تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803070240




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران و توسعه درون زا در نگاه مقام معظم رهبری - احمد فراهانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ایران و توسعه درون زا در نگاه مقام معظم رهبری - احمد فراهانی تهران - ایرنا - برخی نظریات توسعه در عصر جهانی شدن همچنان به مسیر توسعه، نگاهی برون زا دارد و رسوخ پذیری مرزهای حاکمیتی و وابستگی متقابل پیچیده را به عنوان اساس مسیر توسعه یافتگی ( الگوی غربی) مطرح می کنند با این وجود برخی دیگر از نظریه پردازان تاکید دارند که به رغم تاثیر گذاری جهانی شدن در حرکت بازیگران نظام بین الملل به سمت توسعه و پیشرفت، نگاه درون زا و استفاده از منابع و امکانات داخلی برای توسعه، عنصری غیر قابل انکار است.


1. توسعه درون زا توسعه ای است که از درون اقتصاد و بوسیله نظامی که فرایند تولید را هدایت می کند تعیین می شود،توسعه درون زا توسعه ای خود مدار است اما بمعنی باز گشت به گذشته و یا عزلت و انزوا نیست بلکه مفهوم آن تکیه بر خود و تعامل با دنیای خارج است.
مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان (در جمع فرماندهان نیروی هوایی) تاکید کردند:ˈتنها راه حل مشکلات اقتصادی کشور،نگاه به ظرفیت های بیشمار درونی است و نه نگاه به بیرون و برداشته شدن تحریم ها ...خوشبختانه مسئولان اقتصادی به این نتیجه رسیده اند که راه برطرف کردن مشکلات، تقویت ساخت درونی است و مقدمات لازم برای این کار را آغاز کرده اندˈ.
توسعه همه جانبه بااتکا به ظرفیت های درونی در بستر نظم سیاسی با ثبات و همچنین انسجام و اجماع نخبگان در سطوح مختلف جامعه شکل می گیرد و بدون توجه به این الزامات، مسیر حرکتی دولت (به عنوان مجری سیاست های کلان نظام در همه زمینه ها ) با چالش های فراوانی روبرو خواهد شد، چالش هایی که می تواند عمق راهبردی امنیت ملی را هدف قرار بدهد، بنابراین ضروری است تا این فرایند در مسیری با ثبات و هدفمند ادامه یابد.
2. وحدت در عین کثرت . توسعه در هر کشوری به اجماع عمومی گروه های مرجع ( سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و ... ) نیاز دارد و رسیدن به این اجماع می تواند نمایی از وحدت رویه در حوزه های مختلف را نشان دهد، نظمی که دارای ویژگی های انطباقی و ترمیمی است و از تصلب و خشکی به دور است و می تواند با اصلاحات در طول مسیر،شرایط جدیدی را برای خود مهیا سازد.
جمهوری اسلامی ایران در 35 سال گذشته، تلاش کرده است تا مسیر توسعه را با عناصری از الزامات وحدت گرایانه و نگاه به درون طی کند و موفقیت های به دست آمده طی سال های گذشته در حوزه های هسته ای و ...نمایانگر دستاوردهای مهمی بوده است که همگی حاصل دوری از افتراق و جلوگیری از تضعیف ساخت های سیاسی و اجتماعی بود است.
حضرت آیت الله خامنه ای بارها تاکید کرده اند که ˈ باید وحدت میان مردم و مسئولان از طریق اعتماد مسئولان و مدیران کشور به مردم و همچنین اعتماد مردم به مسئولان افزایش یابدˈ.
3. توافق ژنو و همچنین سیاست ها و فعالیت های اقتصادی دولت،ازجمله مسایلی است که طی چهار ماه گذشته از زمان استقرار دولت یازدهم ،به عنوان موضوع مورد بحث و جدل برخی گروه های سیاسی داخلی تبدیل شده است.
بعد از تغییر دولت در انتخابات خرداد سال جاری، تحولی درون گفتمانی در ایران رخ داد و نگاه جدیدی بر فضای سیاسی ، اقتصادی ،اجتماعی و ... بر کشور حاکم شد، فضایی که در عین اصول گرایی،بر توسعه درون زا و بهره گیری از همه مقدورات داخلی ( فارغ از گروه بندی و جناح های سیاسی ) و همچنین تعامل با بیرون در عین حفظ اقتدار و عزت کشور و نظام سیاسی تاکید داشت.
حرکت جدید در کشور - که به بطور قطع بدون حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری قابل تحقق نبود - حاوی آمال ها و ایده هایی برای رشد و توسعه کشور است که بر اساس قانون اساسی در فرایندی چهارساله این ایدها باید محقق شود و لذا همانطور که معظم له فرموده اند انتقاد از عملکرد دولتی که پنج ماه از عمرش می گذرد، منصفانه نیست.
با فضایی که دولت یازدهم در مقطع کنونی برای تعامل و نشان دادن حسن نیت به سایر کشورها ایجاد کرده است، ورود عناصر مساله ساز(طرح دیدگاه های شخصی، گروهی و ...)به داخل سیستم و اختلال در درون دادهای نظام - درقالب تصمیم سازی ها- با اصول و آرمان های امام راحل و منویات وحدت آفرین مقام معظم رهبری مغایرت جدی دارد.
توسعه درون زا بدون استحکام و انسجام داخلی محقق نخواهد شد و ایران اسلامی با دارا بودن اقتدار ملی می تواند مسیر پیشرفت را بدون دغدغه طی کند، به شرطی که گروه های مرجع درک حداکثری از منافع ملی دست یابند.
اول**1516
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن