تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819689216




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نفس های شهر تاریخی ˈجولیانˈ ایلام به شماره افتاده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نفس های شهر تاریخی ˈجولیانˈ ایلام به شماره افتاده است آبدانان- ایلام- ایرنا- شهر تاریخی جولیان آبدانان از نمادهای تاریخ ماندگار و شکوهمند استان ایلام با وجود پیشینه فرهنگی آباد و پررونق اکنون سال هاست که حال و روز خوشی ندارد.


در فاصله 10 کیلومتری شمال خاوری آبدانان، باقی مانده شهری با نمایی زیبا و سترگ و ساختاری ظریف و چشم نواز، بنام جولیان توجه هر رهگذر و پژوهشگری را به خود جلب می کند.
گستره فراوان، نمای مستحکم، موقعیت جالب و دیدنی، طبیعت بکر و رنگارنگ، بلندهای متناسب و هندسی، معماری مثال زدنی و اندرونی باصفا و آرام بخش، شهر باستانی جولیان در بخش سرابباغ شهرستان آبدانان را از دیگر آثار تاریخی استان متمایز کرده است.
ˈمحمد دامیارˈ کارشناس میراث فرهنگی آبدانان در شرح پیشینه این اثر فرهنگی گفت: جولیان از شهرهای تاریخی ایلام در دامنه کبیرکوه واقع شده و محوطه باستانی آن یکی از زیباترین آثار به جای مانده از دوران پیش از اسلام است.
وی افزود: این شهر به سبب وجود آثار متعدد تاریخی یکی از بهترین مکان ها برای بررسی سرگذشت تمدن ساسانی در استان ایلام است.
وی ادامه داد: البته یافتن این شهر نیز همانند دیگر شهرها و مکان های تاریخی به علت نبود تابلوی راهنمایی و بدون شناخت منطقه سخت است به طوری که باید پرسان پرسان رفت تا به این مکان رسید.
این کارشناس میراث فرهنگی اظهار کرد: شهر تاریخی جولیان چنان جولانگاه بهره برداران و مالکان زمین های کشاورزی شده است که تنها زمانی متوجه تاریخی بودن آن می شویم که در نزدیکترین نقطه از آن قرار گیریم زیرا، زمین های کشاورزی به دل آن رسیده است و دیوارهای شهر به طور کامل ویران شده و اثری از بزرگی تاریخ آن نیست و هرآنچه هست زمین کشاورزی است.
وی افزود: دیوارهای اندکی نیز که از این شهر تاریخی باقی مانده در حال نابودی است که شوربختانه تاکنون به علت نبود اعتبارهای مورد نیاز، هیچ کار بازسازی هم برای این اثر زیبا و منحصر به فرد انجام نشده است.
دامیار بیان کرد: وجود معماری مهم و ایرانی شهر جولیان مثل، چهار تاقی ها، تاق های ضربی، تاق های جناحی و ایوان های بی نظیر از شگفت انگیزترین ویژگی های این شهر باستانی است.
ˈعلی غارتیˈ از اهالی شهر سرابباغ نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در اثر بی توجهی متولیان و تخصیص نیافتن اعتبارهای لازم برای احیا و نگهداری، آسیب های غیر قابل جبرانی به این یادگار ماندگار ایرانیان باستان وارد شده است.
ˈعلی زوارˈ از فعالان رسانه ای شهرستان آبدانان نیز در این زمینه گفت: در سال های گذشته به علت بی توجهی و سهل انگاری مسوولان حوزه میراث فرهنگی و نبود پایش های لازم بر این اثر، شهر تاریخی جولیان، مورد دستبرد و بی رحمی غارتگران میراث فرهنگی این ملت بزرگ قرار گر فته است.
وی ادامه داد: این مکان تاریخی به استناد پژوهش های باستان شناختی و آثار به جای مانده از کاوش ها از لوله کشی آب بهره مند بوده و آب شهر با استفاده از لوله های سفالی در مخزنی که جنس آن از سنگ و ساروج بوده از چشمه آبی که در تنگه شمال غربی بنا واقع شده تامین می شده است، اما اکنون هیچ کدام از این شاهکارهای تاریخی باقی نمانده اند.
کارشناس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبدانان یادآور شد: این اثر تاریخی در سال 1388 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمد دامیار گفت: شهر تاریخی جولیان مربوط به دوران ساسانی - اسلامی است که در ساخت آن مصالح قلوه سنگ، سنگ گچ، ساروج و گل استفاده شده و شامل سه بخش مکان های مسکونی، چهار تاقی و آتشکده و قلعه دفاعی است که بخشی از دیوار باقی مانده به شکل کنگره ای ساخته شده و بلندی آن به حدود دو متر می رسد که به احتمال دژی بوده که در مقایسه با زمان ساخت بناهای دیگر شهر از قدمت بیشتری برخوردار است.
سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی و دوستداران آثار باستانی ایران زمین برای دیدن شهر تاریخی جولیان و آشنایی بیشتر با فرهنگ و تمدن پرافتخار ایلام به شهرستان آبدانان سفر می کنند.
امید است که مدیران میراث فرهنگی دولت تدبیر و امید که به مقوله میراث ملی و فرهنگی کشور بیش از دولت های گذشته توجه و اهتمام نشان می دهند برای پاسداری و جلوگیری از نابودی این اثر کهن استان ایلام که رازهای ناگفته ای از تاریخ پرهیبت ایران را در سینه دارد وارد کار شده و در زمینه بازسازی آن و فراهم کردن زیرساخت های لازم این اثر زیبا و ارزشمند در کوتاه ترین زمان ممکن اقدام کنند. ک/4
7174/565/681
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن