محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830003388
یاد فیلمبردار فقید سینمای ایران گرامی داشته شد/ پرتو هنرمندی مولف بود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران
یاد فیلمبردار فقید سینمای ایران گرامی داشته شد/ پرتو هنرمندی مولف بود
محمود کلاری در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره مازیار پرتو فیلمبردار سینمای ایران که مدتی قبل دارفانی را وداع گفته است با اشاره به تاثیری که پرتو در ارتقا سطح کیفی سینمای ایران داشته است از وی به عنوان هنرمندی مولف به لحاظ بصری یاد کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تقدیر و گرامیداشت مازیار پرتو فیلمبردار قدیمی سینمای ایران که به تازگی دارفانی را وداع کرد چهارشنبه 14 اسفندماه به همت انجمن فیلمبرداران خانه سینما برگزار شد. در این مراسم که در خانه سینما برپا شده بود هنرمندانی چون ویشکا آسایش خواهرزاده پرتو، محمد متوسلانی، محمد زرین دست، علی اکبر ثقفی، ابوالحسن داوودی، امیر اثباتی، محمود کلاری، نازنین مفخم، میترا محاسنی، عزیز ساعتی، کارن همایونفر و فردین خلعتبری حضور داشتند. در ابتدای برنامه ویشکا آسایش خواهرزاده پرتو با چشمانی اشکبار درباره داییاش گفت: واقعا نبود مازیار پرتو برای ما بسیار سخت است. مخصوصا به این دلیل که در یک سال اخیر از ما دور بود و خارج از کشور زندگی می کرد. او همکارانش را بسیار دوست داشت و در حال حاضر نیز روحش بسیار شاد شده است که همه شما را دور هم جمع می بیند. از انجمن فیلمبرداران به خاطر این بزرگداشت بسیار سپاسگزارم چون این مراسم تقدیر برای خودش و خانوادهاش که در امریکا ساکن هستند بسیار مهم بود. وی ادامه داد: ورود من به به عرصه بازیگری به واسطه دایی ام و از سریال «امام علی (ع)» بود بنابراین بسیار به او مدیون هستم و چیزهای بسیاری هم از او آموختم. مازیار پرتو به من یاد داد که نظم داشته باشم و با عشق و علاقه کارم را انجام دهم. این ویژگی ها مختص خودش نیز بود. مازیار پرتو در کارش کمی بداخلاق بود که به خاطر جدیتی بود که در کارش داشت اما در بیرون از این محیط دایی بسیار مهربانی بود. پس از صحبتهای آسایش، محمد متوسلانی که از دوستان قدیمی پرتو بود پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: سپاسگزارم از انجمن فیلمبرداران که برای یکی از اعضای ارزنده سینما چنین مجلسی برگزار کرده اند. مازیار پرتو برای من هیچگاه نمی میرد چون من هیچگاه نمی توانم مرگ دوستانم را باور کنم. همچنان فکر می کنم که پرتو در خارج از کشور زندگی می کند و زنده است و تنها من نمی توانم او را ببینم. اما تحمل غیبت پرتو برایم بسیار مشکل است همانطور که نمی توانم نبود دوست دیگرم گرشا را تحمل کنم. این بازیگر پیشکسوت یادآور شد: همه می دانند که پرتو چه مرد بزرگی بود. کارکردن با او لذت بخش بود، به این دلیل که هم نظم زیادی داشت و هم احساس مسئولیت فراوانی نسبت به کار می کرد. او بیش از اندازه دلسورز بود و همانقدر که برای تهیه کننده احساس مسئولیت می کرد برای گروه تدارکات و فنی هم این احساس مسئولیت را داشت. گاهی نیز همین احساس مسئولیت نسبت به بودجه و امکانات تهیه کننده ممکن بود به کیفیت کارش هم لطمه بزند. به هر حال او آنقدر از خودش یادگار برجا گذاشته که یادش همیشه برای ما گرامی خواهد بود. ابوالحسن داوودی سخنران دیگر مراسم بود که با ابراز تاسف از بدرقه کردن همکارانش در طول سالهای اخیر، درباره پرتو گفت: صحبت کردن از پرتو مثل صحبت کردن از یکی از ارکان سینمای ایران است چون او کسی است که در استمرار سینمای ایران نقش اساسی داشته است. وی از جمله هنرمندانی است که توانسته وجه شرافتمندانه سینمای بعد از انقلاب و هویت این سینما را به بعد از انقلاب منتقل کند و پلی بین این دو دوران به وجود بیاورد. وی با تعریف خاطراتی از اولین همکاری اش با پرتو زمان ساخت فیلم «سفر جادویی» در سال 68 گفت: فیلم «سفر جادویی» اولین همکاری ما با بخش خصوصی و همچنین مازیار پرتو بود. او در این فیلم من را که جوانی بی تجربه بودم با واقعیت سینما آشنا کرد. اهتمام به حفظ موجودیت سینمای ایران از ویژگی های کار پرتو بود. او هویت بسیاری از فیلمسازان ما را چنان غنا بخشید که این افراد توانستند خودشان را کاملا به عنوان یک کارگردان در سینما به اثبات برسانند. او همیشه این تلاش را داشت که نگذارد خللی در کار کارگردان و تهیه کننده به وجود بیاید. این کارگردان سینما متذکر شد: همانطور که ویشکا آسایش اشاره کرد پرتو آدم بداخلاقی بود اما پشت این بداخلاقی، مهربان ترین و بی عقده ترین آدم سینما بود و هیچگاه دوست نداشت تجربیاتش را به رخ دیگران بکشد. توانایی و تسلط پرتو به مونتاژ داخل دوربین برای من مثال زدنی بود. او می توانست بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن و در اقتصادی ترین وضعیت ممکن ارائه دهد. این ویژگی منحصر به فرد پرتو بود که هویت کارش را با توجه به شرایط تغییر می داد. پرتو یکی از هنرمندانی است که من از نبودش بسیار دریغ خوردم چون فکر می کنم سینما به اندازه لیاقتش به او ارج ننهاد. امیدوارم نام و هنر پرتو در سینمای ایران باقی بماند. در بخش پایانی این مراسم محمود کلاری فیلمبردار سینمای ایران درباره پرتو عنوان کرد: خیلی سخت است که بخواهم درباره آدم بزرگی مثل پرتو صحبت کنم. زمانی که محمد آلادپوش و عزیز ساعتی وظیفه حرف زدن درباره پرتو را به من سپردند، خودم را باخته بودم چون صحبت کردن درباره این هنرمند برای کسی در اندازه من بسیار سخت است. شناخت من از پرتو به دوران دبیرستانم در مدرسه «بدر» باز می گردد. روزی من و احمد امینی که آن زمان همکلاس من بود، داشتیم از مدرسه باز می گشتیم که ناگهان با صحنه فیلمبرداری فیلم سینمایی «قیصر» در خیابان روبرو شدیم. برای اولین بار بود که من مازیار پرتو را پشت دوربین فیلمبرداری دیدم و این صحنه روی من تاثیر ویژه ای گذاشت. بعدها متوجه شدم که او چه نام بزرگی بوده است و هم فیلمبردار چیره دستی بوده و هم تدوینگر ماهری. فیلمبردار «جدایی نادر از سیمین» تصریح کرد: پرتو بعد از فیلمبرداری و تدوین فیلم «قیصر» بود که فیلم «طوقی» علی حاتمی را هم تدوین و فیلمبرداری کرد که این امر نشان دهنده تسلط او بر این دو حرفه بود. بدون اینکه بخواهم به اعتبار کارگردان های بزرگی چون کیمیایی و علی حاتمی خدشه وارد کنم، باید بگویم که نقش پرتو در ساخت این دو فیلم بسیار موثر و غیر قابل انکار بود. مازیار پرتو در سینمای ایران به لحاظ بصری و نه مفهومی صاحب تالیف بود. کلاری ادامه داد: اگر به صحنه های راه آهن، کشتارگاه، درگیری داخل حمام و پشت بام و دوربین روی دستهای فیلم «قیصر» و کادر بندی های زیبای فیلم «طوقی» نگاه کنید، متوجه می شوید که این صحنه ها برگرفته از یک ذات دانای بصری هستند که ربطی به دکوپاژ کارگردان ندارد. به گمان من پرتو تلفیقی از دو نوع شکل پرداخت بصری مدرن و کلاسیک بود. ما در سینما با کمتر فیلمبردارانی برخورد داریم که نقش به این پررنگی در یک فیلم بر عهده داشته باشند و مسیری که برای یک فیلم در پیش می گیرد کاملا متناسب با امکانات آن اثر باشد. پرتو در اوائل دهه 50 با فیلم «بابا شمل» علی حاتمی جزو اولین فیلمبردارانی است که به سمت فیلم رنگی گرایش پیدا می کند و در ادامه مسیرش به پختگی قابل توجه بصری می رسد. این تحول ذهنی و پویایی پرتو در فیلمبرداری متفاوتی که در فیلمهای معاصر و تاریخی داشت کاملا مشهود است. وی تصریح کرد: پرتو در خانواده ای بزرگ شده بود که با مبانی فرهنگ بیگانه نبود و همین مسئله در روح و جان او ریشه دوانیده بود. تاثیر غیر قابل انکار پرتو در بالابردن ساختار بصری سینمای ایران به شکل قابل لمسی بعد از «قیصر» و «طوقی» قابل مشاهده است. بخش قابل توجهی از سنگینی بار سینمای ایران بر دوش مازیار پرتو بود که امیدوارم ما این توان را داشته باشیم که حداقلی از این بار را از روی دوش او در آن دنیا برداریم. در انتهای مراسم فیلمی با عنوان «به یاد مازیار پرتو» که به صحبتهای این هنرمند فقید درباره فیلمبرداری آثار مختلف و پخش سکانس هایی از فیلمهایی که او فیلمبرداری کرده بود مثل «قیصر»، « طوقی»، « روز واقعه»، «آدم برفی» و «هزاردستان» اختصاص داشت. قرار بود مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان نیز در این مراسم حضور داشته باشند و درباره مازیار پرتو سخنرانی کنند که این اتفاق رخ نداد.
۱۳۹۲/۱۲/۱۵ - ۱۰:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
توسط بنیاد سینمایی فارابی آئین نکوداشت پنج بزرگ سینمای ایران برگزار میشود
توسط بنیاد سینمایی فارابیآئین نکوداشت پنج بزرگ سینمای ایران برگزار میشودمراسم یاد دوست و آئین بزرگداشت پنج استاد بازیگری سینمای ایران روز یکشنبه 11 اسفندماه به همت بنیاد سینمایی فارابی برگزار میشود به گزارش خبرنگار سینمایی فارس آئین نکوداشت 5 تن از اساتید سینمای ایران بکشنبهبازیگران سرشناس سینمای ایران مورد تقدیر قرار گرفتند / شبی با یاد علی حاتمی و ستارگان آسمان سینما
بازیگران سرشناس سینمای ایران مورد تقدیر قرار گرفتند شبی با یاد علی حاتمی و ستارگان آسمان سینما فرهنگ > سینما - مراسم بزرگداشت عزتالله انتظامی علی نصیریان محمدعلی کشاورز جمشید مشایخی و داود رشیدی از سوی بنیاد سینمایی فارابی در سینما فرهنگ2 برگزار شد به گزارش خبکلاری: پرتو صاحب تألیف بصری در سینمای ایران بود
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۷ محمود کلاری تأکید کرد مرحوم مازیار پرتو صاحب تألیف بصری در سینما بود و فیلمهای قیصر و طوقی او تأثیر زیادی در دگرگونی بصری سینمای ایران داشتند به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مراسم بزرگداشت مرحوم مازیار پرتو که چنبررسی وضعیت «سینمای ایران در پرتو انقلاب اسلامی» در پایتخت قرقیزستان
بررسی وضعیت سینمای ایران در پرتو انقلاب اسلامی در پایتخت قرقیزستاننشست سینمای ایران در پرتو انقلاب اسلامی با مشارکت اداره کل امور سینمایی وزارت فرهنگ اطلاعرسانی و گردشگری قرقیزستان برگزار میشود به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای فارس در دوشنبه نشست سینمای ایران در پرتو انقلابایوبی:سینمای ایران شریف است/انتقاد از بولتن نویسی علیه سینما
ایوبی سینمای ایران شریف است انتقاد از بولتن نویسی علیه سینما تهران- ایرنا- رییس سازمان سینمایی با بیان این که سینمای ایران بسیار شریف است گفت که برخی بولتن نگاری ها موجب نگرانی آحاد مختلف جامعه از جمله علما می شود به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا حجت الله ایوبی در مراسم اختتامیهبرداشته شدن تحریمها به نمایان ساختن توان واقعی صنعت ایران ختم شد
استانها جنوب هرمزگان برداشته شدن تحریمها به نمایان ساختن توان واقعی صنعت ایران ختم شد بندرعباس - خبرگزاری مهر مدیر شرکت تامین کننده ماشین آلات خط نورد در هندوستان گفت برداشته شدن تحریمها به نمایان ساختن توان واقعی صنعت ایران ختم شد به گزارش خبرنگار مهر پریت سینگ چوهان ظهرشهدا برای حفظ ايران اسلامي تکه تکه شدند/ياد فاتح تقي مرده زنده شد
استانها غرب همدان در يادواره شهيد محرمي عنوان شد شهدا برای حفظ ايران اسلامي تکه تکه شدند ياد فاتح تقي مرده زنده شد همدان- خبرگزاري مهر يكي از محققين جنگ تحميلي با تا كيد براينكه شهدا برای حفظ ايران اسلامي تکه تکه شدند گفت شهید رضا محرمی از سرداران گمنام استان همدان استماجرای مونولوگ یک ساعته ظریف/ تذکرهای متعدد هیئت ایرانی به آمریکاییها/ آیا ظریف در مذاکرات ژنو سر جان کری فری
در گفتگوی مشروح تخت روانچی با باشگاه خبرنگاران مطرح شد ماجرای مونولوگ یک ساعته ظریف تذکرهای متعدد هیئت ایرانی به آمریکاییها آیا ظریف در مذاکرات ژنو سر جان کری فریاد زد معاون اروپا آمریکای وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران به موارد بسیاری از جمله مونوسلحشور: سینمای ایران یک «فاضلاب» است!
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶ ۴۱ سریال یوسف 6 سال است که پربینندهترین اثر روی زمین است چهار میلیارد انسان یوسف را دیدهاند و چند برابر هزینه تولیدش را فقط برای پخش اول درآورده است اینها تعبیرات فرجالله سلحشور از آخرین تولیدش است که در واقع او را معروفترین و مطرح ترین کارگردان امشاور امنیت ملی بوش: همه میگویند غنیسازی در توافق نهایی گنجانده میشود/میگویم ایران غنیسازی نداشته باشد، ا
مشاور امنیت ملی بوش همه میگویند غنیسازی در توافق نهایی گنجانده میشود میگویم ایران غنیسازی نداشته باشد اما واقع بینانه نیست استفان هادلی مشاور امنیت ملی جرج دبلیو بوش گفت که ایران توانایی غنی سازی را برای خود در توافق نهایی با امریکا و اروپا نگه خواهد داشت به گزارش نامه نیتا آزمایشی انجام نشود اثبات دوپینگ کار سختی است مرزبان: سالانه ورزشکاران زیادی بر اثر دوپینگ میمیرند/ فدراسیو
تا آزمایشی انجام نشود اثبات دوپینگ کار سختی استمرزبان سالانه ورزشکاران زیادی بر اثر دوپینگ میمیرند فدراسیون فوتبال کنترل بیشتری داشته باشدمربی تیم فوتبال دسته اولی پدیده گفت سالانه بازیکنان و ورزشکاران زیادی در اثر استفاده از داروهای نیروزا در جهان میمیرند به گزارش خبرگزاریاستاندارکردستان:تاریخ ادبیات ایران یاد و خاطره ابراهیم یونسی و محمد قاضی را فراموش نمیکند
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲ ۵۱ استاندار کردستان گفت تاریخ ادبیات ایران یاد و خاطره بزرگانی چون ابراهیم یونسی و محمد قاضی را که در حوزه ترجمه عمر خود را در راه اعتلا و غنای فرهنگ و ادب ایران زمین صرف کردند فراموش نخواهد کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهاکران «گذشته» درلبنان/ الاخبار:فرهادی پیچیده ترین کارگردان سینمای ایران است
اکران گذشته درلبنان الاخبار فرهادی پیچیده ترین کارگردان سینمای ایران است روزنامه لبنانی الاخبار با اشاره به اکران فیلم گذشته اصغر فرهادی در سینماهای این کشور نوشت که فرهادی پیچیده ترین کارگردان سینمای ایران و دارای سبکی منحصر به فرد است به گزارش نامه نیوز لاخبار در شماره روز چسردار سلامی در یادواره شهید رهنمون: میدان تاثیر ایران در صحنه نبرد قابل تصور نیست/ از مرز بازدارندگی عبور کرده
سردار سلامی در یادواره شهید رهنمون میدان تاثیر ایران در صحنه نبرد قابل تصور نیست از مرز بازدارندگی عبور کردهایمجانشین فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه قدرت دفاعی ما امروز اطمینان بخشتر از هر زمان دیگری است گفت ما از مرز بازدارندگی عبور کرده ایم و دشمنان ما بر این امر واقفندرئیس سازمان سینمایی: رهبر انقلاب پای سینمای ایران ایستاده است/ وقتی می شود شاد بود چرا غم را بپرستیم؟
رئیس سازمان سینمایی رهبر انقلاب پای سینمای ایران ایستاده است وقتی می شود شاد بود چرا غم را بپرستیم رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه چرا برخی می گویند جشنواره فیلم فجر ربطی به دهه فجر ندارد گفت سینمای ایران کارنامه انقلاب اسلامی است و انقلاب اسلامی رنسانس هنر است این حرف هاسیفزاده: بانوان والیبالیست ایرانی پتانسیل زیادی دارند
جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹ ۱۱ مدرس بینالمللی FIVB گفت بانوان والیبالیست ایرانی پتانسیل پیشرفت و کسب موفقیت را دارند و حضور بین پنج تیم برتر آسیا درسالهای گذشته نشان دهنده صحت این ادعاست سمیرا سیفزاده در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دربارهی کلاس مرشما هم دوست دارید عکس یادگاری اینطوری داشته باشید!؛ تصویر
شما هم دوست دارید عکس یادگاری اینطوری داشته باشید تصویر به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز مراسم سنتی گاوبازی در اسپانیا یک گاو عده ای وادار کرده تا به پنجره و در و دیوار آویزان شوند ۱۳۹۲ ۱۲ ۲ - ۰۷ ۱۰-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها