تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802653281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان؛ کدامیک پروژه «عبور از روحانی» را کلید خواهند زد؟/ تندروها به دنبال خارج کردن دولت از خط اعتدال


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان؛ کدامیک پروژه «عبور از روحانی» را کلید خواهند زد؟/ تندروها به دنبال خارج کردن دولت از خط اعتدال

اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان؛ کدامیک پروژه «عبور از روحانی» را کلید خواهند زد؟/ تندروها به دنبال خارج کردن دولت از خط اعتدال
دو جریان سیاسی اصلی کشور در مناقشات سیاسی خود یکدیگر را به کارشکنی در دولت روحانی و تلاش برای عبور از او متهم می‌کنند.

مصطفی داننده: از همان روزهای ابتدایی پیروزی حسن روحانی یک سوال در ذهن طرفدارن رئیس جمهور و مردم ایجاد شده بود که « شیخ دیپلمات» اصلاح طلب است یا اصول‌گرا؟ او در زمین چپ‌ها بازی می‌کند یا مسیر اصول گرایان را طی می‌کند؟ یا اینکه رئیس دولت یازدهم، نه چپ است و نه راست و خود جریان جدیدی در ایران را شکل خواهد داد؟

در این میان اصلاح طلبان و اصول گرایان نیز در سخنان خود اشاره کرده‌اند که حسن روحانی متعلق به جناح آنان است و طرف مقابل هیچ سهمی در به قدرت رسیدن روحانی نداشته است. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رئیس جمهور در همان آغازین روزهای پس از پیروزی در انتخابات و در جمع خبرنگاران و اهالی رسانه، از فراجناحی بودن خود سخن گفت و اعلام کرد که حسن روحانی متعلق به همه جناح‌هاست و هیچکس نمی‌تواند رئیس دولت یازدهم را مصادره به مطلوب کند.

رئیس جمهور دولت خود را دولت اعتدال نامید و سعی کرد کابینه خود را از جمع اصلاح طلبان و اصول گرایان انتخاب کند تا بعد از گذشت 16 سال ایران شاهد شکل گیری یک دولت تقریبا فراجناحی در ایران باشد. اما این شیوه روحانی، نتوانست چندان در نظرات جناح‌های سیاسی ایران تغییری ایجاد کند و گروه‌های سیاسی همچنان به دنبال نزدیک کردن روحانی به جناح خود هستند.

هر دو طرف یکدیگر را متهم به افراط گری و به حاشیه کشاندن دولت یازدهم هستند. در همین ارتباط باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می گوید تندروهای جریان اصلاحات قصد عبور از دولت روحانی را دارند. به این دلیل که این گروه این دولت را « پل عبور اصلاح طلبان» از انزوا می بینند و این یعنی که دبیرکل جبهه پیروان خط امام ورهبری، از نزدیکی اصلاح طلبان به ویژه اصلاح طلبان تندرو به دولت روحانی هراس دارد.

سابقه سخن باهنر در مورد عبور از روحانی را شاید بتوان به دورانی مرتبط دانست که اصلاح طلبان تندرو از جمله سعید حجاریان سخن از عبور از خاتمی« رئیس دولت اصلاحات» مطرح و اعلام کردند او نمی‌تواند خواسته‌های اصلاح طلبان که در خرداد 76 به او رای دادند، برآورده کند و امروز این تحلیل در میان اصول گرایان وجود دارد که بازهم این استراتژی اصلح طلبان در دولت روحانی نیز تکرار شود.

این جریان اعتقاد دارد که اگر روحانی به سمت اصلاح طلبان بچرخد و وحدت آنان موجب شکست اصول گرایان در انتخابات مجلس دهم خواهد شد و رسما آنان از صحنه سیاسی کشور کنار گذاشته خواهند شد و اصلاح طلبان ماننده دهه 70 قدرت را به طور کامل به دست خواهند گرفت. اظهارات باهنر نیز به معنایی بیانگر همین امر است که پیروزی اصلاح طلبان در مجلس دهم، زمینه عبور از روحانی فراهم خواهد کرد.

باهنر و اصول گرایان اعتقاد دارند که اصلاح طلبان تندرو، روحانی را از خود نمی‌دانند و اعتقاد دارند چهره‌های شاخص این جریان در گوشه عزلت و حصر حضور دارند و آنها رهبر اصلاحات هستند و نه روحانی و هاشمی رفسنجانی. در دیگر سو اصلاح طلبان نیز با توجه به رفتار حسن روحانی در مورد درخواست رفع حصر و اعلام اینکه این کار در اختیار دولت نیست، به دنبال جایگزینی فردی به جای روحانی هستند، فردی که بتواند خواسته‌های آنان را بدون کم و کاست اجرا کند. کاری که نه خاتمی آن را انجام داد و نه روحانی اهل همراهی با چنین تفکری است.

جریان تندرو اصلاحات اما برای رسیدن به این هدف احتیاج به همراهی با روحانی دارد حداقل تا دوسال آینده که زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم فرا رسد و آنان بتوانند خود را زیر لوای روحانی خارج کنند. اما تا آن زمان باید همراه با روحانی و شعارهای او عمل کنند و خود را حامی دولت اعتدال نشان دهند تا بتوانند از این فرصت برای جلب نظر مثبت مردم استفاده کنند.

سخنان محمدرضا باهنر نیز حاصل همین معناست، او از فردایی می‌ترسد که مجلس ششم را برای اصول گرایان تکرار کند.

در این میان اصلاح طلبان نیز از خطر اصول گرایان تندرو سخن به میان می‌آورند. کسانی که به دنبال ناکارآمد نشان دادن دولت تدبیر و امید هستند. جریان اصلاحات اعتقاد دارد که اصول گرایان که همچنان در بهت باخت در انتخابات ریاست جمهوری قرار دارند به این نتیجه رسیدن که باید دولت روحانی را یک دولت شعار گرا نشان دهند.

این جریان معتقد است اصول گرایان تندرو در مجلس شورای اسلامی از جمله جبهه پایداری شمشیر خود را برای دولت یازدهم از رو بسته است و تمام عزم خود را برای ناکارآمد نشان دادن دولت جزم کرده‌اند. آنها به دنبال این هستند تا دولت را منفعل نشان بدهند و با کشاندن وزرا به مجلس به بهانه پاسخ به سوال نمانیدگان آنان را از وظایف اصلی باز دارند. سوال از نمایندگان، استیضاح، سوال از رئیس جمهور، تصویب قوانین ضد دولت و ... برنامه‌هایی است که اصلاح طلبان از آن به عنوان نقشه‌هایی اصول گرایان برای دولت روحانی یاد می‌کنند.

فائزه هاشمی، دختر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اساس همین معنا، معتقد است رفتار نمایندگان مجلس با دولت تند، بی‌منطق و افراطی است. وی در ادامه مجلسی‌ها را متهم می‌کند که "چون دیگر نمی‌توانند از دولت پول و کارت هدیه بگیرند، در برابر اقدامات دولت مقاومت می‌کنند".

اکبر ترکان نیز به اعضای کابینه حسن روحانی توصیه می‌کند که "دولت لازم نیست به مجلس پاسخ‌گو باشد و اگر وا بدهند، تا آخر باید وا بدهند".مشاور ارشد حسن روحانی نیز پیش از این در گفت‌وگویی، تعدادی از نمایندگان مجلس را متهم کرده بود که "پروژه تقابل با دولت را تحت عنوان سوال مکرر از وزرا دنبال می‌کنند".

آنگونه که به نظر می رسد اصلاح طلبان نیز اعتقاد دارند، اصول گرایان به دنبال عبور از روحانی هستند و برای این کار روی به کارشکنی آورده‌ و می‌خواهند دولت یازدهم را ناکارآمد نشان دهند تا بتوانند با شعار شکست تفکر روحانی، در انتخابات مجلس دهم و ریاست جمهوری دوازده‌م به پیروزی برسند.

 براین اساس به نظر می رسد دو جریان سیاسی اصلی کشور یکدیگر را به عبور از روحانی متهم می‌کنند و اعتقاد دارند روحانی نردبانی است برای بالا رفتن و رسیدن به قدرت. این سخنان در حالی زده می‌شود که روحانی همچنان در مقابل این سخنان سکوت کرده است و اعتقاد دارد برای رسیدن به اهداف و استراتژی‌های دولت به ویژه در سیاست خارجی باید به وحدت کلمه برسیم. وحدتی که زمینه موفقیت‌های متعدد ایران را در عرصه‌های مختلف بوجود می‌آورد. حال باید دید در سال‌های باقی مانده از دولت یازدهم حسن روحانی موفق می‌شود این دو جریان را به کنترل خود در بیاورد یا بالاخره یکی از آنها از روحانی عبور خواهند کرد و دولت و مجلس بعد را به گزینه‌های مطلوب خود خواهند سپرد.





1392/10/25





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن