تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818759963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فتوای هسته ای رهبر انقلاب در راستای تحکیم روابط دوستانه میان کشورهاست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناس مذهبی: فتوای هسته ای رهبر انقلاب در راستای تحکیم روابط دوستانه میان کشورهاست تهران - ایرنا - یک کارشناس مذهبی گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحریم تولید و به کارگیری سلاح های کشتار جمعی در راستای اهداف تحکیم روابط دوستانه میان ملل جهان است.


حجت الاسلام بهمن اکبری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: صدور فتوای رهبر معظم انقلاب که تولید، انباشت و به کارگیری سلاح های کشتار جمعی را حرام اعلام کردند مبتنی بر اهداف تحکیم روابط دوستانه میان ملل جهان بر اساس احترام به اصل حقوق برابر انسان ها، حق حاکمیت ملت ها و تلاش برای استحکام مبانی صلح و عدالت در سراسر جهان است.
وی افزود: این فتوا همچنین مبتنی بر لزوم همکاری نهادهای بین المللی برای حل مشکلات جهانی و احترام به حقوق بشر و حق همبستگی جهانی و امنیت ابناء بشر است و تمام اعضای نهادهای بین المللی وظیفه دارند تا از تهدید یکدیگر با توسل به زور خودداری کرده و بیزاری خود را از خشونت، جنگ های فرقه ای، تروریسم و تخریب اعلام کنند.
این پژوهشگر مذهبی در ادامه به مبانی عقلی تحریم فتوای رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: ویژگی عقل پذیری نظریه های اسلامی معاصر در برخورداری آنها از پشتوانه خردجمعی و بناء عقلاء است و در زمینه مبانی عقلی تحریم سلاح ها نیز طبق رهنمودهای معظم له وقتی از بمب هسته ای استفاده شود، فقط دشمنان کشته نمی شوند، بلکه کسانی هم که دشمن نیستند، کشته می شوند و این بر خلاف عقیده و روش ماست.
وی افزود: تسلیحات هسته‏ای‏ برای یک ملت قدرت نمی‏آورد؛ چون قابل اجرا و قابل استفاده نیست و دولتمردان کشورهایی که امروز بمب هسته‏ای‏ دارند، خوب می‏دانند که اگر دست از پا خطا کنند و این سلاح هسته‏ای‏ را به کار بیندازند، دود آن در چشمان آنان نیز خواهد رفت.
اکبری همچنین به مبانی نقلی و روایی فتوای حضرت آیت الله خامنه ای در زمینه منع تولید و به کارگیری تسلیحات کشتار جمعی اشاره کرد که در قالب قاعده وزر، قاعده سعی بر فساد و هلاک حرث و نسل و قاعده اثم صورت گرفته است.
این پژوهشگر مذهبی درخصوص قاعده وزر گفت: در نظام کیفری اسلام، دامنه مجازات نباید به بیش از مجرم کشیده شود و هیچ کس نباید به سبب گناه دیگری دچار کیفر(وزر) شود و بر همین اساس دامنه تخریب سلاح های کشتار جمعی، نه تنها مجموعه ای وسیع از انسان ها را شامل می شود، بلکه مجموعه ی گسترده ای از انسان ها را در ابعادی فرانسلی دربر می گیرد.
وی درباره قاعده سعی بر فساد و هلاک حرث و نسل نیز گفت: مطالعات راهبردی بیانگر آن است که انباشت سلاح های کشتار جمعی، گامی به سوی بهره گیری است و نخستین بهره گیری، به گونه ای پیوسته و کنترل ناپذیر موجب شعله ور شدن آتش جنگ هایی است که منتهی به تخریب و فسادی فراگیر در زمین خواهد شد که در قرآن کریم با وا‍ژه هلاک حرث و نسل مطرح شده است.
اکبری اضافه کرد: بر اساس مبانی اعتقادی و دینی ما، بکار بردن اینگونه وسایل کشتار جمعی ممنوع و حرام است؛ چون مصداق ضایع کردن حرث و نسل است که قرآن آن را ممنوع کرده است.
وی سلاح های هسته ای را مصداقی از قاعده إثم دانست و گفت: اگر گناه و زشتی در عملی از نفع و سود آن بیش تر و بزرگ تر باشد، تحریم می گردد و به وضوح روشن است که بهره از این سلاح ها، گناهی بزرگ تر از نفع آن دارد.
این کارشناس مذهبی در پنجمین پیش نشست تخصصی همایش ملی فقه هسته ای که دو هفته پیش در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، مقاله ای با عنوان «فصل نوین معنویت دینی؛ جهان در برابر سلاح کشتار جمعی ـ مصونیت بخشیدن ابناء بشر از بلای سلاح های کشتار جمعی» ارائه داد و طی آن مسائلی را از دیدگاه فقهاء و دانشمندان اسلامی درمورد سلاح های کشتار جمعی مطرح کرد.
فراهنگ(4)**1003**1588
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن