تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818863112




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هر تلاشی برای حفظ هویت فرهنگی مقدس و انقلابی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
هر تلاشی برای حفظ هویت فرهنگی مقدس و انقلابی است
داوود فتحعلی بیگی و محمد حسین ناصر بخت در سمینار بازیگری در نمایش سنتی با اشاره به لزوم حفظ هویت ملی و فرهنگی ایران به چرایی اهمیت ثبت شیوه های بازیگری ایرانی پرداختند .
به گزارش حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی مجموعه هنرهای نمایشی تئاتر "مان" اولین سمینار تخصصی این مجموعه با عنوان بازیگری در نمایش سنتی با حضور  پیشکسوتان اساتید دانشگاهی و علاقه مندان نمایش ایرانی برگزار شد.





 
دکتر داوود فتحعلی بیگی ، دکتر محمد حسین ناصر بخت، علی یدالهی،  و بهزاد جاودانفر سخنرانان این سمیناربودند که درباره  شیوه های مختلف  نمایش های ایرانی نظیر تعزیه خوانی نقالی و سیاه بازی به بحث و  گفت و گو پرداختند.
 
فتحعلی بیگی هنرمند با سابقه نمایش ایرانی با اشاره به کمبود کار جدی در زمینه های فرهنگی از بانیان برگزاری این سمینار تشکر کرد و گفت اساسا نه فقط در بحث بازیگری که در سایر مباحث نمایش های آئینی و سنتی اگر چه کار هایی انجام شده اما هنوز تا هدف نهایی فاصله داریم .
 
وی افزود : قریب به سی سال پیش می خواستم به طور جدی کار بر روی نمایش های ایرانی را شروع کنم نوشته ای برای پاسخ به سوال هایم وجود نداشت مگر کتاب ارزشمند نمایش در ایران آقای بیضایی که هنوز به قوت خود باقیست و مقدمه ای به آقای نصیریان برای نمایشنامه بنگاه تئاترال نوشته بودند  و ما ناچار به طی مسیر از راه تجربی بودیم . اما امروز اگر بخواهیم بازیگری ایرانی را آموزش بدهیم دیگر نمیتوانیم از تنها به شیوه های سنتی سینه به سینه و رویه استاد شاگردی اکتفا کنیم .
 
این بازیگر سرشناس ادامه داد این که ما در گذشته نسبت به ثبت شیوه های بازیگری بزرگان نمایشنامه اقدامی نکرده ایم منجر شد تا تعریف نمایش ایرانی برای بعضی ها تا فتح جک گفتن و مسخره کردن مردم و لحجه های مختلف نزول یافت .
 





محمد حسین ناصر بخت پزوهشگر و استاد دانشگاه دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به اینکه ما در جهانی زیست می کنیم که یک فرهنگ قدرتمند  سعی می کند فرهنگ های کهن دیگر را در خود هظم کند ادامه داد هر نوع فعالیت فرهنگی که به نوعی به طرح دوباره هویت فرهنگی منجر بشود هم مقدس است و هم حرکتی انقلابی به شمار میرود .
 
وی افزود ملت های دیگر تلاش هایی برای حفظ هویت خود داشته اند برای مثال  سال ها ست مدارس آموزش تئاتر نو تئاتر کابوکی و اپرای پکن در شرق وجود دارد همانطور که گذشتگان ما تلاش های ارزشمندی در این زمینه داشته اند که متاسفانه در زمینه نمایش بسیاری از آنها جایی ثبت نشده اند و حالا این وظیفه مهم به ما واگزار شده است.
 
در ادامه علی ید اللهی بازیگر و کارگردان نمایش ایرانی با اشاره به لزوم ایجاد مدرسه بازیگری نمایش های سنتی به ارائه سرفصل های ویژه آموزش این گونه از بازیگری پرداخت و از برگزاری یک دوره دوساله آموزشی و اجرایی در زمینه بازیگری نمایش های ایرانی خبر داد .
 





پخش گزیده ای از یک نمایش سیاه بازی قدیمی پایان بخش این سمیناربود که به همت گروه آموزش تئاتر مان در تماشاخانه استاد مشایخی برگزار شد .
 
احمد علامه دهر. جواد انصافی . حسین بابایی و نادره ترکمانی از جمله حاضران در این مراسم بودند.


انتهای پیام/اق







تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن