تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818845488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فتوای رهبر انقلاب مطالعات جهانی را بر فقه شیعه متمرکز کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی: فتوای رهبر انقلاب مطالعات جهانی را بر فقه شیعه متمرکز کرد تهران - ایرنا - رییس دانشگاه مذاهب اسلامی صدور فتوای رهبر انقلاب در زمینه تحریم تولید سلاح های کشتار جمعی را عاملی برای توجه دانشگاه های جهان از مطالعات کلامی شیعه به سوی مطالعات فقهی شیعه دانست.


به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام احمد مبلغی روز چهارشنبه در همایش فقه و رسانه با اشاره به فتاوی صادر شده از سوی رهبر انقلاب در سال های اخیر گفت: به برکت چنین فتواهایی، جهانیان مبحث شیعه شناسی را در دانشگاه های خود از مطالعات کلامی شیعه به سوی مطالعات فقهی شیعه انتقال می دهند و در روزگاری که سلفی گری افراطی و تکفیری با استفاده از ابزار همین فتوا چهره اسلام را مشوش کرده است، اینگونه فتواها یک نگاه انسانی را به فقه شیعه شکل می دهد.
وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی ایران فقه شیعه فرصت هایی را پیدا می کند تا چهره ای جدید با ایده های نو و کارکردهایی جامعه ساز، خود را به جامعه جهانی عرضه داشته و راهی نو ارائه دهد.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که فتوا جایگاه برجسته ای در ادبیات دینی دارد، اضافه کرد: گاهی یک فتوا می تواند فقه را با قدرتی غیرقابل شکستن به جایگاه جوامع امروزی و مسائل نوپیدا عرضه کند.
مبلغی همچنین گفت: فتواهای منطقه ای و بین المللی رهبر انقلاب که در چند مورد در ارتباط با روابط شیعه و سنی بود، بازتاب ماندگاری را داشت و همچنان به عنوان یک نقطه عطف تلقی می شود و صدور فتوای رهبر انقلاب در زمینه حرمت به کارگیری سلاح های هسته ای، این موضوع ابعاد جهانی به خود گرفت و نوعی بازاندیشی را در جهانیان برانگیخت که بازتاب آن همچنان ادامه دارد.
وی در ادامه مبانی فقهی فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحریم تولید، انباشت و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی را تشریح و بر موضوع شناسی در این زمینه تاکید کرد.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر موضوع شناسی هسته ای سه ویژگی را برای انرژی هسته ای قائل شد و گفت: داشتن ابعاد تخریبی غیرقابل تصور، دست به دست شدن اختیار کنترل سلاح هسته ای و ماهیت مسابقه تسلیحاتی از نکاتی است که باید به آن توجه داشت.
وی در توضیح گفت: مسابقه تسلیحاتی یعنی مسابقه ای که ورود هر دولت با ورود به آن موجب گسترش تولید آن سلاح در سطح بین المللی می شود و چنین وضعیتی بشریت را به مبارزه فرسایشی و به پیش رونده به سوی خطر نابودی فرامی خواند.
این استاد دانشگاه و حوزه در ادامه دلایل تحریم تولید سلاح های کشتار جمعی را از نظر فقهی برشمرد و به برخی شبهات و نظریه های رقیب را به صورت تخصصی و فقهی مورد بررسی قرار داد.
همایش ملی فقه هسته ای فردا (پنجشنبه) در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی (دفتر قم) به کار خود ادامه می دهد و آیت الله علی اکبر رشاد رییس همایش، بهروز کمال وندی معاون راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی ایران، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، آیت الله محسن فقیهی، حجت الاسلام سید مهدی حسینی بیان و محمود حکمت نیا در آن سخنرانی خواهند کرد.
فراهنگ(3)**1003**1588
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن