تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803677012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توانایی ملی را در نفت فراموش نکنیم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: توانایی ملی را در نفت فراموش نکنیم


با برگزاری همایش هم اندیشی قراردادهای نفتی در تهران طی دو روز گذشته صاحب نظران و کارشناسان ارشد نفتی به بیان دیدگاه های خود در این باره پرداختند.
متن زیر سخنرانی دکتر غلامحسین حسنتاش در روز نخست این همایش است که با موافقت ایشان منتشر می شود.
هرچند  در موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی به عنوان بدنه مطالعاتی صنعت‌نفت توفیق نداشتیم در فرایند بازنگری چارچوب جذب سرمایه در بخش بالادستی صنعت‌نفت و قرادادهای این بخش مشارکت داشته باشیم  ولذا  بی‌اطلاع از این چارچوب جدید که در همایش هم اندیشی قراردادهای نفتی  معرفی می شود و همچنین  با  توجه به این‌که ماهیت این همایش، تلاشی در جهت جذب سرمایه و فناوری خارجی مفيد برای توسعه بخش بالادستی است، نکاتی را  باید گوشزد کرد.
جمهوري اسلامي ايران كشوري است با پتانسيل‌هاي بالقوه و اكتشافات بالفعل از ذخائر عظيم نفت و گاز، كشور ما علاوه‌بر اين كه خود داراي ذخائر عظيم هيدروكربني است در منطقه‌اي واقع شده است كه به قلب انرژي دنيا موسوم است و اين ويژگي‌ها جذابيت‌ها و موقعيت ويژه‌اي را براي كشور بوجود آورده است.
ايران و بخش انرژي آن در مقايسه با بسياري از كشورهاي نفت‌خيز جهان از امتيازات و جذابيت‌هاي ويژه ‌و شايد كافي، براي جلب و جذب سرمايه‌گزاري در بخش بالادستي صنعت نفت، برخوردار است كه در صورت رفع تحريم‌ها خودنمائي مي‌كند، بعضي از اين ويژگي‌ها به قرار زير هستند:
1-    وجود ميادين متعدد نفت‌و گاز كه در مقياس جهاني اغلب از نظر فني كم ريسك بوده و هزينه‌استخراجشان پائين است.
2-    وجود زيرساخت‌هاي ضروری و مناسب در اغلب نقاط كشور در مقايسه با بسياري از كشورهاي نفت‌خيز، كه هزينه‌هاي بالاسري و ريسك‌ها را كاهش مي‌دهد.
3-    وجود امنيت در تمام نقاط كشور كه ريسك و هزينه‌اي را از اين جهت به سرمايه‌گزار تحميل نمي‌كند.
4-    وجود نيروي انساني آموزش ديده و توانمند و گستره‌اي از شركت‌هاي مهندسي و پيمانكاري كه شركت‌هاي سرمايه‌گزار نفتي را از اينكه همه چيز را از بيرون تامين كنند بي‌نياز مي‌كند و هزينه‌ها را كاهش مي‌دهد. وجود ايرانيان متخصص در جايگاه‌هاي برجسته در اغلب  شركت‌هاي  بزرگ بين‌المللي نفتي، موجب شده كه اين شركت‌ها از اين ويژگي به خوبي آگاه باشند.
5-    سابقه و تجربه بيش از  يكصد سال همكاري و تعامل با شركت‌هاي خارجي.
6-     تحليل تحولات بين‌المللي نيز نشان مي‌دهد كشورهاي صنعتي غرب متوجه شده‌اند كه بيش از  حد تخم‌مرغ‌هاي امنيت انرژي خود را در سبد بعضي از كشورهاي خاص گذاشته‌اند و اين كشورهاي خاص از موقعيت بي‌بديل خود در بازار انرژي و از منابع درآمدي مربوط به آن سوء‌استفاده كرده و تامين مالي تروريسم بين‌المللي را عهده‌دار شده‌اند و چنين وضعيتي نه تنها  با سياست‌هاي امنيت انرژي غرب كه متنوع‌سازي منابع و مبادي تامين انرژي از رئوس آن است، تطابق ندارد، بلكه  رفته رفته امنيت ملي آنها را تهديد كرده است. ولذا به نظر مي‌رسد كه جهان غرب در تلاش برگشتن از اين مسير است كه اين مستلزم متنوع‌سازي سرمايه‌گزاري‌ها و  بديل يابي است و  جمهوري اسلامي ايران  از معدود كشورهائي است كه از موقعيت ممتازي در اين زمينه برخوردار است.
7-    علاوه بر اين رقابت‌هاي اقتصادي نيز در شرايط بحراني اقتصاد غرب بر سر بدست آوردن بازارهاي جديد و فرصت‌هاي سرمايه‌گزاري وجود دارد. كه از هم‌اكنون در اولين گام‌ها از تغيير روند روابط ایران و غرب، مي‌توان آن را احساس كرد.
دست‌اندركارن قراردادها و مذاكرات قراردادي بايد اين امتيازات را مد نظر داشته باشند. در فرايند چانه‌زني طبيعي است كه طرف‌هاي مقابل ممكن است مسائلي را مطرح كنند كه نبايد به سادگي تسليم آن شد و متقابلا بايد امتيازات خود و نقاط ضعف و نيازهاي طرف مقابل را دانست. از جمله ادعاهای طرف‌های مقابل برای چاه‌زنی می‌تواند همین جذاب نبودن یک مدل قراردادی باشد.
بيش از يكصد و ده سال تعامل با سرمايه‌گزاران و شركت‌هاي كوچك و بزرگ نفتي و تجربه انواع قراردادها و همكاري‌ها و خاطره‌هاي خوش و ناخوش، سوابقي ذهني را براي مردم و متخصصين هوشمند ما برجاي گذاشته است كه موفقيت همكاري‌هاي آتي در گرو آن است كه چه دست‌اندركاران انعقاد قراردادها و چه علاقمندان به سرمايه‌گزاري در ايران بايد به آن توجه كنند و در جهت زدودن خاطره‌هاي ناخوشايند تلاش كنند.
براي جامعه‌‌اي هوشمند، خودباور و نيز مشتاق و طالب پيشرفت و توسعه مانند جامعه ايران، مسئله انتقال تكنولوژي مفید و مرتبط  و ورود يافتن به همه حلقه‌هاي زنجيره ارزش در فعاليت‌هاي صنعتي و خدماتي،  از اهميت زيادي برخوردار است و لازم است دست‌اندركاران دور جديد ايجاد تعامل و همكاري با سرمايه‌گزاران خارجي، به اين مهم توجه كنند. خوبست همانگونه كه  شورائي براي بازنگري قراردادها در جهت جذاب‌تر كردن  شرايط براي سرمايه گزاران خارجي شكل گرفته است، سازو كاري هم براي تعقيب نهادينه‌سازي اين امر مهم تمهيد شود. تا نتايج دور جديد همكاري و تعامل با شركت‌هاي بين‌المللي نفتي تنها توسعه چند ميدان بيشتر براي وابستگي بيشتر به درآمدهاي نفتي نباشد بلكه همانطور كه در بسياري از كشورهاي با سوابق نفتي بسيار كمتر از ما اتفاق افتاده است، بتوانيم در آينده نزديك با اتكاء به مزيت‌هاي ملي خود، صادر كننده دانش و كالا و خدمات در اين بخش باشيم و توانائی‌های شرکت‌های خصوصی در این زمینه را ارتقاء دهیم.
تحقق چنين امری قبل از هرچیز  مستلزم ارزش و احترام گذاشتن به توانائي‌هاي ملي است. احترام گذاشتن به توانائي‌هائي كه از فرهنگ و از نظام آموزشي مشترك با ما برخواسته‌اند، احترام به خود ماست و غير از اين عمل كردن نهايتا ما را دچار پارادوكس اعتبار در آنچه تعقیب می‌کنیم می کند.
كشور ايران هماگونه كه اشاره شد داراي بيش از يكصد ميدان هيدروكربني با تنوع و تفاوت‌هاي زياد است. تفاوت‌هاي نفتي و گازي بودن، بزرگ و كوچك بودن، داراي نفت سبك و سنگين بودن، قرارداشتن در خشكي و دريا و مشترك و غيرمشترك بودن و  نهايتا كم ريسك‌تر و پر ريسك‌تر بودن. نتيجه اينكه اولا  بايد نقشه راه و اولويت‌بندي توسعه اين ذخائر مشخص باشد و ثانيا  به سرمايه‌گزاران و علاقمندان به حضور بلند‌مدّت در بازار ايران و بهره‌گيري از اين بازار، تفهيم شود كه منافع بلندمدّشان در گرو همكاري در اولويت‌ها و در مسير نقشه‌راه ايران است.
ثالثا توجه شود که ميادين مختلف با ريسك‌هاي متفاوت هر كدام ساز و كار متناسب را برای سرمايه‌گذاري مي‌طلبد و این مسئله‌ای است که در همان نقشه راه باید تدوین شود.
در دور جدید جذب سرمایه و توسعه بخش بالادستی، گویا مفروض گرفته شده است که اگر مشکلی در این مسیر وجود دارد تنها به چارچوب قراردادی و جذابیت آن مربوط می‌شود، این مفروض می‌تواند ما را از سایر مشکلات احتمالی غافل کند. شاید بهتر بود که مقدم بر بازنگری در قرارداد، یک آسیب‌شناسی دقیق در مورد دوره‌های گذشته جذب سرمایه انجام می‌پذیرفت تا همه مشکلات (نظیر تاثیر مقررات، مدیریت، ساختار اجرائی) و سهم هر یک را مشخص می‌نمود تا هموزن بازنگری در قراردادها در سایر موارد لازم و مرتبط نیز بازنگری می‌شد.
همچنين اين آسيب‌شناسي مي‌تواند قرارداد‌های قبلی را از نظر ميزان دستیابی به اهداف فنی در مدت و در چارچوب هزينه قرارداد ارزیابی شوند و دو طرف قرارداد از این نظر مورد بررسی قرار گیرند و اين‌ كه ميزان تحقق تعهدات شرکتهای نفتی و پیش‌بینی‌های فنی آنها چقدر بوده است.
تجربه جهاني و طبيعت منافع متفاوت طرفين قراردادها، نشان مي‌دهد كه اصولا در هيچ‌ نوع قراردادي لزوما منافع سرمايه‌گزار با منافع صاحب و مالك ميدان هيدروكربني يكسان نمي‌شود. ممكن است در نوعي قرارداد اين منافع قدري به هم نزديك‌تر و در نوعي ديگر قدري از هم دورتر شوند اما هرگز مطابقت پيدا نمي‌كنند. بنابراين كارفرما يا مالك ميدان هرگز نمي‌تواند تكاليف خود را رها كرده و از دقت‌هاي لازم فروگذار كند، بنابراین اگر از دقت در ویژگی‌های فنی و طرح‌های توسعه جامع و دقیق میادین غفلت کنیم در هرنوع قردادی امکان مغبون شدن وجود دارد.
بسياري از نيازهاي بخش بالادستي ما لزوما از جنس قرارداد توسعه ميدان نيستند. در حال حاضر صدها پروژه در بخش بالادستي نظیر ایجاد کارخانجات نمکزدائی، احداث خطوط‌لوله جدید و بهینه‌سازی و نوسازی تاسیسات بهره‌برداري و غیرو وجود دارند كه نبايد مورد غفلت قرارگيرند.



نویسنده : دكتر غلامحسين حسنتاش 
منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: 05 اسفند 1392 - 14:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن