تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815357124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بلوط هاي کرمانشاه در معرض نابودي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ اسفند ۱۳۹۲ (۱۲:۵۸ب.ظ)
بلوط هاي کرمانشاه در معرض نابودي گروه استان ها: کرمانشاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، ازمجموع 527 هزار هكتار جنگل هاي بلوط استان 121 هزار هكتار به درجات مختلف 100 تا 1 درصدآلوده به خشكيدگي مي باشند و بدين منظور طي مصاحبه اي اختصاصي با حسين سليماني مدير کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان در خصوص بروز و علل وجد اين معضل بر منابع جنگلي استان جويا شديم...

***شرح خلاصه اي از بيماري خشكيدگي جديد درختان بلوط دركوههاي زاگرس را بفرماييد؟
جنگلهاي ناحيه رويشي زاگرس، با مساحت حدود 6 ميليون هكتار شامل استانهاي آذربايجان غربي ، كردستان ،كرمانشاه ، ايلام ،لرستان ،خوزستان ،فارس ،اصفهان ،چهارمحال و بختياري ،كهكيلويه و بوير احمد و همدان درمعرض تهديدات متعددي قرار دارد.تغيير كاربري اراضي ،قطع درختان ،چراي دام ،آتش سوزي هاي عمدي ،غيرعمدي و تهاجم آفات و بيماريها همه از عوامل اصلي تخريب دراكوسيستم جنگلي زاگرس بشمار مي آيند .
از سوي ديگر عدم زادآوري درختان موجب گرديده تا اين جنگلها بسوي جنگلهاي پيرسوق داده شوند .در چنين وضعيتي ،كاهش تراكم حجم تاج پوشش ،پائين آمدن سطح تنوع گونه هاي گياهي و جانوري ،وقوع سيلابها،افزايش دماي هوا ،وقوع پديده ريزگردها و غبارها ،كاهش يافتن ذخيره نزولات جوي كه منجر به افت ذخيره آبهاي زيرزميني شده است ،جنگلهاي اين مناطق را با وضعيت دشواري مواجه ساخته و ضربه پذيري آنها را در مواجهه با استرس هاي محيطي چندين برابر نموده است .
با شرايط نامطلوب ايجاد شده و حاكم بر اكوسيستم جنگلي ،جريان شيره گياهي در درختان كند شده و آثار ضعف و كاهش علائم حيات بردرختان مستولي مي گردد و باعث جلب آفات چوبخوار و نيز حمله بيماري خواهد شد .با حمله اين آفات ضربه نهايي كه همانا متلاشي ساختن بافت و سيستم آوندي درخت مي باشد فراهم شده ودرنهايت موجب خشكيدگي آنها مي گردد.
براساس آخرين آمار موجود مناطق آلوده شده عمدتاً در استان هاي فارس ،ايلام ، لرستان،كرمانشاه، چهارمحال و بختياري ،كهكيلويه و بوير احمدو خوزستان پراكنش يافته است .آمار اعلام شده در استان هاي مذكور نشان ازبحراني بودن سطح قابل توجهي از جنگلهاي بلوط دارد.

***اين بيماري از چه سالي آغاز شده است ؟ در استان ايلام از سال 1388 و در كرمانشاه از سال 1389 گزارش شده است . اصلي شيوع اين بيماري چيست آياخشكسالي هاي اين چند سال تاثيري درآن داشته است ؟
بررسي ها نشان داده كه عامل قارچي اين بيماري به صورت اندوفيت در داخل بافت هاي گياهي وجود دارد ولي درحالت عادي و طبيعي كه گياه شاداب مي باشد قادر به رشد و فعاليت نمي باشد ، ليكن اين گونه قارچي فرصت طلب در شرايطي كه ميزبان ضعيف شده و يا تحت شرايط نامطلوب چون استرس هاي خشكيدگي و حمله آفات قرار گيرد به سرعت رشد كرده و توسعه مي يابد . در اين شرايط بارندگي و افزايش ميزان رطوبت نقش بسيار عمده اي درخروج اسكوسپور ها و جوانه زني مجدد آنها خواهند داشت .در نهايت نقش خشكسالي هاي اخير دربروز وتوسعه اين اين بيماري انكار ناپذير است.

***سطح جنگلهاي زاگرس چه مقدار است و چند درصد از اين جنگلها به اين بيماري مبتلا شده اند ؟براساس آخرين آمار برداري ،سطح مناطق آلوده شده در حدود 975 هزار هكتار از شش ميليون هكتار جنگل هاي زاگرسي برآورد گرديده است كه عمدتاً در استان هاي فارس ، ايلام ، لرستان ،كرمانشاه ، چهارمحال وبختياري و كهكيلويه و بوير احمد پراكنش يافته است .آمار اعلام شده در استان هاي مذكور نشان از بحراني بودن سطح قابل توجهي از جنگلهاي بلوط دارد، چنانچه درحدود 557 هزار هكتار از جنگل هاي استان ايلام ، 255 هزار هكتار در استان لرستان ، 100 هزار هكتار در كهكيلويه و بوير احمد ، 121 هزار هكتار در كرمانشاه ،بيش از 5 هزار هكتار در فارس و بيش از 3 هزار هكتار در استان چهارمحال و بختياري گرفتار پديده خشكيدگي شده اند.

***راه حل علمي و عملي مبارزه با اين بيماري چيست ؟در نظر فيزيكي قطع و يا ريشه كني پايه هاي آلوده ،خروج و سوزاندن آنها تنها راه مبارزه با اين بيماري است ولي از نظر شيميايي در صورت مجوز لازم ازسوي سازمان حفاظت محيط زيست انتخاب نوع قارچ كش مناسب قابل بررسي خواهد بود .
پيش بيني شما از آينده اين بيماري چيست ، آيا به صورت يك اپيدمي درخواهد آمد و يا قابل كنترل خواهد بود؟
در شرايط كنوني و ادامه روند افزايش دما و روند نزولي ميزان بارش ساليانه نزولات آسماني و همچنين عدم تخصيص اعتبارات كافي جهت مديريت اين پديده بدون شك روند روزافزون گسترش آلودگي ادامه خواهد داشت .

***اين بيماري بومي كشور است و يا از كشورهاي ديگر آمده است ؟اين بيماري در ساير كشورها نيز وجود دارد و در واقع داراي پراكنش جهاني مي باشد ليكن در منطقه مديترانه بيشتر مورد مطالعه و بررسي قرار گرفته است .

***براي مبارزه با اين بيماري در سطح جنگلهاي زاگرس و به ويژه كرمانشاه به چه مقدار اعتبار نيازمنديم ؟ براساس برنامه اي 5 ساله كه جهت مديريت و كنترل اين پديده در اداره كل منابع طبيعي وآبخيزداري استان كرمانشاه تهيه و تنظيم شده درمجموع 60% از كل پهنه خشكيدگي يعني بيش از 75000 هكتار از عرصه هاي قابل دسترسي در استان مديريت خواهد شد كه از اين ميزان در سال اول 5000 هكتار عملياتي شده و هزينه اي بالغ بر 2979 ميليون و 287 هزار و 500 ريال مورد نياز است.

***براي مبارزه و مقابله با بيماري آيا از پتانسيل دانشگاه ها و كارشناسان خارج از سازمان نيز استفاده مي كنيد ؟
بله –در اين راستا از همكاران در مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه رازي كرمانشاه به واسطه سازمان جنگل هاي از همكاري كارشناس فائو بهره مند بوده ايم .

***تاكنون براي مبارزه با اين بيماري در سطح جنگلهاي استان كرمانشاه موفقيتي داشته ايد ؟در استان كرمانشاه تا كنون فعاليت هاي بهداشتي و پرورشي در سطح 50 هكتار و به صورت پايلوت انجام و پاجوش هاي روئيده از محل قطع پايه هاي آلوده در منطقه روزنه هاي اميد را براي نجات جنگل هاي زاگرس زنده نگاه داشته است ،هرچند سلامت و پايداري پاجوش هاي جوان و تازه روئيده در هاله اي از ابهام قرار دارد و نتيجه نهايي مستلزم گذر زمان است ، لذا در همين راستا در سال جاري قرارداد انجام فعاليت هاي بهداشتي و قطع و سوزاندن پايه هاي آلوده در سطح 2000 هكتار از جنگل هاي آلوده استان در شهرستان هاي كرمانشاه ،اسلام آباد و گيلانغرب منعقد و در حال اجرا مي باشد .
شيما فتحي








»
تصاویر مرتبط













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن