واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
وضعیت نظام آموزشی ایران از نگاه بی بی سی
در حالی که متوسط جهانی میزان مطالب دینی و اعتقادی و صرف وقت دانش آموزان در این زمینه ۸ درصد است در ایران این میزان در سطوح ابتدایی و متوسطه به طور متوسط ۲۵ درصد است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از بی بی سی فارسی؛ یک چهارم وقت دانش آموزان در نظام آموزشی ایران صرف آموزش دین و امور اعتقادی میشود. سعید پیوندی استاد دانشگاه لورن در فرانسه با بررسی پژوهشهای انجام شده درباره نظام آموزشی ایران، آن را نظامی بسته و یک سویه توصیف کرده است. این جامعه شناس در سخنرانی در مرکز مطالعات ایرانی در لندن گفت که از نظر میزان اهمیت آموزش دینی در مدارس، ایران فقط با دو کشور یمن و عربستان سعودی قابل مقایسه است. به نظر این کارشناس امور آموزشی، نظام آموزشی ایران از سال ۱۳۵۷ دچار نوعی گسست با پیشینه خود شده است و سمت گیریهای اصلی در تربیت دانش آموزان تغییر کرده است. در نظام پس از انقلاب هدف آموزش و پرورش تربیت دانش آموزانی وفادار به ارزشهای دینی مورد نظر حکومت و پایبند به ولایت فقیه و ارزش های سیاسی مورد نظر حکومت است. به گفته آقای پیوندی این اهداف در سخنان آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی و قانون آموزش و پرورش مصوب سال ۱۳۶۶ آمده است و بررسی مطالب کتاب های درسی هم در اولویت بودن این اهداف را نشان می دهد. آقای پیوندی مواردی را از کتاب های درسی نشان می دهد که در آن به دانش آموزان یاد داده می شود که در حمایت از رهبر انقلاب باید نسبت به آنچه در کتاب درسی با عبارت "قلع و قمع منحرفین" نام برده شده اقدام کنند. آقای پیوندی می گوید چارچوب های اصلی نظام آموزشی ایران پس از انقلاب با وجود برخی اصلاحات در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی همچنان ثابت مانده است اما به گفته او اقدامهای اخیر مقام های آموزشی ایران و اجرای طرح تغییرات بنیادین در آموزش و پرورش نشان میدهد که از دید مسوولان آموزش و پرورش، این نظام آموزشی به اهداف مورد نظر خود دست پیدا نکرده است. به گفته آقای پیوندی بر خلاف تصور رهبران انقلاب ایران که تصور می کردند با در اختیار داشتن آموزش و پرورش می توانند نسل های بعدی را چنان که خود می خواهند بارآورند، این نظام آموزشی نیست که به تنهایی در تربیت یک نسل موثر است. از این دیدگاه نظام آموزشی ایران نظامی با سمت گیری مذهبی در حدی است که نمونه آن تنها در دو کشور یمن و عربستان سعودی دیده می شود. در حالی که متوسط جهانی میزان مطالب دینی و اعتقادی و صرف وقت دانش آموزان در این زمینه ۸ درصد است در ایران این میزان در سطوح ابتدایی و متوسطه به طور متوسط ۲۵ درصد است. بنا بر شواهد به دست داده شده در این سخنرانی، در متون کتابهای درسی تبعیض میان شهروندان شیعه و شهروندان غیر شیعه در سطوح متفاوت دیده می شود. و در چارچوب آموزش های مذهبی صاحبان ادیان دیگر نجس و غیر خودی توصیف می شوند و حتی در مواردی مانند بهاییان به صراحت علیه آنان سخن رانده می شود. بنا بر همین شواهد رابطه علوم غیر دینی و دین به گونه ای تعریف شده است که هر جا میان دین و علوم غیر دینی تعارضی وجود داشته باشد باید به نفع دین این تعارض حل شود و در مواردی هم به دانش اموزان یادآوری می شود که به یافته های علمی چندان اعتماد نکنند. این درحالی است که در امور دینی و آموزش های سیاسی ارزش های مطلق و غیر قابل تردید به دانش آموزان آموخته میشود. در بررسی و جواب این موارد لازم است مطالبی ذکر شود. به طور اساسی فرق جوامع دینی با جوامع غیر دینی همین پایبندی به دین است. توضیح اینکه تمام انسانها به اموری کلی در مشی خود قائلند که ذاتی و فطری است. همه انسانها حسن راستی و عدل و بدی ظلم را در فطرت خود ادراک می کنند. اما هنگامی که بحث دین و جامعه دینی به میان می آید علاوه بر این فطریات مسائل دیگری مطرح می شود که همان تشریع و امر و نهی می باشد. دقیقا با همین موضوع صف متدینین از غیر متدینین جدا می شود. بر خلاف آنچه در دنیا علیه دین اسلام تبلیغ می شود تدین واقعی دو رکن دارد، 1-ایمان 2-علم، و بر پایه همین دو اصل است که عیار انسانها معلوم می شود. انسان متدین همه اعمالش را به خاطر بندگی و تقرب به خداوند انجام می دهد تا جایی که باید تک تک اعمال او تبدیل به عبادت شود. حتی آب خوردن و راه رفتن و خوابیدن او. بعضی از بزرگان دین ترک اولی نمی کردند، یعنی همه اعمالشان را با نیت قربت انجام می دادند. حتی در احوالات بعضی از بزرگان آمده است که حتی در خواب به نفس شان مسلط بودند. بعضی از انسانهایی که قائل به دین نیستند و یا اگر هستند قائل به امر و نهی و تشریع نیستند و دین را مخصوص مساجد و کلیسا می دانند، لزوما همه اعمالشان اعمال بدی نیست و بسیاری از رفتارهایشان رفتارهای خوبی است، اما فرق فرد متدین با غیر متدین اینست که انسان متدین اگر غیبت نکرد این را به خاطر ناخوش آمدن خداوند انجام نمی دهند، اگر دروغ نگفت و خیلی از کارهای بد را انجام نداد هم به همین منوال. البته فطرتش را منکر نمی شود ولی خدا را فراموش نمی کند. اما افراد غیر متدین لزوما اینطور نیستند. البته معنایش این نیست که اگر یک غیر متدین کارهای خوب کرد هیچ اجری ندارد. در روایت آمده است که حاتم طائی در آتش جهنم نمی سوزد ولی به بهشت هم نمی رود. این نشان می دهد که دین برای مکارم اخلاق بسیار ارزش قائل است. نتیجه اینکه دین برنامه زندگی است نه صرفا یک تظاهر به روحانیت و رهبانیت. این برنامه، شامل تمام شئون زندگی انسان می شود. پس بر خلاف آنچه آقای پیوندی به آن رسیده اند اتفاقا این رسوخ مسایل دینی در امور آموزشی محصلین ایرانی روز به روز باید بیشتر شود تا جایی که سبک زندگی در ایران از ریز تا درشت دینی و اسلامی شود. به امید آن روز...
۱۳۹۲/۱۲/۶ - ۲۱:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]