تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802495421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحرک روسيه در شبه جزيره کريمه براي جبران شکست در کيف


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ اسفند ۱۳۹۲ (۱۱:۲۰ق.ظ)
تحرک روسيه در شبه جزيره کريمه براي جبران شکست در کيف گروه بين الملل
بسياري از کارشناسان تحولات سياسي اخير اوکراين را از منظر کشاکش روسيه و غرب براي تثبيت خود بر يکي از استراتژيک ترين مناطق شرق اروپا تحليل کرده اند. اوکراين در چارچوب اين تحليل به مثابه ي صفحه ي شطرنجي مي ماند که واشنگتن و مسکو را بار ديگر در مقابل يکديگر قرار داده است. رويارويي که براي بسياري از تحليل گران يادآور دوران جنگ سرد و نزاع روسيه و آمريکا در آن دوران است.
پس از چند هفته کشمکش ميان دولت روس گراي يانوکوويچ و معترضان، سرانجام يانوکويچ از کيف گريخت و پس از سقوط اين دولت، دولت غربگراي تورچينوف بر سرکار آمد. ايالات متحده درحالي رئيس جمهور موقت اوکراين را به رسميت شناخته است که روسيه مي‌گويد، رئيس جمهور پيشين با کودتا برکنار شده است.
به مجرد سقوط کيف و سقوط دولت روس گراي يانوکوويچ اين پيام به طور جدي از مقامات روسي به گوش رسيد که روسيه نگران تحولات اوکراين است . يکي از مناطقي که روسيه به شدت در مورد آن اظهار نگراني کرده است شبه جزيره ي کريمه است. پس از سرنگوني دولت ويکتوريا يانوکويج، و آرام گرفتن نسبي کي يف، درگيري‌ها ميان روس گرايان و غرب گريان در کريمه به اوج خود رسيد. به طوري که چهارشنبه گذشته، بندر سيمفروپل، مرکز کريمه، شاهد درگيري خشونت‌آميز بين تظاهرکنندگان طرفدار روسيه و مخالفان آنان، به خصوص فعالان سياسي قوم تاتار بود.
کريمه، با نام رسمي جمهوري خودمختار کريمه، شبه‌جزيره‌اي با موقعيت استراتژيک در شمال ساحل درياي سياه است. اين منطقه بخشي از خاک اوکراين بوده و از نظر سياسي منطقه‌اي خودمختار محسوب مي‌شود و جدا از حکومت اوکراين داراي مجلس و دولت مستقل بوده و رئيس دولت نيز عضو هيات وزيران اواکرين است.
مساحت اين جمهوري، 25،500 کيلومتر مربع و جمعيت آن حدود 2 ميليون و سيصدهزار نفر است که بيش از نيمي از آنان را روس تباران، حدود يک چهارم را اوکرايني‌ها و حدود دوازده درصد را تاتار‌ها تشکيل مي‌دهند. پايتخت اين جمهوري شهر سيمفروپول و بندر سواستوپول از مهم‌ترين شهرهاي آن به شمار مي‌رود.
پس از فروپاشي شوروي سابق و واگذاري مالکيت کريمه به اوکراين، اين کشور موافقت کرد نيروي دريايي روسيه به استفاده از پايگاه دريايي شوروي سابق در کريمه ادامه دهد و در حال حاضر، بندر سواستوپول، مقر ناوگان روسيه در درياي سياه است. بنابراين براي روس‌ها حفظ اين پايگاه که اهميت اشتراتژيک دارد از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. هر چند غرب از اين خيال مسکو خشنود به نظر نمي‌رسد.
با ادامه اين تحولات، مي‌توان اين طور تفسير کرد که ميدان جنگ روسيه و غرب از کي يف به کريمه منتقل شده و مسکو درصدد است تا شکست خود در کي يف را در اين منطقه خودمختار جبران کند. در مقابل، کفيل رياست جمهوري اوکراين هشدار داده است که هر اقدام نظاميان روسي خارج از محدوده پايگاه دريايي آنان در کريمه «تجاوز نظامي» تلقي خواهد شد. الکساندر تورچينوف، رئيس جمهور موقت اوکراين، روز جمعه 9 اسفند، روسيه را متهم کرده است با استقرار نيرو در شبه جزيره ي کريمه قصد تحريک کيف را دارد و مي‌خواهد اين کشور را وارد يک جنگ ناخواسته کند.
شبه جزيره ي کريمه همواره براي روسيه اهميت ويژه اي داشته است. اين منطقه در قرن 18 ميلادي بخشي از امپراتوري روسيه بود و در سال 1945 تحت حاکميت اوکراين درآمد. بعد از جدايي اوکراين از اتحاد شوروي در سال 1991، روسيه براي تامين دالان عبور نيروي دريايي خود از آبهاي عميق به درياي مديترانه يک پايگاه دريايي راهبردي را در اين منطقه تا سال 2042 اجاره کرد که در حقيقت در اين بين جدا از نگراني روس ها از ساکنين اين شبه جزيره که اکثريت آن را روس ها تشکيل مي دهند اين خود يکي از نگراني هاي جدي روسيه است و همين امر حساسيت روسيه را در مورد آينده کريمه بيشتر کرده است. چنانچه در روزهاي اخير نيز با پيشنهاد اعطاي تابعيت روسي به ساکنان کريمه در شرق اوکراين از سوي مقامات مسکو، سفر نمايندگان روسيه به کريمه، تلاش براي حفظ ناوگان درياي سياه روسيه در کريمه، کوشش براي ايجاد دولت محلي همگرا با روسيه در منطقه، تلاش روس زبانها براي کسب گذرنامه هاي روس و خودگرداني کامل کريمه بيانگر توجه بيش از پيش مسکو به استقلال اين بخش است.
در سال 2008 و در اوستياي جنوني نيز مسکو با هدف محافظت از اتباع خود در اوستياي جنوبي و آبخازيا با گرجستان وارد جنگ شد و اين مناطق را به عنوان کشور مستقل به رسميت شناخت. در واقع در صورت توجه بيشتر کرملين به کريمه آنها با تقويت خودگرداني اين منطقه، بهره گيري از اين منطقه براي فشار بر کيف غربگرا و حتي استقلال آن به جنگ کيف و غرب مي روند. در همين راستا اهميت کريمه براي مسکو به قدري است که پيشتر نيز يکي از مقامات روس اعلام کرده بود در صورت تجزيه اوکراين، براي حفظ کريمه وارد جنگ خواهيم شد. بنابراين اکنون خطر تجزيه ي کريمه بيش از هر زماني بالا رفته و توجه مسکو به اين رويکرد نيز به متغيرهاي داخلي، منطقه اي و بين المللي وابسته است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن