تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818855512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشق زندگی را از استاد خوشنویسی کشور بیاموزیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مشق زندگی را از استاد خوشنویسی کشور بیاموزیم مشهد - ایرنا - علی اکبر اسماعیلی قوجانی، استاد خوشنویسی کشور و کاتب بزرگترین قرآن جهان، علاوه بر مشق خوشنویسی، مشق زندگی می آموزد.


چنان با حرارت و با دقت از خاطرات دوران کودکی خود در 50 سال پیش، صحبت می کرد که گویی آن وقایع همین چند روز گذشته اتفاق افتاده است.
از مرارت ها و سختی های دوران خردسالی خود، از بی پولی ها و مشقت هایش برای امرار معاش در کنار علاقه به خوشنویسی و طراحی و از بزرگی های معلمش مرحوم ˈعبدالحسین توفیقیˈ که عشق به هنر را در او زنده کرده بود، همچنان گرم و پرشور سخن می گفت.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ˈعلی اکبر اسماعیلی قوچانیˈ از استادان برجسته خوشنویسی ایران و جهان که هم اکنون کتابت نفیس ترین و بزرگترین قرآن جهان را در دست دارد، در یک صبح زمستانی در خانه ای ساده و بی آلایش و عاری از تجملات امروزی، دعوت ما را به گفت وگو صمیمانه و به گرمی پذیرفت.
استاد اینک به کتابت جزء 28 بزرگترین قرآن جهان رسیده و این موضوع بهانه ای شد تا پای صحبت او بنشینیم تا برایمان مشق زندگی بدهد.
استاد اسماعیلی اکنون به تمام خطوط خوشنویسی اسلامی از جمله نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث، نسخ، کوفی، محقق، توقیع، تعلیق، طغری، دیوانی و رقعه تسلط دارد و تاکنون 35 جلد کتاب را در این زمینه تالیف کرده است.
وی قریب به 40 سال است که مدرس ارشد انجمن خوشنویسان ایران بوده و به قول خودش تاکنون صدها شاگرد و هنرآموز نزد وی مشق خوشنویسی کرده اند.
خوشنویسی بخشی از کتیبه های حرم مطهر رضوی، خوشنویسی درهای حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) و نیز کتیبه های مسجد هامبورگ آلمان و مساجد جامع رشت و نکا بخشی از افتخارات این هنرمند خراسانی است.

* از علاقه به خوشنویسی تا کار در مشاغل مختلف

استاد اسماعیلی قوچانی در سال 1321 در روستای ˈعباس آبادˈ شهرستان قوچان استان خراسان رضوی متولد شد و تا سن سه سالگی در زادگاه خویش زندگی کرد و پس از آن به علت فوت والدینش، به اتفاق بستگان خود به شهر قوچان عزیمت کرد.
وی می گوید: از همان اوایل خردسالی شرایط زندگی ایجاب می کرد که در کنار درس خواندن، کار کنم تا بتوانم خرج زندگی ام را تامین کنم، اما در این راه استادم مرحوم توفیقی چنان عشق به خوشنویسی را در من زنده کرد که هر چه در این وادی پیش می روم، سیراب نمی شوم.
وی افزود: در دوران کودکی در کنار درس خواندن، مشاغل زیادی را تجربه و در نانوایی، کشتارگاه، تابلو سازی، کارهای ساختمانی و سنگ تراشی کار کردم.
وی گفت: علاقه عجیبی به طراحی، نقاشی و خطاطی از همان دوران کودکی داشتم ، هفت یا هشت سال بیشتر نداشتم که روبه روی آینه می نشستم و عکس خودم را می کشیدم. شب ها تا نیمه شب می نشستم و به طور خودآموز نقاشی و خطاطی می کردم.
در آن دوران شعر معروف ˈفروردین ماه گلها، دنیا دارد تماشا ....ˈ و هر مطلبی که دستم می آمد را با عشق و علاقه می نوشتم.
وی اظهار داشت: یادم می آید در یک مقطع زمانی از دوران کودکی که در یکی از نانوایی های قوچان کار می کردم، هم کلاسی هایم طراحی های خود را پیش من می آوردند و از هر کدام یک ریال می گرفتم و برایشان طراحی می کردم.
استاد اسماعیلی می افزاید: بعد از اتمام دوره ششم ابتدایی مجبور شدم درسم را ترک کنم و در سنین 12 تا 13 سالگی برای پیدا کردن کار بهتر به مشهد آمدم و در آنجا هم در کشتارگاه مشغول به کار شدم و شب ها نقاشی روی ظروف سنگی را انجام می دادم.
وی افزود: بعد از چند سال، عازم تهران شدم و در آن شهر مرارت های بسیار کشیدم.
استاد از خاطرات زندگی خود در تهران گفت: اولین شبی که وارد تهران شدم جایی و پولی برای ماندن نداشتم تا اینکه قهوه خانه ای را پیدا کردم و آنجا می نشستم و کسانی که برای چای خوردن به قهوه خانه می آمدند، عکس هایشان را می کشیدم و دو ریال پول می گرفتم و بعد از مدتی به دلایلی این کار را ترک کردم و برای امرار معاش به کار نقاشی ساختمانی و تابلوسازی مشغول شدم.

* پایه گذاری تدریس خط ثلث در انجمن خوشنویسان ایران

استاد اسماعیلی افزود: در تهران و در ساعاتی که بیکار بودم، از روی کتاب های زرین خط، مشق خوشنویسی می نوشتم تا اینکه در سال 1354 با انجمن خوشنویسی ایران آشنا شدم ، یادم می آید از آن روز که با استاد بزرگ
ˈمیرزا ابراهیم بوذریˈ ملاقات کردم، ایشان خط مرا دید و گفت ˈخیلی خوب خوشنویسی می کنی به ویژه خط ثلث را. اما از هر باغی گلی چیده ای و خط ها با هم همخوانی نداردˈ و مرا به تمرین و ممارست در این راه تشویق کرد.
در همان سال توانستم مدرک خوشنویسی ممتاز را از استاد ˈحسن میرخانیˈ بنیانگذار انجمن خوشنویسی ایران کسب کنم و بعدها افتخار پایه گذاری تدریس خط ثلث در انجمن خوشنویسان را پیدا کردم.
وی گفت :در همان زمان به عنوان خوشنویس برتر کشور معرفی شدم و 40 هزار تومان جایزه دریافت کردم.
این استاد خوشنویس افزود: در همان دوران در چند اداره مثل سازمان امور اداری استخدامی، نخست وزیری و نیروی هوایی مشغول به کار شدم اما به دلایلی هیچ یک از آنها را ادامه ندادم.
وی اظهار داشت: تازه زندگی مشترک را شروع کرده بودم و به دلیل فسادی که در آن زمان در تهران حاکم بود و تعصبی که داشتم دوباره به قوچان بازگشتم و چند سالی در قوچان ماندم و در آن مدت انجمن خوشنویسان شهرستان قوچان را به اتفاق دکتر هراتی پایه گذاری کردم .
وی افزود: در سال 1356 به مشهد آمدم و در اداره فرهنگ و هنر استخدام شدم و از آن زمان تاکنون افتخار تالیف 35 جلد کتاب را پیدا کردم و در این میان در انجمن خوشنویسی به تعلیم و تربیت شاگردان پرداختم و توفیق مشق خوشنویسی به حدود یک هزار شاگرد را تاکنون داشته ام.
وی گفت: کتاب های جوامع الحکم، قرآن جیبی، خودآموز خوشنویسیٰ، در مقام معلم، کلک خوشنویسی در چهل حدیث رضوی، تجلی هنر به خط ثلث در نستعلیق، تنزیل نور به خط ثلث، زیارت عاشورا و علقمه، زیارت حضرت امام رضا (ع) و دعای امین الله از جمله آثارم می باشد.
وی آموزش خط ثلث، آموزش خط نو نهالان، هفت قلم خوشنویسی، نقطه رمز و راز بسم الله، کتاب حج آستان قدس رضوی، آفتاب حسن، اعمال ذی الحجه، از علی آموز اخلاص عمل، معراج البلاغه، عهد و پیمان، کتاب حافظ، ثلث نویسی اسماعیلی قوچانی، کلام جاویدان پیامبر اعظم و کتاب حج سحاب را نیز از دیگر تالیفات خود برشمرد.

* در هنگام کتابت قرآن، سراپای وجودم عشق و علاقه است

استاد علی اکبر اسماعیلی قوچانی، اکنون تمام وقت خود را برای کتابت بزرگترین و نفیس ترین قرآن کریم گذاشته است، او از عید غدیر سال 1388 این کار را آغاز کرده و بنا دارد این قرآن را پس از اتمام در موزه ای واقع در زادگاهش شهرستان قوچان مستقر کند.
ابعاد هر صفحه این قرآن دو متر و 50 سانتی متر در یک متر و 75 سانتیمتر است و تاکنون 560صفحه از این قرآن کتابت و تذهیب شده و پیش بینی می شود تعداد صفحات آن به حدود 700 صفحه برسد.
هر صفحه این قرآن با پارچه ای از جنس پارچه کتان ایرانی ساخته شده که هشت دست پشت و رو با رنگی مخصوص رنگ می شود.
30 طرح تذهیب توسط 30 استاد تذهیب کار برای 30 جزء این قرآن به شکل اختصاصی طراحی شده که از سوی 20 هنرمند تذهیب کار رنگ آمیزی می شود که قسمت های طلایی رنگ آن با آب طلایی که از طلاهای اهدایی مردم ساخته شده رنگ آمیزی شده است.
استاد اسماعیلی گویی در هنگام کتابت این قرآن زمان را به احاطه خود درآورده است، به طوری که خودش می گوید روزی 14 تا 15 ساعت از وقت خود را به کتابت قرآن اختصاص می دهد.
وی گفت: از ساعت سه صبح شروع به نوشتن می کنم و بعد از نماز صبح و خواندن یک صفحه قرآن و صرف صبحانه، دوباره تا اذان ظهر کتابت می کنم و پس از نماز ظهر و نهار از ساعت سه بعد از ظهر پای کار می نشینم تا اذان شب و پس از آن نیز تا هفت شب خوشنویسی می کنم و هر شب ساعت 10 شب می خوابم.
از او می پرسم: استاد خسته نمی شوید ، آه بلندی می کشد و پس از مکثی کوتاه می گوید: ˈنهˈ و ادامه می دهد: کاری که با عشق و علاقه باشد انسان را هیچ گاه خسته نمی کند و من تازه دوست دارم وقت بیشتری داشتم تا به تابلوهای نقاشی برسم.
تمام مراحل کتابت این قرآن از جمله ساخت صفحات، رنگ آمیزی، کتابت و تذهیب با هزینه شخصی کاتب و کمک نیکوکاران و همکاری رایگان هنرمندان تذهیب کار صورت گرفته به طوری که تاکنون هیچ کمکی از ادارات و ارگان های دولتی برای این امر اختصاص نیافته است.
به گفته استاد، هر صفحه این قرآن 20 میلیون ریال هزینه در بردارد.
از او می پرسیم که چرا حاضر نیستید، کمک های ارگان ها را بپذیرید، که پاسخ می دهد: از هیچ کس توقع ندارم و برای کتاب خدا تملق و چاپلوسی هیچ کس را هم نمی کشم، چقدر خوب است اگر می خواهند کمک کنند بدون واسطه باشد و ما را اینجا و آنجا حواله ندهند.
وی افزود: آقای تمدن استاندار وقت تهران و آقای صلاحی استاندار وقت خراسان رضوی برای خسته نباشید تاکنون تشریف آورده اند و ما را حواله به اینجا و آنجا داده اند ... به یاد این بیت شعر می افتم که عطای بزرگان ایران زمین ، دو صد بارک الله و یک آفرین و همین برایم بس است.
وی معتقد است: این کتاب متعلق به خدا است و اوست که باید بدهد و تا الان هم ما را یاری کرده و معجزاتش را نشانم داده است، بطوریکه در دوره ای به دلایلی برای تامین پارچه با مشکل روبرو شدیم، که یک روز در خانه را زدند و پنج توپ پارچه به من دادند و گفتند: این پارچه ها را فرد نیکوکاری فرستاده است.
وی تاکید کرد: اگر انسان به خدا توکل داشته باشد با عشق، علاقه و پشتکار، همه چیز امکان پذیر است و نباید از سختی ها و مرارت های زندگی ترسید زیرا که این دشواری هاست که انسان را پخته و آبدیده می سازد.
وی گفت: شاخه درختی که مدام آب می خورد، راحت می شکند اما شاخه درختی که آب نمی بیند، سفت و سخت است و به راحتی شکسته نمی شود./4

1922/7487/664
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




26/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن