تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833374498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یادداشتی بر مجموعه مدار صفر درجه


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سینمای ما - سحر همایی: پس از سریال های پر مخاطبی چون شب دهم و پهلوانان نمی میرند اکنون چند ماه است که شاهد پخش سریال دیگری از حسن فتحی هستیم. اوائل پخش مدار صفر درجه انتقادهایی به گوش می رسید مبنی بر اینکه فتحی برعکس سریال های قبلی اش نتوانسته از گونه درام در جهت بیان مسائلی که می خواسته به درستی استفاده کند . به زبان ساده تر طرح مسائل ایدئولوژیک در این مجموعه بر قصه گویی می چربد. اما با گذشت بیست و چندقسمت عکس این قضیه ثابت شده و اتفاقا به نظرم مدار صفردرجه نمونه بسیار خوبی است که چطور می توان با ابزاری مثل "قصه" به هدفی مثل " بیان ایده " رسید بی آن که تماشاگر از این ایده ها عذاب بکشد یا این که برچسب شعاری بودن به اثر سنجاق شود. فتحی با استفاده درست از عناصر داستان توانسته آن چه را که از تاریخ و سیاست یک دوره خاص مد نظرش بوده به تماشاگر ارائه دهد. الگوهای داستانی که به ظاهر کهنه و تکراری به نظر می رسند ولی پرداخت درست آن‌ها اثر را از سقوط به ورطه ای به نام کلیشه نجات می دهد. مثلا مثلث عشقی زینت-همایون پناه – فتاحی یا در سوی دیگر رابطه عشقی دو نفر با دو مذهب مختلف (حبیب و سارا) که هر کدام به تنهایی می‌تواند یک فیلم یا یک سریال را تا سطح درام های سخیف هندی یا بعضی از فیلم های امروز سینمای خودمان (که متاسفانه تعدادشان کم هم نیست) تنزل دهد. اما فتحی هوشمندانه و با استفاده از همین داستان های به ظاهر کهنه و تلفیق‌شان با مضامین سیاسی –تاریخی توانسته اثری پر محتوا ارائه دهد که با استقبال اقشار مختلف رو به رو شده است. خود این نکته که افراد با سطوح مختلف سواد به تماشای سریالی با ارجاعات سیاسی و تاریخی می نشینند موید این نکته است که استفاده درست از الگوهای داستان می تواند بستر مناسبی برای بیان عقاید باشد. مثلا در این که "جنگ بد است" کسی حرفی ندارد اما چگونگی بیان این مضمون است که معلوم می کند کی چند مرده حلاج است ! در مدار صفر درجه کمتر اشاره مستقیمی به منفور بودن جنگ می شود. آنچه که بیننده را از جنگ منزجر می سازد پیگیری همان داستان های به ظاهر ساده است. این که سرنوشت حبیب و سارا(زمانی که در پاریس هستند) به کجا ختم می شود زوج عاشقی که افریط جنگ بر رابطه لطیفشان سایه انداخته است. یا سر نوشت اشمیت آلمانی و نامزد فرانسوی اش که بالاخره به مرگ و نیستی می انجامد. سلطه سیاست و بازی های پشت پرده سیاستمداران بر زندگی مردم عادی هم به همین شیوه بیان می شود. مثلا زینت که به خاطر منافع سیاسی پدرش به یک ازدواج اجباری تن می دهد وسرگرد فتاحی که به خاطر حفظ همین منافع زینت را از دست می دهد حال آن که خودش خبر ندارد و زینت که از یک سو رنج های این ازدواج را متحمل می شود متهم به خیانت به فتاحی هم هست. حبیب که تمام گره های داستانی مربوط به او به گونه ای با سیاست سر وکار دارد. از ممنوعیتش برای خروج از کشور گرفته تا کمک به دوستش اشمیت و حتی عاشق شدنش . این قضیه پنهان کردن ایده لابه لای روایت را که کنار بگذاریم می توانیم به شیوه روایت بپردازیم. این که این همه شخصیت و چند داستان که به موازات هم ادامه می یابند چطور انسجام یافته اند و چگونه است که چنین به دل می نشینند ؟ آن چه به نظم و یکپارچگی کل اثر می انجامد این است که داستان ها و آدم هایی که به موازات هم حرکت می کنند جایی به هم می رسند و روابطی حلقه وار و در هم تنیده شکل می گیرد. این امر علاوه بر این که یک جور کلیت به سریال میبخشد باعث ایجاد گره هایی می شود که رمز جذابیت مدار صفر درجه هستند. در یک نگاه کلی اگر چه در قسمت های ابتدایی سکون و مباحث کلامی بیشتر به چشم می آمد اما به مرور که آدم های داستان خودشان را جا انداختند در گیری ها و کشمکش ها و روابط بر دیالوگ های فلسفی و ایدئولوژیکی غلبه کردند. همین باعث شد این سریال با وجود بعضی ایرادها (مثلا ایراداتی که به دوبله و شیوه بیان دیالوگها گرفته می شود .) سیری صعودی را طی کند که امیدوارم تا قسمت پایانی ادامه داشته باشد و مدار صفر درجه بتواند در حافظه مان در کنار سریال هایی مثل کیف انگلیسی جا خوش کند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 708]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن