واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۰
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در حرمت سلاح هستهای فتوایی خط شکن بود که انرژی هستهای وارد عرصه جدید و ناگشودهای شد و این فتوا امروز میتواند از شواهد کارآمدی و گرهگشایی فقه باشد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد روز پنجشنبه اول اسفند ماه در همایش ملی فقه هستهای در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص تحریم ساخت، انباشت و کاربرد سلاحهای هستهای و انواع سلاحهای نامتعارف اتفاقی با ارزش از نظر علمی، فقهی و حقوقی بود ومنشاء برکات بسیاری خواهد شد. وی ابراز کرد: فتوای رهبر معظم انقلاب فتوایی خط شکن بود که بحث انرژی هستهای وارد عرصه جدید و ناگشودهای شد و این فتوا امروز میتواند از شواهد کارآمدی و گرهگشایی فقه باشد. وی اظهار کرد: بسیاری فضلای حوزه و حتی مراجع تقلید به مساله فقه هستهای پرداختهاند و مقالات بسیار خوبی از اساتید حوزه و دانشگاه به دبیرخانه همایش رسیده است که در آنها در مورد فقه سلاحهای کشتار جمعی پرداخته شده است. رشاد گفت: اگر امکانات مادی را داشته باشیم به ابعاد دیگر عنوان فقه هستهای خواهیم پرداخت اما درآن چه در کلام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آمده بود بر این تاکید شده است که به لحاظ فکری ، نظری و فقهی با تولید و کاربرد سلاحهای کشتار جمعی مخالف هستیم. وی ادامه داد: این مخالفت و ممنوعیت دارای مبانی هستی شناختی، انسان شناختی و اخلاقی و فقهی است و مبانی فقه هستهای از گستردگی بسیاری برخوردار است. رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تشریح مبانی حکمی و فقهی ممنوعیت سلاحهای نامتعارف ابراز کرد: در چارچوب هندسه معرفتی دین باید به مبانی فقهی بپردازیم و در حوزه مبانی فلسفی، کلامی و عرفانی پارهای از اصول تحت عنوان مبانی خلقت و جهان شناختی بیان میشود. وی اظهار کرد: خلقت ملک خدا است و این یک اصل است بنابراین تصرف در خلقت در حق خداوند است و خدا نحوه تصرف انسان در خلقت را بیان کرده است و اگر بنا است موجود زندهای نابود شود باید به اذن الهی باشد و ذکر بسم الله در هنگام سر بریده شدن حیوان استفاده شود. وی افزود: رحمانیت الهیه و تقدم رحمت بر غضب الهی طوری است که خداوند در دنیا و آخرت نسبت به مومن و غیر مومن و انسان و غیر انسان رحمان است، بر اساس این نگاه حتی قهرالهی نیز از سر مهر است و اصل دیگری که اصل هستی شناختی و خلقت شناختی است اصل توازن خلقت است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: خداوند هستی را موزون آفریده و بر آن توازنی حاکم است که تابع اراده تکوینی خداوند است و هر آن چه نظم و توازن حاکم بر خلقت را مخدوش سازد ممنوع بوده وبر هم زدن اکوسیستم حرام است. وی گفت: اصالت صلح در اسلام ،اصالت فضیلت در اسلام از مبانی اخلاقی عدم استفاده از سلاح های هسته ای است و در فرهنگ ما اصالت فضیلت در برابر اصالت سود مطرح است و حرف به هیچ وجه وسیله را توجیه نمی کند اما در فرهنگ غربی کسب هر سودی حتی با تولید سلاح کشتار جمعی مجاز است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]