تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826086744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدالت امام علی(ع) باعث گرایش ایرانیان به تشیع شد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
شیعه,وهابیت,شبکه قرآن
حجت الاسلام جوادی در برنامه شب آسمانی: عدالت امام علی(ع) باعث گرایش ایرانیان به تشیع شد یک کارشناس دینی گفت: شیعه نه یک نحله کلامی است و نه یک مذهب نو ظهور بلکه زمان و تاریخ تشکیل شیعه همزاد و همزمان با نبوت است.




به گزارش جام جم آنلاین حجت الاسلام علیرضا جوادی شب گذشته در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما به موضوع اصالت و پیدایش تشیع پرداخت و اظهار داشت: وهابیت که خودش هیچ پشتوانه و عقبه ای ندارد به تعبیر مقام معظم رهبری که فرمودند مولودشان بر حرام است شیعه را متهم می کند و می گوید شیعه ساخته و پرداخته جریان های سیاسی و یا ساخته بعضی افراد غیر مسلمان مانند یهودی هاست. وی ادامه داد: اصل پیدایش شیعه و زمان تاریخ پیدایش تشیع همزاد و همزمان با نبوت است، زیرا بخشی از تعالیم الهی را که پیامبر با خود آورده است، مربوط به هدایت امت اسلامی بعد از پیامبر(ص) است و در حقیقت این تعالیم، رهبری بعد از پیامبر را ضامن بقا و استمرار دین می داند، از طرفی در این تعالیم نیز مشخصات فردی که باید رهبر امت اسلامی پس از پیامبر(ص) باشد بیان شده است به گونه ای که در این رابطه آیات و روایات بسیاری وجود دارد. جوادی با تأکید بر این مطلب که شیعه نه نحله کلامی است و نه مذهبی نو ظهور و نه یک مذهب فقهی بیان داشت: شیعه به فرد خاصی وابسته نبوده و نیست بلکه پیدایش شیعه در حقیقت به این موضوع بر می گردد که راهبری و رهبری بعد از پیامبر بر عهده چه کسی است و مشخصه و ممیزی تشیع نیز همین موضوع است زیرا شیعه معتقد است که پیامبر بحث رهبری بعد از خود را رها نکرده است و همه شالوده تشیع نیز در رابطه با همین اعتقاد به جانشینی بعد از پیغمبر(ص) است. کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به این موضوع که تعبیر شیعه را خود رسول اکرم(ص) از زمانی که دعوتش را علنی فرمود به کار برده است گفت: در حقیقت زمانی که حضرت محمد(ص) 40 نفر از اقوام خویش را دعوت کرد فرمودند من پیامبر شده ام و هر کس به من ایمان بیاورد جانشین من خواهد بود و در آن زمان امام علی(ع) تنها کسی بود که به پیامبر ایمان آورد و رسول اکرم نیز امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود انتخاب کردند بنابراین مسلماً شیعه همزاد با نبوت خواهد بود. وی افزود: یکی از جاهایی که پیامبر(ص) تعبیر شیعه را به کار برده اند در رابطه با آیه سوره مبارکه بینه است که بیان شده است إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ و در تمامی تفاسیر شیعه و سنی وارد شده است که امام علی(ع) از پیامبر پرسیدند که منظور از خیرالبریه کیست و پیامبر در جواب فرموده اند انت یا علی و شیعتک و این موضوع را همه تفاسیر اهل سنت نیز تأیید می کنند. جوادی تأکید کرد: یکی از دلایل دیگر در رابطه با بحث جانشینی امام علی(ع) آیه 55 سوره مائده است که در این آیه آمده است که «اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون» تمام تفاسیر شیعه و سنی بر این باورند که منظور از هم راکعون علی بن ابی طالب است. وی در توضیح بیشتر آیه 55 سوره مائده بیان داشت: اِنّما نیز که در ابتدای آیه آمده در ادبیات عرب دلیل بر حصر است یعنی فقط ولی شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده اند؛همان کسانی که نماز را بر پا می دارند و در حال رکوع نماز زکات می پردازند، می‎باشند. کارشناس مذهبی در ادامه برنامه، شبهات وارد بر پیدایش تشیع را بی منطق خواند و گفت: دشمنان شیعه در جایی می گویند که خواستگاه شیعه در سقیفه است به طوری که طایفه اوس در سقیفه طرفدار ابوبکر و خزرج نیز طرفدار خلافت علی(ع) شدند. جوادی تصریح کرد: این شبهه بسیار بی اساس است زیرا امام علی(ع) اصلاً در سقیفه حضور نداشتند بنابراین اگر هم خزرج از علی بن ابی طالب(ع) دفاع کرده اند خلق الساعه نبوده است و همان لحظه به وجود نیامده بلکه مسلماً به خاطر پیش زمینه هایی چون غدیر، آیه ولایت و بقیه موارد بوده است. وی با بیان این مطلب که بعضی جنگ جمل را خواستگاه تشکیل تشیع می دانند اظهار داشت: جنگ جمل در حقیقت سرآغاز ظهور و بروز ابعاد سیاسی و نظامی شیعه بود، نه خواستگاه تشکیل آن، زیرا تا آن زمان امام بنا به مصالح حکومت و امت اسلامی سکوت کرده بودند اما در جنگ جمل قدرت نظامی شیعه ظهور پیدا کرد. جوادی در پایان به برخی از دلایل گسترش شیعه در ایران اشاره کرد و گفت: بعضی دلایل گسترش شیعه در ایران را با خواستگاه تشکیل تشیع اشتباه می گیرند در حالی که ایرانیان به دلایل متفاوتی به شیعه روی آوردند که یکی از این دلایل مربوط به جنگ قادسیه و ظلم هایی است که در حق عجم بعد از آن صورت گرفت، بنابراین در زمان حکومت امام علی(ع) عدالت امام باعث شد تا ایرانیان که بی عدالتی زیادی را تجربه کرده بودند به سمت تشیع متمایل شوند. وی بیان داشت: بعد از جنگ قادسیه و ورود گروه موالی به ایران، ایرانیان زیادی شیعه شدند علاوه بر این موضوع ورود امام رضا(ع) به ایران و استقبال گرمی که از ایشان صورت گرفت و سخنرانی هایی که در مسیر سفر خود به مشهد داشتند و همچنین سفر حضرت معصومه(س) از مهم ترین دلایل گرایش ایرانیان به شیعه است.


سه شنبه 13 اسفند 1392 10:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن