واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آریامنش مبدع خطوط جدید خوشنویسی:
خطوط «کرشمه» و «سفیر» کاملتر از نستعلیق نیست/ کتابت قرآن به خط سفیر
احمد آریامنش مبدع خطوط کرشمه و سفیر که به تازگی نمایشگاهی برگرفته از خطوط تازه خود در گالری ساربان برپا کرده است، از کتابت قرآنی به خط سفیر خبر داد و بر این نکته تأکید کرد که خطوط ابداعی او کاملتر از نستعلیق نیست.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، احمد آریامنش هنرمند خوشنویس که تازهترین آثارش را در گالری ساربان به نمایش گذاشته است، در یک نشست خبری درباره آثار تازه خود توضیح داد. آریامنش در آغاز درباره شباهت آثارش به پیلارام گفت: پیلارام هنرمند با استعداد و دوست داشتنی است که نامش بر بدنه نقاشی خط ایران حک شده است و من نیز در مسیری گام برمیدارم که قبل از من هنرمندی چون پیلارام حضور داشته است که قویترین هنرمند در زمینه نقاشی خط بوده است. آریامنش همچنین تأکید کرد که هیچ هنرمندی چیز تازهای از خود نداشته است و همه هنرمندان آثارشان را بر اساس داشتههای دیگر هنرمندان در طول تاریخ آفریدهاند. وی افزود: پیلارام هم چیزی از خودش نساخت و او هم مؤلفی بود همچون مؤلفان دیگر که تجربیاتش آمیختهای بود از هنر شرق و غرب ولی من در زمینه ساخت موتیفها هیچ نگاهی به پیلارام نداشتهام و چون ایشان از خط شکسته ایرانی در آثارش برداشت کرده و به فرمهای تازه رسیده است و من از خطی که خودم ابداع کردهام در آثارم استفاده کردهام و به جز دایرهوار بودن این آثار هیچ شباهت دیگری وجود ندارد. او درباره آثارش توضیح داد: من تلاش کردم که در جزئیات فرمهای تازه پیدا کنم که قابل تکثیر و خوشایند باشد و سپس به مقوله عشق و عقل توجه داشتم به این ترتیب که این آثار با هیجان و یک اتفاق آغاز میشود و با منطق و عقل پایان میپذیرد و نکته دوم در این آثار غنای جزئیات اثر و جذابیت بصری است و در ترکیببندی هم نگاهم به شکل دایره بوده است که با توجه به حکایت «کارما» که می گوید آن چه از شما خارج شود چه خوب و چه بد روزی به شما بازمی گردد من در تفکر به شکل دایره رسیدم که از نقطهای شروع و سپس خاتمه مییابد. آریامنش که دو خط کرشمه و سفیر را ابداع کرده و در آثار تازهاش از خط کرشمه بهره برده است، در پاسخ به سؤال فارس درباره این ابداع و پذیرش آن از سوی جامعه خوشنویسان گفت: من زمانی خطوط کرشمه و سفیر را ابداع کردم که پیش از آن در زمینه نستعلیق سالها کار کرده بودم و چند کتاب درباره این خطوط نوشته بودم بنابراین من ساختار نستعلیق را به خوبی میدانستم و سپس دست به ابداع خط کرشمه و سفیر زدم. کرشمه نقطه مقابل خط نستعلیق است و قلمگذاری آن متفاوت است، حرکت آن نیز برخلاف نستعلیق از چپ به راست و پایین به بالاست. او تأکید کرد: خط کرشمه و سفیر من کاملتر از خط نستعلیق نیست اما در جامعهای که همه انواع شعر و موسیقی و هنرهای سنتی وجود دارد در زمینه تنوع خط ما فقیر بودیم و من هم معتقدم که خط ایرانی با داشتن دو خط فقیر است و به این نتیجه رسیدم که میتوان خط ایرانی را امروزیتر کرد ولی اگر این خطوط جدید جایی به ثبت نرسیده است مشکل از متولیان است که جایی را برای ثبت چنین ابداعاتی ندارند اما با این حال کتاب خط کرشمه و سفیر من در کتابخانه ملی موجود است و به ثبت رسیده است. او اضافه کرد: من خطوط جدیدم را به شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران ارسال کردم ولی تا امروز جوابی داده نشده است چون انجمن هنوز درگیر اختلافات داخلی خود است. آریامنش در ادامه گفت: کسانی چون میرعلی تبریزی هم خط ابداعی خود را بدون تأیید دیگران ابداع کرده بود و نستعلیق در طول این سالها چیزی به آن اضافه نشده است و تنها صیقل خورده است و هنوز هم بسیاری معتقدند که بهترین نستعلیق متعلق به میرعماد است. او تصریح کرد: من توانمندتر از دیگران نیستم و دیگرانی هم در آینده بهتر از من خواهند نوشت. آریامنش با بیان این که آثارش را با نگاهی به کرشمه خلق کرده است درباره یکی از تابلوهای خود که از نمادهای ریاضیات در آن استفاده کرده است توضیح داد: ریاضی نماد عقل و منطق است و رنگها و پیچشها و واژه عشق نماد احساس و انسان موفق کسی است که هر دو مقوله عشق و عقل را با هم پیش ببرد. او در پاسخ به سؤال فارس درباره شخصیت خط کرشمه هم توضیح داد: کرشمه اوج طنازی و انرژی حروف در بستر صفحه است. اگر نسخ و ثلث را خطوط جدی بدانیم و پرصلابت و منطقی، نستعلیق نرم و لطیف است و صلابت آنها را ندارد اما هیچ خطی که منعکس کننده شادی و هیجان و طنازی باشد وجود نداشت و نستعلیق را در زمان هیجانی بودن نمیتوان نوشت چون نیاز به آرامش،سکوت و ضربان قلب آرام دارد بنابراین با ابداع خط کرشمه در واقع به هیجانات درونی خودم در زمان خوشنویسی پاسخ دادم. وی افزود: خط سفیر هم جدیتر و منطقیتر از کرشمه است و به عنوان خطی ایرانی آمده است تا کار نسخ و ثلث را انجام دهد چرا که پتانسیل اطلاع رسانی دارد و این ویژگی بر فرم ظاهری آن ارجحیت دارد بنابراین خطی است که هم ایرانی است هم توانایی ثلث را دارد و نامش نیز به عنوان پیام رسان انتخاب شده که در روز بعثت پیامبر اسلام نیز رونمایی شد. این هنرمند خوشنویس در ادامه تأکید کرد: تا زمانی که هنرمندان خودشان را جدی نگیرند، دیگران هم به هنر به عنوان زنگ تفریح، بازی و پر کردن اوقات فراغت نگاه میکنند. آریامنش در ادامه سخنان خود به لزوم بهرهگیری همه هنرمندان از یک مدیر برنامه هنری تأکید کرد و گفت: لازم است که یک مدیر برنامه هنری در کنار هنرمندان حضور داشته باشد تا بعد از خلق یک اثر هنری،امور مربوط به ارائه اثر و معرفی آثارش را بر عهده گیرد چرا که هنرمند صرفاً باید به امور هنری خود بپردازد و امور نمایشگاهی، تبلیغاتی،معرفی آثار و فروش آن باید بر عهده فرد متخصص دیگری باشد. او درباره ابداع خطوط تازه دیگر هم گفت: هم اکنون دو خط جدید دیگر دارم که هنوز جسارت رونمایی از آنها را ندارم چون باید ابتدا خودم به نتیجه نهایی برسم،کار بیشتری روی آنها انجام دهم و بعد آماده رونمایی کنم. این هنرمند خوشنویس و نقاش در خاتمه از آماده سازی قرآنی به خط سفیر خبر داد و گفت: قرآنی به خط سفیر به همت یکی از شاگردان من در حال نوشتن است که اکنون به نیمه رسیده است و امیدوارم تا یکی دو سال آینده آماده رونمایی شود. به گزارش خبرگزاری فارس، نمایشگاه آثار تازه احمد آریامنش با عنوان «زیر چرخ کبود» شامل 16 تابلو خط نقاشی است که تا 19 اسفندماه در گالری ساربان برپاست. انتهای پیام/
92/12/12 - 10:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]