تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835728371
زادروز نویسندهای که به همه سیلی زد و رفت!
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
بیستوهفتم بهمنماه زادروز غزاله علیزاده است؛ نویسندهای که هوشنگ گلشیری دربارهاش گفته است «او یک سیلی به همه ما زد و رفت.» به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهریار مندنیپور، داستاننویس، درباره آثار غزاله علیزاده میگوید: بهترین جمله را درباره غزاله علیزاده، گلشیری گفته که او یک سیلی به همه ما زد و رفت. داستان او هم داستان تکراری نویسندههای دنیاست؛ یعنی هر کس به نحوی به سمت کلمه آمده و وارد این دنیا شده، انگار نحوستی دامنگیرش شده است. خیلی از نویسندهها را میشناسیم که به مرگ طبیعی نمردهاند و هم زندگی و هم مرگشان تراژیک بوده؛ غزاله علیزاده هم یکی از اینهاست. او نثر علیزاده را از پاکیزهترین و منضبطترین نثرهای زنان داستاننویس ما توصیف میکند و میگوید: او روی نثرش کار کرده بود و حداقل در آثارش غلطهای نحوی و دستوری به چشم نمیخورد. مندنیپور دیگر ویژگی آثار غزاله علیزاده را محیط و ستینگ داستانهای او میداند و اضافه میکند: او جزو معدود نویسندههای ماست که ستینگی سوای ستینگ رایج داستانهای ایرانی انتخاب کرده است. ما معمولا در داستانهایمان با فضاهای روستایی، فقرزده و طبقه مصیبتکشیده زیر متوسط و حداکثر متوسط ربهروییم و محیط اشرافی، اشیای اشرافی و فضایی که علیزاده انتخاب کرده، تقریبا برای خواننده داستان ایرانی تازگی دارد. علیزاده این شجاعت را داشت که اشخاص را از محیط و طیف اجتماعی خودش انتخاب کند و به نظرم در این کار موفق هم بود. او در بعضی داستانهای کوتاه و در رمانش، «خانه ادریسیها»، توضیحات دقیق، روشن و هنرمندانهای دارد که طبیعتا زاییده زبان دقیق اوست. این نویسنده سپس با تأکید بر اینکه از لحاظ ارزشگذاری بر ادبیات، ادبیات مردانه و زنانه نداریم، میگوید: اما اینها به هر حال تفاوتهایی با هم دارند، یعنی وقتی یک نویسنده زن مینویسد، طبیعتا باید زبانش با زبان مردسالار یک نویسنده مرد تفاوت داشته باشد. البته میتوان اینطور معتقد بود که نویسنده باید از چنان قدرتهایی برخوردار باشد که وقتی اراده میکند، داستان را از زبان یک زن بنویسد زبان و نگاه زنانه داشته باشد و وقتی اراده میکند از زبان یک مرد بنویسد، برعکس این کار را انجام دهد. ولی به هر حال وجه غالب آثار یک نویسنده زن، بخصوص وقتی راوی زن باشد، باید زبان زنانه باشد، ولی ما این زبان را در داستان زنان خودمان خیلی کم داریم و درست همان زبان مردانه را در این داستانها میبینیم. یعنی آن واکاویای را که زبان زبانه باید از زبان مردانه انجام دهد، ما در زنان داستاننویسمان خیلی کم میبینیم. نویسنده «شرق بنفشه» با اشاره به اینکه زبان، توضیحات و نحو بیشتر داستانهای زنان ما مردانه است، ادامه میدهد: اما غزاله علیزاده به زبان زنانه نزدیک شده بود و بخصوص وقتی خودش راوی داستان بود، نگاه و طنز ظریفی را در برخورد با مردها و احتمالا برخوردهای عاشقانهاش به کار میگرفت. او حتا در مقالاتش هم به نحوی مستقیم و غیرمستقیم آن توقع مردانه از خودش را به طنز و تمسخر میگرفت. چرا غزاله درخت را به عنوان قاتل انتخاب کرد؟ مندنیپور با اشاره به خودکشی علیزاده عنوان میکند: با توجه به تصویری که از او داشتم، تا ماهها پس از شنیدن خبر، سؤالم این بود که او چگونه میتوانسته به مغازه برود، طناب بخرد و به جنگل بزند و درختی را برای دار زدن خودش انتخاب کند. در آثار او هیچ ردی از این نوع خودکشی خشونتبار دیده نمیشود و همیشه برای من این سؤال وجود دارد که او چرا درخت را به عنوان قاتل خود انتخاب کرد. نگاه کردن از ورای تخیلی مهآلود حسن میرعابدینی، منتقد ادبی، نیز درباره غزاله علیزاده مینویسد: «در داستانهای علیزاده به همه چیز از ورای تخیلی مهآلود نگاه میشود. پیوندهای متعارف بین اشیا، حوادث و آدمها از هم میپاشد تا از طریق پیوندی تازه، جهانی شگرف آفریده شود. برای آفریدن چنین جهانی، نویسنده زبانی شاعرانه و مبهم را به کار میگیرد؛ زبانی که برای نمودن درون نامتعارف قهرمان داستان، با زبان متداول متفاوت باشد. هر داستاننویس مدرنیست برخورد خاصی با زبان دارد. خصوصیت نثر علیزاده سرهگرایی اوست. او نویسندهای وصاف است که توالی صفتها، قیدها و اضافههای پیاپی را با رنگی از شعر رمانتیک و لغاتی برگرفته از فارسی سره، در پی هم میآورد تا اشتیاق خود را به گذشته بنمایاند.» («صدسال داستاننویسی ایران») غزاله دغدغه آزادی داشت همچنین محمد ایوبی، داستاننویس فقید، درباره غزاله علیزاده میگوید: غزاله علیزاده مانند خیلی از نویسندهها همواره دغدغه آزادی بیان و اندیشه را داشت و بیشتر در این راه قلم میزد. درست است که او داستان مینوشت، اما در همین داستان نوشتنش هم باز تلاشی برای رسیدن به آزادی و دغدغه طرح این موضوع به چشم میخورد. او ادامه میدهد: در اوایل کار، سبک علیزاده از نظر نوشتاری سبک رئالیسم است که البته یک رئالیسم خشک و منجمد نیست. اما در کارهای بعد که آفاق نگاه او زیباتر و بهتر میشود، مشخص است که دغدغه او دغدغه زندگی است، یعنی او یک زندگی مرفه و سالم را برای همه میخواهد و قهرمانهایش هم همین مسأله را دنبال میکنند. ایوبی همچنین میگوید: علیزاده همینطور که نوشتن را ادامه میدهد، دغدغه نثر، فرم و زیباتر نوشتن را هم دارد و در نهایت به نثر موجز و مختصری میرسد که جذابیتهای خود را دارد. او در نثرش برای هر منطقه و هر فردی اصطلاحات و نظرگاههای مخصوصی را به کار میگیرد. او سپس درباره اینکه چقدر نگاه زنانه در نوشتههای علیزاده به چشم میخورد عنوان میکند: اتفاقا علیزاده هم مانند بسیاری از نویسندگان دیگر مثل خانم سیمین دانشور، دغدغه انسان را دارد و فقط دغدغه مرد یا زن را به صورت مشخص ندارد. در واقع اگر اینگونه باشد، آن وقت هنر در خدمت دید و نگاه خاصی قرار میگیرد و از ارزشهایش کم میشود. در جامعه ما چون زن ستم مضاعفی دیده است، در آثار نوشتاریمان پررنگتر مطرح شده و این مساله چه در نوشتههای زنان و چه در نوشتههای مردان به چشم میخورد. اما آنچه مسلم است اینکه علیزاده زن را بهتر میشناخته و این بدین معنا نیست که او جبههگیری خاصی داشته است. به گزارش ایسنا، غزاله علیزاده 27 بهمنماه 1325 در تهران به دنیا آمد و 18 اردیبهشتماه سال 1375 در سن پنجاهسالگی در جواهرده به زندگی خود پایان داد. «بعد از تابستان»، «سفر ناگذشتنی»، «دو منظره»، «خانه ادریسیها» ، «چهارراه»، «با غزاله تا ناکجا» و «شبهای تهران» از جمله آثار این نویسندهاند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
ابراهیم حاتمی کیا و عادل فردوسی پور همه را غافلگیر کردند/ حضور خبرنگاران بی کارت
حاشیه نگاری روز اول سی و دومین جشنواره فیلم فجر ابراهیم حاتمی کیا و عادل فردوسی پور همه را غافلگیر کردند حضور خبرنگاران بی کارت ابراهیم حاتمی کیا و عادل فردوسی پور و پژمان جمشیدی با حضور خود در کاخ جشنواره همه را غافلگیر کردند به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران شایدمدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت وگو با فارس مطلعین از همه چیز باید پاسخگوی ادعای سفر عوامل «آرگو
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در گفت وگو با فارسمطلعین از همه چیز باید پاسخگوی ادعای سفر عوامل آرگو باشندمدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت آقای شمقدری از مطلعین هستند هم در دولت نهم و هم دولت دهم در هر دو دولت صاحب نقش بودند و طبیعتا وقتی اشاره می کنند به قطعیت چنین اتفاقی فکوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران هیچ فیلمی همه شرایط دریافت جایزه رئیس جمهور را نداشت/سال های آینده
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگارانهیچ فیلمی همه شرایط دریافت جایزه رئیس جمهور را نداشت سال های آینده حتما امید در سینما وجود داردوزیر ارشاد در خصوص عدم اهدای جایزه رئیس جمهور به فیلم های امسال گفت رئیس جمهور برای خودشان یکسری شاخصها و معیارهایی داشتند فیلم هایی که مطرحکتاب همه افق در تبریز نقد و بررسی شد
کتاب همه افق در تبریز نقد و بررسی شد تبریز - ایرنا - کتاب همه افق نوشته فریبا وفی نویسنده تبریزی در نشستی با حضور صاحب اثر و جمعی از کوشندگان ادبی استادان دانشگاه و مخاطبان این کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت نویسنده این کتاب در نشست نقد و بررسی این کتاب با اشاره به اینکه همهروی دیگر جنگ از نگاه عکاسان ایرانی و اسپانیایی/ صلح حق همه بشریت است
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی روی دیگر جنگ از نگاه عکاسان ایرانی و اسپانیایی صلح حق همه بشریت است عکاس اسپانیایی برگزیده ورلدپرس فوتو به همراه 6 عکاس ایرانی نمایشگاهی از آثار خود را در نقد جنگ است و با محوریت صلح جهانی در گالری راه ابریشم به نمایش درآوردند به گزارش خبرنگابازار جشنواره فیلم فجر همه توان سینمای ایران نیست/ خارجی ها فقط به دنبال فروش هستند
فرهنگ و هنر سینمای ایران گزارش مهر بازار جشنواره فیلم فجر همه توان سینمای ایران نیست خارجی ها فقط به دنبال فروش هستند هفدهمین بازار بین المللی جشنواره فیلم فجر امسال در حالی همزمان با جشنواره در برج میلاد برگزار شد که بیشتر شرکت کنندگان خارجی در این محل فروشنده آثار خود هستنپیشرفت همه جانبه کشور مستلزم بهره گیری از یافته های علمی است
پیشرفت همه جانبه کشور مستلزم بهره گیری از یافته های علمی است زنجان - ایرنا - معاون پارلمانی وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت پیشرفت همه جانبه کشور مستلزم حرکت در مسیر علم و بهره گیری از یافته های علمی است سعداله نصیری قیداری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود درتوهین صداوسیما به شعور همه مخاطبان
توهین صداوسیما به شعور همه مخاطبان مگر محمدمهدی عسگرپور سیدجمال ساداتیان مصطفی کیایی محسن دارسنج و چه حرفهایی زدند که صدا و سیما باید آنها را سانسور میکرد آ کد خبر ۳۷۷۹۴۷ تاریخ انتشار ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷ ۵۰ - 12 February 2014 محمدرضا رستمی در بخش وبلاگ خبرآنلاین نوشت کراهپیمایی 22 بهمن نمایش همه پرسی سیاسی انقلاب است
راهپیمایی 22 بهمن نمایش همه پرسی سیاسی انقلاب است مراغه - ایرنا - معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار مراغه گفت راهپیمایی 22 بهمن نمایش همه پرسی سیاسی انقلاب اسلامی در دیدگان عمومی در سطح خیابان هاست به گزارش ایرنا سیدسعید کاشانی روز سه شنبه در آیین هماهنگی برگزاری راهپیمایی 22 بهمیادی از اردشیر نیکپور در زادروزش
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹ ۴۰ بهمنماه مصادف است با زادروز اردشیر نیکپور مترجم ادبیات کودکان و نوجوانان که بیش از 100 کتاب برای کودکان و نوجوانان ترجمه کرده است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا دور ماه گنجشکها و گل سرخها میشل استروگف داستانهایهمه مدارس استان قزوین فردا چهارشنبه تعطیل است
همه مدارس استان قزوین فردا چهارشنبه تعطیل است قزوین - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت همه مدارس نوبت صبح و بعدازظهر استان بدلیل سرمای هوا فردا چهارشنبه تعطیل است سالار قاسمی سه شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود براین اساس پیش دبستانی ها مدارس ابتداییجنتی : امسال سیمرغ همه آنهایی را که روبرگردانده بودند فراخواند
جنتی امسال سیمرغ همه آنهایی را که روبرگردانده بودند فراخواند تهران – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درمراسم پایانی سی و دومین جشنواره بین المللی فجر گفت امسال سیمرغ پیام دوستی و همدلی به ارمغان آور و امید و اعتبار دوباره بخشید همه آنهایی را که با دلخوری ناامیدی روی برگرداندو سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس برای «همه چیز برای فروش» و «رستاخیز»
فرهنگ و هنر سینمای ایران دو سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس برای همه چیز برای فروش و رستاخیز سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به شراره سروش برای فیلم سینمایی همه چیز برای فروش و مجید میرفخرایی برای فیلم رستاخیز اهدا شد به گزارش خبرنگار مهر شراره سروش برای فوزیر ارشاد: انتقادات طبیعی است / همهی سلیقهها را بپذیریم
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱ ۴۹ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت قطعا در جشنواره فیلم فجر سال آینده امید که شعار دولت است در فیلمها مشهود خواهد بود علی جنتی بعد از مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر در گفتوگویی با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا درباره انتقاداتی که باسامی همه سیمرغداران سی و دومین جشنواره فیلم فجر
فرهنگ و هنر سینمای ایران اسامی همه سیمرغداران سی و دومین جشنواره فیلم فجر بهترین های سینمای ایران در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در بخشهای سودای سیمرغ نگاه نو مستند و تقدیرهای ویژه و مردمی معرفی شدند به گزارش خبرنگار مهر بهترین های سینمای ایران در سی و دومین جشوقتي صدا و سيما همه را فرناندا ليما مي بيند!
وقتي صدا و سيما همه را فرناندا ليما مي بيند آریا شب گذشته مراسم اختتاميه سي و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر به پايان رسيد البته نه به اين راحتي واژه مراسم اختتاميه از شبکه نمايش به صورت زنده و با يک ساعت و 15 دقيقه تاخير پخش شد گلايه از تاخير در پخش زنده مراسم نيست بلکه قآخرین وضعیت دختری که تزریق پنیسیلین نابینایش کرد
سهشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰ ۵۱ شوخان به کردی یعنی شادی این معنی اسم دخترکی است که دیگر شادی کودکانه را در چشمانش مدتهاست نمی شود دید آرام کناری نشسته بود فهمیده بود که میخواهند حقش را بگیرند اما نمیدانست کدام حق خودش میگفت شب بود سرما خورده بودم رفتم که خوب بشم اما خوب-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها