تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821091602




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در تعقيب قدم ها و پاها


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم:مل گيبسن چه کارهايش را دوست داشته باشيم و چه دوست نداشته باشيم يکي از چهره هاي مستعد سينماي امروز است. بسياري از منتقدان سينمايي ، تازه ترين کار او «آپوکاليپتو» را فيلمي برجسته معرفي مي کنند. فيلم چند مضمون را در هم تنيده است و حال و هواي يک درام تاريخي را دارد. مي توان گفت آپوکاليپتو از آن دسته فيلمهايي است که حرف تازه اي را در زمينه کارهاي حماسي و تاريخي مي زند و کمک مي کند اين نوع از سينما تکامل بيشتري پيدا کند. گيبسن در فيلم تازه اش به سراغ تمدن کهن اهالي مايان در مکزيک رفته است. وي فيلمنامه فيلم را به صورت مشترک با فرهاد صفي نيا نوشته و در گفتگوي خود درباره سير پيشرفت ساخت آن صحبت مي کند. آيا براي ساخت آپوکاليپتو از فيلم ديگري به نام «يک دنياي کامل» الهام گرفته بوديد؟ خب ، اين فيلم يک کار قشنگ کوچولو بود که از دوران کودکي آن را تماشا کرده بودم. احساسم هميشه اين بود که آن پيرمرد چطور توانست از دست آن آدمهاي ديگر فرار کند؟ فکر مي کنم که همه ما تحت تاثير و نفوذ فيلمهايي هستيم که پيش از اين تماشا کرده ايم ؛ اما فيلم مورد نظر شما آن جنبه هاي اجتماعي و تمدن فيلم را ندارد. احساس مي کنم فيلم من بيشتر لحن و حال و هوايي قديمي و کلاسيک دارد. چرا تصميم گرفتيد پس از فيلمي مثل «مصائب مسيح» به سراغ کاري سخت و پرزحمت مثل آپوکاليپتو برويد؟ قصه اش از آن قصه هايي بود که مرا جذب خودش کرد. قصدم کارگرداني فيلمي اکشن بود که درباره تعقيب و گريز ماشين هاست ؛ اما کم کم نظرم عوض شد و گفتم فيلمي درباره تعقيب بسازم. همه چيز از همين يک کلمه شروع شد. با خودم فکر کردم خب ، ما انواع و اقسام تعقيب ها را در فيلمهاي سينمايي داريم ، تعقيب قطار ، تعقيب ماشين ها و حتي تعقيب اسبها ، اما تعقيب قدمها و پاها چطور است؟ ايده خوبي است! پس از آن است که به فکر محيطي مي افتي که قرار است اين تعقيب در آن صورت گرفته و اتفاق بيفتد. برايم خيلي مهم بود که براي اين کار يک مکان درست و مناسب پيدا کنم ، زمان درست هم يک تاريخ کهن بود. تمام تلاشم اين بود که يک مکان واقعي را براي کار انتخاب کنم ، مکاني مثل اروپاي دوران قديم. ساختن فيلمي که با زبان آن آشنايي نداريد چقدر سخت بود؟ سخت نبود زيرا آپوکاليپتو ديالوگ زيادي ندارد. از شنيدن آنچه کاراکترهاي فيلم مي گويند لذت خواهيد برد ؛ البته شما معني تمام حرفهاي آنها را نمي فهميد. به همين دليل براي من و بازيگران فيلم کار با يک زبان محلي و ناآشنا سخت نبود. همه مان با آن راحت کنار آمديم. نداشتن زمان برايم حکم يک مانع را نداشت. درباره فيلمبرداري در جنگل برايمان صحبت کنيد. خيلي سخت و مشکل بود. واقعا کار سنگيني بود. مساله فقط طبيعت فيزيکي و ظاهري قضيه نيست. هنگام کار در جنگل احساس مي کني داري ضربه مي خوري. در اين حالت کار براي بازيگران هم سخت بود. در عين حال عوامل پشت صحنه و دوربين را هم در نظر بگيريد. زماني که آدم مجبور است با سرعت بيشتري کار کند وضعيت باز هم بدتر مي شود. اين بچه اي که ما با او کار مي کرديم سرعت خيلي زيادي دارد و سريع مي دود و ما مجبور بوديم خودمان را با او تطبيق دهيم. در اين ارتباط آنچه برايم هيجان انگيز بود اين که بايد با روشهاي متفاوتي در طول کار روبه رو مي شدم و راههاي مختلف را براي انجام کارها در نظر مي گرفتم. ما در حقيقت چند خلبان را براي استفاده در يک سيستم متفاوت آزمايش کرديم. مکان فيلمبرداري ما مکاني خاص و ويژه بود. ما داخل يک استوديوي فيلمسازي نبوديم که همه چيز حاضر و آماده و مهيا باشد و مسائل به شکلي دوستانه و زيبا حل شود. ما داخل جنگلي پر درخت بوديم و بايد مراقب خودمان و دوربين فيلمبرداري مي بوديم. فيلم را در کجا فيلمبرداري کرديد؟ در جنگلهاي کاته ماکو در منطقه وراکروز مکزيک. بخشي از آن هم نزديکي شهر وراکروز کار شد. انتخاب بازيگران فيلم چگونه بود؟ خب ، زماني که شما در جستجوي يک قصه خاص و ويژه هستيد ، بازيگران آن هم خاص و ويژه خواهند بود. من خودم آپوکاليپتو را يک فيلم بزرگ و حجيم در نظر مي گيرم. من و فرهاد (صفي نيا) قصه آن را با هم نوشتيم و با همکاري يکديگر پس از مدتها جستجو بازيگران نقشهاي اصلي را انتخاب کرديم. در ذهنم آدمهايي را در نظر داشتم که بتوان بلافاصله آنها را با کاراکترهاي فيلم يکي دانست. اگر قرار بود تو يک قهرمان داشته باشي ، بازيگر اين نقش بايد اين احساس قهرمان بودن را در شما ايجاد کند. وقتي بازيگر موردنظر را ديدم احساس کردم او همان کسي است که مي خواهم. خيلي مهم است که وقتي فيلمي مثل آپوکاليپتو مي سازي ، همه بتوانند بلافاصله با آن احساس همذات پنداري کنند. فکر مي کنم اين اولين فيلم سينمايي است که شما نتوانستيد حتي يک تماشاچي هم پيدا کنيد که آن را دوست نداشته باشد. افراد محلي و بومي امريکا در 4 نقش بزرگ فيلم بازي مي کردند. به مکزيک رفتم و در آنجا توانستيم بازيگران بسياري از نقشها را پيدا کنيم.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن