واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نظر اساتید فلسفه درباره ارتباط فلسفه و طبیعت/10
نوع تعامل ما با طبیعت دچار بحران است/ محیط زیست بستر تربیت اخلاقی است
عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: بر اساس آموزههای اسلام نه انسان خدای محیط زیست است و نه محیط زیست خدای انسان، بلکه باید از این محیط به عنوان فضایی برای تربیت اخلاقی انسان استفاده شود، بنابراین نباید آن را آلوده کنیم.
حجتالاسلام احمدحسین شریفی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس به مناسبت نزدیک شدن به بهار طبیعت درباره اهمیت توجه به طبیعت گفت: به طور کلی بحث اخلاق محیط زیست یا به عبارتی زیست محیطی در حال حاضر یکی از جدیترین مسائل بشری است. وی در ادامه افزود: نوع تعامل ما با طبیعت و محیط زیست از جنگل و مراتع گرفته تا ابعاد فضایی زیست انسانی نظیر لایه اُزون و تولید گازهای گلخانهای به تعبیری ما را دچار بحران جهانی کرده است. حجتالاسلام شریفی با بیان اینکه سازمانها و ارگانهای متعددی در دنیا برای جبران برخی خساراتهایی که در زمینه بحران محیط زیست ایجاد شده، فعال هستند، افزود: در ایران هم سازمان محیط زیست قوی و تأثیرگذار است و برخی قوانین و مقرراتش باعث شده تا بسیاری مؤسسات نتوانند بدون تأیید آنها اجازه کار داشته باشند بنابراین مسئله محیط زیست برای بشر جدی است. این استاد دانشگاه معارف اسلامی با تأکید بر اینکه در گذشته هم احترام بشر به محیط زیست مشخص بوده و عالمان اخلاق و فلسفه در ایران باستان بسیار بدین حوزه توجه نشان میدادند، یادآور شد: در رأس همه اینها اسلام و آیات قرآن است که ما را به تدبر به محیط زیستمان از جنگل و دریا تا حیوانات فرا میخواند و برای تمام اجزا طبیعت شعور و شأنی قایل است. وی در ادامه افزود: خداوند در قرآن کریم میفرماید هر چیزی که در این عالم میبینیم از سنگ گرفته تا درخت و کوه در حال تسبیح خداست: «ما سمیعیم و بصیریم و خوشیم / با شما نامحرمان ما خامشیم» حتی در روایات بیان شده که در روز قیامت همین محیط زیست علیه یا در دفاع از ما شهادت میدهد و همین نشانه درک و شعور آنها است لذا هر گونه برخوردی با آنها عواقب مثبت و منفی دارد و باید پاسخگو باشیم. وی با تأکید بر اینکه اسلام بالاترین اهمیت را برای محیط زیست قائل است، توضیح داد: البته در ادیان مختلف هم احترام به محیط زیست وجود دارد به طور مثال در هند عدهای از طرفداران بودا هستند که در خیابان و حین قدم زدن زمین را جارو می زنند تا حتی پایشان بر یک مورچه نرود. حجتالاسلام شریفی اظهار داشت: اسلام نه این تکلفات را قائل است و محیط زیست را در مرحله خدایی بالا میبرد و نه اجازه تصرف نادرست محیط زیست را به انسان میدهد بنابراین محیط زیست خدای ما نیست و ما نیز خدای محیط زیست نیستیم، بلکه این محیط مکانی برای تربیت رشد اخلاقی انسان است و لذا نباید آن را آلوده کنیم. انتهای پیام/ک
92/12/13 - 08:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]