واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
کارگردان سینما : تحقق سینمای ملی در گرو تبلور خلق رویاهای بزرگ ملت ایران است تهران - ایرنا - کارگردان پیشکسوت ، سینمای زنده یاد علی حاتمی را عصاره و نمونه ممتاز تحقق مفهوم سینمای ملی دانست و تصریح کرد تحقق سینمای ملی در گرو تبلور خلق رویاهای بزرگ ملت ایران است.
به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، مسعود جعفری جوزانی شامگاه یکشنبه در مراسم یاددوست به بهانه تکریم و تجلیل از مقام زنده یاد علی حاتمی کارگردان سینمای ایران گفت: با نگاهی به ارزش های سینماگری چون زنده یاد حاتمی و عدم تکرار چنین هنرمندانی در کشور باید از خودمان بپرسیم چرا از راه درست تعالی هنرهفتم به کژ راهه تمایل پیدا کردیم و چرا به جای توجه به گل ها و میوه ها تمام حواسمان معطوف به خار و گیاهان بی ارزش شده است.
وی دراین مراسم که از پنج استاد بازیگری تئاتر و سینما شامل عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز و داود رشیدی نیز تقدیر شد، ادامه داد: انسان های اندکی در جهان یافت می شوند که به مقام فرهیختگی برسند و فرهیختگان کمی وجود دارند که گرفتار تکبر نباشند .
به گفته وی ، زنده یاد علی حاتمی نه تنها فرهیخته ای صادق بود که اعمال ، گفتار و هنرش طعم شیرینی داشت و به همین جهت است که عطر آثار او تا امروز هم از تاریخ و حافظه مخاطبان و تاریخ سینمای ایران پاک نشده است.
کارگردان فیلم در مسیر تندباد با گلایه از برخی منتقدان سینما که آثار حاتمی را تکراری و با ریتمی کند می خوانند گفت: سینما هنری است که نشانه های خاص خود را دارد و برترین برند فرهنگی و هنری در دوران مدرن است؛ هنرمند واقعی در عرصه سینما فردی است که نشانه های ملی و متعلق به سرزمین مادی خود را بتواند از طریق زبان سینما جهانی کند و در سینمای ایران تنها علی حاتمی موفق به ارائه چنین تصویری شده است.
وی با بیان آنکه زنده یاد حاتمی قابل مقایسه با آکیرو کوروساوا کارگردان بزرگ و شناخته شده جهان در ملی کردن هنر سینما به نفع فرهنگ سرزمین مادری خود است، گفت: کوروساوا با شناخت دقیق از آداب و سنن سامورایی ها، صورتک های اساطیری و آیین های سنتی ژاپن و تلفیق آنها با زبان پدیده ای مدرن به نام سینما، به مفهوم تجلی سینمای ملی ژاپنی هویت بخشید.
جعفری جوزانی خاطرنشان کرد: در سینمای کشورمان نیز تنها علی حاتمی توانسته با الهام از فرش ایرانی، آیین های سنتی چون پرده خوانی و نقالی، نمایش پهلوانی و موسیقی اصیل کشورمان به تصویری در سینما دست پیدا کند که هر مخاطبی در هر کجای جهان تنها در مواجهه با یک عکس، یک فریم و یا یک سکانس از آثار این سینماگر متوجه ایرانی بودن این اثر سینمایی شود و تا به امروز هیچ کارگردان دیگری موفق به انجام این مهم نشده است.
کارگردان فیلم شیرسنگی با بیان آنکه در ادبیات رسانه ای و سینمایی ما رسم شده که خالق اثر هنری را جدا از مردم و ملت او ترسیم کنند، گفت: هنرمند نگرش و مطالبات مردم جامعه، رنگ آمیزی سیاست ها و قوانین جاری در سرزمینش را مشاهده می کند و با نگاه خلاقانه دست به تولید هنری می زند و بدون شک با استناد به این نگرش، اثر او نمی تواند جدا از مردم باشد.
کارگردان فیلم جاده های سرد گفت: درست به همین دلیل است که ادعا داریم که چون بعد از حاتمی دیگر چنین سینماگرانی نداریم؛ در مسیر رشد و حرکت سینمای ایران از راه درست به کژ راهه منحرف شدیم.
وی سینمای حاتمی را تئوری و تابلوی تمام نمای تحقق سینمای ملی ایران دانست و تصریح کرد شاخصه بزرگ آثار سینمایی زنده یاد حاتمی وجود روح بزرگ ملی مردمان ایران است و هنر او این است که وی و تفکر جاری در اثرش به ارزش ها و داشته های سرزمین مادری اش نه پشت کرد و نه کم فروشی!
کارگردان سریال موفق در چشم باد گفت: اگر خواستار تبلور چنین سینمایی در قامت سینماگران ایرانی هستیم باید هنرمندان ما شهامت، از خود گذشتگی و توجه به ترسیم رویاهای بزرگ ملت خود و نه تفکر محدود خودشان را از الگویی چون حاتمی وام بگیرند و تا زمانی که سینمای ما نتواند آثارخود را به قامت آثار زنده یاد حاتمی نزدیک و از آن فراتر رود در تحقق واژه سینمای ملی به توفیقی دست پیدا نخواهیم کرد.
فراهنگ(3)**9266**2024**1601**
انتهای پیام /*
12/12/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]