تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802236412




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رونق تولید فرش ریزبافت یزد همگام با اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رونق تولید فرش ریزبافت یزد همگام با اقتصاد مقاومتی یزد - ایرنا - هم اکنون با وجود افزایش فرش ماشینی افزون بر30رشته هنرهای دستی در استان یزد رایج است که از میان این رشته ها، تولید فرش دستباف به عنوان یک هنر اصیل ایرانی در چارچوب توسعه اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته و تولید فرش ریزبافت در این استان رو به افزایش است.


از میان هنرهای دستی معروف استان یزد می توان به سفال و سرامیک میبد، آهنگری سنتی تفت و میبد، دارایی بافی و قلم زنی روی مس و هنرهای چوبی یزد، گیوه بافی ابرکوه و مهریز، حصیربافی بافق و ... اشاره کرد.
یکی از مهم ترین ویژگی فرش دستباف به عنوان یک هنر اصیل ایرانی و محصول فرهنگی و کالای سرمایه ای ایجاد اشتغال برای تعدادی از خانواده هاست؛ این صنعت بدون سرمایه گذاری بالا، نقش موثری در ایجاد مشاغل خانگی دارد و با تکیه بر ظرفیت های داخلی به عنوان منبعی تاثیرگذار در تامین درآمدهای ارزی کشور نیز محسوب می شود .
در حالی که تولید فرش دستباف کمترین میزان ارزبری را دارد، بیشترین شاغلان آن را در استان یزد زنان روستایی و شماری از بانوان ساکن شهرها تشکیل می دهند .
با توجه به رونق این صنعت در استان شاهد ایجاد مشاغلی از قبیل رنگرزی، چله کشی، نقشه کشی، تهیه نخ ، بازاریابی و گروه فروشندگان فرش نیز هستیم .
هر چند به دلیل برخی عوامل داخلی و خارجی ، بازار فرش دستباف تا حدودی با رکود روبرو شده، امید می رود در دولت تدبیر و امید با اتخاذ تدابیری ، گره های پیچیده این صنعت مهم باز و افق های روشنی در این هنر که ریشه در آب و خاک ایران دارد، گشوده شود .
به اعتقاد شماری از کارشناسان اقتصادی می توان با افزایش کیفیت تولید و کاهش قیمت تمام شده زمینه رقابت بیشتر فرش ایرانی را در بازارهای جهانی فراهم کرد .
کارشناسان معتقدند در ایران تولید فرش بر خلاف اغلب کشورهای رقیب که به صورت کارگاهی و در قالب مجتمع بافته می شود، بیشتر به صورت خانگی است .
از سوی دیگر هزینه تولید فرش در ایران به صورت کارگاهی و در مجتمع ها بیشتر از هزینه تولید خانگی است که این موضوع ناشی از پرداخت حقوق بافندگان در روزهای تعطیل، عیدی، پاداش پایان سال و پرداخت حق بیمه از سوی کارفرماست .
از سوی دیگر شاهد عرضه فرش برخی کشورهای رقیب با کیفیت پایین در بازارهای جهانی هستیم و به نماد تجاری فرش دستباف ایران که از گذشته جایگاه ویژه ای نزد خریداران خارجی داشته ، تا اندازه ای خدشه وارد کرده است .
بر اساس آمارهای منتشره در رسانه ها، قیمت تمام شده فرش دستباف ایران در مقایسه با پاکستان و هند نسبتا بالاست .
علاوه بر مسائل داخلی، می توان به افزایش عرضه فرش ماشینی و موکت، رکود اقتصادی در جهان غرب، بیکاری و کاهش قدرت خرید مشتریان خارجی اشاره کرد .
لازم است تجار و صادر کنندگان ایرانی، کشورهای خارجی بیشتری را به عنوان بازار هدف تعریف و بر روی آن سرمایه گذاری کنند و به دلیل اشباع بازار از عرضه کالا با کیفیت پایان و رقابت ناسالم دست بردارند.
به گفته صاحب نظران صنعت فرش، برای افزایش رقابت در بازارهای جهانی نیاز به سرمایه گذاری برای تبلیغات و نیز تدوین راهبردی برای نفوذ بیشتر داریم ، زیرا تبلیغات نقش مهمی در معرفی فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی دارد.
می توان با نظرخواهی از تولید کنندگان، تجار و دست اندرکاران فرش، حضور واسطه ها را محدود کرد، نقشه، طرح و رنگ را مطابق سلیقه مشتریان کشورهای هدف تهیه کرد و اگر غلفت کنیم، در انتظار کاهش صادرات فرش دستباف بیش از این خواهیم بود .
اگر چه اغلب مشتریان خارجی در جست و جوی فرش های تجاری و ارزان قیمت هستند ، اما دوستداران این هنر همچنان طالب خرید فرش های اصیل ایرانی اند .
به دلیل تغییرات اقتصادی نمی توان به تجارت فرش دستباف به شیوه سنتی ادامه داد و باید ارتباطات تجاری خود را با سیستم های جدید جهانی مطابقت دهیم و در این خصوص استفاده از شبکه جهانی اطلاع رسانی یکی از این راهکار هاست .
رییس گروه فرش سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد در این خصوص بر وجود ظرفیت های بالای صادراتی در فرش دستباف استان تاکید کرد.
ˈمحمد مهدی نبی زادهˈ با اشاره به ارزش افزوده و ارزآوری فرش به عنوان یک هنر سنتی ایرانی در رشد و شکوفایی اقتصاد ملی کشورمان به خبرنگار ایرنا گفت: راهکار پیشنهادی و سیاست گذاری این سازمان در عرصه صادرات فرش در اقتصاد مقاومتی، هدایت بافندگان به تولید فرش ریزبافت است.
وی اضافه کرد: این شیوه سیاست گذاری به افزایش کیفیت فرش های صادراتی منجر خواهد شد و در صورت شناخت بازار و سلیقه مشتری، سود بیشتری از آن نصیب بافندگان و تولید کنندگان خواهد شد .
رییس گروه فرش سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان، قیمت متوسط هر مترمربع فرش دستباف یزد را هفت میلیون و 500 هزار ریال اعلام کرد و گفت: در صورت شناخت سلیقه مشتری در بازارهای جهانی این مبلغ تا سی میلیون ریال قابل افزایش است.
این مقام مسئول در صنعت فرش دستباف استان یزد در ادامه تصریح کرد : هم اکنون تعدادی از بافندگان این هنر در چهار گارگاه در حال تولید فرش های ریزبافت هستند .
نبی زاده ادامه داد: در اجرای سیاست جدید و توجه به تولید فرش ریزبافت، کیفیت فرش یزد بیش از گذشته رو به افزایش است .
رییس گروه فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد، تعداد بافندگان فعال فرش استان را 40هزار نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد ، شماری در کارگاههای خانگی و تعدادی در قالب شرکت های تعاونی فرش دستباف روستایی و نیز شماری در 42کارگاه تولیدی فرش در این عرصه فعالیت دارند .
نبی زاده ، طرح و رنگ فرش دستباف این منطقه را که عمدتا از گذشته دور تاکنون مورد توجه بافندگان یزدی است، ˈاحمد محمد آبادیˈ و ˈسردار جنگی ˈبا زمینه لاکی و آبی ذکر کرد .
به گفته وی ،هم اکنون نمونه هایی از تولید فرش دستباف تبریز، کاشان، قم، نائین و ... مورد توجه بافندگان یزدی که اغلب آنان را زنان تشکیل می دهند، قرار گرفته است .
رییس گروه فرش سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یادآور شد: به دلیل کیفیت بالا ، فرش های تولیدی استان عمدتا در داخل کشور به مصرف می رسد .
وی در بخشی از سخنانش راجع به بهسازی و بهداشتی کردن کارگاههای قالی بافی استان اظهار داشت: این مسئولیت در گذشته بر عهده جهاد سازندگی بود، در سال 1382بر عهده اداره فرش استان گذاشته شد و پس از ادغام اداره های کل بازرگانی، صنایع و معادن این مسئولیت خطیر را سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان انجام می دهد .
نبی زاده با بیان اینکه متولی امور فرش کشور ، مرکز ملی فرش ایران است، افزود: در دور دوم سفر دولت دهم به استان یزد، مبلغ 70میلیارد ریال در قالب طرح بقاء برای بهسازی و بهداشتی کردن کارگاههای قالی بافی استان تصویب شد ولی متاسفانه تاکنون ریالی از این مبلغ پرداخت نشده است .
وی تصریح کرد: در حالی که این سازمان برای جذب سریع اعتبار مصوب نسبت به آموزش توجیهی مسئولان اجرای طرح یاد شده در استان اقدام کرد .
رییس گروه فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد درباره صادرات فرش به کشورهای هدف هم اظهار داشت: عمده مشتریان فرش دستباف استان از کشورهای حوزه خلیج فارس و آمریکا هستند و سایر کشورها در ردیف های بعد قرار دارند .
این مقام مسئول اضافه کرد: با وجود رکود در بازار جهانی فرش و شرایط نامناسب اوضاع اقتصادی در کشورهای غریی، در هشت ماهه امسال افزون بر200هزار دلار فرش از گمرک یزد به خارج صادر شده است.
نبی زاده تاکید کرد: با توجه به مصرف فرش استان در دیگر استان ها ، به نظر می رسد بیش از این مبلغ از سایر گمرکات کشور فر یزد به خارج صادر شده باشد .
نبی زاده در ادامه با بیان اهمیت آموزش در این حوزه به برگزاری هشتمین المپیاد سراسری فرش دستباف در شهر اردکان واقع در 60کیلومتری شمال مرکز استان( یزد) در روزهای 13و 14اسفند ماه اشاره کرد و گفت: در المپیاد این دوره 160دانشجو و دانش آموز استان های مطرح کشور در تولید فرش دستباف در سه رشته رنگریزی ،طرح و نقشه،بافت و مرمت شرکت دارند .
وی اضافه کرد: افراد برتر المپیاد، پانزدهم اسفند ماه معرفی و از آنان تقدیر می شود.
این المپیاد با همکاری مرکز ملی فرش ایران،سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد و با همکاری دانشگاه علم و هنر شعبه اردکان در این شهر برگزار می شود.
در همین خصوص ˈ محمدحسین میرجلیلیˈ از اتحادیه تعاونی های فرش دستباف روستایی استان یزد نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه تولید فرش دستباف در اقتصاد ملی گفت: در حال حاضر 10شرکت تعاونی فرش روستایی که عمدتا در زمان فعالیت سازمان جهاد سازندگی سابق تشکیل شده، زیر نظر این اتحادیه در سطح 10شهرستان فعالیت دارد .
وی تعداد سهامداران اتحادیه را حدود 16هزار نفر و شمار بافندگان روستایی را هم حدود 25هزار نفر اعلام کرد و افزود: 50 تا 60 درصد تولیدات بافندگان زیرپوشش به صورت امانی و قطعی در اختیار اتحادیه گذاشته می شود که امسال 15هزار مترمربع فرش بافندگان از سوی اتحادیه فروحته شد.
میرجلیلی در ادامه از فرش دستباف به عنوان یک کالای فرهنگی یاد کرد و اظهار داشت: فروش فرش دستباف نسبت به سال های گذشته هر چند بیشتر شده است، اما از لحاظ استفاده نسبت به وضعیت مطلوب تا حدود زیادی فاصله داریم.
عضو اتحادیه تعاونی های فرش دستباف روستایی استان یزد با اشاره به وضعیت نسبتا خوب اقتصادی یزدی ها تصریح کرد: فرهنگ استفاده از این هنر اصیل در میان مردمان این دیار نسبت به سایر استان ها ضعیف است که انتظار می رود از آن استفاده بیشتری شود .
وی ادامه داد: این درحالی است که فرش تولیدی یزد از لحاظ کیفیت، دوام ، استفاده از مواد اولیه مرغوب و از لحاظ قیمت در مقایسه با محصول سایر استان ها مناسب تر است .
میرجلیلی ، تبلیغات مناسب از سوی نهادهای ذیربط و تشویق مردم به خرید و استفاده از فرش دستباف را خواستار شد و اظهار داشت: این محصول از منظر اقتصادی کالای سرمایه ای است که با گذشت زمان، ارزش افزوده پیدا می کند در حالی که دیگر کالاهای مصرفی اینگونه نیست .
وی با بیان اینکه در تولید فرش دستباف از پشم طبیعی گوسفند استفاده می شود، ادامه داد: این موضوع از لحاظ سلامت روحی و جسمی به نفع مردم است .
عضو اتحادیه تعاونی های فرش دستباف روستایی استان یزد ، عمده خریداران این اتحادیه را از استان های اصفهان، تهران، فارس و همدان ذکر کرد و یادآور شد: هم اکنون بیشتر مردم تمایل به خرید فرش های دستباف در ابعاد دو در سه متری دارند و فروش فرش های 9متری، 12متری و سایر اندازه ها در ردیف های بعدی قرار دارند .
میرجلیلی، حداقل قیمت هر متر مربع فرش دستباف روستایی استان یزد را افزون بر پنج میلیون ریال ذکر کرد .
وی همچنین با اشاره به تولید تابلو فرش از سوی بافندگان شرکت تعاونی فرش دستباف روستایی شهرستان بهاباد استان ادامه داد: در چارچوب اصل مشتری مداری و توجه به سلیقه خریدار، فروش تابلو فرش های تبریزی هم از سوی فروشگاه اتحادیه برای جذب خریدار عرضه می شود .
این کارشناس فرش یادآور شد: وظیفه این اتحادیه تهیه مواد اولیه مرغوب با قیمت مناسب بدون واسطه ، توزیع میان تعاونی های عضو ، بازاریابی ، فروش امانی محصول اعضا و شرکت در نمایشگاه های داخلی استان ها و خارج از کشور است .
میرجلیلی عمده مشکل بافندگان روستایی فرش دستباف استان یزد را ناتوانی فروش محصول پس از تولید دانست و گفت: بافنده انتظار دارد، پس از تولید، فرش را با قیمت مناسب بفروشد امام به دلیل رکود در بازار فرش طی پنج، شش ماه گذشته این مشکل گریبان بافندگان را گرفته است .
عضو اتحادیه تعاونی های فرش دستباف روستایی استان یزد از دیگر چالش ها در این عرصه را ضعف بازاریابی عنوان کرد و گفت: باید بازارهای هدف را خوب بشناسیم و مسئولیت این کار بر عهده صادرکنندگان قوی و توانمند است و آنان نباید تنها در فکر دریافت جایزه صادراتی از سوی دولت باشند .
وی به عنوان نمونه به حضور صادرکنندگان قوی در عرصه صادرات سرامیک و کاشی استان یزد در سه سال اخیر اشاره کرد و گفت: آنان، بازارهای هدف را خوب شناختند و در این عرصه هم موفق بودند. ک4
2047/1968
عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام /*




14/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن