محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843052505
فیلمهایی که ساخته شدند،فیلمهایی که ساخته نشدند 10نکته درباره سی و دومین جشنواره فیلم فجر
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فیلمهایی که ساخته شدند،فیلمهایی که ساخته نشدند
10نکته درباره سی و دومین جشنواره فیلم فجر
حاصل جشنوارهای که دیدیم، اکران ناامید کننده ای را در سال آینده پیش رو دارد. بعید است که بیشتر از پنج فیلم در گیشه سال آینده به فروش قابل توجهی دست یابند، یا حداقل به سود برسند.
خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: مهمترین و بزرگترین رویداد فرهنگی–هنری و اصلی ترین ماراتن سینمایی کشور پس از 10 روز و در ایام دهه مبارک فجر به پایان رسید. امسال جشنواره بیش از پیش نشان داد که باید به فکر آسیب شناسی این رخداد باشیم. اشاره های زیر حداقل ضعف ها و کمبود های حاکم براین جشواره بود: 1– راس ضعف های جشنواره را مطابق آنچه قبلا هم نوشتیم فقدان آثاری درباره تاریخ انقلاب اسلامی تشکیل می داد. بی بروبرگرد یک جایی باید پرسشگر این سئوال باشد (وپیگیری کند) که چرا و به چه دلیل در میان بیش از 100 فیلم ساخته شده با بودجه دولتی، به جز یک فیلم ضعیف، خبری از سینمای انقلاب و تاریخ مبارزات مردم نبود. 2– جشنواره امسال نه تنها «امید» نداشت بلکه یاس و افسردگی برمضامین و ساختار فیلم ها غلبه داشت، چند فیلم توانستند با «امید» درام ایجاد و به پایان برسند، ولی درکلیت آثار نشانی از امیدآفرینی نبود، فقدان عنصر امید سازی ربطی به آن چیزی که هنرمندان به آن «حال خوب» اطلاق میکنند ندارد، فقدان مدیریت درست، هزینه کرد بودجه ها در جای نا درست، کمرنگی اعتقاد به معاد و جذب کارنابلدها است که مشکل آفرین شده است. مثلا چند فیلم توسط کسانی ساخته شده بود که یارقار مدیریت قبلی بودند و در هنگام ساخت فیلم همه جوره حالشان خوب بوده است و نیز تعدادی از فیلم ها در دوره جدید (که اتفاقا شعارش امید است) ساخته شدند و سازندگان این آثار جزو مدافعان و همراهان شرایط جدید بودند، ولی فیلم شان دریغ آور بود. جاری شدن امید بر اثرهنری، در درجه اول از شناخت نسبت به مقوله هنر و وظیفه هنرمند می آید و سپس به میزان ارتباط سینماگر با جامعه و جمعیت انبوه این کشور وصل است. روز اول جشنواره فرسوده کننده بود. 3– سینمایی که در قصه پردازی و شخصیت هایش نگاهی دینی داشته باشد از جمله کمبود های ملموس این دوره جشنواره بود. چند فیلم ساده و معمولی رویکردی چنین داشتند اما از موضعی به دین و مذهب نزدیک شده بودند که در حد نیاز های ابتدایی و روزمره و فردی می گنجید. بچه دار نشدن و امثال این مسائل، حال آنکه دین در چند دهه اخیر در تمام شئونات مردم ایران و تاثیر آن بر دیگر کشورها کاملا چالش جهان سلطه شده است. دینی که امام راحل از آن با عنوان اسلام ناب محمدی یاد کردند. جای چنین رویکردی در میان فیلم های جشنواره به شدت خالی بود. حتی در زمینه نمایش شرعیات و بدیهیات دین و مذهب مانند فرایض و از جمله نماز و ... هم فیلم ها به شدت ناخن خشکی به خرج داده بودند. مثلا اگر سال گذشته فیلم «سربه مهر» را داشتیم امسال دست سینما از این حیث خالی بود. بنابراین روز دوم جشنواره با فیلم هایی روبرو بودیم که نگاهی حداقلی به دین داشتند. 4– باید نسبت این جشنواره با ایام دهه فجر روشن شود. تا این موضوع تکلیفش روشن نشود، آش و کاسه همین خواهد بود. سینماگر تا نداند که استراتژی و رویکرد مفهومی و معنایی این جشنواره چیست نمی داند با چه اثری در آن شرکت کند و داوران نیز دقیقتر به خروجی موثری در نسبت با انقلاب دست نخواهند زد. آنچه دراین دوره شاهد آن بودیم کیلومترها از مبانی برخاسته از شعارها، سیاست ها، برنامه ها، رویکردها، افق و دشمنی های پیش روی انقلاب فاصله داشت. انقلاب و تداوم آن در سال های گذشته دستاوردهای بسیاری داشته است که این رشد و توسعه در فیلم ها دیده نمی شد. کاندیداهای معرفی شده بیانگر این موضوع است. این فهرست نشان می دهد که درعین خالی بودن دست جشنواره از سوی داوران نه نگاهی آرمان گرایانه وجود داشته و نه گزینشی تخصصی، بلکه هر اثری برایشان لذت بخش بوده در فهرست قرار گرفته است. 5– جشنواره امسال ثابت کرد که امید بستن به سینماگران قدیمی خوش خیالی است. خصوصا سرمایه گذاری روی آثار آنها اشتباه محض است اما احترام آنها به جای خود محفوظ و نباید در مسیر تولیدات آنان دربخش خصوصی سنگ اندازی کرد. باید بودجه های دولتی (یا نهادهای غیرمستقیم دولتی) ترجیحا به فیلمسازان میانه و جدید اختصاص یابد. قدیمی ها همچنان با رسوبات دوران خود زندگی می کنند و تحولات تازه کمتر در آنان تجلی دارد. اگرچه امسال مانند سال گذشته دربین جوانان پدیده ای ظهور نکرد با این حال هنوز باید به نسل جدید دل بست و روی آنها سرمایه گذاری کرد. 6– حاصل جشنوارهای که دیدیم، اکران نا امید کنندهای را در سال آینده پیش رو دارد. بعید است که بیشتر از پنج فیلم در گیشه سال آینده به فروش قابل توجهی دست یابند، یا حداقل به سود برسند. یعنی 55 فیلم از 60 فیلم جشنواره شکست تجاری خواهند داشت. بودجه سوزی کم ترین کارکرد این فیلم هاست. اگر این آثار به لحاظ فرهنگی و رعایت شئونات و ارزش های جامعه، خوددار بودند، جای نگرانی نداشت و به قول معروف حلالشان، اما وقتی شاهدیم که فیلم ها نه قادر به توفیق در گیشه هستند و نه درچارچوب فیلم های فرهنگی - مردمی میگنجند آه از نهاد هرآدمی بلند می شود. 7– سینمای سیاسی همچنان گونه مغفول مانده در جشنواره امسال بود. درکشوری با این همه درگیری در عرصه سیاست داخلی و جهانی، نقش آفرینی در منطقه و ... اما سینمایش خنثی از سیاست است. امسال به جز یک فیلم ضعیف، خبری از فیلم سیاسی مرتبط با حضور ایران در تعادل جامعه جهانی وجود نداشت. این یک معضل اساسی مدیریتی است که همه جوره بودجه به سینمایی تزریق کند که ناتوان از دراماتیزه کردن مضامین و موضوعات سیاسی این دولت است. سال گذشته اگر پدیده ای مانند «تنهای تنهای تنها» را داشتیم امسال در همین حد هم ظاهر نشدیم. 8– سینمای ما همواره از بابت حضور جریانات شبه روشنفکری آسیب دیده است. متاسفانه در این دوره علاوه بر قدیمی ها برخی از سینماگران میانی هم به این آفت مبتلا شده بودند و با ارایه فیلم هایی ملال آور و با ایما و اشاره ای یا به اصطلاح سمبلیک سعی داشتند تا متفاوت ظاهر شوند. اگر سینمای جهان و خصوصا جشنواره های مهم و مثال زدنی، همواره از متن فیلم ها جریان سازی صو رت می گیرد و قوت ها و التهابات درونی اثر، در بیرون همه را تحت تاثیر و تریبون ها را گرم می کند، در اینجا متاسفانه همواره این حاشیه های بیرون از متن است که بعضا سروصدا به پا می کند. این نشاندهنده گرایش توخالی اما موجود شبه روشنفکری درسینمای ما است. چند فیلمی که توانستند در جامعه سینمایی و حوالی جشنواره حاشیه ساز شوند نه از بابت ارایه قوت های سینمایی بود بلکه ناشی از رویکرد جنجالی این آثار نشات می گرفت. این فیلم ها با اینکه در میان مردم محلی از اعراب نخواهند یافت ولی دانشجویان و طیفی خاص را درگیر مسائلی می کنند که لطمه اصلی را خود سینما می خورد. 9– از قدیم گفته اند «خلق را تقلید شان برباد داد» حال در جشنواره امسال شاهد تقلید کورکورانه جوانان از فیلم های جایزه برده سینمای ایران در جهان بودیم. سینمای کیارستمی سال ها سینماگران تازه وارد ما را از اصالت و هویت فردی اشان دور کرده بود. پی روی از آن موج باعث شد تا نه جایزه بگیر شوند و نه توان جذب مخاطب داخلی داشته باشند. اسکار فرهادی و جنجال های پبرامون این سینماگر، متاسفانه فیلم سوزی دیگری مانند موج کیارستمی در پی آورده است. فیلمسازان جوان ناآگاهانه می پندارند در صورت تقلید از فرهادی و ارایه فیلمی درباره قضاوت، سو تفاهم، خانواده ازهم پاشیده و مهاجرت و امثال این ها با ریتم کند و دایره ای بسته می توانند اسکار دوم ایران را بگیرند غافل از اینکه اگر فیلم مستقل و بکر و اورژینال با هویت اینجایی نسازند و به عبارتی خودشان نباشند حتی جشنواره حیدرآباد هم آنها را تحویل نخواهد گرفت. جشنواره امسال با موجی از تقلید آمده بود. 10– و آخرین نکته را باید در بی هویتی سینمای اجتماعی ایران جستجو کنیم. بیشترین فیلم های جشنواره را گونه اجتماعی تشکیل می داد که این فیلم ها با پدیده هایی به شدت منفی روبرو بودند. سیگار از جمله این رویکرد هاست. همفری بوگارت با سیگارش شخصیت می شد اما سینماگر ما بی دلیل مرتبط با پرداخت شخصیت اش راه به راه سیگار به دست بازیگرانش می دهد. نکته بارز رویکرد منفعل نسبت به فرهنگ و هویت ایرانی، استفاده افراطی از موسیقی خارجی در فیلم ها بود. معلوم نیست چرا خارجی؟ آیا نمی شد حتی با موسیقی پاپ ایرانی فضا سازی و حس و حال لازم را جاری کرد؟ اما نکته تکان دهنده تر (که خود باید در مطلب مستقلی بررسی شود) نگاه منفی به زن در سینمای امسال جشنواره بود. متاسفانه به جز فیلم شیار 143 و چ و حداقل هایی در دو سه فیلم دیگر، بقیه آثار، زن را تا حد اعلی تحقیر کردند. از زن فعال اجتماعی ایرانی خبری نبود چه رسد به زن مسلمان. تا بخواهید زنان در فیلم های امسال کتک خوردند و فریاد زدند. زن خیابانی، عشوه گر، دلال، بریده از خانواده و ... یک طرف کتک خور بودنشان طرف دیگر قضیه بود. محمدتقی فهیم انتهای پیام/ی
92/11/26 - 11:48
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]
صفحات پیشنهادی
یادداشت های جشنواره فیلم فجر: درباره ضرباهنگ فیلم ها
یادداشت های جشنواره فیلم فجر درباره ضرباهنگ فیلم ها وبلاگ > دانش مهرزاد - درباره ریتم فیلم های جشنواره یکی از مهم ترین جلوه های یک فیلم ضرباهنگ آن است که برآیندی از عناصر مختلف نظیر فیلمنامه تدوین کارگردانی چیدمان میزانسن و حتی حرکات و سکنات بازیگران اسبرگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در مشهد و اصفهان
برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در مشهد و اصفهانسی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر همزمان در استانهای خراسان رضوی و اصفهان در حال برگزاری است عکس بلوریان - حسینی1392 11 18 - 12 34 دریافت کل گزارش تصویریمراسم پایانی بخش بین الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر
مراسم پایانی بخش بین الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر بخش بین الملل سی و دومین جشنواره فیلم فجر سه شنبه شب در تالار زرین هتل پارسیان آزادی تهران به کار خود پایان داد 1171 عکس امین جلالی کد خبر 2627368 تاریخ خبر 0 3 16 11 1392 نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلی نسخه اصلیسی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر
سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجرسی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با حضور خبرنگاران رسانه ها در مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد تهران در حال برگزاری است عکس آذین حقیقی1392 11 12 - 13 01 دریافت کل گزارش تصویریجزئیات اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر/ اجرای پاکدل قطعی نیست
فرهنگ و هنر سینمای ایران جزئیات اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر اجرای پاکدل قطعی نیست اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر فردا 22 بهمن ماه در برج میلاد برگزار می شود به گزارش خبرنگار مهر بیژن میرباقری کارگردان فیلمهایی همچون "روز بر می آید" و "طبقه سوم&qاختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر - 2
عکس مسعود ساکی اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر - 2 آیین اختتامیه سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر شامگاه سه شنبه در برج میلاد برگزار شد ۱۳۹۲ ۱۱ ۲۳ - ۰۱ ۳۵دومین روز سی و دومین جشنواره فیلم فجر
دومین روز سی و دومین جشنواره فیلم فجر عکس امین جلالی کد خبر 2627127 تاریخ خبر 17 4 13 11 1392 نسخه اصلیعکس های دیدنی لیلا زارع در سی و دومین جشنواره فیلم فجر
عکس های دیدنی لیلا زارع در سی و دومین جشنواره فیلم فجر لیلا زارع در جشنواره فیلم فجر لیلا زارع عکس های لیلا زارع در جشنواره فیلم فجر لیلا زارع و بابک حمیدیان سی و دومین جشنواره فجر عکس های لیلا زارع در جشنواره فیلم فجر پنجشنبه 17 برگزیدگان سیودومین دوره جشنواره فیلم فجر
برگزیدگان سیودومین دوره جشنواره فیلم فجر مراسم اختتامیه سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر در شامگاه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ در برج میلاد تهران با حضور جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوندیان رئیسدفتر رئیسجمهور حسامالدین آشنا مشاور ارشد رئیسجمهور حسن فریدون ایوبی رئیس سازمان سینمایی«رستاخیز» سیمرغها در سی و دومین جشنواره فیلم فجر
رستاخیز سیمرغها در سی و دومین جشنواره فیلم فجر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که رستاخیز بیشترین سیمرغها را به خانه برد این در حالی بود که بهترین فیلم بخش نگاه ملی به فیلم چ رسید همچنین شیار 143 و خط ویژه بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه مرروایت تصویری از حاشيههای سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
روایت تصویری از حاشيههای سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر سی و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم فجر در کاخ جشنواره واقع در برج میلاد در حال برگزاری است ادامه تصاویر را اینجا ببینید تاریخ انتشار ۱۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۱ ۱۶از سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر امروز اکران فیلمهای فجر در بجنورد آغاز میشود
از سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجرامروز اکران فیلمهای فجر در بجنورد آغاز میشودمدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت اکران 20 فیلم از سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر عصر امروز برای نخستین بار در بجنورد آغاز میشود به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل ازچند نکته از اختتامیهسیودومین جشنواره فیلم فجر اقدام قابل تقدیر مسئولان جشنواره در برخورد منطقی با فیلم های
چند نکته از اختتامیهسیودومین جشنواره فیلم فجراقدام قابل تقدیر مسئولان جشنواره در برخورد منطقی با فیلم های حامی فتنهدر اختتامیهسیودومین جشنواره فیلم فجر علیرغم انتقاداتی که به داوریها وجود داشت تدبیر دبیر جشنواره و سایر مسولان سینمایی در برخورد منطقی و درست با فیلمهای حامینامزدهای سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر معرفی شد
فرهنگ و هنر سینمای ایران نامزدهای سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر معرفی شد دبیرخانه جشنواره سی و دوم فیلم فجر اسامی نامزدهای این جشنواره را اعلام کرد به گزارش خبرنگار مهر با نزدیک شدن به روز آخر جشنواره سی و دوم فیلم فجر دبیرخانه این رویداد سینمایی اسامی نامزدهای دریافگزارش تصویری - مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر گزارش در حال تکمیل شدن است عکس امیر خلوصی - ایسنا جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲ ۰۱در گفتوگو با فارس شهاب مرادی: «شیار 143» محک داوری سی و دومین جشنواره فیلم فجر است
در گفتوگو با فارسشهاب مرادی شیار 143 محک داوری سی و دومین جشنواره فیلم فجر استشیار 143 ستودنی و ارزشمند است و شاید بزرگترین آزمون برای جشنواره سی و دوم قضاوت در خصوص این فیلم باشد حجت الاسلام شهاب مرادی پس از تماشای فیلم شیار 143 در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس گفت ایبا اکران «زمستان آخر» اکران فیلمهای دومین جشنواره بینالمللی فجر در کردستان آغاز شد
با اکران زمستان آخراکران فیلمهای دومین جشنواره بینالمللی فجر در کردستان آغاز شدهمزمان با دیگر نقاط کشور و با اکران فیلم زمستان آخر ساخته سالم صلواتی کارگردان کردستانی اکران فیلمهای دومین جشنواره بینالمللی فجر در سنندج آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج بعد از ظهر امروز-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها