تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819207562




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کم توجهی مسوولان داخلی به نمایشگاه محیط زیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کم توجهی مسوولان داخلی به نمایشگاه محیط زیست تهران - ایرنا-سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست بستر مناسبی ایجاد بیشتر همکاریهای داخلی و خارجی در مورد چالش های زیست محیطی است اما به نظر می رسد، مسوولان داخلی ذیربط به این نمایشگاه به عنوان یک فرصت نگاه نکردند.


به طور کلی برگزاری نمایشگاه محیط زیست بستر مناسبی برای تبادل اطلاعات و ارایه آخرین دستاوردهای زیست محیطی از سوی تولید کنندگان و آشنایی مصرف کنندگان با آنها است.
نمایشگاه های تخصصی اگر به صورت علمی و صحیح برگزار شوند، قطعا دستاوردهای خوبی به همراه خواهند داشت و به هدف اصلی ارتقای فرهنگ زیست محیطی عمومی و ایجاد توجه بیشتر مسوولان دست خواهند یافت.
اکنون یکی از مشکلات اصلی آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران خودرو و سوخت غیر استاندارد است که متخصصان و مسوولان ذیربط بر استاندارد کردن این دو محصول تاکید فراوان دارند.
متاسفانه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست در حالی برگزار شد که خودروسازان به عنوان یکی از اصلی ترین عاملان آلوده کننده هوا در این حضور نداشتند.
سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره گفت: بستر برای حضور تمام سازمان ها و شرکت ها در نمایشگاه فراهم است اما اینکه چه سازمان و شرکتی بخواهد در آن حضور یابد به خودش بستگی دارد.
وی تاکید کرد: اینکه وزارت صنایع به شرکت در نمایشگاه محیط زیست تمایل ندارد علت را باید از خودشان جویا شد اما از نظر سازمان محیط زیست تمام شرکت ها و نهادها بدون محدودیت می توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند .
به گفته وی برگزاری نمایشگاه فرصت مناسبی برای ارایه آخرین دستاوردهای زیست محیطی خواهد بود از این رو کنار قرار گرفتن صنایع مختلف و عموم مردم نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت.
*** حضور 10 برابری سازمان های مردم نهاد در نمایشگاه
اگرچه مسوولان به این نمایشگاه توجه درخور را نداشتند اما آمارها نشان می دهد که علاقمندان به حوزه محیط زیست حضور فعالی دراین نمایشگاه داشتند.
امسال شاهد حضور 10 برابری سازمان های مردم نهاد زیست محیطی در نمایشگاه بودیم که جلوه و رنگ و بوی خاصی به فضای نمایشگاه داده بود ؛ غرفه های مزین به حیوانات تاکسیدرمی شده از نقاط مختلف کشور از سوی سمن های مختلف بسیار دیدنی بود و فعالان این عرصه با شوق و نیروی زیادی در صدد شناساندن پتانسیل زیست محیطی استان خود به بازدید کنندگان بودند که بدون شک یک از نقاط قوت برگزاری این نمایشگاه بود.
سال گذشته 6 سمن در نمایشگاه حضور داشت اما امسال این رقم به 67 سمن یا انجمن مردم نهاد فعال در حوزه زیست محیطی افزایش یافته بود که این مساله موجب جلب مخاطب بسیاری در نمایشگاه شده بود و گروه های دانش آموزشی زیادی نیز از نمایشگاه بازدید کردند.
*** حضور کم رنگ مسوولان در نمایشگاه
به رغم تلاش برگزارکنندگان نمایشگاه برای حضور مسوولان کشور متاسفانه حضور مسوولان بسیار کم رنگ بود ، در حالی که زمینه مناسبی برای آشنایی هر چه بیشتر مسوولان با مشکلات و معضلات زیست محیطی بود اما مسوولی لزومی به حضور خود در این نمایشگاه ندید.
*** برگزاری مناظره های زیست محیطی برای اولین بار در دوران برگزاری نمایشگاه
مناظره مدیریت منابع آب و بررسی وضعیت تلاب های کشور با تاکید بر بحران دریاچه ارومیه و هامون اولین مناظره در این نمایشگاه بود که بدون حضور مسوولی از وزارت نیرو برگزار شد. در حالی که از علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو برای شرکت در این مناظره دعوت شده بود.
این مناظره با حضور احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و مهدی میرزایی استاد دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد که در ان به نقاط قوت و ضعف زیادی در مورد نحوه حفاظت از تالاب ها و احیای دریاچه ارومیه اشاره شد.
*** چکیده مناظره مناظره مدیریت منابع آب و بررسی وضعیت تلاب های کشور با تاکید بر بحران دریاچه ارومیه و هامون
کیخا عنوان کرد که یکی از تهدیدات دریاچه ارومیه پیچیدن نسخه های متفاوتی از سوی مراجع مختلف است که صورت می گیرد در حالی برای رفع مشکل دریاچه ارومیه باید روش های علمی صحیح را در پیش بگیریم.
وی از سد سازی های بی رویه در بالادست، عدم تامین حق آبه تالاب ها توسط برخی کشورهای همسایه، عدم مدیریت صحیح در منابع آب و الگوهای نادرست کشت در بخش کشاورزی انتقاد کرد و از مسوولان ذیربط خواستار رسیدگی و توجه بیشتر به این مقوله شد.
به اعتقاد کیخا سازمان حفاظت محیط زیست، مجلس، دولت و مردم هر کدام به اندازه ای در ایجاد وضعیت کنونی محیط زیست مقصر هستند از این رو باید با قرار گرفتن درکنار هم این مشکل را برطرف کنند.
همچنین مهدی میرزایی استاد دانشگاه آزاد اسلامی که طرف دیگز مناظره بود گفت: قانون مربوط به توزیع عادلانه آب در کشور مربوط به 35 سال گذشته است که نیاز به بازنگری دارد. زمانی که قانون توزیع عادلانه آب نوشته شد سازمان آب و فاضلاب به معنای امروزی وجود نداشت از این رو این قانون باید متناسب با نیازهای روز بازنگری شود.
این استاد دانشگاه گفت: 80 تا 90 درصد آب موجود در کشور صرف کشاورزی می شود در حالی که وزارت جهاد کشاورزی در هیچ جای کشور این منابع را مدیریت نکرده است، متاسفانه شبکه های پیشرفته آبرسانی در کشور ما نسبت به شبکه های فرسوده بیشتر هدر رفت آب دارند زیرا در روش پیشرفته تنها کاری که صورت گرفته احداث کانال بتونی بوده در حالی که هیچ مدیریتی بر روی آن صورت نگرفته است.
به گفته وی آب منابع زیر زمینی شهر تهران در حال کاهش است که این امر فرونشست دشت های اطراف تهران را به همراه دارد در حالی که 50 درصد آب مصرفی تهران از منابع زیر زمینی تامین می شود.
وی تاکید کرد: متاسفانه استراتژی منابع آب در کشور وجود ندارد و فقط خواسته ها و نیازهایمان بر روی کاغذ نوشته شده در حالی که آموزش رکن اصلی بهینه کردن مصرف آب در کشور است که باید آموزش پرورش، صدا و سیما و رسانه ها نسبت به آن اهتمام بیشتری داشته باشند.
میرزایی گفت: 30 سال دریاچه ارومیه را تخریب کردیم و اکنون باید 30 سال آنرا درست کنیم ، راه حل نجات ارومیه داخل خودش است، یعنی هیچ انتقالی نمی تواند دریاچه را نجات دهد.
*** چکیده مناظره شکار و صید و قوانین موجود
در روز دوم نمایشگاه مناظره شکار و صید و قوانین موجود با حضور اصغر محمدی فاضل رییس دانشگاه محیط زیست و اسرافیل شفیع زاده مدیر عامل یک شرکت بین المللی خدمات مسافرتی و جهانگردی به عنوان مخالفان و موافقان شکار و صید برگزار شد.
فاضل گفت: دردنیایی زندگی می کنیم که سرعت انقراض گونه های زیستی در آن صد تا هزار برابر زمان طبیعی آنها است. باید به این نکته توجه کنیم که در معرض شیبی قرار گرفته ایم که نشان می دهد به مرز ده هزار برابری انقراض طبیعی گونه های زیستی نزدیک می شویم.
وی افزود: در کشور اکنون حدود صد هزار گونه علفخوار وجود دارد که مکان و شرایط زندگی آنها مشخص نیست ، در واقع اطلاع صحیح از نحوه زندگی ، محدوده سکونت و زاد و ولدشان در اختیار نیست.
محمدی فاضل ادامه داد : 10 هزار سال قبل انسان یک هزارم وزن حیات وحش جهانی را داشت اما اکنون وزن انسان در طبیعت 900 هزارم شده است و تنها دو درصد به حیات وحش اختصاص دارد.
وی در دوره قبل معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بود و ندادن حتی یک مجوز شکار در زمان تصدی خود را افتخاری برای خود می داند زیرا معتقد است شکار نقض حقوق حیوانات است و نفس شکار با صدور مجوز یا بدون مجوز قابل تغییر نیست و به منزله قتل است.
اما در مقابل اسرافیل شفیع زاده مدیر عامل یک شرکت بین المللی خدمات مسافرتی و جهانگردی معقتد است که شکار امری طبیعی است و به رشد اقتصادی کشور کمک می کند و می توان ارز وارد کشور کند.
وی درباره نحوه شکار و صدور مجوز برای آن گفت: من موافق شکار مطابق قانون و ضابطه هستم و شکار پایدار که مبانی قانونی دارد را تایید می کنم، البته دراین زمینه محدودیت هایی هم وجود دارد که انها را بر اساس کتاب قانون شکار که مورد تایید شواری عالی محیط زیست است، می پذیرم .
وی از عدم صدور مجوز شکار در دوره پیشین معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست انتقاد کرد و گفت : این گونه برخوردها مبنای علمی ندارد و سلیقه ای است.
وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست برای هر شکار تروفه 12 هزار دلار دریافت می کند و این امر باعث توانمند سازی جوامع محلی می شود که برای پیشبرد این اهداف باید به بخش خصوصی اجازه فعالیت بیشتری داده شود.
تروفه به حیوانات پیری گفته می شود که حذف آنها از طبیعت آسیبی به حیات وحش وارد نمی کند .
وی گفت: در کشورهایی مانند فنلاند و سوئد به ترتیب سالانه 74 و 96 هزار پروانه شکار صادر می شود بدون اینکه هیچ گونه مشکل زیست محیطی به همراه داشته باشد بنابراین بروز این مشکلات درزمینه صدور مجوز شکاردر کشور ما نشان دهنده بی تدبیری مدیران است.
*** چکیده مناظره تنوع زیستی و تعامل با حیوانات - دیدگاههای مخالفان وموافقان غذا دادن به حیوانات
چهارمین مناظره زیست محیطی با موضوع تنوع زیستی و تعامل با حیوانات در زمینه غذادادن به آنها بود که با حضور دکتر عبدالحسین وهاب زاده استاد دانشگاه، دکتر جمشید منصوری اکولوژیست و جمعی از تشکل های مردم نهاد فعال در زمینه حمایت از حیوانات برگزار شد.
عبدالحسین وهاب زاده به عنوان مخالف غذا دادن به حیوانات گفت: انسان همه چیز محیط زندگی اش را دستکاری کرده و این دستکاری روز به روز بیشتر می شود به طوری که تصور می کنم انسان نمی تواند به روزی فکر کند که عرصه ای را دستکاری نکرده باشد.
وهاب زاده تاکید کرد: از نظر فلسفی و اخلاقی هم می شود به این موضوع پرداخت که آیا دخالت در زندگی جانوران و درمان و غذا دادن آنها صحیح است. به نظر می رسد دراین عرصه آنقدر پیش رفتیم که احساس می کنیم حق داوری داریم. محیط بان ما طعمه را از دهان گرگ بیرون می کشد تا آهو را نجات دهد و این نشان می دهد تا چه حد انسان ذهنیت مداخله گرایانه دارد.
در ادامه ایمان ابراهیمی فعال محیط زیست در واکنش به گفته های وهاب زاده اظهار داشت: دخالت در طبیعت غذا دادن به حیوانات و درمان آنها در طبیعت نیست بلکه دخالت، ویلا ساختن و نابود کردن اکوسیستم های طبیعی است. ما باید به این سمت برویم که به حیوانات کمک کنیم تا آنها تشویق به ماندن در زیستگاه هایی شوند که از حیات وحش خالی شده است.
همچنین رسول محمدی به عنوان فعال محیط زیست موافق غذادهی به حیوانات گفت: غذادهی به قوهای سرخ رود موجب شده تا مرگ و میر و شکار قوها در این منطقه 99درصد کاهش یابد.
جمشید منصوری اکولوژیست نیز به عنوان موافق گفت: همگان فکر می کنند که دخالت در طبیعت و انقراض گونه ها همه بر اثر فعالیت های انسانی است چرا که از زمان پیدایش حیات بر روی زمین بارها در اثر عوامل طبیعی حیوانات منقرض شده اند و دوباره گونه های جدید شکل گرفتند.
وی ادامه داد: جنبه های احساسی و یا اخلاقی نباید بر روابط طبیعی و کارکرد اکوسیستم ها و موجودات زنده اثر بگذارد باید به این نکته توجه کرد که طبیعت نظم وقاعده خاص خود را دارد.
ˈحر منصوریˈ دیگر فعال محیط زیستی نیز در ادامه مناظره گفت: غذا دادن دستی حیوانات را آسیب پذیر می کند برای نمونه در سواحل دریای خزر ، پرندگان به غذای دستی عادت کرده اند و به هر چیزی به عنوان غذا نگاه می کنند که در این میان برخی افراد به جای غذا ترقه به سمت آنها پرتاب می کنند که پرندگان آنرا به عنوان غذا می خورند که در نهایت در درون شکم آنها منفجر و پرنده متلاشی می شود.
*** برگزاری نشست ها و کارگاه های تخصصی
برگزاری دو نشست خبری در حوزه معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی و معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و کارگاه های تخصصی در مورد موضوعات مختلف زیست محیطی از دیگر برنامه های این نمایشگاه بود.
*** حضور شیر 6 ماهه در قفس
سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست حاشیه هایی هم داشت که حضور شیر 6 ماهه در نمایشگاه جنجالی به پا کرده بود. غرفه باغ وحش ارم که در نمایشگاه گردشگری حضور داشت اقدام به نگهداری یک شیر 6 ماهه در قفسی به ابعاد یک در دو متر کرده بود که نحوه نگهداری این حیوان اعتراض دوستداران حیات وحش را برانگیخت.
استقرار قفس یک قلاده شیر در نمایشگاه گردشگری در 5 سال گذشته انجام شده بود، اما به علت اینکه این نمایشگاه امسال با نمایشگاه محیط زیست تلاقی پیدا کرده بود موجب واکنش دوستداران حیات وحش به این موضوع شد.
غرفه داران باغ وحش ارم اعلام کردند که از اداره کل محیط زیست استان تهران مجوز گرفته اند و محمد هادی حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران دراین باره گفت: نحوه نگهداری این حیوان به هیچ عنوان مورد تایید ما نیست از این رو باید به سرعت به باغ وحش برگردانده شود.
*** حضور کمرنگ غرفه های خارجی
با وجود اینکه از این نمایشگاه به عنوان نمایشگاهی بین المللی یاد شده بود اما صرفا چند کشورخارجی شامل آلمان، فنلاند و ایتالیا در آن غرفه داشتند.
علمی ( 5 ) **9014**1599
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




28/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن