واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
نیم نگاهی به اجرای ارکستر آی سو در تالار وحدت تهران - ایرنا - تالار وحدت شامگاه گذشته و در نخستین شب از اجرای بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی میزبان ارکستر آی سو به سرپرستی مازیار یونسی بود ، اجرایی موفق اما توام با نواقص که با مدیریت مناسب رهبر ارکستر پشت سر گذاشته شد .
اجرای ارکستر آی سو روی هم رفته نشان داد که تمرین و ممارست نقش مهمی در پر کردن کاستی های تکنیکال موسیقی کشور در گونه کلاسیک دارد .به نحوی که در این گروه توانست با اجرای مناسب خود لبخند رضایت را بر لب حاضران درسالن به ارمغان آورد.
به گزارش روز جمعه خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی ایرنا ، جشنواره بین المللی موسیقی فجر شامگاه گذشته و در نخستین شب از برگزاری در حالی میزبان ارکستر آی سو بود که بخش عمده صندلی های تالار وحدت توسط علاقه مندان موسیقی پر شده بود .بلیت های الکترونیکی در این دوره جشنواره نیز توانست نظم خوبی در استقرار حاضران در سالن ایجاد کند.
هر چند که یونسی پیشتر در گفت وگو با رسانه ها از کمبود تبلیغات و اطلاع رسانی گلایه کرده بود اما حضور پرشور جمعیت حاضر نشان داد که همین اطلاع رسانی اندک نیز توانسته تعداد قابل توجه ای را به سالن بیاورد .
کنسرت همانطور که انتظار می رفت با چند دقیقه تاخیر و اسقرار رهبر ارکستر بر روی صحنه آغاز شد ، گروه سازهای زهی را نوازندگانی جوان تشکیل می دادند ، آنها در اجرای ملودی ها هماهنگی خوبی با یکدیگر داشتند این یعنی آنکه پیش از اجرا تمرین های خوبی را پشت سر گذاشته اند.
اما سازهای بادی در فواصل اجرا به خوبی عمل نکرد ، مشکلی که اغلب کنسرت های بهره مند از سازهای بادی برنجی از آن رنج می برند .
رپرتوآر اجرایی این ارکستر را آثار آهنگسازان معاصر ایرانی همچون حشمت سنجری ، مازیار یونسی و سیاوش لطفی تشکیل می داد ، این انتخاب قطعات نکته ای هوشمندانه بود چرا که مخاطیان شرقی و به خصوص ایرانیان با آثار آهنگسازان کشور خود ارتباط بهتری برقرار می کنند ، عمده ترین دلیل آن استفاده از تم های زیبا در بافت قطعات و نزدیک تر به ذائقه مخاطب است .
اجرای قطعات از کیفیت نسبتا مطلوبی در مقایسه با استاندارهای ارکسترهای کلاسیک در کشور برخوردار بود که نشان می داد حضور بخش خصوصی به عنوان پشتیبان (اسپانسر) تا چه اندازه می تواند در کیفیت اجرای یک ارکستر تاثیرگذار باشد .
استقاده از شاخصه های شرقی در تدوین قطعات و اجرای مطلوب آنها توسط این ارکستر مخاطیان را پس از اتمام هر قطعه به تشویق وا می داشت .
یکی از مسائلی که به نظر می رسد در حوزه موسیقی باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد ، حضور میهمانان کم سن و سال درحین اجرا است نبود سنخیت این نوع موسیقی با سن کودکان برای آنها کسل کننده خواهد بود و به طور طبیعی خستگی و بی حوصلگی میهمانان کوچک فضای سالن را نا آرام خواهد کرد ، مسئله ای که در اجرای دیشب نیز بر روی تمرکز نوازندگان بی تاثیر نبود .
در اجرای این گروه ، ارتباط بین ریتم و ملودی آن طور که شایسته بود به طورمناسبی رعایت نشد ، قطعات چند بار از خط اصلی خود خارج شد که البته این مسئله با هوشیاری رهبر ارکستر مدیریت شده و در اواسط اجرا برطرف شد .
در پایان نیز حاضران در سالن به رسم کنسرت های موسیقی به پا خواستند و ارکستر را با تشویق پی در پی خود بدرقه کردند .
ارکستر آی سو از سال 1384، در انجمن فرهنگی اتریش در تهران آغاز به کار کرد و با بیش از 150 نوازنده و خواننده جوان اجراهایی را در اتریش نیز به روی صحنه برده است.
بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که از شامگاه گذشته در تهران و چند شهر آغاز شده تا یکم اسفندماه ادامه دارد .
از: یاشار اطاعتی
فراهنگ (5) ** 9252**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
25/11/1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]