تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819731200




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قومیت ها و امنیت ایرانی - احمد فراهانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

قومیت ها و امنیت ایرانی - احمد فراهانی تهران - ایرنا - مساله قومیت ها در ایران همواره با امنیت ملی عجین بوده و وجود نگاه های متفاوت نسبت به تنوع و تعدد قومیت ها و مذاهب در گستره سرزمینی به تغییرات رویکردی با هدف مقابله با چالش های حاصله منجر شده است، با این وجود به نظر می رسد دولت یازدهم با بهره گیری از تجریه سال های گذشته با نگاهی جدید تصریح دارد که تنوع قومی از جلوه های وحدت ملی است.


* نگاهی به سیاست قومی رژیم پهلوی
دوران حاکمیت رژیم پهلوی به ویژه دوره رضاشاه،چالش های قومی برای آنها از حساسیت بالای برخودار بود، چالش هایی که می توانست رویکرد اصلی این رژیم به توسعه و نوسازی را تحت تاثیر قرار دهد، هرچند سیاست رضاشاه، لزوما نفی گروه های قومی نبود با این وجود نگاه اصلی توسعه معطوف به آمریت (توسعه خطی تک بعدی) بود.
تصور رضا شاه این بود که توسعه آمرانه، با نفی مظاهر تنوع، تکثر، چندگونگی و قومی گرایی حاصل می شود و برای رسیدن به یک جامعه توسعه یافته صنعتی، باید عشایر یکجا نشین شده، روستا ها کاهش یافته و روستاییان برای افزایش ظرفیت صنعتی شدن به شهر ها مهاجرت کنند،در این ارتباط اسلحه از ایلات و عشایر گرفته و آن ها به یکجانشینی سوق داده شدند،سعی شد آن ها به لحاظ پوشش و خوراک یکسان شوند تا دولت بتواند این مناطق را بهتر اداره کند.این سیاست به دلیل در نظر نگرفتن فرهنگ و ماهیت قومیت ها، به ایجاد نارضایتی گسترده منجر شد.
همچنین ترس رضا شاه از محیط پیرامونی و درک نکردن تحولات نظام بین الملل و عقب ماندگی از تحولات فناوری ، رژیم پهلوی را دچار ترس کرد و این ترس بتدریج به شکل گیری تفکر تجزیه هراسی منجر شد.
در واقع پیگیری توامان ” آزادی و مشروطه” و “توسعه اقتصادی”، با توجه به ناهمگونی های جمعیتی و قومی و استقرار بخشی از گروه های قومی در حاشیه مرزها، تصمیم گیری نخبگان فکری و ابزاری را دچار مشکل ساخت و تفکر تجزیه هراسی را تقویت کرد که بیشتر محصول رفتارهای کشورهای خارجی و نظام های بین المللی و ضعف دولت مرکزی بود.
در مجموع سوء تدبیر ها در دوره پهلوی اول و دوم به تقویت دیدگاه بخشی نگری، بومی گرایی افراطی در حوزه قانون گذاری و در تخصیص اعتبارات به نابرابری و توسعه ناموزون مناطق قومی
منجر شد.
البته تصریح این نکته نیز ضروری است که تنوع قومی و مذهبی در ایران همواره مورد بهره برداری سوء قدرت های بزرگ بوده است و آنها برای فشار به قدرت مرکزی در ایران از این حربه استفاده کرده اند.تجربه تلخ در آذربایجان و کردستان -در قبل و بعد از انقلاب اسلامی- نشان می دهد که قدرتهای مداخله گر از حداکثر توان خود برای استفاده بهینه از شکاف های قومی و مذهبی بکار بگیرند.
برجسته سازی نارسایی ها، عقب ماندگی ها و محرومیت های نسبی از طرف بازیگران مداخله گر منطقه ای و جهانی با هدف تحریک به خیزش های قومی بطور قطع امنیت ملی کشورمان را با مخاطرات جدی رو برو می کند.
* قومیت ها و رویکرد جمهوری اسلامی ایران
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه ریزی ها و بودجه های قابل توجهی برای مناطق عقب مانده، حاشیه ای و مرزی و عشایری کشور تصویب و تخصیص داده شد تا فقر از چهره این مناطق زدوده و عدالت نسبی و توزیعی برقرار شود.
از منظر پراگماتیستی بعد از انقلاب ما تلاطم های سیاسی را در مناطق قومی و بعضی نقاط مرزی شاهد بودیم.
دیدگاه های حضرت امام (ره) درباره مساله قومیت ها در ایران بعد از انقلاب، به جاری شدن سیاست های مطلوبی در این بخش منجر شد و می توان گفت که نقطه عطفی در تفکر مرتبط با تنوع و تکثر قومی بود.
امام راحل در یکی از بیاناتشان تاکید می کنند ( نقل به مضمون ) که به این قوم ها، اقلیت نگویید چون وقتی اقلیت می گویید دارید به این ها توهین می کنید بگویید فارس بگویید ترک بگویید عربˈ...کرد و فارس و ترک هیچ فرقی با هم ندارند.
بطور مشخص حضرت امام بر چند محور تصریح داشتند :
اول؛ اسلام عنوان عنصر وحدت بخش در جامعه ایران.
دوم؛ نفی ناسیونالیسم افراطی و ایرانگرایی تک بعدی و مظاهر آن.
سوم؛ نفی هر گونه قوم و قبیله گرایی
چهارم تاکید بر بهبود وضعیت اقتصادی معیشتی ایلات و عشایر و مناطق محروم و مرزنشین
در اندیشه های امام راحل به لحاظ هویت قومی هیچ تفاوتی بین اقوام وجود ندارد و مبنای تفاوت بر اساس آموزه های اسلامی همان تقوا است. تلاش برای جلوگیری از تفرقه گروه های مذهبی و دینی و تامین وحدت اجتماعی و ملی در جامعه ایران مهمترین دغدغه ایشان به عنوان رهبر نظام جدید التاسیس بوده است.
رویکرد بنیانگذار جمهوری اسلامی در این مقطع زمانی معطوف به ایجاد آرامش و وحدت در کل کشور و به ویژه مناطق قومی و مناطق مرزی است، لذا سیاست ها و جهت گیری های کلان کشور و مسئولان معطوف به حل وفصل مسایل منطقه ای چون؛ کردستان، ترکمن صحرا، بلوچستان، خوزستان و آذربایجان است.
سیاست های ابلاغی نیز به جلوگیری از تداوم بحران در این مناطق معطوف بود.،هرچند اعمال برخی از راهبرها و سیاست ها در همان سال ها و سال های بعد با مخالفت و نقد جدی برخی از نیروها ی سیاسی و اجتماعی روبرو شد اما گفتمان وحدت نگر توانست به رغم برخی اختلاف دیدگاه ها، در سیاست رسمی کشور ساری و جاری شود.
این گفتمان قایل به پذیرش و احترام به تکثر موجود در جامعه ایران است و بر توسعه موزون و یکپارچه در گسترده سرزمینی ایران تاکید دارد.توسعه پایدار و متوازن و متناسب مناطق مرزی کشور - که دارای تنوع و تکثر قومی و مذهبی هستند - از رویکردهای بنیادین جمهوری اسلامی ایران می باشد که در دولت یازدهم به طور جدی به آن توجه و عنایت ویژه شده است.
تاکید رهبری معظم انقلاب وتوجه دولتمردان در بسط و رونق اقتصادی مناطق مرزی نشان از تحولات امیدوارکننده ای در دگرگون ساختن مناطق مرزی به سمت و سوی نقش آفرینی در استحکام قدرت ملی دارد که می توان از فعال کردن بازارچه های مرزی ، ایجاد مناطق آزاد تجاری با تسهیلات ویژه ، تشویق و سهولت در سرمایه گذاری های اقوام در مناطق مرزی و تقویت زیرساخت های مرتبط با سایر نقاط کشور در بستری همگن و توسعه محور به عنوان شاخص های محوری و اساسی دولت و تدبیر و امید نام برد و این رویکرد با عزم توسعه محور و وحدت گرای مناطق مرزی دست یافتنی است.
احترام به قومیت ها و مذاهب و همچنین تقویت باورهای ملی در چارچوب سزمین ایران اسلامی،می تواند به تغییر کارکرد مفاهیم سنتی امنیت ملی مرتبط با قومیت ها منجر شود، مفاهیم که تفکر تجزیه هراسی در ایران را منسوخ می کند و باور یکپارچگی ملی را برای قومیت ها بیش از گذشته تقویت خواهد کرد.
اول**1516
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




30/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن