تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):سخن طیب و پاکیزه را از هر که گفت بگیرید،‌ اگر چه او خود،‌ بدان عمل ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818757074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هویت فرهنگی جامعه با فرهنگ کردها پیوند خورده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هویت فرهنگی جامعه با فرهنگ کردها پیوند خورده است سنندج - ایرنا - مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان گفت: هویت فرهنگی جامعه با فرهنگ و ادب کردها پیوند خورده است.


به گزارش ایرنا؛ اسماعیل احمدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران استان در سنندج با اشاره به اینکه همایش ملی مترجمان کرد روزهای ششم تا هشتم اسفند سال جاری در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار می شود گفـت: تاکنون 286 مقاله به دو زبان فارسی و کردی به دبیرخانه همایش ارسال شده است.
وی افزود: از این تعداد مقاله 50 مقاله به زبان کردی و بقیه نیز به زبان فارسی نگارش شده است.
به گفته وی همچنین تاکنون 78 اثر نقاشی، گرافیک و عکس با موضوع مرحوم محمد قاضی و ابراهیم یونسی به دبیرخانه ارسال شده است.
وی تصریح کرد: در این همایش پنج پانل (دو پانل به زبان کردی و سه پانل به زبان فارسی) ارایه می شود و در هر پانل چهار مقاله و در مجموع 20 مقاله ارایه می شود.
احمدی اظهار کرد: در این همایش فعالان فرهنگی و ادبی از استان های تهران، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کشورهای مجاور مانند کردستان عراق حضور خواهند داشت.
وی استقبال فعالان فرهنگی از این جشنواره از سراسر کشور را قابل توجه دانست و گفت: این همایش مورد استقبال ویژه استان های سیستان و بلوچستان، یزد، بندرعباس، اصفهان، تبریز، تهران و سایر استان ها قرار گرفته است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان ادبیات فارسی را حلقه بهم پیوسته ملی ایرانیان دانست و گفت: قوم کرد در عرصه هنرهای نمایشی و موسیقی، خدمات ارزنده و افتخارات شایانی کسب کرده اند.
احمدی با اشاره به سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به کردستان این سفر را نقطه عطفی در تاریخ فرهنگی استان بیان کرد و گفت: امید است رویکردهای ایشان ترسیم کننده افق روشنی در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی منطقه باشد.
به گفته وی هم اکنون در سایه دولت تدبیر و امید بستر برای عینیت بخشیدن به فعالیت های فرهنگی – اجتماعی در استان فراهم شده است.
احمدی با اشاره به اینکه فرهنگ مطالعه در استان کردستان هم از بعد کیفی و هم از بعد کمی با چالش عمده ای مواجه است، گفت: هم اکنون موضوع بی اعتنایی به تولید کتاب و مطالعه کتاب به اشکال مختلف در جامعه نمایان است.
احمدی با بیان اینکه بخش عظیمی از جامعه به سمت و سوی کتاب های بی محتوا و فاقد دانش علمی، تعلیمی و ادبی رغبت دارند افزود: در همین راستا ترویج و تبلیغ آثار فاخر کردی در میان نسل جوان، بهترین راهکار برای حل این معضل است.
وی بازتعریف رمان در جامعه و توجه به چهره های فرهنگی استان را یکی از اقدامات در دست اقدام این نهاد بیان کرد و گفت: آثاری که امروز در میان ملل مختلف جهان نشر و توزیع می شوند آثار برجسته ای هستند که بشریت می تواند از آنها بهره مند شود.
به گفته وی مرحوم محمد قاضی و مرحوم یونسی حدود 200 عنوان کتاب در کارنامه کاری خود دارند که برخی از آنها در رده کتاب های برتر دنیاست.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کردستان معرفی آثار این دو بزرگوار به نسل کنونی را ضروری دانست و گفت: برگزاری این همایش ها گامی در جهت زدودن غبار فراموشی چهره های فرهنگی است.
احمدی افزود: برگزاری همایش های فرهنگی می تواند رمز گشای بستر فرهنگی در سطح ملی باشد و تاکید رهبر فرزانه به فرهنگ و مفاخر کرد گویای این مهم است.
به گفته وی برگزاری همایش های فرهنگی می تواند رمز گشای بستر فرهنگی در سطح ملی باشد و تاکید رهبر فرزانه به فرهنگ و مفاخر کرد گویای این مهم است.
مدیرکل کتابخانه های کردستان بالندگی مفاخر کرد در عرصه ادبیات ملی را انکارناپذیر توصیف کرد و گفت: مرحوم گلشن کردستانی، ابراهیم ستوده و ذبیح الله منصوری از بزرگان فرهنگ و ادب کردستان هستند که نام آنها بر تارک ادبیات ایران زمین می درخشد.
وی گفت: در این همایش برنامه های متنوعی پیش بینی شده است که در این میان رونمایی از تمبر یادبود مرحوم ابراهیم یونسی و مرحوم محمد قاضی از بی نظیرترین بخش های همایش است.
احمدی افزود: امید است برگزاری این همایش جوانان را به پیروی و الگو قرار دادن سبک و روش این بزرگواران ترغیب و رهنمون کند.
در پایان این همایش از تعداد 286 مقاله از 20 مقاله برگزیده و شش اثر هنری برگزیده تجلیل خواهد شد.
همچنین برپایی نمایشگاه آثار هنری، نمایشگاه کتاب با موضوع بررسی آثار مرحوم ابراهیم یونسی و محمد قاضی از برنامه های جانبی همایش است.
زندگینامه آثار این دو بزرگوار در کتابی چاپ شده و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
این همایش هشتم اسفند سال جاری به کار خود پایان می دهد.ک/2
7352/533
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




04/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن