واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران نقد و بررسی فیلم «چ»
شهید چمران آرنولد نبود/ «چ» برداشت حاتمیکیا از واقعه پاوه بود
محمد حسین نیرومند گفت: چمرانی که در فیلم «چ» دیدیم قرار نیست آرنولد باشد بلکه حاتمیکیا می خواهند وجه دیگری از چمران را در ظرفیتی کوتاه بیان کند.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نقد و بررسی فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا شب گذشته، دوشنبه 28 بهمن با حضور محمدحسین نیرومند، سردبیر و مدیر مسئول سابق کیهان کاریکاتور، مدیر سابق گروه جوان و طرح و برنامه شبکه دو سیما، دبیر سابق شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور و مشاور هنری وزیر ارشاد دولتهای نهم و دهم و سعید مستغاثی منتقد سینما در تالار سوره حوزه هنری و در محفل جبهه فکری انقلاب اسلامی برگزار شد. بعد از اکران فیلم و صحبتهای مهدی چمران و همسر شهید وصالی و بعد از اکران فیلم «چ»، محمد حسین نیرومند مشاور هنری دو دولت قبلی گفت: سال 64 من دانشجوی هنر بودم که به روزنامه کیهان رفتم تا در آن روزنامه کار کنم. در آن دوران خانمی دبیر اجتماعی روزنامه کیهان بود که به من مطلب می داد تا کاریکاتورش را بکشم. وی افزود: خیلی خیلی بد است که من 5 سال کنار آن خانم کار می کردم ولی با دیدن فیلم «چ» فهمیدم که آن خانم یعنی خانم کاظم زاده همسر شهید بزرگی چون شهید وصالی است و این یعنی فاجعه. نیرومند ادامه داد: باید برای مدیریتهای فرهنگی کشورمان که خود من نیز جزو آنها بودم تاسف خورد که باید با دیدن فیلم «چ» بفهمیم که همسر شهید وصالی کیست و در همین راستا باید از ابراهیم حاتمی کیا تشکر کرد و من به شخصه به او تبریک می گویم. وی ادامه داد: گرایش فکری من در حوزه زیبایی شناسی، تصویر است پس دوست دارم در جلسه نقد این فیلم به سکانس هایی اشارهای مستقیم داشته باشم. سینمای یک زبان ارتباطی است که حتی نظریه پردازان اجتماعی نیز در مورد آن صحبت کردند که سینما ساختاری نحوی و صرفی دارد پس اگر از این منظر که سینما می تواند زبان خبری باشد به فیلم «چ» بنگریم باید بگوییم سینمای حاتمیکیا علاوه بر اینکه زبان هنر سینما است، زیبایی نیز دارد. مشاور وزیر ارشاد دولت نهم و دهم بیان کرد: در یکی دو دقیقه اول فیلم مخاطب دریافت می کند که با فیلمی از یک کارگردان باهوش طرف است و در همان ابتدای فیلم کارگردان تعریف بسیار مجملی از فیلم به مخاطب می دهد. حاتمیکیا در ابتدای فیلم و با نشان دادن سکانس پرواز عقاب و نظاره چمران بر آن مفهوم کل ماجرا را به صورت غیرمستقیم به مخاطب القا می کند و می گوید که فیلمی که قرار است ببیند زندگی یک آزادمرد را به نمایش کشیده است. نیرومند در پایان سخنان خود گفت: چمرانی که در فیلم «چ» دیدیم قرار نیست آرنولد باشد بلکه حاتمیکیا می خواهند وجه دیگری از چمران را در فرصتی کوتاه بیان کند. سعید مستغاثی دیگر منتقد این فیلم بود که به غائله گروهک ها در کردستان اشاره کرد و گفت: پیام تاریخی امام(ره) که در آن زمان منتشر شد پایانی بود بر این غائله ها. این پیام در فیلم به خوبی منعکس شده و گویا فیلم یک بازخوانی از آن تاریخ است. وی هوشمندی حاتمیکیا را ستود و گفت: این فیلم پر از حس و حال است و گویا حرف امروز را می زند زیرا ضدانقلابی که در این فیلم هست امروز هم در قالب شبه روشنفکرانی وجود دارد. این فعال فرهنگی بیان کرد: حاتمیکیا مقطع بسیار خوبی را انتخاب کرد و در این فیلم نشان می دهد که پیام ولایت فراتر از چمران و وصالی است. حاتمیکیا برداشت خود از چمران را در فیلم به تصویر میکشد. وی به شرایط امروز و شباهتش با فیلم «چ» چمران اشاره کرد و گفت: امروز نیز مانند آن چه در فیلم می بینیم با مذاکره در عین محاصره روبرو هستیم و آن گونه که در فیلم هم نشان داده شد تنها راهحل، تمسک و توسل به پیام ولایت است. مستغاثی خاطرنشان کرد: فیلم نقاط ضعف دارد اما شرایط و حس و حال آنقدر خوب است که دلم نمی آید آنها را بیان کنم. وی در پایان سخنانش گفت: هنر چمران و وصالی و حاتمیکیا در این است که زمانی دست به کار شدند که آغازی است بر یک برهه تاریخی و باید به خاطر کار آن شهیدان و کار این کارگردان بزرگ سینمای ایران آنها را مورد تکریم و تشویق قرار داد.
۱۳۹۲/۱۱/۲۹ - ۱۱:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]