تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه هر كس را حق سود ندهد، باطل زيانش رساند و هر كس به راه هدايت نرود، به كجر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819268317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

« در روزهاي آخر اسفند » به تالار وحدت مي آيد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ اسفند ۱۳۹۲ (۱۶:۴۶ب.ظ)
با آواز رضا يزداني و اشکان خطيبي ؛ « در روزهاي آخر اسفند » به تالار وحدت مي آيد کنسرت- تئاتر « در روزهاي آخر اسفند » به کارگرداني محمد رحمانيان و با هنرمندي رضا يزداني، اشکان خطيبي و غزل شاکري در تالار وحدت اجرا مي شود.
به گزارش خبرگزاري موج ، کنسرت- تئاتر " در روزهاي آخر اسفند " به نويسندگي و کارگرداني محمد رحمانيان از امشب (5 اسفند) به روي صحنه تالار وحدت مي آيد.
در اين اثر که تلفيقي از موسيقي و نمايش است اشکان خطيبي و غزل شاکري به عنوان بازيگر و خواننده به ايفاي نقش مي پردازند و يک گروه ارکستر 5 تا 6 نفره که ترانه¬ها را به صورت زنده اجرا ميکنند و بهروز صفاريان به عنوان آهنگساز با گروه همکاري مي کند.
در روزهاي آخر اسفند يک music performance که نوعي تئاتر موزيکال يا موسيقي ـ نمايش است؛ با اين تفاوت که اگر در موسيقي نمايش اولويت با جنبه هاي تئاتريکاليستي اثر است در music performance اين موسيقي و ترانه ها هستند که سمت و سوي اجرا را مشخص مي کنند.
گفتگو، کلام و درام نمايشي واسطه عقد اتصال ترانه ها به يکديگر هستند و نه بالعکس. تاکييد بر موسيقي حتي مي تواند جنبه هاي نمايشي را تحت تاثير قرار دهد و قطعات نمايشي را با تأسي از خود تغيير دهد.
در مجموع مي توان گفت در ايران اين نخستين تجربه از اين نوع اجراست و اين در حالي است که در تئاترهاي زنده¬ي جهان ـ از جمله برادوي ـ چند سالي است که جاي خود را در دل علاقه¬مندان باز کرده است.
در music performance آنچه که حائز اهميت فراوان است تم کلي و غالب موسيقي هايي است که انتخاب مي شود.
در نمايش " در روزهاي آخر اسفند " اين تم با نگاهي به موسيقي پاپ ـ راک شکل گرفته است و نه تنها پاپ ـ راک ايراني بلکه پاپ ـ راک در دوره هاي اوج خود با خوانندگاني چون اندي ويليامز، نوئل هريسون، جان لنون و لئونارد کوئن و نيز گروهايي چون آبا و مودي بلوز که هر يک در سال هاي جنبش و اعتراض عليه نابرابري ها از جنگ ويتنام گرفته تا تورم و بيکاري حضوري چشمگير در عرصه هنر موسيقي داشتند و با ترانه هاي خاطره انگيزي که ساختند و نواختند و خواندند خاطره¬ جمعي نسل¬هايي را از آن خود ساختند.
بسياري از اين ترانه¬ها اکنون به ترانه¬هايي نوستالژيک براي همه¬ دوران ها تبديل شده است؛ ترانه¬هايي چون " تصور کن " از جان لنون و مرد ماليخوليايي از مودي بلوز و ترانه¬ي افشاگرانه¬ي "پول. پول. پول" از گروه آبا. انتخاب ترانه¬ها دقيقا براي ايجاد همين حس و حال نوستالژيک نسبت به دوره¬ ي خاصي از موسيقي پاپ ـ راک است.
تنها ترانه ايراني اين نمايش قطعه پاياني اثر با عنوان «در روزهاي آخر اسفند» نوشته محمدرضا شفيعي‌کدکني است که توسط رضا يزداني اجرا خواهد شد. اين ترانه پيش از اين توسط فرهاد مهراد خوانده شده است. " در روزهاي آخر اسفند " نيز در واقع اداي ديني به اين خواننده فقيد و هنرمندان ديگري چون فريدون فروغي محسوب مي‌شود.
داستان در يک بعد از ظهر روزهاي آخر اسفند مي گذرد. يک پزشک جوان روانکاو به نام بهار عارف که تخصصش در جرم شناسي است و معمولا در پرونده¬هايي که انگيزه¬هاي رواني نامشخص بزهکار عامل اصلي جرم شناخته ميشود همکاري ميکند، در انتظار بيماري است که جرمي مرتکب شده و با پاي خود به پليس مراجعه کرده و خود را معرفي کرده است و اينک قاضي پرونده براي کشف جنبه¬هاي پنهان جرم او را به نزد روانکاو فرستاده است.
از نخستين برخوردها پزشک جوان متوجه نوعي شخصيت دو قطبي در او مي¬شود و مي فهمد داروهايي که براي بيماري سرگيجه¬اش مصرف مي¬کند حالات عصبي و بيمارگون او را تشديد کرده است. کشف بعدي دکتر يافتن عشق و علاقه¬ جوان بيمار يعني موسيقي است. او تحصيل در دبيرستان را به عشق عضويت در يک گروه موسيقي رها کرده و به نوعي زندگي¬اش را وقف موسيقي کرده است. الگوي او در موسيقي خواننده¬ درگذشته فرهاد مهراد بوده تا آنجا که نام خود را هم به فرهاد تغيير داده است.
به تدريج و در طول ترانه¬هايي که از او مي¬شنويم با حسرتخواري او نسبت به يک دوره¬ از دست رفته¬ موسيقي پي مي¬بريم. دوره¬اي که ترانه¬ها مفهومي عميق و انساني داشتند و افسوس که تسلط موسيقي بي مفهوم و بي خاصيت گويي سنگي است بر گور دوران سپري شده.
با پيشروي داستان و جهت افشاگرانه¬ ترانه¬ها پزشک به تدريج درمي¬يابد چرا او دست به چنين جرمي زده است. مرد جوان شبي به سراغ يک صفحه فروشي قديمي که گنجينه¬اي از صفحات 45 دور و 33 دور را داشته مي¬رود و در يک جوشش عصبي مغازه¬ صفحه فروشي را به آتش مي¬کشد چرا که نيک دريافته جهان ديگر محتاج ترانه هاي قديمي نيست و نام هاي اسطوره¬اي موسيقي بهتر است بسوزند و نابود شوند تا اينکه زير انبوهي از اصوات نامفهوم از ياد برود. جوان به بازداشتگاه بازگردانده مي شود و پزشک جوان گويي حالا به درک تازه¬اي از تران هاي قديمي رسيده است.
محمد رحمانيان در نوشتن اين اثر نگاهي به نمايشنامه¬ " ايکواس" اثر پيتر شفر نمايشنامه نويس بزرگ انگليسي داشته است و در بروشور نمايش ترجمه¬ي همه¬ي ترانه¬هايي که بر روي صحنه اجرا ميشوند ضميمه مي¬گردد.
گفتني است نمايش " در روزهاي آخر اسفند " از 5 تا 20 اسفند ساعت 18:30 و 21 و 22 اسفند در دو سانس 18:30 و 21 در تالار وحدت اجرا مي شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن