران است
موسیقی نواحی بخشی از میراث معنوی ایران است سرپرست گروه موسیقی گل داز بلوچستان گفت موسیقی نواحی بخش مهمی از میراث معنوی ایران است که باید برای حفظ و نگهداری آن تلاش بیشتری شود گل محمد بلوچی در حاشیه اجرای این گروه در جشنواره سورنای وحدت در جمع خبرنگاران درشیراز اظهارداشت موسیقمهر برای دومین بار از موسیقی نواحی و مناطق ایران میگوید
مهر برای دومین بار از موسیقی نواحی و مناطق ایران میگوید کتاب آشنایی با موسیقی نواحی و مناطق ایران اثر هوشنگ جاوید در انتشارات سوره مهر در حال تجدید چاپ است هوشنگ جاوید نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت کتابم باعنوان موسیقی رمضان در ایرانآذربایجان یکی از قطب های موسیقی ایران است
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان یکی از قطب های موسیقی ایران است تهران - ایرنا - معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت آذربایجان با پیشینه کهن فرهنگی امروز به عنوان یکی از قطب های موسیقی کشور مورد توجه قرار دارد به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگیدانشگاهیان این کشور خواهان آموزش و تحقیق علم کشاورزی ایران هستند
سفیر ترکمنستان دانشگاهیان این کشور خواهان آموزش و تحقیق علم کشاورزی ایران هستند گرگان - ایرنا - سفیر ترکمنستان در ایران در دیدار با رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت دانشگاهیان این کشور خواهان آموزش و تحقیق در جنبه های علمی کشاورزی ایران هستند بر اساس اعلام رو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها