تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803614702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام خسروپناه در نشست معنویت و مدرنیته: انسان‌سازی در معنویت مدنظر مدرنیته جایگاهی ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام خسروپناه در نشست معنویت و مدرنیته:
انسان‌سازی در معنویت مدنظر مدرنیته جایگاهی ندارد
رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: مدرنیته، معنویتی را جستجو می‌کند که برایش مشکل بحران این جهان را حل کند نه اینکه انسان را بسازد اما در معنویت دینی، همه ادیان الهی به دنبال ساختن انسان هستند.

خبرگزاری فارس: انسان‌سازی در معنویت مدنظر مدرنیته جایگاهی ندارد


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در دومین روز از هفتمین دور نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها با شورای جهانی کلیساها با محوریت «مدرنیته و معنویت» که به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، گفت: مدرنیته را نباید تنها به دستاوردهایش یعنی علم مدرن، تکنولوژی مدرن و مانند اینها شناخت بلکه باید به دنبال شناخت گوهر مدرنیته رفت؛ گوهر مدرنیته همانطور که فلاسفه مدرن مثل دکارت، کانت و هگل اعتراف کردند «سوبژکتیویسم» است به این معنا که تقدّم ذهن انسان بر واقعیات خارجی است. بنابراین ذهن انسان آئینه واقعیات خارجی است و باید موجودات جهان را از دریچه ذهن آدمی تفسیر کرد. وی با بیان اینکه گوهر مدرنیته این است که همه چیز را می خواهد با آئینه ذهن خود تفسیر کند، خدا، وحی و ایمان در گوهر مدرنیته همچون سایر موجودات متعلق موجودات هستند، اظهار داشت: در پارادایم مدرنیته تنها ایمان بر فهم و معرفت تقدم ندارد بلکه همیشه متعلق فهم انسانی قرار می گیرد از این رو این جمله که «ایمان می آورم تا بفهمم» به هیچ وجه در مدرنیته پذیرفتنی نیست بلکه «می‌فهمم تا شاید ایمان بیاورم» درست است. * معنویت دینی بسیار فراتر از رفع بحران‌های دنیوی است رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: معنویت با تعاریف مختلف تجربی پدیدارشناختی، الهیاتی، تبارشناختی و ... که دارد یک معنای مشترک دارد و آن اعتقاد به نیروهای فرامادی برای دست یابی به احساس آرامش و معنای زندگی است. وی ادامه داد: براساس اینکه ممکن است این معنای معنویت با دین جمع شود یا نه، نمی‌توان گفت که معنویت دینی است چون معنویت‌های غیر دینی وجود دارد این معنای از معنویت در مدرنیته تنها با فاعل شناسای انسانی تأمین می‌شود و اینجاست که تفاوت میان معنویت مدرن و معنویت دینی آشکار می‌شود. خسروپناه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تفاوت معنویت دینی و معنویت مدرن خاطرنشان کرد: اولین تفاوت این دو در روش است؛ معنویت دینی علاوه بر عقل آدمی از وحی الهی و ایمان دینی در شناخت معنویت و چگونگی دستیابی بدان بهره می‌برد، یعنی معنویت دینی با تفسیر اسلام، هم از عقل و هم از وحی برای تعریف معنویت بهره می‌برد اما معنویت مدرن تنها از عقلانیت خودبنیاد برای شناخت معنویت استفاده می‌کند و در واقع وحی الهی و ایمان دینی به عنوان منبع معرفت در شناخت معنویت پذیرفته نیست. وی گفت: معنویت دینی بسیار فراتر از رفع بحران‌های دنیوی است مدرنیته، معنویتی را جویا است که مشکل بحران این جهان را برای او حل کند نه اینکه انسان را بسازد اما در معنویت دینی، همه ادیان الهی به دنبال ساختن انسان هستند. گوهر مدرنیته یعنی عقلانیت خودبنیاد تنها بخشی از نیازهای معنوی بشر را در دنیای معاصر تأمین می‌کند اما بشر معاصر برای تأمین همه نیازهای خویش باید به سراغ عقل و دین یا عقل و وحی برود تا به معنویت دینی دست یابد. رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه اسلامی در پایان سخنانش گفت: در دنیای کنونی محتاج مدل دیگری از عقلانیت هستیم که از آن تعبیر به «عقلانیت دینی» می کنم. عقلانیت در واقع جمع عقل و ایمان و جمع عقلانیت زمینی با ایمان آسمانی است اگر این عقلانیت جایگزین عقلانیت خودبنیاد شود می‌تواند برخی از بحران‌های بشر را حل کند. انتهای پیام/ک

92/11/27 - 12:25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن